Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

morötter

Så ställer du om till sköldkörtelvänlig kost

Några livsmedel som ingår i AIP-kosten

•Kött som fläsk, nöt, kalkon, kyckling och lamm.
•Inälvsmat.
•Fisk som ansjovis, flundra gös, lax röding, sill, strömming och torsk.
•Skaldjur som blåmusslor, kräftor, ostron och räkor.
•Frukt och bär som apelsin, banan, blåbär, citron, hallon, jordgubbar, lingon, mango, plommon, päron och körsbär.
•Rotfrukter som jordärtskocka, morot, palsternacka, rotselleri, rädisa, rödbeta, svartrot och sötpotatis.
•Grönsaker som groddar, gurka, lök, ruccola, selleri, sparris, spenat, avokado, oliver, zucchini, blomkål, broccoli, fänkål, grönkål, romansallat, vitkål, champinjoner, Karljohan, kantarell, shiitake, alger och sjögräs.


Några livsmedel att utesluta
•Spannmål som havre, korn, majs, ris, råg och vete.
•Mejeriprodukter som grädde, keso, mjölk, ost, smör och yoghurt.
•Baljväxter som gula ärtor, jordnötter, kikärtor, linser, mungbönor och svarta bönor.
•Potatisväxter som aubergine, paprika, potatis och tomat.
•Nötter och frön som cashewnötter, chiafrön, hampafrön, hasselnötter mandlar, pekannötter, pistagenötter, sesamfrö, solrosfrön och valnötter.
•Samtliga fågelägg.
•Samtliga alkoholhaltiga drycker.
•Växt- och fröoljor som linfröolja, majsolja, rapsolja och solrosolja.
•Artificiella sötningsmedel som sorbitol och stevia och tillsatt socker i form av råsocker, vitt socker, agave och dadelsirap.

Sköldkörtelrubbningar kan leda till alltifrån viktuppgång till nedstämdhet och förlamande trötthet.
Men det går att lindra symptomen genom att ställa om till en autoimmun kost.
Här får du tips om hur du gör omställningen så smidig som möjligt.

Sköldkörtelsjukdom börjar i de flesta fall i magen, där vårt immunförsvar bor.
På senare tid har ny forskning visat att en så kallad autoimmun kost, eller AIP från autoimmunt protokoll, kan minska symptomen och öka livskvaliteten hos personer med sköldkörtelsjukdom. Exempelvis kan man återställa tarmens barriärfunktion, få ett bättre immunförsvar och även ett förbättrat näringsupptag.

LÄS OCKSÅ: Vanliga symtom på att sköldkörteln inte fungerar som den ska

Ta bort livsmedel som kan skapa inflammation
Vad är då autoimmun kost?
I korthet går det ut på att man tar bort livsmedel som kan skapa inflammation i tarmen eller är allergena, som processad mat, spannmål, mejeriprodukter, ägg, nötter, frön, potatisväxter, baljväxter, växtoljor och socker. Istället kan man äta hur mycket man vill av kött, fisk, skaldjur, inälvsmat, de flesta grönsaker, hälsosamma fetter, som kokosfett och avokadoolja, och rotfrukter.

 

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

För dagbok
Karl Hultén är biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom. Han har en magisterexamen i biomedicin, har forskat vid Institutionen för Neurovetenskap på Karolinska

Karl Hultén

Karl Hultén
Foto: Denise Vestin

institutet och är även, tillsammans med Cecilia Nisbet Nilsson, aktuell med boken ”Kokbok för sköldkörteln”.
Han berättar att kostupplägget tagits fram för att reducera symptomen av autoimmuna sjukdomar, och är en vidareutveckling av paleo-kost, eller stenåldersmat, det vill säga mat som liknar den människan har ätit i hundratusentals år. Karl Hultén föreslår att man äter strikt AIP-kost i 30 dagar och är uppmärksam på sitt mående under tiden.
– För gärna en dagbok och skriv upp eventuella symptom. Efter en månad provar du att återinföra en livsmedelsgrupp åt gången och ser om du får någon reaktion. Ett och samma livsmedel kan orsaka försämringar hos en person, medan det inte ger något utslag alls hos en annan.

Karl Hultén har själv en lång erfarenhet av att hjälpa personer med sköldkörtelsjukdom och har använt metoden på hundratals patienter, med goda resultat.
– Liknande kostupplägg testas just nu på en rad olika autoimmuna sjukdomar, som barn-reumatism och inflammatorisk tarmsjukdom. Intresset är stort inom läkarkåren.

