Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Man tränar längdskidor i vackert väder

Så tränar du i kallt väder

De kyligare vindarna har återvänt och enligt meteorologerna ska det bistra vädret hålla i sig. Några tar detta som en ursäkt att hålla sig inomhus – och träna inomhus.
Men träning i kallt väder kan vara absolut säkert – och kommer definitivt att hålla dig varm – så länge du vidtar några få försiktighetsåtgärder.

Är det säkert att motionera i kyla? Ja, om man gör på rätt sätt.
Motion genererar hetta kroppen, tillräckligt för att vi ska uppleva att det är betydligt varmare än det faktiskt är. [1][2].
Forskning menar att nästan oavsett vilken temperatur det än är ute så kommer kroppen att jobba för att upprätthålla en hälsosam temperatur på 37˚C[3].
Med inspiration från bloggen greatist.com presenterar vi här några vetenskapligt uppbackade tips för att hjälpa dig hantera träning i kallt väder.

Minimera riskerna
Så gott som alla kan motionera på ett säkert sätt i kallt väder. Faktum är att forskare faktiskt menar att ingen temperatur är för låg att ge sig ut i, så länge vi bultar på oss smart för att minimera de risker som kallt väder medför [4].
Sporter på mellan till hög intensitet, som till exempel löpning, fotboll, skridskor och skidåkning innebär en lägre risk eftersom de hjälper till att hålla uppe core-temperaturen. Däremot bör personer med tillstånd som hjärtproblem eller dålig blodcirkulation i händer eller fötter dubbelkolla med en läkare innan man ger sig ut och sportar för hårt när det är kallt ute.

 

Känn till
...att en röd, rinnande näsa, som är en vanlig "bieffekt" av vistelse utomhus, bara är ett tecken på att du håller på att tina upp.
En annan, mindre trevlig effekt av träning i kyla kan vara tryck över lungorna. Men faktum är att det är omöjligt för iskall kyla att förvandla våra lungor till is. Se dock gärna till att bära en halsduk för att värma upp inandningsluften lite, och håll lite extra koll om du är orolig för astma eftersom mixen av träning och kall, torr luft kan trigga astmaattacker.

Checklista för träning i kallt väder:

Kall luft och isiga vägar behöver inte vara en träningsdödare. Men – innan du ger dig ut finns det några saker du först bör bocka av på den här träning-under-kallt-väder-listan:

  • Kör lager på lager. Första lagret bör vara av ett syntetiskt material för att hålla svetten borta. Det andra laget bör vara av tung fleece eller ull för att isolera kroppen och hålla kylan ute. Det tredje lagret bör vara ett material som andas och är vattentätt för att avvärja vind och regn. Undvik bomull, eftersom det förlorar sina isolerande egenskaper när det blir svettigt eller blött. För extra poäng, bär en ansiktsmask eller halsduk för att värma upp luften innan den når lungorna [5].
  • Täck huvud, fingrar och tår. Blodet håller sig gärna kvar i bålen, vilket gör att armar och ben blir mer utsatta och känsliga för kyla. Sätt på dig handskar och överväg gärna att köpa lite för stora skor så att du får plats med extra varma sockor. Och glöm inte huvudet! Stäng in värmen genom att sätta på dig en bra mössa. På så sätt förhindrar, och förebygger, du att kroppstemperaturen faller.
  • Undvik regn och vind. Kroppen får svårare att upprätthålla kroppstemperaturen när den är blöt. Vatten drar bort värme från kroppen 25 gånger snabbare än luft gör, detta på grund av högre densitet och bättre kapacitet att hålla värme[6]. Se även upp för allt för starka vindar, vilka kan vara farliga eftersom de trycker fukt och luft genom våra kläder och tar bort det lager av varm luft som omger kroppen.
  • Ha inte för mycket kläder på dig. Eftersom våra kroppar värms upp först när vi rör på oss, bör vi först känna kylan. När vi sysslar med hög-intensitet-aktiviteter kan för mycket kläder lätt leda till överdrivet svettande, vilket i sin tur leder till att kroppen blir fuktig. Fuktig hy är en onödig avledare av kroppsvärme och hjälper effektivt till att sänka kroppstemperaturen och ökar risken för nedkylning.
  • Känn till varningssignalerna. Första tecknet på förfrysning/frostskador är avtrubbad känsel, följt av en kittlande eller brännande känsla. Vid förfrysning är frossa och förvirring röda flaggor. Genom att klä sig lämpligt/ordentligt kan vilken utomhusatlet som helst undvika köldrelaterade skador.

Överdriv inte
Men kom ihåg. Bara för att du nu har informationen finns ingen anledning att överdriva. Känns vädret på tok för kallt finns det alltid en rockring, ett gym eller en magdanskurs någonstans.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.