Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Niklas Åkesson

Så slapp Annika sina värmevallningar

Annika R Malmberg

Ålder: 55 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Maken Johan, två vuxna barn på 25 och 23 år och två border terriers.
Yrke: Annika har över 25 års erfarenhet från försäljning, ledarskap och utbildning. Hon är grundare och VD för Hamilton Group, framgångsexpert och är författare till fyra böcker. Annika har genom åren inspirerat och tränat tusentals människor till framgång och personlig utveckling. Hon jobbar också som mentor och rådgivare med ungdomar som vill ha stöd och hjälp.
Aktuell: Den senaste boken, Make it work – en guide till fungerande relationer som handlar om färger och personprofiler och fungerande relationer.
Tidigare böcker: Ta skit! Och gör det till guld, Tändvätska – konsten att brinna utan att brinna upp och Guldläge – så lyckas du som butikssäljare.
Gör på fritiden: Tränar och tävlar i multisport, tränar 4-5 gånger i veckan. Längtar ofta efter att få cykla i eftermiddagssolen. Att få paddla med Johan och köra backträning så att benen skakar av utmattning efteråt. Hon coachar även andra multisportlag i samarbete och att vara bäst när det gäller.


Vill du veta mer om Annikas resa för att bli kvitt klimakteriebesvären så kan du titta på en intervju med henne här!

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning – precis när hon trodde att klimakteriet passerat. Besvären fortsatte några månader, men via en TV-inspelning kom Annika i kontakt med en näringsterapeut som gav henne tips som hjälpte. 

Värmevallningar, hormonsvall och livskriser i samband övergångsåldern var något författaren, föreläsaren och entreprenören Annika R Malmberg bara hade hört talas om. Klimakteriet var inte riktigt något hon och hennes väninnor pratade om. Ibland skojade de om det, men inget mer. Själv hade hon inte märkt av några besvär. Men för knappt två år sedan, när hon var 54, fick hon sina första värmevallningar.
– När jag satt framför datorn och jobbade blev jag plötslig blev varm och sedan kall om vartannat. Då trodde jag att det var influensan som var på gång, men någon förkylning bröt inte ut och när jag sedan blev varm på nätterna så tänkte jag nu måste det bero på att jag är i klimakteriet, säger Annika.

LÄS OCKSÅ: Värt att veta om klimakteriet

Älskar att träna
Kvinnor som motionerar regelbundet har oftast inte några större problem i övergångsåldern. Annika har tränat i hela sitt liv, och ganska mycket dessutom. Det kan vara en förklaring till varför Annika mått så bra och knappt känt av hormonförändringarna. Men Annika är också en kvinna full av energi och entusiasm. Hon har en stor portion humor och en glädje som smittar av sig, vilket också skvallrar om hur hon tacklar problem som uppstår i livet.

 

Multisportare
– Jag har alltid mått bra av all form av fysisk aktivitet och jag längtar efter att få gå ut och svettas. I dag är jag multisportare och tränar och tävlar i mountainbike, paddling och terränglöpning tillsammans med min man. Den ibland ganska så intensiva träningen gör att jag ofta har lite ont någonstans i kroppen. Dels hade jag förra sommaren problem med värk i ländryggen och även haft besvär med ljumskarna, men att det värker lite här och där är vardag för mig. Jag är med andra ord van vid att det händer saker i kroppen hela tiden och därför kan jag ha haft symtom på klimakteriet tidigare utan att ha tänkt på det. Men det var först när värmepåslagen kom på kvällarna och nätterna som jag förstod att jag hade att göra med klimakteriet, berättar Annika.

LÄS OCKSÅ: Möt klimakteriet – och förklimakteriet – på ett skönare sätt 

Tre olika sorters östrogen
För lite drygt ett år sedan deltog Annika i en TV-inspelning, Energi för livet, som handlade om energi och hälsa där deltagarna fick ta upp något hälsoproblem som de ville ha hjälp med. För Annika blev klimakteriet och hennes symtom som näringsterapeuten Leif Östberg fokuserade på.
– Vi var tre personer som fick hjälp av Leif och vi fick ta en massa prover som skickades på analys och de första jag fick göra var att äta magnesium för krypningarna i benen, som jag besvärades av när jag skulle sova. Jag hade provat magnesium förut men jag blev dålig i magen av tabletterna. Nu fick jag Holistics magnesium och det påverkade inte min mage. Efter några veckor var sprallet i mina ben helt borta, säger Annika.

