Foto Fotograf Charlotte

Så slapp Glen värk i fötterna – och kan springa igen

Glen Andersson

Ålder: 63
Bor: Gislaved
Gör: Lokalvårdare
Familj: Sambo, två barn, Amanda och Gustav
Så mår jag bra: Sport! Ishockey, löpning, speedway på elitnivå, umgås med familjen och vara i naturen.

Åtta Stockholm-maraton, flera Göteborgsvarv, ishockey och speedway på elitnivå. Glen Anderssons meritlista inom idrotten är lång. Att då plötsligt inte kunna gå utan smärta, var en katastrof. Men med hjälp av naturliga ämnen är Glen snart ute i löpspåret igen.

Det var tre år sedan som Glen började känna av smärta under fötterna. En smärta han inte kände igen. Det strålade ner i fotsulorna och gjorde att löpträningen blev svår.
– Jag har alltid tränat mycket, jag sprang ungefär elva mil i veckan. Jag älskar att vara ute och springa och få uppleva skiftningarna i naturen. Ibland när jag sprungit på kvällen är det kolsvart ute, men det är samtidigt så skönt att få vara ute i den friska luften och röra på sig. När jag började få ont i fötterna blev det fort värre, till slut kunde jag knappt gå. Det var jättetråkigt, säger Glen.

LÄS OCKSÅ: Hyaluronsyra – effektivt vid artros

Imponerande antal lopp
När Glen berättar om all idrott han hållit på med i sitt liv, kan man inte bli annat än imponerad. Förutom alla maraton och andra lopp han sprungit, har han spelat ishockey och kört speedway i Gislavedsklubben Lejonen i många år med stor framgång.
– Det är riktigt roligt! Det går fort och man måste vara i bra form och därför sprang jag också. Jag var elitmotionär och åkte bland annat på löpträningsläger i Frankrike. Det spelade ingen roll vilken årstid det var – vinter, vår eller sommar, jag sprang varenda dag, berättar Glen.

 

Fötterna ömmade
När smärtan i fötterna kom så var det inget som Glen kände igen. Han har alltid varit noga med att ha bra skor och när smärtan blev värre gick han till läkare. De gjorde flera undersökningar men hittade ingenting som kunde tala om var det onda kom ifrån.
– Till slut kunde jag inte ens promenera längre, så ont gjorde det under fötterna. Jag är ju inte 20 längre och med åldern så blir man lite skörare och det blir lite tyngre i löpspåret. Då kan jag bli avundsjuk på de yngre som springer förbi mig, säger han och skrattar.

När smärtan inte blev bättre, men Glen fortfarande ville röra på sig, åkte han till badhuset. Simning är inte riktigt hans grej, men det är i alla fall ett sätt att röra på sig. Han har också provat yoga hemma.
– Det var riktigt tufft. Jag tror att vi gubbar är lite stelare än andra, säger han med ett leende.

LÄS OCKSÅ: Så tränar du upp dina svaga handleder och fotleder 

Energi av naturen
I samma veva läste han om en äldre dam som åt Zincumin för samma problem som han hade. Eftersom han är noga med maten och i perioder uteslutit allt kött och bara ätit fisk och grönsaker, så har han trott att kroppen fått det som den behövt. Men antagligen behövde han ett tillskott av just det som de här kapslarna kunde bidra med.
– Jag har inte ätit så mycket tillskott förr, men jag har inget emot det alls. Det är väldigt bra att det finns där inte skolmedicinen räcker till, tycker jag. Magnesium har jag ätit för att inte få kramp i benen och det fungerar bra, så därför tänkte jag att det var värt att prova även detta, säger Glen.

LÄS OCKSÅ: Här är maten som kan minska din ledvärk!

Smärtan avtog
Resultatet kom på bara ett par veckor. Smärtan i fötterna avtog lite i taget, och blev bättre för varje dag. Snart kunde han gå kortare promenader igen. Även om han inte är riktigt återställd ännu så ser han fram emot våren och sommaren då han hoppas kunna ta en vända i löpspåret igen. Redan nu har han tjuvstartat och kör lite fartlek, alltså träning i intervaller. Han går en stund, springer en kortare sträcka och går igen.
– Jag får så mycket energi av att vara ute. Luften, naturen och att känna i hela kroppen när man kommer in igen, att man gjort något, det är så skönt, säger han.

Av Jessica Devert


Glen Andersson

Ålder: 63
Bor: Gislaved
Gör: Lokalvårdare
Familj: Sambo, två barn, Amanda och Gustav
Så mår jag bra: Sport! Ishockey, löpning, speedway på elitnivå, umgås med familjen och vara i naturen.

Zincumin

Ingefära, gurkmeja och C-vitamin är de tre största beståndsdelarna i kapslarna. Alla tre är naturliga ämnen som vi kan få i oss via maten, men då får vi äta stora mängder.

Detta gör de i kroppen:
C-vitamin: För att få bättre ledhälsa ska man gärna äta C-vitamin som gör att kroppen själv bildar kollagen. Kollagen finns i hela vår kropp, inte bara i lederna. Ämnet gör huden elastisk, gör att håret mår bra och att brosket i kroppen fungerar som en buffert mellan våra skelettdelar.

Gurkmeja: Växten har använts inom ayurvedisk läkekonst i över 4000 år och mer än 7000 vetenskapliga artiklar talar om dess förmågor. Det verksamma ämnet curcumin har  flera medicinska egenskaper.  Det är antiinflammatoriskt och underlättar magens funktioner.

Ingefära: Det finns mängder av artiklar och studier även på ingefära. Ingefära har också antiinflammatoriska egenskaper och roten bidrar till att minska smärta och svullnad i lederna. Ingefära har också en avgiftande effekt och stimulerar kroppen att utsöndra galla vilket gör att fett bryts ner samt sänker det onda kolesterolet. Den ökar kroppens blodcirkulation.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.