stressad kvinna

Så slösar du på hjärnans energi – 11 saker du inte ska göra

Hög puls och hundratals stressande tankar som skenar – redan innan första fikarasten.
Hjälp istället din hjärna att ta kontroll och skapa rätt fokus.
Här är motivationskonsulten Anna Zetterbergs råd hur du ska - och inte ska göra.

Inkorgen svämmar över av e-post, du jobbar utan paus och telefonen ringer stup i kvarten – och du vill hinna göra allt, gärna samtidigt utan någon inbördes ordning.

 

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Hushålla med vår energi
Det här riskerar att tömma din hjärnbarkskraft på nolltid, enligt motivationskonsulten Anna Zetterberg.

Hon är aktuell med boken ”Stressa hjärna – gör stressen till en positiv kraft” och berättar att vi behöver bli medvetna om vad som stressar oss och på så sätt lära oss att hushålla med vår energi.
– För de allra flesta handlar det om en god planering så att vi slipper ha allt i huvudet. Det ger oss möjlighet att kunna fokusera på en sak i taget, säger hon.

LÄS OCKSÅ: 3 tips för att bli mer stresstålig

Träna hjärnan
Och precis som vi kan träna upp styrkan och kapaciteten på våra muskler och vår kondition kan vi också träna hjärnan.

Motivationskonsulten Anna Zetterberg

Foto: Åsa Siller

Det handlar om att repetitivt utföra en, från början ovan, handling tills den blir en vana, menar Anna Zetterberg.
– Det här kräver ansträngning och ett målinriktat fokus. Vi behöver stanna upp och ge utrymme för ostördhet så att vi kan tänka efter vad vi egentligen behöver göra för att bli nöjda med oss själva i olika perspektiv.

 

Så slösar du på hjärnans energi

• Jobba gränslöst.
• Var alltid tillgänglig och hjälp alltid alla andra innan du hjälper dig själv.
• Kom oförberedd till ett arbetspass och gör ”så mycket du hinner”.
• Beta av från en att göra-lista utan prioriteringsordning.
• Börja alltid med att kolla mejlen.
• Multitaska. För varje avbrott tar det uppemot en kvart att återgå till sin ursprungliga arbetstakt.
• Kör på så gott du kan hela tiden utan att stanna upp och reflektera.
• Skjut på beslut, lägg saker åt sidan och markera meddelanden som olästa.
• Sprid ut dina påminnelser.
• Skippa paus, jobba länge på dagarna och jobba gärna helgen också.
• Slarva med kost, sömn och träning.

LÄS OCKSÅ: 9 tecken på att du är på väg in i väggen

Gör istället så här

• Skapa rutin för att tänka efter innan och gör upp en prioriterad plan för en ny dag, eller ett nytt arbetspass.
• Inse och acceptera att prioritera innefattar att medvetet välja och, det vi har svårt för, välja bort.
• Skapa ett konkret delmål för den lilla stunden du ska fokusera i stället för att jobba på så gott du kan mot ett fluffigt och otydligt mål.
• Träna din disciplin i att hålla kvar fokus på en sak i taget. För att underlätta detta behöver vi minimera distraktioner i den mån vi kan. Stäng av aviseringar om nya meddelanden, skapa lugn runt omkring dig och goda rutiner för att frigöra huvudet från stressorer som skapar distraktioner eller tankar som stör.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!