Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så tar du din träning ett steg längre

Fakta

Kondition är ett mått på hur bra man kan tillgodogöra sig det syre man andas in.
Med aerob träning menas träning som pågår under längre perioder och där syre är inblandat i energiutvecklingen som löpning, cykling och simning.
Motsatsen är anaerob träning – snabba, explosiva sporter samt styrketräning.

Hur bra kondition har du - egentligen?
Kan du maximera ditt resultat och träna på ett mer effektivt sätt?

Kurera har pratat med Henrik Petré på Concept for Life som gör utför olika hälsorelaterade tester där bland annat VO2-max-test och laktattest ingår.

Du kanske har joggat ett tag, genomfört ett par tävlingar och förbättrat din kondition och vill gå vidare i din utveckling eller du kanske tränar på en hög nivå men har stannat på en platå och har svårt att förbättra dig. Du kanske är sugen på att ta din träning ett steg längre, satsa mer målmedvetet och bli mer effektiv i din träning.
Läs också: Så får du in rätt löpteknik

 

Test kan öka förbränning och minska återhämtningstid
Genom att göra laktat- och syreupptagningstester kan du få ut mer av din träning. Du kommer få möjlighet att träna optimalt för att till exempel öka din fettförbränning samt minska tiden för återhämtning.

Mjölksyratröskeln
Det första testet man gör är vanligtvis laktattest, även kallat tröskeltest, där man mäter mjölksyratröskeln under ansträngning.
– Ett laktattest är ett test av din mjölksyra-tröskelnivå och ger dig information om din kapacitet och kan beskrivas som den högsta intensitet som du kan hålla där det aeroba energisystemet klarar av att möta energikravet. Anstränger du dig över denna nivå tar istället det anaeroba energisystemet över mer och mer, berättar Henrik som är träningsrådgivare och testledare på Concept for Life.
Läs också: Därför förbättrar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice

Henrik Petré, träningsrådgivare och testledare på Concept for Life

Henrik Petré, träningsrådgivare och testledare på Concept for Life.

Så kan träningen styras
Begränsningarna i kapaciteten sitter framförallt på ett lokalt plan och påverkas av bland annat mitokondrie- och buffertkapacitet, bloddistributionen och kapillärtäthet i de arbetande musklerna.
– Med hjälp av ett tröskeltest erhålls en objektiv bild av din kapacitet och ett underlag för dina individuellt anpassade pulszoner. Med hjälp av pulsband och dessa pulszoner kan träningen sedan styras i enlighet med uppsatta mål på ett mer effektivt sätt, fortsätter Henrik.
Läs också: Så optimerar du träningsresultaten med rätt näring

 

Syreupptagningsförmåga
Därefter kan man gå vidare och göra ett VO2-max-test där din syreupptagningsförmåga mäts.
– Ett test av VO2-max ger dig information om din maximala effekt vilket kan ses som en övre gräns för din konditionsförmåga. Syreupptaget begränsas framförallt av centrala parametrar så som hjärtats storlek, sammandragningskraft och blodvolym. Med information om din syreupptagningsförmåga kan du få reda på om din begränsning som uthållighetsidrottare ligger på ett centralt plan, säger han.
Läs också: Löpning förbättrar minnet senare i livet

Balans, styrka och smidighet
Till sist gör man ofta ett styrke- balans- och rörlighetstest och anpassar sedan träningsplaneringen efter detta.
– Dessa tester kan avslöja svagheter såsom instabilitet, rörlighetsinskränkningar eller muskelsvaghet. Genom kunskap om dessa eventuella tillkortakommanden kan en individuellt anpassad träningsplanering utformas för att minska risken för överbelastningsskada, menar Henrik.
Alla dessa tester är nyckelparametrar för en bra uthållighetsförmåga.
– Resultatet ger dig individuella puls- och träningszoner och redskap för att kunna träna optimalt, avslutar Henrik.
Läs också: 4 tips för dig med artros

Av Malin Duvstedt


Fakta

Kondition är ett mått på hur bra man kan tillgodogöra sig det syre man andas in.
Med aerob träning menas träning som pågår under längre perioder och där syre är inblandat i energiutvecklingen som löpning, cykling och simning.
Motsatsen är anaerob träning – snabba, explosiva sporter samt styrketräning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.