Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn Foto: Hanna Skoog

Så skaffar du nya vänner

Att ha vänner som man litar på är bland det bästa som finns!
13 procent av befolkningen har dock ingen nära vän som de kan prata med.
Men det är aldrig försent att skaffa nya kompisar – här är några knep.

Kompisar, väninnor, kamrater och bästisar. Att ha vänner vid sin sida att dela glädje och sorg med är guld värt.
Att ha vänskapsrelationer är också viktiga för vår hälsa.

LÄS OCKSÅ: En nära väns död kan påverka hälsan i flera år

Vänner påverkar vårt mående
Flera studier har visat att vårt mående och kognitiva förmågor påverkas positivt av goda vänner.

 

Bland annat visade en amerikansk studie att personer med lågt socialt index hade högre inflammationsnivåer i kroppen, högre blodtryck och större midja.
Men enligt statistik från SCB är det 13 procent av befolkningen över 16 år som inte har någon nära vän som de kan prata med om vad som helst.

LÄS OCKSÅ: Så får du kvinnlig vänskap att hålla

Få dig att må bra och tillföra energi
Det är inte heller alla vänskapsrelationer som är värda att kämpa för. En vänskapsrelation ska handla om att ge och ta, få dig att må bra och tillföra energi och komplettera dig.

Destruktiva relationer där du ger mer än du får är däremot något som du bör se upp med, menar livsstilsrådgivaren och hälsoredaktören Anja Forsnor Wärn och träningsexperten Alexandra Pizzoni, aktuella med boken ”Self-care- mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning”.

– Vi har ofta fler än bara en vän, vilket gör att vi ibland accepterar halvtaskigt beteende och fortsätter av ren slentrian för att vi inte orkar ta en diskussion. Men du bör göra slut med en vän när ni har olika förväntningar på er relation. När man engagerar sig olika mycket leder det lätt till en obalans och irritation. Då är det bättre att vårda de relationer som betyder mycket än att lägga lite tid på massor av ytliga, säger Alexandra Pizzoni.

 

Här delar de med sig av sina bästa knep för att hitta nya vänner.

1. Bryt mönster
Först och främst handlar det om att bryta mönster, att göra något annorlunda. Utmana dig själv att testa nya grejer som du gillar, till exempel en ny träningsform eller en matlagningskurs.Boken "Self-care- mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning"

2. Våga!
Nyfikenhet och en gnutta mod kommer man långt med, våga ta initiativ till att ses utanför skolan eller jobbet. Det värsta du kan få är ett nej.

LÄS OCKSÅ: Så förstör sociala medier ditt förhållande

3. Sociala medier
Ragga upp någon på Instagram som verkar skön, föreslå en kaffe eller promenad. Det finns flera grupper på Facebook som går ut på att just hitta nya vänner med liknande intressen, exempelvis så har Heja Livet ibland vänskapstrådar med tjejer som söker nya vänner.

4. Var öppen
Om någon bjuder med dig på aw, fest eller middag – haka på. Det värsta som kan hända är att du får en tråkig kväll och då är det bara att tacka för dig och avrunda kvällen.

 

5. Träningsdejta
Träningen har gett oss så många vänner genom åren. Föreslå en träningsdejt med någon som inspirerar dig, anmäl dig till en boot camp eller haka på en löpargrupp.

6. Be om hjälp
Var öppen och be någon i din närhet om hjälp. Be någon vän att introducera dig för nya vänner, oddsen är stora att du även kommer att tycka om din kompis vänner.

Av Tina Harr

Källor: PNAS, Plos One

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.