Foto Fotograf Charlotte

Så slapp Glen värk i fötterna – och kan springa igen

Glen Andersson

Ålder: 63
Bor: Gislaved
Gör: Lokalvårdare
Familj: Sambo, två barn, Amanda och Gustav
Så mår jag bra: Sport! Ishockey, löpning, speedway på elitnivå, umgås med familjen och vara i naturen.

Åtta Stockholm-maraton, flera Göteborgsvarv, ishockey och speedway på elitnivå. Glen Anderssons meritlista inom idrotten är lång. Att då plötsligt inte kunna gå utan smärta, var en katastrof. Men med hjälp av naturliga ämnen är Glen snart ute i löpspåret igen.

Det var tre år sedan som Glen började känna av smärta under fötterna. En smärta han inte kände igen. Det strålade ner i fotsulorna och gjorde att löpträningen blev svår.
– Jag har alltid tränat mycket, jag sprang ungefär elva mil i veckan. Jag älskar att vara ute och springa och få uppleva skiftningarna i naturen. Ibland när jag sprungit på kvällen är det kolsvart ute, men det är samtidigt så skönt att få vara ute i den friska luften och röra på sig. När jag började få ont i fötterna blev det fort värre, till slut kunde jag knappt gå. Det var jättetråkigt, säger Glen.

LÄS OCKSÅ: Hyaluronsyra – effektivt vid artros

Imponerande antal lopp
När Glen berättar om all idrott han hållit på med i sitt liv, kan man inte bli annat än imponerad. Förutom alla maraton och andra lopp han sprungit, har han spelat ishockey och kört speedway i Gislavedsklubben Lejonen i många år med stor framgång.
– Det är riktigt roligt! Det går fort och man måste vara i bra form och därför sprang jag också. Jag var elitmotionär och åkte bland annat på löpträningsläger i Frankrike. Det spelade ingen roll vilken årstid det var – vinter, vår eller sommar, jag sprang varenda dag, berättar Glen.

 

Fötterna ömmade
När smärtan i fötterna kom så var det inget som Glen kände igen. Han har alltid varit noga med att ha bra skor och när smärtan blev värre gick han till läkare. De gjorde flera undersökningar men hittade ingenting som kunde tala om var det onda kom ifrån.
– Till slut kunde jag inte ens promenera längre, så ont gjorde det under fötterna. Jag är ju inte 20 längre och med åldern så blir man lite skörare och det blir lite tyngre i löpspåret. Då kan jag bli avundsjuk på de yngre som springer förbi mig, säger han och skrattar.

När smärtan inte blev bättre, men Glen fortfarande ville röra på sig, åkte han till badhuset. Simning är inte riktigt hans grej, men det är i alla fall ett sätt att röra på sig. Han har också provat yoga hemma.
– Det var riktigt tufft. Jag tror att vi gubbar är lite stelare än andra, säger han med ett leende.

LÄS OCKSÅ: Så tränar du upp dina svaga handleder och fotleder 

Energi av naturen
I samma veva läste han om en äldre dam som åt Zincumin för samma problem som han hade. Eftersom han är noga med maten och i perioder uteslutit allt kött och bara ätit fisk och grönsaker, så har han trott att kroppen fått det som den behövt. Men antagligen behövde han ett tillskott av just det som de här kapslarna kunde bidra med.
– Jag har inte ätit så mycket tillskott förr, men jag har inget emot det alls. Det är väldigt bra att det finns där inte skolmedicinen räcker till, tycker jag. Magnesium har jag ätit för att inte få kramp i benen och det fungerar bra, så därför tänkte jag att det var värt att prova även detta, säger Glen.

LÄS OCKSÅ: Här är maten som kan minska din ledvärk!

Smärtan avtog
Resultatet kom på bara ett par veckor. Smärtan i fötterna avtog lite i taget, och blev bättre för varje dag. Snart kunde han gå kortare promenader igen. Även om han inte är riktigt återställd ännu så ser han fram emot våren och sommaren då han hoppas kunna ta en vända i löpspåret igen. Redan nu har han tjuvstartat och kör lite fartlek, alltså träning i intervaller. Han går en stund, springer en kortare sträcka och går igen.
– Jag får så mycket energi av att vara ute. Luften, naturen och att känna i hela kroppen när man kommer in igen, att man gjort något, det är så skönt, säger han.

Av Jessica Devert


Glen Andersson

Ålder: 63
Bor: Gislaved
Gör: Lokalvårdare
Familj: Sambo, två barn, Amanda och Gustav
Så mår jag bra: Sport! Ishockey, löpning, speedway på elitnivå, umgås med familjen och vara i naturen.

Zincumin

Ingefära, gurkmeja och C-vitamin är de tre största beståndsdelarna i kapslarna. Alla tre är naturliga ämnen som vi kan få i oss via maten, men då får vi äta stora mängder.

Detta gör de i kroppen:
C-vitamin: För att få bättre ledhälsa ska man gärna äta C-vitamin som gör att kroppen själv bildar kollagen. Kollagen finns i hela vår kropp, inte bara i lederna. Ämnet gör huden elastisk, gör att håret mår bra och att brosket i kroppen fungerar som en buffert mellan våra skelettdelar.

Gurkmeja: Växten har använts inom ayurvedisk läkekonst i över 4000 år och mer än 7000 vetenskapliga artiklar talar om dess förmågor. Det verksamma ämnet curcumin har  flera medicinska egenskaper.  Det är antiinflammatoriskt och underlättar magens funktioner.

Ingefära: Det finns mängder av artiklar och studier även på ingefära. Ingefära har också antiinflammatoriska egenskaper och roten bidrar till att minska smärta och svullnad i lederna. Ingefära har också en avgiftande effekt och stimulerar kroppen att utsöndra galla vilket gör att fett bryts ner samt sänker det onda kolesterolet. Den ökar kroppens blodcirkulation.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

 

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.