Så undviker du bråk i din relation

Här är de åtta kärleksspråken

1. Beröring
Att hålla varandra i handen när man är ute och går, känna sin partners arm runt sin kropp, bli kramad, sitta nära varandra i soffan eller att sova under samma täcke. All sorts beröring som är helt kravlös och uttrycker närhet men inte är sexuell.

2. Gåvor
Att ge presenter, blommor och överraskningar. Lyssna extra noga när en partner säger ”Det där skulle jag vilja ha” och sedan ge det som en överraskning.

3. Handling
Att göra varandra tjänster och ställa upp för varandra. Byta däck på bilen, handla, laga middag, hämta varandra på flygplatsen eller vid tåget, ordna middag, hämta upp paket på posten och skjutsa varandra till aktiviteter.

4. Ord
Att ge komplimanger, berömma och säga ”Jag älskar dig”, ”Du är sexig” eller ”Du är vacker.” Att bekräfta ”Det där var verkligen bra gjort av dig”, ”Jag uppskattar verkligen att du gjorde det där” eller ”Jag beundrar dig för att du gör så där”. Alla former av bekräftelse och tacksamhet uttryckt i ord.

5. Sex
Att visa åtrå för sin partner, ta initiativ till sex och säga ja till sex när partnern tar initiativ. Kunna prata om sex och få berätta om sina fantasier, ta emot njutning, utforska och experimentera tillsammans, smeka och beröra varandra sensuellt.

6. Samtal
Att ha öppenhjärtiga, ärliga samtal där man delar sina tankar och känslor med varandra, berättar om sig själv, berättar om sina minnen och upplevelser.

7. Tid
Att tillbringa tid tillsammans, prioritera att vara med varandra och visa intresse för det som den andra tycker om. Till exempel följa med sin partner på en fisketur, gå på konsert eller följa med till gymmet.

8. Tillgänglighet
Att finnas där för sin partner, veta att han eller hon prioriterar dig och kommer när du behöver. Svara på sms och samtal även om du är upptagen med annat som ett sätt att visa att din partner är viktig för dig.

Många bråk i relationer är helt onödiga och beror på att vi inte ger varandra kärlek på det sätt som vi behöver. Det menar relationsexperten Karin Isberg och hänvisar till kunskapen om de åtta kärleksspråken.
Kurera bad henne berätta mer om dem och hur de gör att du kan undvika bråk med din partner.

När det gäller bråk i relationer kan vi tänka på det som att vi har ett bankkonto för kärlek. Varje gång vår partner beter sig kärleksfullt mot oss är det en insättning på kontot. Ett välfyllt konto är detsamma som ett överskott av kärlek, och det gör oss välvilligt inställda till vår partner.
Får vi däremot inte kärleksfulla insättningar till vårt konto från vår partner känner vi oss tomma på kärlek. Då finns det inte så mycket att ta av när vi får problem i relationen.
Detta menar i alla fall relationsexperten Karin Isberg. Vi bad henne förklara lite närmare.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

 

Hur menar du att kärlek och konflikter hänger ihop?
– John Gottman är en av de ledande experterna på relationer i världen. Hans forskning har visat att par som har överskott på sina kärlekskonton hanterar konflikter mycket bättre.
Eftersom de känner sig älskade anstränger de sig för att förstå och de vill inte såra varandra. Par som har underskott på sina konton hamnar däremot i återkommande konflikter där de beter sig illa mot varandra. Under ytan finns en känsla av att inte vara älskad – och varför ska man då anstränga sig och vara välvillig mot sin partner?
Om man vill ha en långvarig och kärleksfull relation är det helt enkelt väldigt klokt att fylla på varandras kärlekskonton!

Men ger inte par varandra kärlek?
– Jo, men problemet är att alla människor känner sig älskade på olika sätt. Eftersom vi tycker att vårt sätt att visa kärlek är det självklara tror vi att andra vill bli älskade på samma sätt som vi. Därför ger vi den sortens kärlek som vi själva vill ha och ofta blir det fel, för det vanligaste är att ett par pratar olika kärleksspråk.

► Läs också: 5 val som får förhållandet att hålla

Vad menar du med kärleksspråk?
– Det är ett begrepp som först lanserades av amerikanen Gary Chapman. Ett kärleksspråk är detsamma som ett sätt att uttrycka sin kärlek och att känna sig älskad tillbaka. Ett klassiskt exempel är kärleksspråken ord, som är viktigt för många kvinnor och handlingar, som är viktigt för många män, förklarar Karin Isberg.
Hon fortsätter:
– En kvinna kan till exempel säga till sin man att hon älskar honom, eftersom det är med ord hon uttrycker sin kärlek. Och så känner hon sig älskad tillbaka när hennes man berättar hur vacker hon är, hur mycket han åtrår henne, att han älskar henne och tycker att hon är sexig.

