Foto: Niklas Åkesson

Så slapp Annika sina värmevallningar

Annika R Malmberg

Ålder: 55 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Maken Johan, två vuxna barn på 25 och 23 år och två border terriers.
Yrke: Annika har över 25 års erfarenhet från försäljning, ledarskap och utbildning. Hon är grundare och VD för Hamilton Group, framgångsexpert och är författare till fyra böcker. Annika har genom åren inspirerat och tränat tusentals människor till framgång och personlig utveckling. Hon jobbar också som mentor och rådgivare med ungdomar som vill ha stöd och hjälp.
Aktuell: Den senaste boken, Make it work – en guide till fungerande relationer som handlar om färger och personprofiler och fungerande relationer.
Tidigare böcker: Ta skit! Och gör det till guld, Tändvätska – konsten att brinna utan att brinna upp och Guldläge – så lyckas du som butikssäljare.
Gör på fritiden: Tränar och tävlar i multisport, tränar 4-5 gånger i veckan. Längtar ofta efter att få cykla i eftermiddagssolen. Att få paddla med Johan och köra backträning så att benen skakar av utmattning efteråt. Hon coachar även andra multisportlag i samarbete och att vara bäst när det gäller.


Vill du veta mer om Annikas resa för att bli kvitt klimakteriebesvären så kan du titta på en intervju med henne här!

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning – precis när hon trodde att klimakteriet passerat. Besvären fortsatte några månader, men via en TV-inspelning kom Annika i kontakt med en näringsterapeut som gav henne tips som hjälpte. 

Värmevallningar, hormonsvall och livskriser i samband övergångsåldern var något författaren, föreläsaren och entreprenören Annika R Malmberg bara hade hört talas om. Klimakteriet var inte riktigt något hon och hennes väninnor pratade om. Ibland skojade de om det, men inget mer. Själv hade hon inte märkt av några besvär. Men för knappt två år sedan, när hon var 54, fick hon sina första värmevallningar.
– När jag satt framför datorn och jobbade blev jag plötslig blev varm och sedan kall om vartannat. Då trodde jag att det var influensan som var på gång, men någon förkylning bröt inte ut och när jag sedan blev varm på nätterna så tänkte jag nu måste det bero på att jag är i klimakteriet, säger Annika.

LÄS OCKSÅ: Värt att veta om klimakteriet

Älskar att träna
Kvinnor som motionerar regelbundet har oftast inte några större problem i övergångsåldern. Annika har tränat i hela sitt liv, och ganska mycket dessutom. Det kan vara en förklaring till varför Annika mått så bra och knappt känt av hormonförändringarna. Men Annika är också en kvinna full av energi och entusiasm. Hon har en stor portion humor och en glädje som smittar av sig, vilket också skvallrar om hur hon tacklar problem som uppstår i livet.

 

Multisportare
– Jag har alltid mått bra av all form av fysisk aktivitet och jag längtar efter att få gå ut och svettas. I dag är jag multisportare och tränar och tävlar i mountainbike, paddling och terränglöpning tillsammans med min man. Den ibland ganska så intensiva träningen gör att jag ofta har lite ont någonstans i kroppen. Dels hade jag förra sommaren problem med värk i ländryggen och även haft besvär med ljumskarna, men att det värker lite här och där är vardag för mig. Jag är med andra ord van vid att det händer saker i kroppen hela tiden och därför kan jag ha haft symtom på klimakteriet tidigare utan att ha tänkt på det. Men det var först när värmepåslagen kom på kvällarna och nätterna som jag förstod att jag hade att göra med klimakteriet, berättar Annika.

LÄS OCKSÅ: Möt klimakteriet – och förklimakteriet – på ett skönare sätt 

Tre olika sorters östrogen
För lite drygt ett år sedan deltog Annika i en TV-inspelning, Energi för livet, som handlade om energi och hälsa där deltagarna fick ta upp något hälsoproblem som de ville ha hjälp med. För Annika blev klimakteriet och hennes symtom som näringsterapeuten Leif Östberg fokuserade på.
– Vi var tre personer som fick hjälp av Leif och vi fick ta en massa prover som skickades på analys och de första jag fick göra var att äta magnesium för krypningarna i benen, som jag besvärades av när jag skulle sova. Jag hade provat magnesium förut men jag blev dålig i magen av tabletterna. Nu fick jag Holistics magnesium och det påverkade inte min mage. Efter några veckor var sprallet i mina ben helt borta, säger Annika.

