Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

morötter

Så ställer du om till sköldkörtelvänlig kost

Några livsmedel som ingår i AIP-kosten

•Kött som fläsk, nöt, kalkon, kyckling och lamm.
•Inälvsmat.
•Fisk som ansjovis, flundra gös, lax röding, sill, strömming och torsk.
•Skaldjur som blåmusslor, kräftor, ostron och räkor.
•Frukt och bär som apelsin, banan, blåbär, citron, hallon, jordgubbar, lingon, mango, plommon, päron och körsbär.
•Rotfrukter som jordärtskocka, morot, palsternacka, rotselleri, rädisa, rödbeta, svartrot och sötpotatis.
•Grönsaker som groddar, gurka, lök, ruccola, selleri, sparris, spenat, avokado, oliver, zucchini, blomkål, broccoli, fänkål, grönkål, romansallat, vitkål, champinjoner, Karljohan, kantarell, shiitake, alger och sjögräs.


Några livsmedel att utesluta
•Spannmål som havre, korn, majs, ris, råg och vete.
•Mejeriprodukter som grädde, keso, mjölk, ost, smör och yoghurt.
•Baljväxter som gula ärtor, jordnötter, kikärtor, linser, mungbönor och svarta bönor.
•Potatisväxter som aubergine, paprika, potatis och tomat.
•Nötter och frön som cashewnötter, chiafrön, hampafrön, hasselnötter mandlar, pekannötter, pistagenötter, sesamfrö, solrosfrön och valnötter.
•Samtliga fågelägg.
•Samtliga alkoholhaltiga drycker.
•Växt- och fröoljor som linfröolja, majsolja, rapsolja och solrosolja.
•Artificiella sötningsmedel som sorbitol och stevia och tillsatt socker i form av råsocker, vitt socker, agave och dadelsirap.

Sköldkörtelrubbningar kan leda till alltifrån viktuppgång till nedstämdhet och förlamande trötthet.
Men det går att lindra symptomen genom att ställa om till en autoimmun kost.
Här får du tips om hur du gör omställningen så smidig som möjligt.

Sköldkörtelsjukdom börjar i de flesta fall i magen, där vårt immunförsvar bor.
På senare tid har ny forskning visat att en så kallad autoimmun kost, eller AIP från autoimmunt protokoll, kan minska symptomen och öka livskvaliteten hos personer med sköldkörtelsjukdom. Exempelvis kan man återställa tarmens barriärfunktion, få ett bättre immunförsvar och även ett förbättrat näringsupptag.

LÄS OCKSÅ: Vanliga symtom på att sköldkörteln inte fungerar som den ska

Ta bort livsmedel som kan skapa inflammation
Vad är då autoimmun kost?
I korthet går det ut på att man tar bort livsmedel som kan skapa inflammation i tarmen eller är allergena, som processad mat, spannmål, mejeriprodukter, ägg, nötter, frön, potatisväxter, baljväxter, växtoljor och socker. Istället kan man äta hur mycket man vill av kött, fisk, skaldjur, inälvsmat, de flesta grönsaker, hälsosamma fetter, som kokosfett och avokadoolja, och rotfrukter.

 

LÄS OCKSÅ: Selen är viktigt för sköldkörteln

För dagbok
Karl Hultén är biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom. Han har en magisterexamen i biomedicin, har forskat vid Institutionen för Neurovetenskap på Karolinska

Karl Hultén

Karl Hultén
Foto: Denise Vestin

institutet och är även, tillsammans med Cecilia Nisbet Nilsson, aktuell med boken ”Kokbok för sköldkörteln”.
Han berättar att kostupplägget tagits fram för att reducera symptomen av autoimmuna sjukdomar, och är en vidareutveckling av paleo-kost, eller stenåldersmat, det vill säga mat som liknar den människan har ätit i hundratusentals år. Karl Hultén föreslår att man äter strikt AIP-kost i 30 dagar och är uppmärksam på sitt mående under tiden.
– För gärna en dagbok och skriv upp eventuella symptom. Efter en månad provar du att återinföra en livsmedelsgrupp åt gången och ser om du får någon reaktion. Ett och samma livsmedel kan orsaka försämringar hos en person, medan det inte ger något utslag alls hos en annan.

Karl Hultén har själv en lång erfarenhet av att hjälpa personer med sköldkörtelsjukdom och har använt metoden på hundratals patienter, med goda resultat.
– Liknande kostupplägg testas just nu på en rad olika autoimmuna sjukdomar, som barn-reumatism och inflammatorisk tarmsjukdom. Intresset är stort inom läkarkåren.

