Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lina Bäcklund fitnessbloggare och pt

Så tränar och äter supersnygga fitnessbloggaren Lina Bäcklund

Lina Bäcklund är en 33-årig fitnessbloggare och PT som brinner för träning och långsiktigt välmående. Hon är en oerhört glad, godhjärtad energisk tjej med bred kunskap inom träning. Bloggen har hon på myshowroom.se där hon är en av toppbloggarna.

Lina Bäcklund fitnessbloggare tränar1. Hur håller du dig i form?
– Jag styrketränar en till två gånger om dagen under fyra till fem dagar i veckan. Oftast blir det en mil powerwalk på morgonen för att komma igång ordentligt och styrketräning på kvällen som jag oftast avslutar med en timme cardio. Min motivation är välmående – mår insidan bra syns det på det yttre vilket är en bonus.
– Genom min träning är jag frisk, pigg, sover bättre och har en starkare kropp helt enkelt som dessutom får en bra hållning.

2. Hur ser ett vanligt träningsupplägg ut?
– När jag kör styrketräning på gymmet värmer jag alltid upp med tio minuter crosstrainer. Sedan delar jag upp träningen så att jag kör till exempel ben, rumpa, mage på måndagar. Rygg och ländrygg på tisdagar, axlar och mage på onsdagar, biceps och triceps på torsdagar, ben och rumpa på fredagar. Jag avslutar alltid träningen med en timmes träning på cykel eller crosstrainer och jag går milen när vädret tillåter. Jag vill njuta av promenaden så det blir inte alls lika många promenader på vintern som övriga delen av året.

 

3. Hur ser en vanlig matdag ut för dig?
– Jag äter mycket färgrik mat, älskar grönsaker, frukt och bär. Frukosten är största målet och kvällsmaten efter gymmet brukar alltid vara proteinrik och mycket grönsaker. Jag äter tills jag blir mätt, har aldrig räknat kolhydrater, det vet jag knappt hur man gör. Jag gillar att laga nyttiga grytor med baljväxter som gröna/röda linser eller kikärtor. Det blir mycket kyckling, kalkon, fisk och ägg, fullkorn, nyttiga oljor och nötter.
Några favoriter: rödbetor, broccoli, brysselkål.
Jag väljer bort: rött kött, potatis, pasta, smör, ljust bröd och sås.
Väljer hellre: vitt kött, matvete, olivolja, kvargsås med ingefära, vitlök och eget bakat grovt bröd.
Kryddar maten med: färsk chili, vitlök, ingefära, basilika, gurkmeja, kanel och ibland rött vin.

Lina Bäcklund fitnessbloggare och pt4. Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vinter?
– Jag dricker en kopp Instant Chaga på morgonen och en kopp varmt vatten med citron, honung och färskpressad ingefära varje kväll. Dessutom äter jag K2 + D-vitamin, Immunizer som stärker immunförsvaret och Beauty Pearls som är bra för huden eftersom de bland annat innehåller betakaroten, omega-7 och zink.
Jag är noga med att använda min handdesinfektion från Swiss Clinic som är bekväm att ha med sig för den är som en penna, men med sprayfunktion.

5. Vilka är dina bästa hälsotips?
1. Träna regelbundet.
2. Ät nyttig mat.
3. Sov åtta timmar om natten så ofta det går och undvik stress.
4. Skratta varje dag.
5. Sist men inte minst – se framåt, inte bakåt. Det finns en anledning till varför framrutan är större än backspegeln.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.