Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så snabbt förändras kroppen när du slutar träna

Är du van att träna några gånger i veckan och sedan upphör din träning av någon anledning – ja, då händer det inte bara saker i kroppen utan ditt humör förändras sannolikt. En till två veckor utan träning försämrar kondition, blodtryck och insulinkänslighet. Men så snart du är igång igen går det relativt snabbt att komma tillbaka i samma form.

Du märker ganska snart att flåset blir sämre om du gör ett uppehåll med träningen på någon vecka. Hur bra kondition du har beror på hur stor och stark din hjärtmuskel är och hur mycket blod som finns i din kropp som hjärtat kan pumpa runt. När du inte tränar på ett tag tappar du blodvolym och vätska.

 

Har du bra kondition kan din kropp ta upp mycket syre när du utsätter den för hårt arbete. En studie gjord i USA visade att syreupptagningsförmågan sjönk med sju procent efter tolv dagars vila. Efter det tappade man inte lika mycket. Det skulle dröja fram till dag 56 innan man såg ett tapp på 14 procent hos försökspersonerna.

LÄS OCKSÅ: Träning - en självklarhet för ett hälsosamt liv

Bibehållen muskelmassa
Musklerna blir förstås något mindre vid ett kortare träningsuppehåll, men inte så mycket som man tidigare trott. Och gör du ett längre uppehåll med träning så behöver du faktiskt bara belasta musklerna en gång i veckan för att bibehålla muskelmassan.

Visste du att när du tränar går blodtrycket upp tillfälligt och ner till en något lägre nivå. Det tar ett dygn innan det lägger sig på sitt ursprungsläge. Så tränar du mycket ligger blodtrycket på ett akut sänkt läge hela tiden, men när du slutar försvinner effekten. Ett längre avbrott påverkar inte blodtrycket nämnvärt, men på längre sikt.

LÄS OCKSÅ: Träning – en självklarhet för ett hälsosamt liv

Insulinkänsligheten blir sämre
Något som är känsligt för utebliven träning är däremot insulinet. Gör du ett uppehåll på en vecka märks det genom att insulinkänsligheten försämras. Cellernas förmåga att ta upp socker styr din metabola hälsa. Ju mindre insulin som behövs desto bättre mående.

Ett problem som påtalas är att ju äldre vi blir verkar processen som bryter ner vara snabbare än den som bygger upp. Ett träningsuppehåll på mer än två veckor tycks kunna ge effekter som inte kan kompenseras.

 

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: ”Få vet vilken träning kvinnor över 40 behöver”

Humöret påverkas
Du som tränar mycket vet att humöret blir sämre när du inte får röra på dig. Till exempel klarar den som tränar stress bättre. Studier har kunnat visa att slutar man tvärt att träna kan det medföra trötthet, retlighet och till och på sikt depressionsliknande symtom.

Svenskarna är av världens mest stillasittande folk. Vi sitter faktiskt nio-tio timmar varje dag. Därför tränar vi två-fyra gånger i veckan i snitt, men blir det uppehåll i denna träning får de konsekvenser, speciellt om vi sitter mycket. Livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius brukar dock påpeka att förutom de intensiva träningspassen varje vecka så är det viktigt med vardagsmotionen. Gammal som ung bör ställa sig upp och avbryta sitt stillasittande en gång i halvtimman. Men det är också viktigt att med vardagsmotion, det vill säga, att gå i trappor istället för att ta hiss eller att ta rulltrappan. Att välja cykel istället för bil om det går, att ta en kort promenad och få upp pulsen varje dag gör skillnad både kroppsligt som mentalt,

Av Inger Palm

Källa: SvD


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.