Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

sa-tar-du-hand-om-din-hy-vid-30-40-och-50

Så tar du hand om din hy vid 30, 40 och 50

Vi kan inte påverka våra gener - men vi kan förebygga att huden åldras i förtid genom några olika knep.
Kureras skönhetsexpert guidar dig genom hur du bäst tar hand om din hy vid 30, 40 och 50 års ålder.

Redan i 20-årsåldern minskas produktionen av vårt egna kollagen, vilket är en viktig byggsten för huden och det som stärker hudens elasticitet och fyllighet. Men vi kan hjälpa till att bibehålla en frisk och stark hy genom en rad olika saker. Genom att ge huden återfuktning och bra näring både inifrån och ut har du bättre förutsättningar till en smidig och återfuktad hud vid 40 och 50, enligt Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström.

LÄS OCKSÅ: Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Använd ett fysikaliskt solskydd
För har du en torr hud som ung är det större risk att den åldras tidigare.
– Ät därför grönsaker med massa färger som skyddar cellerna från att oxidera och brytas ner. Börja gärna redan i 20-årsåldern att använda ett fysikaliskt solskydd och undvik kemiska solskydd som kan innehålla en hel del hormonstörande ämnen.
Att få tillräcklig sömn, dricka vatten och äta bra fetter för att smörja huden inifrån är andra viktiga nycklar för en spänstig hy.
– Bra fetter kan vara avokado, omega-3 och hampaolja. Se också till att du får i dig näring som betakarotener och viktiga antioxidanter som E- och C-vitamin, samt zink, säger Johanna Bjurström.

30
När du är 30 och har haft en minskad bildning av kollagen och elastin ett tag, sjunker även hyaluronsyran i huden. Tillsammans med hyaluronsyra spelar kollagen och elastin en stor roll för hudens fasthet. Hyaluronsyra finns till 50 procent i underhuden och är ett smörjmedel för huden. Dock avtar den med stigande ålder, vilket gör att även huden kan bli mer torr och känslig. Mellan 30 och 40 börjar ämnesomsättningen i cellen att saktas ner och ju närmare 40 du är desto mer går funktionen ner i huden, och du tappar mer fukt och fasthet.

 

LÄS OCKSÅ: Så bygger du en vacker hy inifrån och ut

Så tar du bäst hand om hyn vid 30

  •  Sov ordentligt. Redan nu kan du börja tänka på din sömn, samt äta en näringsrik kost och motionera dagligen.
  • Börja med c-vitamintillskott. Stress kan bryta ner hudens celler fortare och daglig återhämtning är bra att få in som en rutin. Du kan även börja tillsätta C- och E-vitaminrika livsmedel som citrusfrukter och röd paprika, som skyddar hudens celler så att de inte bryts ner.
  • Ögonkräm. Har du inte börjat med en ögonkräm innan, så är det dags nu. Tillsätt en lättare kräm som inte tynger ner den tunna huden runt ögonen. Vi åldras oftast först runt ögonen, då vi har en tunnare och skörare hud där.
  • Använd en mild rengöring som inte torkar ut och peela inte huden med starka syror, då en för kraftig cellförnyelse kan göra att vi åldras i förtid. Man har sett att de nya hudcellerna som kommer upp kan ha ett sämre motstånd och ha sämre kvalitet.

40
När du närmar dig 40 är produktionen av kollagen och elastin ännu lägre, och det kan synas speciellt runt ögonen. Nu blir huden ännu tunnare, rynkigare och mindre elastisk. Nu kan även solfläckar uppstå och solskador kan bli mer synliga i huden. Dessa kan även uppstå efter en graviditet, när hormonerna varit mer i obalans.

