vegetarisk mat

Så slipper du höga blodfettvärden

Tiotusentals svenskar lider av höga blodfettvärden - många utan att veta om det.
Något som kan utvecklas till livshotande åderförkalkning.
Men höga blodfetter kan sänkas genom kostomläggning, här kan du läsa mer om vilka livsmedel som kan bidra till att minska risken för infarkt.

Kolesterol är en byggsten till kroppens alla celler och något som kroppen behöver - men om halterna blir för höga av det ”onda” kolesterolet (LDL) kan det leda till allvarliga konsekvenser.

Resultera i infarkt
Men åderförkalkning sker ofta långsamt och inte över en natt, och Lars Lind, professor i medicin vid Uppsala universitet, berättar för TT att tusentals svenskar har sjukligt höga kolesterolvärden utan att veta om det. Något som i värsta fall kan resultera i en infarkt redan i 25-årsåldern. Nu pågår ett arbete i sjukvårdsregionerna att hitta dessa människor.

 

Enligt Lars Lind ska man ska ha koll på sina värden från 30–40-årsåldern och om värdena är okej bör man kolla igen vart tionde år, om man inte plötsligt går upp mycket i vikt eller lägger om kosten radikalt.

LÄS OCKSÅ: Lagrad vitlök kan motverka åderförkalkning visar ny studie

Sänka värdena med kostomläggning
Men hur gör man då för att upprätthålla hälsosamma kolesterolvärden? Ärftlighet har betydelse – men även din kost.
– Det första vi förordar är att sänka värdena med kostomläggning. Att äta mer växtfibrer och fisk med många fleromättade fettsyror, och mindre mat med mättade fettsyror, som kött. Om du blir vegetarian kommer värdena definitivt att gå ner. Om detta inte fungerar försöker man sätta in det hela i ett större perspektiv genom att se till patientens övriga riskfaktorer, om blodtrycket också är högt eller om han eller hon har diabetes, säger Lars Lind till TT.

Kost för bättre kolesterolvärden
1. Fet fisk
som lax, röding, sill, makrill och strömming innehåller omega-3-fettsyror, vilket är bra för kärlen!

2. Växtsteroler är ämnen som finns i alla vegetabilier och som liknar kolesterol till sin struktur och därmed minskar kolesterol-upptaget i tarmen. Bra källor av växtsteroler är nötter, fullkornsprodukter och växtoljor (särskilt kallpressad raps- och olivolja).

 

3. Feta livsmedel från växtriket som avokado, oliver, nötter och frön. Att till exempel äta nötter och mandlar (0,5-1 dl i de flesta studier) fem dagar i veckan kan sänka kolesterolvärdet med ungefär fem till åtta procent. Framför allt sjunker det onda kolesterolet, LDL.

4. Bovete är en ört som i vissa studier uppvisat en kolesterolsänkande effekt. Går att koka gröt på, baka med eller äta som tillbehör istället för till exempel ris.

LÄS OCKSÅ: Vad du bör veta om blodfetter

5. Psylliumfrön kan enligt vissa studier bidra till att sänka kolesterolet.

6. Fullkornsprodukter (växtsteroler), exempelvis havre (gryn, kli eller mathavre) och korn (gryn eller matkorn). De, särskilt havre, är rika på vattenlösliga fibrer - så kallade betaglukaner - vilka fördröjer upptaget av kolesterol från maten och är effektiva blodfettssänkare. Fibrerna minskar dessutom återanvändningen av gallsalter, som görs av kolesterol. Effekten blir en sänkt kolesterolnivå i blodet. Tre gram betaglukaner om dagen kan sänka kolesterolvärdet med upp till tio procent. Denna mängd finns i cirka tre portioner havregrynsgröt, en till två portioner havrekligröt eller tre glas havremjölk som innehåller betaglukaner.

 

LÄS OCKSÅ: ”Utan rödbetsjuicen stiger mitt blodtryck”

7. Baljväxter och korn. Följ kostråden, men ta för vana att lägga till lite baljväxter och korn varje dag - och du kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med elva procent, enligt en omfattande koststudie från Lunds universitet 2014. Resultaten visade att försökspersonerna bland annat fick sänkt blodtryck, minskat LDL-kolesterol och minskade nivåer av en markör som förknippas med risk för att utveckla metabolt syndrom.

8. Sojaprotein. 25 gram sojaprotein dagligen kan sänka det onda kolesterolet LDL med cirka tio procent, samtidigt som HDL, det goda kolesterolet, höjs och triglyceriderna sänks, vilket får till följd att risken för hjärtkärlsjukdomar minskar.

9. Vitlök kan sänka kolesterolvärdet med i genomsnitt cirka tio procent, visar ett antal studier. Vitlök kan även minska risken för blodproppar, sänka blodtrycket samt vidga blodkärlen och göra dem mer elastiska. En klyfta om dagen anses räcka - eller vitlökstabletter från hälsokosten.

Av redaktionen

Källa: Kurera


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.