Provsvaren som togs från Annikas saliv visade bland annat vilka hormoner som var aktiva, och vilka som inte var aktiva, varav de senare behövdes stöttas upp.

Inte bara östrogen
– Det finns en vanlig missuppfattning att alla klimakteriebesvär enbart har med östrogen att göra. Men hormonsystemet är en riktigt komplicerad apparat och man kan jämföra hormonsystemet med en symfoniorkester där hypofysen är dirigenten. Och dirigenten har en svår uppgift därför att den ska hålla många komponenter igång samtidigt för att allt ska fungera. Det finns till exempel tre olika slags östrogen. Får man problem med sköra slemhinnor i underlivet, då är östriolet inkopplat. Jag kunde se att Annikas hade en kraftig brist på progesteron och därför var det viktigt att Annika fick ett preparat som stöttade den biten, berättar Leif Östberg.

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen - Hur kan jag öka progesteronproduktionen? 

Vill inte ta syntetiska hormoner
Bristen på progesteron och störningar som kommer från hypofysen gjorde att näringsterapeuten gav Annika ett homeopatmedel som återställer balansen i hypofysen och stöttar äggstockarna och sköldkörteln. Annika fick Holistics K2 plus D3 samt Q10. D3 är ett prohormon och är viktigt för att hormonbalansen ska fungera bra. K2 bidrar till bättre skeletthälsa som i sin tur motverkar benskörhet. Q10 är bra för energibildningen, det vill säga för att man ska få mer styrka och kraft. Annika fick också en hormonell örtblandning där rysk rot, dong quai och munkpeppar främst stöttar progesteronbildningen, och rödklöver och silverax som är allmänt bra för hormonerna.
– Det tog några månader innan jag var fri från alla symtom. Jag märkte successivt skillnad när jag smorde in mig med lite av progesteronsalvan morgon och kväll. Jag började med den krämen i februari förra året och har varit besvärsfri i snart ett halvår, säger Annika.

 

För Annika har den naturliga medicineringen varit den allra bästa lösningen. Hon ville inte ta några syntetiska hormoner för att bli av med besvären. Det kändes onaturligt och nästan obehagligt att behöva äta hormoner, så det lät hon bli.

Bra med möjligheten att få välja
– Jag och mina kompisar har egentligen aldrig pratat om övergångsåldern. Inte heller har jag hört att min mamma pratade om klimakteriet när hon var i den åldern. Däremot förstår jag att många äldre par, som min mamma och hennes sambo, väljer att sova i olika sovrum. Många kvinnor vill ha kallt i sovrummet när de ska sova, men då fryser männen. Jag tycker att det är positivt att man nu börjat prata mer om klimakteriet. Det är viktigt att få information om hur man kan få hjälp att minska sina symtom. Alla kvinnor kommer ju att hamna där, och det är bra att lyfta fram alternativen till den traditionella vården så att möjligheten att välja alltid finns, säger Annika.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Annika R Malmberg

Ålder: 55 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Maken Johan, två vuxna barn på 25 och 23 år och två border terriers.
Yrke: Annika har över 25 års erfarenhet från försäljning, ledarskap och utbildning. Hon är grundare och VD för Hamilton Group, framgångsexpert och är författare till fyra böcker. Annika har genom åren inspirerat och tränat tusentals människor till framgång och personlig utveckling. Hon jobbar också som mentor och rådgivare med ungdomar som vill ha stöd och hjälp.
Aktuell: Den senaste boken, Make it work – en guide till fungerande relationer som handlar om färger och personprofiler och fungerande relationer.
Tidigare böcker: Ta skit! Och gör det till guld, Tändvätska – konsten att brinna utan att brinna upp och Guldläge – så lyckas du som butikssäljare.
Gör på fritiden: Tränar och tävlar i multisport, tränar 4-5 gånger i veckan. Längtar ofta efter att få cykla i eftermiddagssolen. Att få paddla med Johan och köra backträning så att benen skakar av utmattning efteråt. Hon coachar även andra multisportlag i samarbete och att vara bäst när det gäller.


Vill du veta mer om Annikas resa för att bli kvitt klimakteriebesvären så kan du titta på en intervju med henne här!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.