Foto: Niklas Åkesson

Så slapp Annika sina värmevallningar

Annika R Malmberg

Ålder: 55 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Maken Johan, två vuxna barn på 25 och 23 år och två border terriers.
Yrke: Annika har över 25 års erfarenhet från försäljning, ledarskap och utbildning. Hon är grundare och VD för Hamilton Group, framgångsexpert och är författare till fyra böcker. Annika har genom åren inspirerat och tränat tusentals människor till framgång och personlig utveckling. Hon jobbar också som mentor och rådgivare med ungdomar som vill ha stöd och hjälp.
Aktuell: Den senaste boken, Make it work – en guide till fungerande relationer som handlar om färger och personprofiler och fungerande relationer.
Tidigare böcker: Ta skit! Och gör det till guld, Tändvätska – konsten att brinna utan att brinna upp och Guldläge – så lyckas du som butikssäljare.
Gör på fritiden: Tränar och tävlar i multisport, tränar 4-5 gånger i veckan. Längtar ofta efter att få cykla i eftermiddagssolen. Att få paddla med Johan och köra backträning så att benen skakar av utmattning efteråt. Hon coachar även andra multisportlag i samarbete och att vara bäst när det gäller.


Vill du veta mer om Annikas resa för att bli kvitt klimakteriebesvären så kan du titta på en intervju med henne här!

Annika R Malmberg, 55, är VD i bolaget Hamilton Group och en av Sveriges mest anlitade föreläsare. För drygt ett och ett halvt år sedan kände hon av sin första värmevallning – precis när hon trodde att klimakteriet passerat. Besvären fortsatte några månader, men via en TV-inspelning kom Annika i kontakt med en näringsterapeut som gav henne tips som hjälpte. 

Värmevallningar, hormonsvall och livskriser i samband övergångsåldern var något författaren, föreläsaren och entreprenören Annika R Malmberg bara hade hört talas om. Klimakteriet var inte riktigt något hon och hennes väninnor pratade om. Ibland skojade de om det, men inget mer. Själv hade hon inte märkt av några besvär. Men för knappt två år sedan, när hon var 54, fick hon sina första värmevallningar.
– När jag satt framför datorn och jobbade blev jag plötslig blev varm och sedan kall om vartannat. Då trodde jag att det var influensan som var på gång, men någon förkylning bröt inte ut och när jag sedan blev varm på nätterna så tänkte jag nu måste det bero på att jag är i klimakteriet, säger Annika.

LÄS OCKSÅ: Värt att veta om klimakteriet

 

Älskar att träna
Kvinnor som motionerar regelbundet har oftast inte några större problem i övergångsåldern. Annika har tränat i hela sitt liv, och ganska mycket dessutom. Det kan vara en förklaring till varför Annika mått så bra och knappt känt av hormonförändringarna. Men Annika är också en kvinna full av energi och entusiasm. Hon har en stor portion humor och en glädje som smittar av sig, vilket också skvallrar om hur hon tacklar problem som uppstår i livet.

Multisportare
– Jag har alltid mått bra av all form av fysisk aktivitet och jag längtar efter att få gå ut och svettas. I dag är jag multisportare och tränar och tävlar i mountainbike, paddling och terränglöpning tillsammans med min man. Den ibland ganska så intensiva träningen gör att jag ofta har lite ont någonstans i kroppen. Dels hade jag förra sommaren problem med värk i ländryggen och även haft besvär med ljumskarna, men att det värker lite här och där är vardag för mig. Jag är med andra ord van vid att det händer saker i kroppen hela tiden och därför kan jag ha haft symtom på klimakteriet tidigare utan att ha tänkt på det. Men det var först när värmepåslagen kom på kvällarna och nätterna som jag förstod att jag hade att göra med klimakteriet, berättar Annika.

LÄS OCKSÅ: Möt klimakteriet – och förklimakteriet – på ett skönare sätt 

Tre olika sorters östrogen
För lite drygt ett år sedan deltog Annika i en TV-inspelning, Energi för livet, som handlade om energi och hälsa där deltagarna fick ta upp något hälsoproblem som de ville ha hjälp med. För Annika blev klimakteriet och hennes symtom som näringsterapeuten Leif Östberg fokuserade på.
– Vi var tre personer som fick hjälp av Leif och vi fick ta en massa prover som skickades på analys och de första jag fick göra var att äta magnesium för krypningarna i benen, som jag besvärades av när jag skulle sova. Jag hade provat magnesium förut men jag blev dålig i magen av tabletterna. Nu fick jag Holistics magnesium och det påverkade inte min mage. Efter några veckor var sprallet i mina ben helt borta, säger Annika.

Provsvaren som togs från Annikas saliv visade bland annat vilka hormoner som var aktiva, och vilka som inte var aktiva, varav de senare behövdes stöttas upp.

Inte bara östrogen
– Det finns en vanlig missuppfattning att alla klimakteriebesvär enbart har med östrogen att göra. Men hormonsystemet är en riktigt komplicerad apparat och man kan jämföra hormonsystemet med en symfoniorkester där hypofysen är dirigenten. Och dirigenten har en svår uppgift därför att den ska hålla många komponenter igång samtidigt för att allt ska fungera. Det finns till exempel tre olika slags östrogen. Får man problem med sköra slemhinnor i underlivet, då är östriolet inkopplat. Jag kunde se att Annikas hade en kraftig brist på progesteron och därför var det viktigt att Annika fick ett preparat som stöttade den biten, berättar Leif Östberg.

