Så skyddar du dig i solen

Solens värmande strålar är ofta efterlängtade när de väl tittar fram, men tänk på att skydda din ömtåliga hud från strålningens skadliga effekter.
Här får du några tips om vad du ska tänka på – innan, under och efter solning.

Först och främst: Kom ihåg att använda ett solskydd. Och använd ett ekologisk sådant, utan en massa onödiga kemikalier. Läs mer om bra naturliga solskydd här.

► Läs också: Vanlig solkräm trolig orsak till manlig infertilitet enligt ny studie

 

Värdefulla tips för dig som värnar din hud

 

maxosolInnan du solar
Visste du att du kan ge din kropp solskydd inifrån? Genom att ge kroppen näringsämnen som betakaroten, selen, zink, C- och B-vitaminer skyddar du huden mot oxidativ stress, bygger upp ett naturligt skydd och förstärker kroppens egna läkningsförmåga. Maxosol innehåller alla dessa ämnen och kan bidra till att lindra soleksem och förebygga att man bränner sig.

► Läs också: Naturligt skydd för solen – med vitaminer och mineraler

När du solar
När du ska exponeras för solen så ska du givetvis skydda dig med solskyddsfaktor. Ja, vi har redan nämnt det men det är värt att nämnas igen eftersom många slarvar. Men tro för den sakens skull inte att du kan vara ute i solen trettio gånger längre bara för att du använder solskyddsfaktor 30. Det fungerar tyvärr inte så...
Se till att välja ett solskydd med omsorg då många produkter på marknaden innehåller skadliga ämnen som kan vara så väl hormonstörande som cancerframkallande. Ett bra val är Anne Marie Börlinds solskydd som är snälla mot människa och miljö. De är fria från parabener, nanopartiklar och skadliga kemikalier.
Finns från faktor 15 till 30 som kräm eller spray. Tänk även på att små barn är extra känsliga för både solens strålar och främmande kemikalier.
Läs mer om naturliga solskydd här och här.

Så skyddar du dig i solenEfter att du solat
Tyvärr bränner vi oss ibland trots att vi varit försiktiga och skyddat oss. Solsveda känns lättast igen på hudens röda ton och kan ge intensivt obehag. När man väl bränt sig är det viktigt att skydda huden från ytterligare solexponering och snabbt hjälpa och lugna den. Aloe vera i gelform har en välbeprövad läkande effekt på skadad hud och är perfekt att ha i husapoteket. Det lindrar, lugnar och läker bränd och skadad hud. Jäsön Aloe Vera Gel innehåller 98 procent aloe vera och är fri från skadliga och irriterande ämnen som kemikalier, mineraloljor och parabener. Utöver aloe vera så innehåller den även allantoin som fungerar sammandragande och fuktbevarande för huden samt vitamin B5.

► Läs också: Så skyddar du din hud i sommar allt du behöver veta

 

Har du fått bestående solskador?
Att ha fått bestående solskador som pigmentfläckar är varken ovanligt eller roligt. Det finns dock saker du kan göra för att reducera synligheten av dina solskador.
• Inifrån kan du stötta kroppen med Skin care Pigment clear. Kombinationen av koppar, indiskt krusbär, granatäpple och astaxantin hjälper huden till normal pigmentering.
• Utifrån kan du behandla pigmentfläckarna med Super Glandin Anti Pigment Creme som har en blekande, förebyggande och vårdande effekt. Den är sammansatt av tre aktiva ämnen som har en vetenskapligt dokumenterad effekt på oönskad pigmentering. Krämen innehåller även vårdande boragoolja.

 Läs också: Knepen som bleker pigmentfläckar

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.