Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

sa-tar-du-hand-om-din-hy-vid-30-40-och-50

Så tar du hand om din hy vid 30, 40 och 50

Vi kan inte påverka våra gener - men vi kan förebygga att huden åldras i förtid genom några olika knep.
Kureras skönhetsexpert guidar dig genom hur du bäst tar hand om din hy vid 30, 40 och 50 års ålder.

Redan i 20-årsåldern minskas produktionen av vårt egna kollagen, vilket är en viktig byggsten för huden och det som stärker hudens elasticitet och fyllighet. Men vi kan hjälpa till att bibehålla en frisk och stark hy genom en rad olika saker. Genom att ge huden återfuktning och bra näring både inifrån och ut har du bättre förutsättningar till en smidig och återfuktad hud vid 40 och 50, enligt Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström.

LÄS OCKSÅ: Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Använd ett fysikaliskt solskydd
För har du en torr hud som ung är det större risk att den åldras tidigare.
– Ät därför grönsaker med massa färger som skyddar cellerna från att oxidera och brytas ner. Börja gärna redan i 20-årsåldern att använda ett fysikaliskt solskydd och undvik kemiska solskydd som kan innehålla en hel del hormonstörande ämnen.
Att få tillräcklig sömn, dricka vatten och äta bra fetter för att smörja huden inifrån är andra viktiga nycklar för en spänstig hy.
– Bra fetter kan vara avokado, omega-3 och hampaolja. Se också till att du får i dig näring som betakarotener och viktiga antioxidanter som E- och C-vitamin, samt zink, säger Johanna Bjurström.

30
När du är 30 och har haft en minskad bildning av kollagen och elastin ett tag, sjunker även hyaluronsyran i huden. Tillsammans med hyaluronsyra spelar kollagen och elastin en stor roll för hudens fasthet. Hyaluronsyra finns till 50 procent i underhuden och är ett smörjmedel för huden. Dock avtar den med stigande ålder, vilket gör att även huden kan bli mer torr och känslig. Mellan 30 och 40 börjar ämnesomsättningen i cellen att saktas ner och ju närmare 40 du är desto mer går funktionen ner i huden, och du tappar mer fukt och fasthet.

 

LÄS OCKSÅ: Så bygger du en vacker hy inifrån och ut

Så tar du bäst hand om hyn vid 30

  •  Sov ordentligt. Redan nu kan du börja tänka på din sömn, samt äta en näringsrik kost och motionera dagligen.
  • Börja med c-vitamintillskott. Stress kan bryta ner hudens celler fortare och daglig återhämtning är bra att få in som en rutin. Du kan även börja tillsätta C- och E-vitaminrika livsmedel som citrusfrukter och röd paprika, som skyddar hudens celler så att de inte bryts ner.
  • Ögonkräm. Har du inte börjat med en ögonkräm innan, så är det dags nu. Tillsätt en lättare kräm som inte tynger ner den tunna huden runt ögonen. Vi åldras oftast först runt ögonen, då vi har en tunnare och skörare hud där.
  • Använd en mild rengöring som inte torkar ut och peela inte huden med starka syror, då en för kraftig cellförnyelse kan göra att vi åldras i förtid. Man har sett att de nya hudcellerna som kommer upp kan ha ett sämre motstånd och ha sämre kvalitet.

40
När du närmar dig 40 är produktionen av kollagen och elastin ännu lägre, och det kan synas speciellt runt ögonen. Nu blir huden ännu tunnare, rynkigare och mindre elastisk. Nu kan även solfläckar uppstå och solskador kan bli mer synliga i huden. Dessa kan även uppstå efter en graviditet, när hormonerna varit mer i obalans.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Så tar du bäst hand om hyn vid 40

