Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gravid kvinna tittar sig i spegeln och smörjer in sitt ansikte med lotion

Så tar du hand om din hud under graviditeten

Huden förändras under en graviditet - och inte alltid till det bättre.
Här delar den ekologiska hudvårdsterapeuten och näringsfysiologen Sara Nomberg med sig av sina bästa tips om vilka ingredienser du ska undvika - och hur du bäst uppdaterar din hudvårdsrutin.

Fler finnar, hormonell akne, torr hud eller problem med pigmentfläckar. Det är inte allas hud som strålar vid en graviditet.
Istället kan flera hudproblem dyka upp samtidigt som du plussar på stickan, på grund av alla hormonförändringar som kroppen går igenom.

 

LÄS OCKSÅ: Därför gör hydrolater under för din hy

Uppdatera hudvårdsrutinen
Det är därför bra att uppdatera din hudvårdsrutin och behandla huden med egenvårdsprodukter efter din ”nya” hudtyp, tycker Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut och näringsfysiolog.
– Tänk på att skydda huden mot solen och uppdatera hudvårdsrutinen med naturliga, ekologiska och oparfymerade produkter

Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut och näringsfysiolog

Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut och näringsfysiolog
Foto: Michael Tomescu

utan syntetiska tillsatser, säger hon.
Det kan också vara en god idé att sluta använda syror om man tidigare gjort det, eftersom huden är känsligare för pigmentförändringar, menar Sara Nomberg.
– Det råder delade meningar om syror, men tyvärr är det omöjligt att säga vem som kommer få pigmentförändringar eller inte, oavsett syra-användning i hudvård. Men det vi vet är att syror försvagar hudens skyddsbarriär och gör den mer solkänslig, vilket lättare kan göra att man får pigmentförändringar i huden, så är du orolig bör du avstå.

LÄS OCKSÅ: Kureras skönhetspanel testar: Naturliga solskydd

Hormonstörande ingredienser
I hudvård och smink finns det ingredienser som misstänks vara hormonstörande – något som foster är särskilt känsliga mot.
Sara Nomberg rekommenderar alltid ekologisk hudvård för att slippa utsätta kroppen för syntetiska tillsatser, men det är särskilt viktigt under graviditeten då man inte vet exakt hur olika kemikalier påverkar fostret.
– Exempel på grupper av hormonstörande ämnen som finns i kosmetika är PFAS som finns i mycket smink och i en del kemiska solskydd, ftalater i syntetisk parfym och silikoner och siloxaner.

 

LÄS OCKSÅ: Gravid? Nu kommer nya råd om koffein

Fixa glowet inifrån
Ett enkelt sätt att undvika tveksamma ämnen är därför att välja naturlig och ekologisk hudvård. Man kan även fixa glowet inifrån. Vid en graviditet behöver vi ofta mer näring i form av bland annat folsyra, järn och omega-3. Det kan dock vara svårt att få i sig via maten då matvanorna kan förändras i och med graviditetsbesvär.
– Vill du boosta huden under graviditeten så rekommenderar jag näringstäta livsmedel som till exempel nötter, bladgröna grönsaker och bär. Då får du i dig bland annat folsyra, järn, bra fettsyror och antioxidanter.

Här är Sara Nombergs tips på en daglig hudvårdsrutin för gravida:

  • MORGON
    Tvätta huden från natten med en rengöringsolja som inte löddrar, på en bomullsrondell. En icke-löddrande rengöringsprodukt bibehåller hudens naturliga skyddsmantel och stärker huden, vilket är extra bra vid graviditet eftersom huden lättare blir obalanserad och generellt är mer känslig.
    Spreja huden med ansiktsvatten för att ge fukt.
    Under våren och sommaren: smörj med solskyddsfaktor, SPF, tänk på att alltid välja ett naturligt solfilter.
    Smörj huden med en näringsrik och skyddande ansiktsolja anpassad efter din hudtyp, gärna någon som är rik på antioxidanter för extra skydd mot solens skador. Använd dock så få syntetiska kemikalier som möjligt när du är gravid.
  • KVÄLL
    Rengör ansiktet noga med en rengöring anpassad för din hud. Gärna en oljerengöring som djuprengör och balanserar, oavsett om du är torr eller fet. Spreja huden med ansiktsvatten eller mist för att ge fukt. Smörj huden med en näringsrik och skyddande ansiktsolja anpassad efter din hudtyp. Genom att använda en olja minimerar du exponeringen för kemikalier. Måste du ha en kräm välj i så fall en ekologisk kräm.
    Passa gärna på att smörja in magen.Vissa naturliga oljor, som nyponfrö, mandelolja och arganolja, innehåller mer vitamin A och E som sägs hjälpa huden vid ärr och bristningar.
  • Vid tillfälle
    Peela inte huden för ofta för att bevara hudens skyddande mantel, cirka en gång i månaden är lagom. När du peelar huden så försvinner manteln i flera timmar innan huden är återställd. Gravida behöver dessutom sin skyddsmantel extra mycket.
  • Lägg ansiktsmask, innehållande exempelvis alger eller lera, cirka en gång i veckan eller vid behov. Alger är duktiga på att dra ut föroreningar i huden samtidigt som de ger fukt - en perfekt kombo vid obalanserad hud, vilket den ofta är vid en graviditet. En lermask drar ut överskottsfett och har du drabbats av akne kan du också badda äppelcidervinäger utspätt med vatten på finnarna för att försiktigt lösa upp tilltäpptheter. Att få igång lymfan för detox av huden är också bra, bäst gör du det med hjälp av en så kallad kristallroller.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!