 

LÄS OCKSÅ: Nadja gick från sköldkörtelsjuk till frisk

Snabb övergång till autoimmun kost
Som med alla kostomläggningar kan det vara en utmaning hur och när man ska börja.
– Vi brukar tala om två sätt. Det man får snabbast resultat av är att göra en snabb övergång till autoimmun kost. Om långsamma omställningar istället passar en bäst så utesluter man i första hand bröd och spannmål och byter ut det till rotfrukter och går stegvis över. Någonstans mellan 20-40 procent upplever en förbättring av sina symptom bara genom att utesluta gluten, säger han.

4 steg till hur du ställer om till autoimmun kost

Källa: Boken ”Kokbok för sköldkörteln”.
Obs! Kostomläggningen bör göras parallellt med regelbunden uppsikt av vården.

• Bestäm dig för en tidsperiod. Börja med att sätta 30 dagar som mål och kör hundra procent strikt AIP under hela perioden. När du kommer fram till de 30 dagarnas slut märker du om dina symptom börjat röra på sig och ge vika. Känn efter om du märker förändringar. Sover du bättre, har du fått mer ork, kanske har din mage helt lugnat ner sig om den varit bråkig innan? Det finns inget som ger så mycket motivation som bättre hälsa. Ge din kropp ytterligare en tid så kommer det sannolikt lossna ännu mer.

 

LÄS OCKSÅ: “Många blir inte hjälpta av vanlig sköldkörtelmedicin”

• Rensa bort skräp. Ditt hem ska vara en fristad där du inte har möjlighet att göra misstag. Ha därför bara den mat hemma som du vet att du kan och bör äta. Självkontroll kan fungera ett tag men är ingen långsiktig lösning. Du ska känna dig trygg, och när du följer recepten i boken "Kokbok för sköldkörteln" har vi gjort jobbet åt dig. Att rensa bort alla former av skräpmat är en enkel och effektiv strategi för att undvika impulser att äta något utanför kostplanen. Om du tycker att det är hemskt att slänga allt – ge bort det till någon annan.

•Sätt ett startdatum. Bestäm dig för en dag då du ska börja och det brukar vara bra att välja antingen den första dagen i en ny månad eller en helg då du först handlar allt och sen kör igång på måndag morgon. Genom att sätta ett startdatum förbereder du dig mentalt. Din omgivning blir också förberedd på att du kommer göra en kostomläggning. Uttala högt ditt beslut både för dig själv och andra – då blir det verkligen av!

• Be om stöd. Du kan be om lite extra stöd och förståelse i förväg och även fråga om hjälp med att gå och handla. Om ni är fler i hushållet kan du göra en speciell hylla till dina stapelvaror i skafferiet och färskvaror i kyl och frys.

Av Tina Harr


Några livsmedel som ingår i AIP-kosten

•Kött som fläsk, nöt, kalkon, kyckling och lamm.
•Inälvsmat.
•Fisk som ansjovis, flundra gös, lax röding, sill, strömming och torsk.
•Skaldjur som blåmusslor, kräftor, ostron och räkor.
•Frukt och bär som apelsin, banan, blåbär, citron, hallon, jordgubbar, lingon, mango, plommon, päron och körsbär.
•Rotfrukter som jordärtskocka, morot, palsternacka, rotselleri, rädisa, rödbeta, svartrot och sötpotatis.
•Grönsaker som groddar, gurka, lök, ruccola, selleri, sparris, spenat, avokado, oliver, zucchini, blomkål, broccoli, fänkål, grönkål, romansallat, vitkål, champinjoner, Karljohan, kantarell, shiitake, alger och sjögräs.


Några livsmedel att utesluta
•Spannmål som havre, korn, majs, ris, råg och vete.
•Mejeriprodukter som grädde, keso, mjölk, ost, smör och yoghurt.
•Baljväxter som gula ärtor, jordnötter, kikärtor, linser, mungbönor och svarta bönor.
•Potatisväxter som aubergine, paprika, potatis och tomat.
•Nötter och frön som cashewnötter, chiafrön, hampafrön, hasselnötter mandlar, pekannötter, pistagenötter, sesamfrö, solrosfrön och valnötter.
•Samtliga fågelägg.
•Samtliga alkoholhaltiga drycker.
•Växt- och fröoljor som linfröolja, majsolja, rapsolja och solrosolja.
•Artificiella sötningsmedel som sorbitol och stevia och tillsatt socker i form av råsocker, vitt socker, agave och dadelsirap.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.