Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Vinter, snuva, förkylning och influensa har varit synonymt sedan tidernas begynnelse. Och naturligtvis fanns det bot att få långt innan våra moderna mediciner uppfanns. Svampar, rötter, blommor, blad och bär är stommen i naturens apotek för en hälsosam vinter – här är några som du kanske inte kände till tidigare.

Andrografis
Denna bitterörternas bitterört kallas även ”king of bitters” och är en populär medicinalväxt från Asien. Där används den bland annat för att motverka influensa och lindra förkylningssymtom som feber och halsont, då den anses ha en stödjande effekt på immunförsvaret. Växten sägs även hjälpa vid matsmältningsbesvär.

Astralagus
Astralagus membranaceus är den främsta energiboosten i det asiatiska medicinskåpet. På mandarin heter den Huang Qi, på svenska mjölkvicker, och växer vilt i stora delar av Kina. Qi är också ordet för energi. I traditionell kinesisk medicin har roten, den enda del av växten som används, nyttjats som allmänt stärkande mot trötthet, magproblem och vid infektioner. Örten är en adaptogen. 

 

Fläderbär
Fläderbär är rika på antioxidanten quercetin som sägs ha både antiinflammatoriska och antihistaminliknande egenskaper. Finns bland annat som välsmakande sirap och anses hjälpa vid influensasymtom, samt lindra vid hosta och bihålebesvär. Fläderbär lär ha hört till Hippokrates favoritörter på grund av sina många användningsområden.

LÄS OCKSÅ: Växtbaserad mat smart för både kropp och hjärna

Helig basilika
Té av basilika kan vara till hjälp vid infektionssjukdomar och anses exempelvis lindra vid feber. Den populära kryddörten sägs ge stöd åt binjurarna och anses på så sätt även indirekt stötta immunförsvaret. Brygg té på torkad basilika, eller prova tépåsar med flera sorters basilika och avnjut när det svalnat något. Använd även gärna den färska kryddan i matlagningen.

Oregano
Oregano kallas även naturens egen antibiotika. Förutom att vara rik på näringsämnen som vitaminerna  A, C, E och K sägs den omtyckta pizzakryddan ha flera immunstödjande egenskaper som att vara antiinflammatorisk, antiviral och bakteriedödande. Förutom att vara en smakförhöjare av rang anses oregano även bita på riktigt tuffa bakterier.

Pau d’arco
Pau d’arco är bark från trädet med samma namn. Té eller tinktur gjord på barken anses vara virus-, bakterie-, svamp- och parasithämmand samt att det sägs stärka immunförsvaret. Det påstås även ha en stimulerande effekt på mjälten. Teet kokas i cirka 20 minuter varefter barken som ger ett te med en djupt roströd färg silas av, två koppar om dagen anses lagom.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du äta ingefära

Ginseng
Den energigivande adaptogenen ginseng sägs även stärka immunförsvaret genom att öka interferon. Många tar ginseng för att känna sig piggare och orka mer, men det kan alltså också vara bra i förkylningstider för att stärka kroppens fösvar mot virus. Ginseng härstammar från Asien där den ibland kallas för ”livets rot”.

Olivblad
Inom folkmedicinen har olivträdets blad flitigt använts för att bota inflammationer och sänka feber. Olivblad innehåller polyfenoler, varav det viktigaste är oleuropein som i studier visat sig hämma flera vanliga förkylningsvirus. Olivbladsextrakt kan användas i såväl förebyggande syfte som när infektionen redan har brutit ut och man vill bli av med den snabbt. Det har dessutom en stärkande effekt på immunförsvaret.

Ingefära
En av naturens mest mångsidiga medicinalväxter. Vanlig inom folkmedicinen som lindring vid förkylning och hosta. Ingefära lindrar även vid illamående. Används som krydda i maten, men du kan även göra en brygd genom att slå kokande vatten över några skivor av roten. Njut gärna med citron och honung (tänk då på att honungen inte ska bli för varm). Finns även som tinktur. 

 

LÄS OCKSÅ: Krydda din hälsa med vitlök

Vitlök
Vitlök är rik på antioxidanter och anses ha både antibakteriella och antivirala egenskaper, vilket gör den särskilt populär i förkylningstider. Krydda din mat med vitlök, extra effektiv är den om den är rå, då de aktiva ämnena kan påverkas vid uppvärmning. Alla är emellertid inte lika förtjusta i att lukta starkt av vitlök, då kan det vara bra att istället välja att inta vitlöken i form av kapslar.

Lakrits
Lakrits anses vara rena mirakelkuren och sägs vara bra för en rad besvär. Denna rot anses stödja binjurarna – bra eftersom  stress påverkar immunförsvaret negativt. Genom att stärka kroppens förmåga att handskas med stress stöttas även immunförsvaret indirekt. Lakrits sägs även verka mer direkt genom att stödja kroppens försvar mot virus.

Maitake
Läkesvamp och adaptogen som växer främst i Japan och Nordamerika, men kan även förekomma i södra Sverige. I Japan är den både en populär matsvamp, och medicin. Den innehåller ett ämne som har en blodsockerreglerande effekt. Svampen är rik på vitaminer, mineraler och antioxidanter som kan verka antiinflammatoriskt. Den sägs bidra till att balansera immunsystemet och anses ha kolesterol-sänkande egenskaper.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!