  • Återfuktning, återfuktning, återfuktning. Nu är det dags att växla upp och tillsätta en mer återfuktande hudvård. Testa olika sheet masks med hyaluronsyra som dessutom boostar huden med extra fukt.
  • Tillsätt antioxidanter. Fortsätt med samma rutiner med sömn och kost, men tillsätt extra tillskott med antioxidanter och då speciellt betakarotener som är ett förstadie till A-vitamin.
  • Undvik syntetiska hudvårdsprodukter. De kan påverka hudens skyddsbarriär negativt, använd dig istället av hudvård som bygger upp och bevarar hudens viktiga bakterier.
  •  Börja använda probiotisk hudvård. Använd hudvård med bakterier eller niacinamid, vilket är en form av B3-vitamin, som ger en bättre ceramidprouktion vilket är en viktig funktion som binder in fukt och håller främmande ämnen utanför huden, vilket också ökar till en bättre barriärfunktion. Niacinamid kan vara extra bra att använda om du har åldersfläckar.
  •  Boosta huden med hyaluronsyra och Q10. Nu kan det även vara dags att boosta huden inifrån ännu mer genom nyttiga fetter, men också genom tillskott av förslagsvis C, E, biotin, hyaluronsyra, svavel och Q10 för att stärka huden ytterligare. Dessa näringsämnen minskar ju äldre vi blir, speciellt Q10 som är viktig för vitalitet och energi.

LÄS OCKSÅ: “Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden”

50
Nu är hudens barriärfunktion svagare och ännu torrare och tunnare. I och med det förloras mycket av de goda bakterierna som finns på huden och som också skyddar oss. När ditt sebum, vilket är hudens naturliga fettämne, minskas, minskas även produktionen av de goda bakterierna, vilket också blir ett resultat av en minskad hyaluronproduktion. Det innebär att de djupare rynkorna nu uppstår. När epidermis, alltså överhuden, är torrare och tunnare, påverkar det även underhuden mer när du närmar dig 50. Nu blir hudförnyelsen långsammare och huden kan även bli utsatt för mer infektioner. Allt i kroppen går i ett långsammare tempo, på grund av en lägre ämnesomsättning som påverkar huden och framförallt näringen som kommer via blodbanan. När blodtillförseln blir sämre blir det mindre syre, vilket ger en mattare och gråare hudton.
När du går in i övergångsåldern minskas både produktionen av östrogen och progesteron och det brukar ofta bli en obalans mellan dessa som också påverkar hyn negativt. Nu kan också pigmenteringar synas mer om du inte har tagit hand om huden när du var yngre.

LÄS OCKSÅ: Jag vill ha spänstigare hud – vad ska jag göra?

Så tar du bäst hand om hyn vid 50

  •  Satsa på djupgående hudvård. Använd mer djupgående hudvård som fuktar ända till underhuden, och använd en fetare kräm, då fett binder fukt. Tillsätt ett serum med niacinamid i samt andra bra antiage-ämnen, exempelvis arganoolja, som återfuktar bra.
  • Använd produkter för känslig hy. Byt ut din hudvård mot produkter som är för känslig hy, då huden ofta förändras och blir mer känslig ju torrare den blir.
  • Mer aktiv ögonkräm. Nu är det dags för en mer aktiv ögonkräm, då det är vanligare med både påsar, ringar och linjer runt ögonen. Mer aktiva ämnen kan vara trollhassel som är sammandragande och bra mot mörka ringar och gurkörtsolja som innehåller GLA som är extra närande för torr hud.
  • Öka upp intaget av bra fetter inifrån, som smörjer både kroppen och huden mer. Drick mycket vatten och tillsätt extra antioxidanter, samt höj upp dosen av Q10. Dessa kommer att skydda hudcellerna ännu mer och förebygga att huden åldras i förtid.
  • Gå kontinuerligt på ansiktsbehandlingar. Du behöver lägga mer tid på huden och hudvårdsrutiner, både när det gäller att ta hand om huden inifrån men även med hudvårdsprodukter ju äldre du blir. Utöver regelbundna ansiktsbehandlingar kan du göra en lättare peeling en gång i veckan och sedan tillsätta en återfuktande och närande mask, som boostar huden med mer fukt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.