Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lina Bäcklund fitnessbloggare och pt

Så tränar och äter supersnygga fitnessbloggaren Lina Bäcklund

Lina Bäcklund är en 33-årig fitnessbloggare och PT som brinner för träning och långsiktigt välmående. Hon är en oerhört glad, godhjärtad energisk tjej med bred kunskap inom träning. Bloggen har hon på myshowroom.se där hon är en av toppbloggarna.

Lina Bäcklund fitnessbloggare tränar1. Hur håller du dig i form?
– Jag styrketränar en till två gånger om dagen under fyra till fem dagar i veckan. Oftast blir det en mil powerwalk på morgonen för att komma igång ordentligt och styrketräning på kvällen som jag oftast avslutar med en timme cardio. Min motivation är välmående – mår insidan bra syns det på det yttre vilket är en bonus.
– Genom min träning är jag frisk, pigg, sover bättre och har en starkare kropp helt enkelt som dessutom får en bra hållning.

2. Hur ser ett vanligt träningsupplägg ut?
– När jag kör styrketräning på gymmet värmer jag alltid upp med tio minuter crosstrainer. Sedan delar jag upp träningen så att jag kör till exempel ben, rumpa, mage på måndagar. Rygg och ländrygg på tisdagar, axlar och mage på onsdagar, biceps och triceps på torsdagar, ben och rumpa på fredagar. Jag avslutar alltid träningen med en timmes träning på cykel eller crosstrainer och jag går milen när vädret tillåter. Jag vill njuta av promenaden så det blir inte alls lika många promenader på vintern som övriga delen av året.

 

3. Hur ser en vanlig matdag ut för dig?
– Jag äter mycket färgrik mat, älskar grönsaker, frukt och bär. Frukosten är största målet och kvällsmaten efter gymmet brukar alltid vara proteinrik och mycket grönsaker. Jag äter tills jag blir mätt, har aldrig räknat kolhydrater, det vet jag knappt hur man gör. Jag gillar att laga nyttiga grytor med baljväxter som gröna/röda linser eller kikärtor. Det blir mycket kyckling, kalkon, fisk och ägg, fullkorn, nyttiga oljor och nötter.
Några favoriter: rödbetor, broccoli, brysselkål.
Jag väljer bort: rött kött, potatis, pasta, smör, ljust bröd och sås.
Väljer hellre: vitt kött, matvete, olivolja, kvargsås med ingefära, vitlök och eget bakat grovt bröd.
Kryddar maten med: färsk chili, vitlök, ingefära, basilika, gurkmeja, kanel och ibland rött vin.

Lina Bäcklund fitnessbloggare och pt4. Vad gör du för att hålla dig pigg och frisk i vinter?
– Jag dricker en kopp Instant Chaga på morgonen och en kopp varmt vatten med citron, honung och färskpressad ingefära varje kväll. Dessutom äter jag K2 + D-vitamin, Immunizer som stärker immunförsvaret och Beauty Pearls som är bra för huden eftersom de bland annat innehåller betakaroten, omega-7 och zink.
Jag är noga med att använda min handdesinfektion från Swiss Clinic som är bekväm att ha med sig för den är som en penna, men med sprayfunktion.

5. Vilka är dina bästa hälsotips?
1. Träna regelbundet.
2. Ät nyttig mat.
3. Sov åtta timmar om natten så ofta det går och undvik stress.
4. Skratta varje dag.
5. Sist men inte minst – se framåt, inte bakåt. Det finns en anledning till varför framrutan är större än backspegeln.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.