Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna i sängen med mobil i handen

Så skyddar du huden mot skärmarnas blå ljus

De flesta av oss tillbringar numera många av dygnets timmar framför en skärm. Det tär på huden i ansiktet som åldras snabbare av det blå ljuset som datorn eller mobilen avger. Men det finns saker du kan göra själv för att skydda huden från ljuset!

Vi har tidigare skrivit om att det blå ljuset från datorer och mobiltelefoner kan vara dåligt inte bara för vår sömnkvalitet och för ögonens hälsa – utan också för huden i ansiktet. Vi utsätter ansiktets hud för en stor dos av det blå ljuset genom vårt dagliga "skärmstirrande", vilket påverkar huden negativt. Även om det inte handlar om risken att drabbas av malignt melanom, som ju orsakas av UV-strålningen från solen.

 

LÄS OCKSÅ: 7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Blått ljus tränger längre ner i huden

Men vad är det som gör att det blå ljuset skadar huden och hur?

– Blått ljus ökar hudens åldrande, då det skapar fria radikaler i underhuden. Detta beror på att blått ljus tränger längre ner än solens UVA och UVB-ljus. Det är samma sak med ögat, som påverkas ända ner till gula fläcken av blått ljus, säger Zarah Öberg, Kureras expert som är naturläkare och näringsterapeut.

Zarah Öberg

Kureras expert Zarah Öberg är bland annat utbildad till näringsterapeut och naturläkare.

För tidigt åldrande kan leda till exempelvis fler rynkor och fina linjer. Men en störd nattsömn till följd av det blå ljusets försämring av vår sömn kan förstås också leda till påsar och svullnader under ögonen.

LÄS OCKSÅ: ”Hudvård börjar på tallriken”

Finns det speciella näringsämnen att äta mer av, eller smörja in sig med, för att skydda huden mot blått ljus? Eller annat man kan göra som minskar risken? Här nedanför tipsar Zarah Öberg om vad som kan skydda huden mot blått ljus!

 

5 sätt att motverka hudskador från blått ljus!

  • Bäst är förstås att helt enkelt undvika eller minimera apparatur med blått ljus, och endast exponeras för blått ljus i form av dagsljus.
  • Det viktiga för att skydda hud, och även ögonen, från blått ljus, är att äta kost med gott om antioxidanter. Som vitamin E och betakaroten, vilket omvandlas till vitamin A i kroppen.
  • Annan skyddande näring som stärker huden är exempelvis goda fetter.
  • Dricka mycket vatten och smörja sig med helt naturlig hudvård. Egentligen allt som minskar oxidation.
  • Att ha god hormonell balans hjälper också.

LÄS OCKSÅ: Näringsämnena som skapar mer kollagen – och spänst i huden

6 serum, mister och oljor som kan skydda

Det finns också serum och ansiktskrämer och oljor som tack vare sitt rika innehåll av antioxidanter kan skydda. De lägger sig då som en hinna och skyddar ansiktshuden. Här är fyra exempel!

  1. En ansiktsolja som uttryckligen utlovar skydd mot det skadliga blå ljuset är ekologiska märket AnneMarie Börlinds "3 in 1 facial Oil". Den består av exotiska vegetabiliska oljor och lutein. Det är en kraftfull antioxidant med dokumenterad filtereffekt som ska absorbera det blå ljuset från datorer, tv och mobiler.
  2. Det lettiska märket Mossas ansiktsolja "Vitamin Cocktail" innehåller en antioxidantrik "multivitaminblandning" av bland annat ekologisk hallon-, och havtornsolja, jojobafröolja, , oliv-, aprikos-, plommon-, nattljus-, och nyponolja.
  3. Svenska Dr Sannas "Närande ansiktsolja" innehåller morotsolja och avokadoolja som ger höga halter av vitamin A och E, samt fytosteroler och squalene, som främjar hudens elasticitet.
  4. Wise är ett annat svenskt, ekologiskt märke vars Antiage Serum Limeflower & broccoli oil  berikar hyn med massor av antioxidanter samt ökar syresättningen.
  5. Ansiktsmister med antioxidanter att spreja över ansiktet när det känns torrt och trött framför datorn är både svalkande och välgörande. Skin Compost Super Fruit Toner från Eco By Sonya, som ger en uppfriskande och återfuktande boost av olika vitaminer och doftar ljuvligt av ananas. Dr Sannas Ansiktsmist innehåller bland annat både antioxidanten C-vitamin och olivlövsextrakt, som visat sig ha lugnande egenskaper för hud som utsätts för oxidativ stress.

Av Carolina Eriksson


Mycket antioxidanter inte bra vid melanom?

2018 varnade Strålsäkerhetsmyndigheten för att personer som har, har haft eller har ökad risk för malignt melanom ska undvika både kosttillskott och hudkrämer med höga halter antioxidanter. I tillskott handlade det främst om E-, A- och C-vitamin, samt betakaroten. I krämer oftast retinylpalmitat, retinoler, betakaroten, A- och E-vitamin. Det förklarade cancerforskaren Martin Bergö i samband med larmet. Så det kan vara bra att ha i åtanke för den som är i riskzon. även om faran då handlar om solens UVA och UVB- strålar. Läs mer på Cancerfondens hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.