Tea tree är naturligt antibakteriell.

Så här städar du med gott samvete – utan kemikalier!

Fakta

Visste du att hormonstörande ämnen (som finns i allt från städmedel, parfymer och krämer till möbler, köksartiklar och leksaker - med mera) tros ha många negativa hälsoeffekter – och dessutom sannolika samband med tillstånd som ADHD, autism, fetma, diabetes typ 2 och manlig infertilitet?
Läs mer i artikeln: Hormonstörande ämnen kostar EU 157 miljarder euro om året

Visst borde väl städning göra just det ordet utlovar? Städa? Och städa rent på ett sätt som inte lämnar efter sig en salig blandning av kemikalier, nanopartiklar och hormonstörande ämnen? För med sådan städning blir det ju egentligen inte renare utan tvärtom. Eller?
Här följer några tips på hur du städar med gott samvete!

Har du också allt mer börjat att uppmärksamma de mängder kemikalier vi har runtom oss dagligen? Du är inte ensam. Här på Kurera märker vi tydligt vilka artiklar som delas vidare på Facebook och vilka som mest länkas till från andra hemsidor och bloggar. Tips på hur man kan leva kemikaliefritt och mer ”människovänligt” hör definitivt dit.
I den här artikeln får du veta hur man kan städa med gott samvete – och samtidigt få det att både bli rent och dofta gott.

► Läs också: De detoxade hemmet på kemikalier – och sonen blev frisk

 

Sex tips för naturlig städning

 

1. Tea tree-olja: Naturligt antibakteriell
I Europa används Tea tree-olja främst i olika hygienprodukter på grund av dess breda verkningsmekanism samt förmåga att läka och reparera skadad hud (och skrämma fästingar). Men tea tree fungerar även superbt för att eliminera smuts på hårda och tvättbara ytor. Tea tree-oljan är det starkaste och mest effektiva antibakteriella medel från naturen som man idag känner till.
Tea tree-olja har ett brett användningsområde och går att använda till den mesta rengöring. Oljan innehåller över hundra verksamma ämnen vilka har som uppgift att oskadliggöra sjukdomsframkallande svampar och bakterier utan att påverka människa eller miljö negativt.
Tänk på att välja ekologisk Tea tree.

► Läs också: 10 tips för en giftfri inomhusmiljö

2. Ättika: Naturlig antikalk-funktion
Ättika fungerar som naturens eget antikalkmedel och klassas som en mycket mild rengörare. I rätt mängd tar ättika effektivt bort kalk utan att skada kranar, badkar, köksytor eller annat som behöver göras rent från kalkavlagringar.

► Läs också: 5 fantastiska husmorsknep med bakpulver

3. Såpa: Mild allrengörare
Såpa anses vara den mildaste formen vid rengöring av hemmet. En mild såpa kan nästan användas dagligen istället för kroppstvål i duschen. Ja, även om det finns bättre produkter. Vill du skapa din egen rengöring som är effektiv för att ta bort fett och annat på hårda och tvättbara ytor kan du till exempel blanda såpa med kokosolja och tea tree-olja.

Läs också: Så lätt städar du rent med kaffe – och andra vätskor

4. Citrongräsolja: Naturlig arom
Vid städning anser många att det är en viktig egenskap hos städmedlet, även om det inte är doften som gör rent.
Vi svenskar älskar när det doftar gott/”rent” och har svårt att ge upp våra blomdoftande mjukmedel, citrondoftande tvättmedel, tvättmedelsdoftande deos och övriga doftsprayer. Men är det egentligen rent” vi doftar? Eller har vi bara lärt oss att det är dessa dofter vi förknippar med ”rent”? Tyvärr innehåller parfymer och syntetiska doftämnen oftast hormonstörande ftalater. Det gäller i stort sett alla produkter som doftar på syntetisk väg (så även doftljus).

Det går dock att fixa härliga dofter på naturlig väg. Ett exempel är att tillsätta lite ekologisk citrongräsolja, som dessutom är bra att städa med för att den dessutom besitter antikalk- och antibakteriella egenskaper (är dock inte lika bredverkande mot kalk som ättika eller mot bakterier som Tea tree-olja).
Eterisk citrongräsolja är en naturprodukt med en naturlig fräsch citrondoft, en doft många anser doftar rent och friskt. Värt att känna till är dock att dofter från en eteriska oljor inte håller lika länge som syntetiska dofter. Däremot är känslan av ”rent” på riktigt – och inte en illusion. Du bestämmer.

► Läs också: Kemikalierna finns överallt! Det här finns i en vanlig dammtuss

5. Vatten: För utspädning – och mycket annat
Vatten är en nödvändig ingrediens i alla ”universalsprayer” och dylikt, för att spä ut de aktiva ingredienserna såsom såpa, ättika och eteriska oljor till rätt mängd – och göra dem mildare mot olika typer av ytor.

► Läs också: Liten guide till hormonstörande ämnen

6. Coca-Cola: För smuts, missfärgningar, kalk
Okej, det finns inte mycket i Coca-Cola som är naturligt men att städa med Coca-Cola går utmärkt. Och den gör större nytta som kalkavlagrare i din toalett än i mage. Syran i läsken löser upp smuts, missfärgningar och kalk – och betydligt mer.
Läs mer i artikeln: 11 smartare sätt att använda Coca-Cola än att dricka den

Städning i Kureras smak…
…sker med ingredienser som är vänliga både mot miljö och människa och som inte riskerar att ge våra barn astma, autism, ADHD eller göra våra fiskar tvåkönade på grund av giftiga utsläpp i våra vatten.
Håller du med? Har du kanske egna tips på hur man kan städa naturligt? Mejla gärna webbredaktor@kurera.se

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Visste du att hormonstörande ämnen (som finns i allt från städmedel, parfymer och krämer till möbler, köksartiklar och leksaker - med mera) tros ha många negativa hälsoeffekter – och dessutom sannolika samband med tillstånd som ADHD, autism, fetma, diabetes typ 2 och manlig infertilitet?
Läs mer i artikeln: Hormonstörande ämnen kostar EU 157 miljarder euro om året

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.