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen – Hur kan jag öka progesteronproduktionen? 

Vill inte ta syntetiska hormoner
Bristen på progesteron och störningar som kommer från hypofysen gjorde att näringsterapeuten gav Annika ett homeopatmedel som återställer balansen i hypofysen och stöttar äggstockarna och sköldkörteln. Annika fick Holistics K2 plus D3 samt Q10. D3 är ett prohormon och är viktigt för att hormonbalansen ska fungera bra. K2 bidrar till bättre skeletthälsa som i sin tur motverkar benskörhet. Q10 är bra för energibildningen, det vill säga för att man ska få mer styrka och kraft. Annika fick också en hormonell örtblandning där rysk rot, dong quai och munkpeppar främst stöttar progesteronbildningen, och rödklöver och silverax som är allmänt bra för hormonerna.
– Det tog några månader innan jag var fri från alla symtom. Jag märkte successivt skillnad när jag smorde in mig med lite av progesteronsalvan morgon och kväll. Jag började med den krämen i februari förra året och har varit besvärsfri i snart ett halvår, säger Annika.

För Annika har den naturliga medicineringen varit den allra bästa lösningen. Hon ville inte ta några syntetiska hormoner för att bli av med besvären. Det kändes onaturligt och nästan obehagligt att behöva äta hormoner, så det lät hon bli.

Bra med möjligheten att få välja
– Jag och mina kompisar har egentligen aldrig pratat om övergångsåldern. Inte heller har jag hört att min mamma pratade om klimakteriet när hon var i den åldern. Däremot förstår jag att många äldre par, som min mamma och hennes sambo, väljer att sova i olika sovrum. Många kvinnor vill ha kallt i sovrummet när de ska sova, men då fryser männen. Jag tycker att det är positivt att man nu börjat prata mer om klimakteriet. Det är viktigt att få information om hur man kan få hjälp att minska sina symtom. Alla kvinnor kommer ju att hamna där, och det är bra att lyfta fram alternativen till den traditionella vården så att möjligheten att välja alltid finns, säger Annika.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Annika R Malmberg

Ålder: 55 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Maken Johan, två vuxna barn på 25 och 23 år och två border terriers.
Yrke: Annika har över 25 års erfarenhet från försäljning, ledarskap och utbildning. Hon är grundare och VD för Hamilton Group, framgångsexpert och är författare till fyra böcker. Annika har genom åren inspirerat och tränat tusentals människor till framgång och personlig utveckling. Hon jobbar också som mentor och rådgivare med ungdomar som vill ha stöd och hjälp.
Aktuell: Den senaste boken, Make it work – en guide till fungerande relationer som handlar om färger och personprofiler och fungerande relationer.
Tidigare böcker: Ta skit! Och gör det till guld, Tändvätska – konsten att brinna utan att brinna upp och Guldläge – så lyckas du som butikssäljare.
Gör på fritiden: Tränar och tävlar i multisport, tränar 4-5 gånger i veckan. Längtar ofta efter att få cykla i eftermiddagssolen. Att få paddla med Johan och köra backträning så att benen skakar av utmattning efteråt. Hon coachar även andra multisportlag i samarbete och att vara bäst när det gäller.


Vill du veta mer om Annikas resa för att bli kvitt klimakteriebesvären så kan du titta på en intervju med henne här!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

olika strumpor

Rocka gärna sockorna – men tänk på det här

Krönikan

Susanne Wide skriver om en annan aspekt av  "rocka sockorna" – och uppmanar föräldrar och övriga vuxna att ta tillvara dagen som (ännu) en chans att prata med sina barn om att kanske låta flickan som gungar ensam att få vara med, eller se den lilla pojken som kastar sten för sig själv i ett hörn. Och som gör det just för att de är, eller av någon anledning anses, annorlunda... Något som i verkligheten tyvärr bara är konstigt och allt annat än okej, menar hon.

Du rockar väl sockorna? Det här är Downs syndrom

Du rockar väl sockorna? Det här är Downs syndrom

Allmänt

Varje år föds omkring 120 barn med Downs syndrom i Sverige. Det motsvarar ett barn på cirka 800 födslar och är den vanligaste kromosomavvikelsen.  FN har utlyst 21 mars till Internationella Världsdagen för Downs syndrom. Dagen har blivit synonym med fenomenet "Rocka sockorna", där många sätter på sig eller barnen olika strumpor – för att hylla människors olikheter och stå upp för vårt lika värde.

Tävla och vinn boken “Den växtbaserade kosten”

Tävling

Tävla och vinn boken "Den växtbaserade kosten" där du kan lära dig mer om fördelarna av att äta växtbaserat från läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding. I boken tar de upp myter och missförstånd och besvarar de vanligaste frågorna om vad det innebär att äta växtbaserat samt ger en praktisk introduktion.

Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Hälsa

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt? Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Hjärnträning hjälper utmattade

Forskning

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration. Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.