Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn Foto: Hanna Skoog

Så skaffar du nya vänner

Att ha vänner som man litar på är bland det bästa som finns!
13 procent av befolkningen har dock ingen nära vän som de kan prata med.
Men det är aldrig försent att skaffa nya kompisar – här är några knep.

Kompisar, väninnor, kamrater och bästisar. Att ha vänner vid sin sida att dela glädje och sorg med är guld värt.
Att ha vänskapsrelationer är också viktiga för vår hälsa.

LÄS OCKSÅ: En nära väns död kan påverka hälsan i flera år

Vänner påverkar vårt mående
Flera studier har visat att vårt mående och kognitiva förmågor påverkas positivt av goda vänner.

 

Bland annat visade en amerikansk studie att personer med lågt socialt index hade högre inflammationsnivåer i kroppen, högre blodtryck och större midja.
Men enligt statistik från SCB är det 13 procent av befolkningen över 16 år som inte har någon nära vän som de kan prata med om vad som helst.

LÄS OCKSÅ: Så får du kvinnlig vänskap att hålla

Få dig att må bra och tillföra energi
Det är inte heller alla vänskapsrelationer som är värda att kämpa för. En vänskapsrelation ska handla om att ge och ta, få dig att må bra och tillföra energi och komplettera dig.

Destruktiva relationer där du ger mer än du får är däremot något som du bör se upp med, menar livsstilsrådgivaren och hälsoredaktören Anja Forsnor Wärn och träningsexperten Alexandra Pizzoni, aktuella med boken ”Self-care- mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning”.

– Vi har ofta fler än bara en vän, vilket gör att vi ibland accepterar halvtaskigt beteende och fortsätter av ren slentrian för att vi inte orkar ta en diskussion. Men du bör göra slut med en vän när ni har olika förväntningar på er relation. När man engagerar sig olika mycket leder det lätt till en obalans och irritation. Då är det bättre att vårda de relationer som betyder mycket än att lägga lite tid på massor av ytliga, säger Alexandra Pizzoni.

 

Här delar de med sig av sina bästa knep för att hitta nya vänner.

1. Bryt mönster
Först och främst handlar det om att bryta mönster, att göra något annorlunda. Utmana dig själv att testa nya grejer som du gillar, till exempel en ny träningsform eller en matlagningskurs.Boken "Self-care- mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning"

2. Våga!
Nyfikenhet och en gnutta mod kommer man långt med, våga ta initiativ till att ses utanför skolan eller jobbet. Det värsta du kan få är ett nej.

LÄS OCKSÅ: Så förstör sociala medier ditt förhållande

3. Sociala medier
Ragga upp någon på Instagram som verkar skön, föreslå en kaffe eller promenad. Det finns flera grupper på Facebook som går ut på att just hitta nya vänner med liknande intressen, exempelvis så har Heja Livet ibland vänskapstrådar med tjejer som söker nya vänner.

4. Var öppen
Om någon bjuder med dig på aw, fest eller middag – haka på. Det värsta som kan hända är att du får en tråkig kväll och då är det bara att tacka för dig och avrunda kvällen.

 

5. Träningsdejta
Träningen har gett oss så många vänner genom åren. Föreslå en träningsdejt med någon som inspirerar dig, anmäl dig till en boot camp eller haka på en löpargrupp.

6. Be om hjälp
Var öppen och be någon i din närhet om hjälp. Be någon vän att introducera dig för nya vänner, oddsen är stora att du även kommer att tycka om din kompis vänner.

Av Tina Harr

Källor: PNAS, Plos One

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.