Karin Isberg

Relationsexperten Karin Isberg.

Inte ovanligt att kvinnor och män har olika språk
Men män uttrycker oftare sin kärlek genom handlingar, vilket inte alltid är känns tillräckligt för kvinnan, förklarar Karin Isberg.
– En man kanske visar att han älskar sin kvinna genom att byta däck på hennes bil eller hämta henne vid tåget. Mannen tycker att han visar kärlek och hans kvinna är otacksam, men kvinnan tycker att mannen inte säger att han älskar henne.

Går det att komma runt det här?
– Ja, absolut. Om det här paret berättade för varandra vad de behöver för att känna sig älskade skulle kvinnan uppskatta sin mans handlingar mycket mer eftersom hon förstod att det är hans sätt att visa kärlek. Hon skulle också kunna tänka på olika sätt som hon själv genom handling kan visa kärlek för sin man. Mannen å sin sida skulle oftare uttrycka sin kärlek i ord.
Men det här kräver så klart en ansträngning. Vi behöver lära oss att visa kärlek på det sätt som vår partner behöver.

► Läs också: Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS

Kan det inte kännas konstigt att visa kärlek på någon annans sätt?
– Jo, absolut. Men det är värt det. Det som händer när du pratar din parters kärleksspråk, är att han eller hon verkligen känner sig älskad av dig. Du fyller på din partners kärlekskonto och därmed undviker ni många onödiga bråk.

Läs också: Så vet du att det är dags att lämna relationen – 11 tecken

Lär er varandras kärleksspråk – bli mer motståndskraftiga i kristider
För de flesta människor är det två till fyra kärleksspråk som är deras viktigaste, menar Karin Isberg. Får vi inte kärlek på de sätten känner vi oss missnöjda, tomma och aldrig riktigt älskade.
– Får vi däremot kärlek på de sätt vi behöver känner vi oss älskade, omhändertagna och viktiga. Det gör i sin tur att vi känner värme och glädje för vår partner, och då kommer vi att vara mycket mer välvilliga och förstående mot varandra i konflikter!

Vill du lära dig mer om hur du löser konflikter i dina relationer? Klicka dÅ här så kommer du till onlinekursen ”Så löser och förebygger du konflikter”.
Som Kureras läsare får du 100 kronor rabatt när du köper kursen (ange bara KURERA i kassan).

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Här är de åtta kärleksspråken

1. Beröring
Att hålla varandra i handen när man är ute och går, känna sin partners arm runt sin kropp, bli kramad, sitta nära varandra i soffan eller att sova under samma täcke. All sorts beröring som är helt kravlös och uttrycker närhet men inte är sexuell.

2. Gåvor
Att ge presenter, blommor och överraskningar. Lyssna extra noga när en partner säger ”Det där skulle jag vilja ha” och sedan ge det som en överraskning.

3. Handling
Att göra varandra tjänster och ställa upp för varandra. Byta däck på bilen, handla, laga middag, hämta varandra på flygplatsen eller vid tåget, ordna middag, hämta upp paket på posten och skjutsa varandra till aktiviteter.

4. Ord
Att ge komplimanger, berömma och säga ”Jag älskar dig”, ”Du är sexig” eller ”Du är vacker.” Att bekräfta ”Det där var verkligen bra gjort av dig”, ”Jag uppskattar verkligen att du gjorde det där” eller ”Jag beundrar dig för att du gör så där”. Alla former av bekräftelse och tacksamhet uttryckt i ord.

5. Sex
Att visa åtrå för sin partner, ta initiativ till sex och säga ja till sex när partnern tar initiativ. Kunna prata om sex och få berätta om sina fantasier, ta emot njutning, utforska och experimentera tillsammans, smeka och beröra varandra sensuellt.

6. Samtal
Att ha öppenhjärtiga, ärliga samtal där man delar sina tankar och känslor med varandra, berättar om sig själv, berättar om sina minnen och upplevelser.

7. Tid
Att tillbringa tid tillsammans, prioritera att vara med varandra och visa intresse för det som den andra tycker om. Till exempel följa med sin partner på en fisketur, gå på konsert eller följa med till gymmet.

8. Tillgänglighet
Att finnas där för sin partner, veta att han eller hon prioriterar dig och kommer när du behöver. Svara på sms och samtal även om du är upptagen med annat som ett sätt att visa att din partner är viktig för dig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.