Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så undviker du smitta – nio goda råd

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Coronaviruset som av WHO fått namnet SARS-CoV-2, hotar sprida sig som en löpeld i landet. Smittan sprids genom luften och ytor som kommit i kontakt med viruset som dörrhandtag och liknande. Flera faktorer gör att virusinfektioner får större spridning än tidigare. Vi bor tätt och kan snabbt förflytta oss till vilket annat land som helst.

Alla virus är inte fiender

Virus är en naturlig del av livet och har funnits på jorden långt innan människan. Vi har både bakterier och virus i kroppen och vetenskapliga uppskattningar gör att vi har cirka 100 gånger fler virus i kroppen än vi har celler. De är inte våra fiender utan behövs för vår utveckling. Men precis som med bakterier finns det vissa virus som är sjukdomsframkallande.

LÄS OCKSÅ: C-vitamin ska testas mot coronavirus

Stress kan orsaka nedsatt immunförsvar

Människan har ett fantastiskt immunförsvar som klarar av att hantera virusinfektioner. Hos den som blir allvarligt sjuk av ett virus, beror det på att ett nedsatt immunförsvar inte klarar av att hålla viruset på plats. Utöver andra sjukdomar kan nedsatt immunförsvar bland annat bero på stress, brist på sömn och motion, näringsbrister och ett överskott av gifter.

 

LÄS OCKSÅ: 3 örter när det är förkylt!

Vidta försiktighetsåtgärder 

All influensa kan spridas genom direktkontakt, som dörrar och dörrhandtag och andra ytor som har fått virus överförda till sig från en människa. Det finns i dagsläget inga mediciner som skyddar eller botar och inte heller något vaccin. Men genom att vidta försiktighetsåtgärder går det att minska risken att drabbas rejält.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Råd för att förebygga att bli smittad

Det viktigaste är en god hygien.
▪ Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten, helst i 20–30 sekunder. Särskilt om du har berört ytor som kan vara kontaminerade eller om du hostar och nyser. Ingenting är bättre än tvål och vatten för att döda virus.
▪ Hosta och nys i armvecket.
▪ Undvik att röra ögon, näsa och mun. Tvätta händerna noggrant först.
▪ Undvik att vara i folksamlingar när det går smitta.
▪ Undvik nära kontakt med personer som är sjuka.
▪ Gör nässköljningar varje dag. Det rengör näsan och dess slemhinna så att virus får svårare att fästa där. Använd 1 tsk koksalt till ½ liter ljummet vatten.
▪ Honung har antiviral effekt även mot virus. Efter sköljningen med saltvatten kan du skölja med honung upplöst i ljummet vatten.
▪ Eftersom saltet torkar ut slemhinnan är det bra att efteråt smörja näsan invändigt med lite olja, särskilt mandel- eller sesamolja. Oljan gör det också svårare för virus att fästa i näsans slemhinna.
▪ Öka syremängden i rummen där du bor genom att öppna fönster.

Om du eller någon i familjen blivit sjuk

▪ Isolera sjuka personer. Stanna hemma när du är sjuk och håll lite avstånd till andra personer, för att undvika att de smittas.
▪ Om någon i familjen är sjuk är det bäst om den personen sover i eget rum och om möjligt har tillgång till egen toalett. Ett minimikrav är att alla i familjen har sin egen handduk.

Av redaktionen

Källa: Detta är ett kortat utdrag ur näringsmedicinaren Bertil Wosks inlägg på Holistic blogg, läs det i sin helhet här,

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.