Provsvaren som togs från Annikas saliv visade bland annat vilka hormoner som var aktiva, och vilka som inte var aktiva, varav de senare behövdes stöttas upp.

Inte bara östrogen
– Det finns en vanlig missuppfattning att alla klimakteriebesvär enbart har med östrogen att göra. Men hormonsystemet är en riktigt komplicerad apparat och man kan jämföra hormonsystemet med en symfoniorkester där hypofysen är dirigenten. Och dirigenten har en svår uppgift därför att den ska hålla många komponenter igång samtidigt för att allt ska fungera. Det finns till exempel tre olika slags östrogen. Får man problem med sköra slemhinnor i underlivet, då är östriolet inkopplat. Jag kunde se att Annikas hade en kraftig brist på progesteron och därför var det viktigt att Annika fick ett preparat som stöttade den biten, berättar Leif Östberg.

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen - Hur kan jag öka progesteronproduktionen? 

Vill inte ta syntetiska hormoner
Bristen på progesteron och störningar som kommer från hypofysen gjorde att näringsterapeuten gav Annika ett homeopatmedel som återställer balansen i hypofysen och stöttar äggstockarna och sköldkörteln. Annika fick Holistics K2 plus D3 samt Q10. D3 är ett prohormon och är viktigt för att hormonbalansen ska fungera bra. K2 bidrar till bättre skeletthälsa som i sin tur motverkar benskörhet. Q10 är bra för energibildningen, det vill säga för att man ska få mer styrka och kraft. Annika fick också en hormonell örtblandning där rysk rot, dong quai och munkpeppar främst stöttar progesteronbildningen, och rödklöver och silverax som är allmänt bra för hormonerna.
– Det tog några månader innan jag var fri från alla symtom. Jag märkte successivt skillnad när jag smorde in mig med lite av progesteronsalvan morgon och kväll. Jag började med den krämen i februari förra året och har varit besvärsfri i snart ett halvår, säger Annika.

 

För Annika har den naturliga medicineringen varit den allra bästa lösningen. Hon ville inte ta några syntetiska hormoner för att bli av med besvären. Det kändes onaturligt och nästan obehagligt att behöva äta hormoner, så det lät hon bli.

Bra med möjligheten att få välja
– Jag och mina kompisar har egentligen aldrig pratat om övergångsåldern. Inte heller har jag hört att min mamma pratade om klimakteriet när hon var i den åldern. Däremot förstår jag att många äldre par, som min mamma och hennes sambo, väljer att sova i olika sovrum. Många kvinnor vill ha kallt i sovrummet när de ska sova, men då fryser männen. Jag tycker att det är positivt att man nu börjat prata mer om klimakteriet. Det är viktigt att få information om hur man kan få hjälp att minska sina symtom. Alla kvinnor kommer ju att hamna där, och det är bra att lyfta fram alternativen till den traditionella vården så att möjligheten att välja alltid finns, säger Annika.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Annika R Malmberg

Ålder: 55 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Maken Johan, två vuxna barn på 25 och 23 år och två border terriers.
Yrke: Annika har över 25 års erfarenhet från försäljning, ledarskap och utbildning. Hon är grundare och VD för Hamilton Group, framgångsexpert och är författare till fyra böcker. Annika har genom åren inspirerat och tränat tusentals människor till framgång och personlig utveckling. Hon jobbar också som mentor och rådgivare med ungdomar som vill ha stöd och hjälp.
Aktuell: Den senaste boken, Make it work – en guide till fungerande relationer som handlar om färger och personprofiler och fungerande relationer.
Tidigare böcker: Ta skit! Och gör det till guld, Tändvätska – konsten att brinna utan att brinna upp och Guldläge – så lyckas du som butikssäljare.
Gör på fritiden: Tränar och tävlar i multisport, tränar 4-5 gånger i veckan. Längtar ofta efter att få cykla i eftermiddagssolen. Att få paddla med Johan och köra backträning så att benen skakar av utmattning efteråt. Hon coachar även andra multisportlag i samarbete och att vara bäst när det gäller.


Vill du veta mer om Annikas resa för att bli kvitt klimakteriebesvären så kan du titta på en intervju med henne här!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

 

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

 

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

 

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

 

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.