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Så tar du bäst hand om hyn vid 40

  • Återfuktning, återfuktning, återfuktning. Nu är det dags att växla upp och tillsätta en mer återfuktande hudvård. Testa olika sheet masks med hyaluronsyra som dessutom boostar huden med extra fukt.
  • Tillsätt antioxidanter. Fortsätt med samma rutiner med sömn och kost, men tillsätt extra tillskott med antioxidanter och då speciellt betakarotener som är ett förstadie till A-vitamin.
  • Undvik syntetiska hudvårdsprodukter. De kan påverka hudens skyddsbarriär negativt, använd dig istället av hudvård som bygger upp och bevarar hudens viktiga bakterier.
  •  Börja använda probiotisk hudvård. Använd hudvård med bakterier eller niacinamid, vilket är en form av B3-vitamin, som ger en bättre ceramidprouktion vilket är en viktig funktion som binder in fukt och håller främmande ämnen utanför huden, vilket också ökar till en bättre barriärfunktion. Niacinamid kan vara extra bra att använda om du har åldersfläckar.
  •  Boosta huden med hyaluronsyra och Q10. Nu kan det även vara dags att boosta huden inifrån ännu mer genom nyttiga fetter, men också genom tillskott av förslagsvis C, E, biotin, hyaluronsyra, svavel och Q10 för att stärka huden ytterligare. Dessa näringsämnen minskar ju äldre vi blir, speciellt Q10 som är viktig för vitalitet och energi.

LÄS OCKSÅ: “Probiotisk hudvård revolutionerar vår syn på huden”

50
Nu är hudens barriärfunktion svagare och ännu torrare och tunnare. I och med det förloras mycket av de goda bakterierna som finns på huden och som också skyddar oss. När ditt sebum, vilket är hudens naturliga fettämne, minskas, minskas även produktionen av de goda bakterierna, vilket också blir ett resultat av en minskad hyaluronproduktion. Det innebär att de djupare rynkorna nu uppstår. När epidermis, alltså överhuden, är torrare och tunnare, påverkar det även underhuden mer när du närmar dig 50. Nu blir hudförnyelsen långsammare och huden kan även bli utsatt för mer infektioner. Allt i kroppen går i ett långsammare tempo, på grund av en lägre ämnesomsättning som påverkar huden och framförallt näringen som kommer via blodbanan. När blodtillförseln blir sämre blir det mindre syre, vilket ger en mattare och gråare hudton.
När du går in i övergångsåldern minskas både produktionen av östrogen och progesteron och det brukar ofta bli en obalans mellan dessa som också påverkar hyn negativt. Nu kan också pigmenteringar synas mer om du inte har tagit hand om huden när du var yngre.

LÄS OCKSÅ: Jag vill ha spänstigare hud – vad ska jag göra?

Så tar du bäst hand om hyn vid 50

  •  Satsa på djupgående hudvård. Använd mer djupgående hudvård som fuktar ända till underhuden, och använd en fetare kräm, då fett binder fukt. Tillsätt ett serum med niacinamid i samt andra bra antiage-ämnen, exempelvis arganoolja, som återfuktar bra.
  • Använd produkter för känslig hy. Byt ut din hudvård mot produkter som är för känslig hy, då huden ofta förändras och blir mer känslig ju torrare den blir.
  • Mer aktiv ögonkräm. Nu är det dags för en mer aktiv ögonkräm, då det är vanligare med både påsar, ringar och linjer runt ögonen. Mer aktiva ämnen kan vara trollhassel som är sammandragande och bra mot mörka ringar och gurkörtsolja som innehåller GLA som är extra närande för torr hud.
  • Öka upp intaget av bra fetter inifrån, som smörjer både kroppen och huden mer. Drick mycket vatten och tillsätt extra antioxidanter, samt höj upp dosen av Q10. Dessa kommer att skydda hudcellerna ännu mer och förebygga att huden åldras i förtid.
  • Gå kontinuerligt på ansiktsbehandlingar. Du behöver lägga mer tid på huden och hudvårdsrutiner, både när det gäller att ta hand om huden inifrån men även med hudvårdsprodukter ju äldre du blir. Utöver regelbundna ansiktsbehandlingar kan du göra en lättare peeling en gång i veckan och sedan tillsätta en återfuktande och närande mask, som boostar huden med mer fukt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.