Slipp dålig andedräkt – naturligt

Tänk dig följande scenario: Din tredje dejt med världens mysigaste, läckraste kille. Platsen är hemma i soffan hos dig.
Läget känns rätt, du tar mod till dig, lutar dig framåt för att... r
ygga tillbaka! För BLÄ - killens mun luktar ju gammal svettig dojja!
Här är 15 tips du kan skriva ut och ge honom (eller posta anonymt) - i förhoppning om en lite hetare fjärde dejt. 

Du behöver inte gurgla din mun med blått, lite skummande kemikalievatten för att lukta gott ur munnen. Det räcker med att lite persilja, kokosolja, bikarbonat eller citronvatten.
Och så att borsta tänderna så klart. Här får du fler tips.

► Läs också: Ökat sug efter fluorfri tandkräm

15 sätt att lukta gott ur munnen:

 

1. Drick mer vätska
Luktar du illa ur munnen kan det vara så att du dricker för lite. När du är uttorkad försämras nämligen salivproduktionen vilken är en förutsättning för att lukta gott och vara fräsch i munnen. Tänk på att förmågan att känna törst minskar med åldern - drick lite var tredje timme vare sig du känner ett behov eller inte.
Och kom ihåg: Det bästa valet av dryck är vatten.

► Läs också: Tio skäl att dricka vatten

2. Drick citronvatten
Skippa munsköljet, drick citronvatten. Citronvatten ger fräschare andedräkt, fräschare munhälsa och påstås kunna lindra tandköttsinflammation.

 

► Läs också: Därför ska du starta dagen med citronvatten

3. Tugga på citrusskal
Skölj och skala en ekologisk apelsin eller citron, tugga sedan på skalet. Det sätter i gång salivproduktionen vilket förbättrar andedräkten.

► Läs också: Här är 10 skal du bör äta

4. Ät fiberrikt
Att äta fiberrika frukter, bär och grönsaker som äpple, björnbär, morötter, fänkål och selleri, De hjälper bland annat till med att öka salivproduktionen som i sig motverkar bakterier. Hårda frukter och grönsaker hjälper också till att skava av gamla matrester från tänder och tandkött.

► Läs också: En fiberrik kost kan sakta ner utvecklingen av prostatacancer 

5. Bakteriedödande kryddor
Många kryddor har antiseptiska egenskaper och får din mun att dofta fräscht. Så skippa den lilla asken med mintpastiller och lägg ha istället en liten ask med kryddor i väskan. Vid behov tar du fram den och tuggar på lite anis, fänkålsfrön, hel kanel eller kryddnejlika.

► Läs också: Det visste du inte om kryddor

6. Gurgla med kokosolja
Så kallad oilpulling ger såväl vitare tänder som en friskare, fräschare mun (inklusive tänder, tandkött och andedräkt).

► Läs också: Oil pulling – för vita tänder och bättre munhälsa

7. Drick mer te
Te innehåller ämnen som motverkar dålig lukt beroende på svavelföreningar, vilka bildas när bakterier i munnen bryter ner proteiner. Särskilt effektivt sägs svart och grönt te vara.

 

► Läs också: Så ökar du ditt fokus – och ditt lugn – med grönt te

8. Bakpulver
Ätit för mycket vitlök till lunch – eller har du taskig andedräkt av andra skäl? Blanda då en tesked bakpulver i ett halvt glas vatten och gurgla sedan i munnen. Det neutraliserar den dåliga lukten.

► Läs också: 5 fantastiska husmorsknep med bakpulver

9. Bikarbonat
Lös upp en tesked bikarbonat i ett glas vatten och skölj runt i munnen. Bikarbonat neutraliserar dålig lukt. Upprepa några dagar i rad, du (eller folk i din närhet) kommer snart att märka att din andedräkt förbättras.

► Läs också: Det säger din tunga om din hälsa

10. Persilja
Inget råder bot på stinkande andedräkt som persilja. Det innehåller gott om klorofyll, vilket dödar bakterier som orsakar dålig lukt. Fungerar till och med på vitlöksosande munnar.

► Läs också: 5 huskurer som fungerar

11. Vitaminet B3
Tillskott med vitaminet B3 motar bort dålig andedräkt. Det gör även susen för muskler, hud (även vid akne) och hår. Läs mer i Malin Duvstedts blogginlägg om B3 och i Kureras näringsguiden.

12. Probiotika - så kallade "nyttiga bakterier"
Mjölksyrabakterier, som finns bland annat i yoghurt, fil, syrade grönsaker och tillskott med probiotiska bakterier kan förbättra bakteriefloran i både munnen och magen.
En ny studie utförd Köpenhamns universitet visade tydligt att probiotika ger bättre andedräkt. I just den undersökningen användes "nyttiga bakterier" av typen "Lactobacillus reuteri Prodentis".

 

► Läs också: Goda bakterier för en glad mage

13. Nässköljning
Sunklukten kan komma från näsa och bihålor, särskilt illaluktande blir vi när vi om vi är sjuka och har torra slemhinnor och/eller var i  bihålorna.
Häll lite koksaltlösning i näsborrarna och luta huvudet bakåt så att bihålorna fylls - alternativt använd en nässköljningskanna.
Ska du vara noggrann ska du helst göra detta varje morgon och kväll under minst en vecka.
Du kan enkelt göra en egen  koksaltlösning genom att lösa upp ett kryddmått salt i en deciliter kokat vatten. Observera att lösningen ska ha svalnat innan användning - annars kan du få problem att hädanefter känna någon lukt över huvud taget. När du ändå gjort dig besväret: Passa på att gurgla munnen med koksaltlösningen också.
Läs om nässköljning här.

14. Tugga på färska örter
Att tugga på färska gröna örter som persilja, basilika, mynta och salvia ger en betydligt bättre andedräkt.

► Läs också: Få koll på renande örter

15. En sked äppelcidervinäger hjälper din matsmältning
Genom att dricka en sked äppelvinäger utblandad i vatten före varje måltid. Det hjälper dig att smälta maten snabbare, vilket kan förbättra andedräkten om lukten beror på att magen inte fungerar optimalt. Men glöm inte att vinägern är väldigt sur, så akta tänderna.

► Läs också: Sju steg till bättre matsmältning och frisk tarm

Av Isabelle G Hedander

Källor: Land.se, Kurera.se, Näringsguiden.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.