Foto: Marit Lasson

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Lena Månsson

Ålder: 77 år.
Bor: Ystad.
Familj: Man och två vuxna barn samt deras familjer.
Yrke: Pensionär, tidigare chef inom skola och barnomsorg. Politisk aktiv inom kommunen.
Gör för att hålla sig frisk: Tränar medicinsk yoga och gör andra mjuka övningar, promenerar så mycket hon hinner och orkar. Tar hjälp av sjukgymnast om det börjar göra ont någonstans.

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

Det är tolv år sedan Lena Månsson i Ystad gick i pension. Hon håller förstås inte lika högt tempo som när hon jobbade som chef inom skola och barnomsorg. Men hon gillar att hålla sig aktiv. Att bli ”gammal i huvudet” har hon inga planer på. Numera fyller hon sina dagar med kurser och diskussionsgrupper, trädgårdsarbete, politiska möten och ideellt arbete på kvinnojouren.

LÄS OCKSÅ: Tre tips för smidiga muskler och leder 

Ingenting hjälpte
Problemet med smärtande fötter har hon haft i flera år. Under en period skickades hon runt mellan olika läkare, men ingen kunde svara på vad det berodde på eller vad som kunde göras för att hon skulle bli bra.
– Det var en plåga att inte kunna gå. Men ingen av läkarna jag gick till visste vad det var frågan om. Någon trodde att det var gikt och jag fick en medicin som bara hjälpte i några dagar. En annan doktor ryckte bara på axlarna och sa att det hade med åldern att göra och att jag fick acceptera smärtan. Det råd jag fick var att skaffa specialskor med anpassade inlägg, och det kostade jag på mig. Men det gjorde ingen skillnad, berättar Lena.

 

När smärtan var som värst kunde hon bara gå en liten bit i taget och hon var alltid tvungen att sätta sig ner och vila. Livet blev verkligen begränsat och de efterlängtade promenaderna kändes långt borta. Lena bestämde sig för att försöka hitta lösningen på egen hand.

LÄS OCKSÅ: Styrketräning för friska leder

Hämmar inflammation
– När jag inte fick hjälp av någon av läkarna jag besökte bestämde jag mig för att bli min egen doktor och ta reda på vad som kunde hjälpa. Det var då jag hittade ett ledpreparat med ingefära och gurkmeja, och plötsligt hände det något under fötterna. Redan efter några dagar kände jag mig bättre och efter två veckor var smärtan under fötterna helt borta. Det var lika oväntat som fantastiskt. Jag har ju haft ont i flera år. Nu har jag bunkrat upp med kapslar här hemma för jag vill inte bli utan, säger Lena.

Ledpreparatet Zincumin innehåller gurkmeja och ingefära som tillsammans hämmar inflammation i lederna och bromsar den nedbrytning av ledbrosket som orsakas av artros.

Varför våra leder blir inflammerade och slitna är fortfarande inte helt klarlagt, men kända riskfaktorer är ålder, övervikt, stress, inflammatorisk miljö och en kraftig påfrestning på en led som exempelvis en sport- eller arbetsskada. Det som sedan sker över en längre tid är en komplicerad process där prostaglandiner, leukotriner och cytokiner som är speciella signalsubstanser, samverkar i ett inflammatoriskt förlopp som bland annat ger smärta, stelhet och ödem. Dessa processer leder till att leden inflammeras och brosket snabbare bryts ned eller till att ett sämre brosk bildas.

LÄS OCKSÅ: Artros? Så får du hjälp! 

Bättre livskvalitet
Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap, har i mer än 20 år varit involverad i forskningen kring Zincumin.
– Det har gjorts många studier på både gurkmeja och ingefära som visar att de dämpar inflammation i lederna. I Belgien gjordes nyligen en studie på 200 patienter som visade att Zincumin minskar svullnad och smärta i lederna hos sex av tio patienter redan inom två veckor. Hos nio av tio förbättrades ledvärken med i genomsnitt 50 procent efter åtta veckor. Patienterna kunde dessutom minska sitt intag av smärtstillande läkemedel när studien avslutades, och efter åtta veckor mådde en majoritet bättre. Patienterna upplevde att de hade fått en bättre livskvalitet, säger Lars.

 

LÄS OCKSÅ: Naturens "mirakel" vid artros, inflammation och ledvärk 

Njuter av livet
Lena Månsson njuter av livet igen. Nu när hon äntligen kan gå utan att det gör ont, så går hon väldigt mycket. Varje morgon gör hon medicinsk yoga under 30 minuter och lite andra övningar med boll och gummiband. Det fick hon lära sig av en sjukgymnast när hon hade problem med ryggen. Lena har tänkt tanken att delta i olika gympapass, men sjukgymnasten har avrått henne från att hoppa och studsa och Lena känner att det är rätt för henne.
– Jag har inte ont i knäna eller några andra stora leder, men jag har haft värk i händerna och haft svårt att knäppa knappar. Både svullnad och värk har gått tillbaka sedan jag började med kosttillskottet och jag har inte längre några problem att knäppa de små knapparna i blusen, säger Lena.

– Jag mår bra av mjuk träning och tycker att jag har hittat mitt sätt att hålla kroppen igång. Och jag tror på det här med kryddor och örter. Jag äter inga läkemedel och när någon läkare vill skriva ut medicin så tackar jag nej. Jag tror att man ska försöka leva så att man slipper mediciner. Då mår man nog bäst och lever längre. Nu njuter jag av livet som pensionär och jag har inga planer på att bli gammal, säger Lena och skrattar.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Lena Månsson

Ålder: 77 år.
Bor: Ystad.
Familj: Man och två vuxna barn samt deras familjer.
Yrke: Pensionär, tidigare chef inom skola och barnomsorg. Politisk aktiv inom kommunen.
Gör för att hålla sig frisk: Tränar medicinsk yoga och gör andra mjuka övningar, promenerar så mycket hon hinner och orkar. Tar hjälp av sjukgymnast om det börjar göra ont någonstans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.