 

LÄS OCKSÅ: Nadja gick från sköldkörtelsjuk till frisk

Snabb övergång till autoimmun kost
Som med alla kostomläggningar kan det vara en utmaning hur och när man ska börja.
– Vi brukar tala om två sätt. Det man får snabbast resultat av är att göra en snabb övergång till autoimmun kost. Om långsamma omställningar istället passar en bäst så utesluter man i första hand bröd och spannmål och byter ut det till rotfrukter och går stegvis över. Någonstans mellan 20-40 procent upplever en förbättring av sina symptom bara genom att utesluta gluten, säger han.

4 steg till hur du ställer om till autoimmun kost

Källa: Boken ”Kokbok för sköldkörteln”.
Obs! Kostomläggningen bör göras parallellt med regelbunden uppsikt av vården.

• Bestäm dig för en tidsperiod. Börja med att sätta 30 dagar som mål och kör hundra procent strikt AIP under hela perioden. När du kommer fram till de 30 dagarnas slut märker du om dina symptom börjat röra på sig och ge vika. Känn efter om du märker förändringar. Sover du bättre, har du fått mer ork, kanske har din mage helt lugnat ner sig om den varit bråkig innan? Det finns inget som ger så mycket motivation som bättre hälsa. Ge din kropp ytterligare en tid så kommer det sannolikt lossna ännu mer.

 

LÄS OCKSÅ: “Många blir inte hjälpta av vanlig sköldkörtelmedicin”

• Rensa bort skräp. Ditt hem ska vara en fristad där du inte har möjlighet att göra misstag. Ha därför bara den mat hemma som du vet att du kan och bör äta. Självkontroll kan fungera ett tag men är ingen långsiktig lösning. Du ska känna dig trygg, och när du följer recepten i boken "Kokbok för sköldkörteln" har vi gjort jobbet åt dig. Att rensa bort alla former av skräpmat är en enkel och effektiv strategi för att undvika impulser att äta något utanför kostplanen. Om du tycker att det är hemskt att slänga allt – ge bort det till någon annan.

•Sätt ett startdatum. Bestäm dig för en dag då du ska börja och det brukar vara bra att välja antingen den första dagen i en ny månad eller en helg då du först handlar allt och sen kör igång på måndag morgon. Genom att sätta ett startdatum förbereder du dig mentalt. Din omgivning blir också förberedd på att du kommer göra en kostomläggning. Uttala högt ditt beslut både för dig själv och andra – då blir det verkligen av!

• Be om stöd. Du kan be om lite extra stöd och förståelse i förväg och även fråga om hjälp med att gå och handla. Om ni är fler i hushållet kan du göra en speciell hylla till dina stapelvaror i skafferiet och färskvaror i kyl och frys.

Av Tina Harr


Några livsmedel som ingår i AIP-kosten

•Kött som fläsk, nöt, kalkon, kyckling och lamm.
•Inälvsmat.
•Fisk som ansjovis, flundra gös, lax röding, sill, strömming och torsk.
•Skaldjur som blåmusslor, kräftor, ostron och räkor.
•Frukt och bär som apelsin, banan, blåbär, citron, hallon, jordgubbar, lingon, mango, plommon, päron och körsbär.
•Rotfrukter som jordärtskocka, morot, palsternacka, rotselleri, rädisa, rödbeta, svartrot och sötpotatis.
•Grönsaker som groddar, gurka, lök, ruccola, selleri, sparris, spenat, avokado, oliver, zucchini, blomkål, broccoli, fänkål, grönkål, romansallat, vitkål, champinjoner, Karljohan, kantarell, shiitake, alger och sjögräs.


Några livsmedel att utesluta
•Spannmål som havre, korn, majs, ris, råg och vete.
•Mejeriprodukter som grädde, keso, mjölk, ost, smör och yoghurt.
•Baljväxter som gula ärtor, jordnötter, kikärtor, linser, mungbönor och svarta bönor.
•Potatisväxter som aubergine, paprika, potatis och tomat.
•Nötter och frön som cashewnötter, chiafrön, hampafrön, hasselnötter mandlar, pekannötter, pistagenötter, sesamfrö, solrosfrön och valnötter.
•Samtliga fågelägg.
•Samtliga alkoholhaltiga drycker.
•Växt- och fröoljor som linfröolja, majsolja, rapsolja och solrosolja.
•Artificiella sötningsmedel som sorbitol och stevia och tillsatt socker i form av råsocker, vitt socker, agave och dadelsirap.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

 

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.