Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så snabbt förändras kroppen när du slutar träna

Är du van att träna några gånger i veckan och sedan upphör din träning av någon anledning – ja, då händer det inte bara saker i kroppen utan ditt humör förändras sannolikt. En till två veckor utan träning försämrar kondition, blodtryck och insulinkänslighet. Men så snart du är igång igen går det relativt snabbt att komma tillbaka i samma form.

Du märker ganska snart att flåset blir sämre om du gör ett uppehåll med träningen på någon vecka. Hur bra kondition du har beror på hur stor och stark din hjärtmuskel är och hur mycket blod som finns i din kropp som hjärtat kan pumpa runt. När du inte tränar på ett tag tappar du blodvolym och vätska.

 

Har du bra kondition kan din kropp ta upp mycket syre när du utsätter den för hårt arbete. En studie gjord i USA visade att syreupptagningsförmågan sjönk med sju procent efter tolv dagars vila. Efter det tappade man inte lika mycket. Det skulle dröja fram till dag 56 innan man såg ett tapp på 14 procent hos försökspersonerna.

LÄS OCKSÅ: Träning - en självklarhet för ett hälsosamt liv

Bibehållen muskelmassa
Musklerna blir förstås något mindre vid ett kortare träningsuppehåll, men inte så mycket som man tidigare trott. Och gör du ett längre uppehåll med träning så behöver du faktiskt bara belasta musklerna en gång i veckan för att bibehålla muskelmassan.

Visste du att när du tränar går blodtrycket upp tillfälligt och ner till en något lägre nivå. Det tar ett dygn innan det lägger sig på sitt ursprungsläge. Så tränar du mycket ligger blodtrycket på ett akut sänkt läge hela tiden, men när du slutar försvinner effekten. Ett längre avbrott påverkar inte blodtrycket nämnvärt, men på längre sikt.

LÄS OCKSÅ: Träning – en självklarhet för ett hälsosamt liv

Insulinkänsligheten blir sämre
Något som är känsligt för utebliven träning är däremot insulinet. Gör du ett uppehåll på en vecka märks det genom att insulinkänsligheten försämras. Cellernas förmåga att ta upp socker styr din metabola hälsa. Ju mindre insulin som behövs desto bättre mående.

Ett problem som påtalas är att ju äldre vi blir verkar processen som bryter ner vara snabbare än den som bygger upp. Ett träningsuppehåll på mer än två veckor tycks kunna ge effekter som inte kan kompenseras.

 

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Få vet vilken träning kvinnor över 40 behöver”

Humöret påverkas
Du som tränar mycket vet att humöret blir sämre när du inte får röra på dig. Till exempel klarar den som tränar stress bättre. Studier har kunnat visa att slutar man tvärt att träna kan det medföra trötthet, retlighet och till och på sikt depressionsliknande symtom.

Svenskarna är av världens mest stillasittande folk. Vi sitter faktiskt nio-tio timmar varje dag. Därför tränar vi två-fyra gånger i veckan i snitt, men blir det uppehåll i denna träning får de konsekvenser, speciellt om vi sitter mycket. Livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius brukar dock påpeka att förutom de intensiva träningspassen varje vecka så är det viktigt med vardagsmotionen. Gammal som ung bör ställa sig upp och avbryta sitt stillasittande en gång i halvtimman. Men det är också viktigt att med vardagsmotion, det vill säga, att gå i trappor istället för att ta hiss eller att ta rulltrappan. Att välja cykel istället för bil om det går, att ta en kort promenad och få upp pulsen varje dag gör skillnad både kroppsligt som mentalt,

Av Inger Palm

Källa: SvD


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.