Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så undviker du smitta – nio goda råd

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Coronaviruset som av WHO fått namnet SARS-CoV-2, hotar sprida sig som en löpeld i landet. Smittan sprids genom luften och ytor som kommit i kontakt med viruset som dörrhandtag och liknande. Flera faktorer gör att virusinfektioner får större spridning än tidigare. Vi bor tätt och kan snabbt förflytta oss till vilket annat land som helst.

Alla virus är inte fiender

Virus är en naturlig del av livet och har funnits på jorden långt innan människan. Vi har både bakterier och virus i kroppen och vetenskapliga uppskattningar gör att vi har cirka 100 gånger fler virus i kroppen än vi har celler. De är inte våra fiender utan behövs för vår utveckling. Men precis som med bakterier finns det vissa virus som är sjukdomsframkallande.

LÄS OCKSÅ: C-vitamin ska testas mot coronavirus

Stress kan orsaka nedsatt immunförsvar

Människan har ett fantastiskt immunförsvar som klarar av att hantera virusinfektioner. Hos den som blir allvarligt sjuk av ett virus, beror det på att ett nedsatt immunförsvar inte klarar av att hålla viruset på plats. Utöver andra sjukdomar kan nedsatt immunförsvar bland annat bero på stress, brist på sömn och motion, näringsbrister och ett överskott av gifter.

 

LÄS OCKSÅ: 3 örter när det är förkylt!

Vidta försiktighetsåtgärder 

All influensa kan spridas genom direktkontakt, som dörrar och dörrhandtag och andra ytor som har fått virus överförda till sig från en människa. Det finns i dagsläget inga mediciner som skyddar eller botar och inte heller något vaccin. Men genom att vidta försiktighetsåtgärder går det att minska risken att drabbas rejält.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Råd för att förebygga att bli smittad

Det viktigaste är en god hygien.
▪ Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten, helst i 20–30 sekunder. Särskilt om du har berört ytor som kan vara kontaminerade eller om du hostar och nyser. Ingenting är bättre än tvål och vatten för att döda virus.
▪ Hosta och nys i armvecket.
▪ Undvik att röra ögon, näsa och mun. Tvätta händerna noggrant först.
▪ Undvik att vara i folksamlingar när det går smitta.
▪ Undvik nära kontakt med personer som är sjuka.
▪ Gör nässköljningar varje dag. Det rengör näsan och dess slemhinna så att virus får svårare att fästa där. Använd 1 tsk koksalt till ½ liter ljummet vatten.
▪ Honung har antiviral effekt även mot virus. Efter sköljningen med saltvatten kan du skölja med honung upplöst i ljummet vatten.
▪ Eftersom saltet torkar ut slemhinnan är det bra att efteråt smörja näsan invändigt med lite olja, särskilt mandel- eller sesamolja. Oljan gör det också svårare för virus att fästa i näsans slemhinna.
▪ Öka syremängden i rummen där du bor genom att öppna fönster.

Om du eller någon i familjen blivit sjuk

▪ Isolera sjuka personer. Stanna hemma när du är sjuk och håll lite avstånd till andra personer, för att undvika att de smittas.
▪ Om någon i familjen är sjuk är det bäst om den personen sover i eget rum och om möjligt har tillgång till egen toalett. Ett minimikrav är att alla i familjen har sin egen handduk.

Av redaktionen

Källa: Detta är ett kortat utdrag ur näringsmedicinaren Bertil Wosks inlägg på Holistic blogg, läs det i sin helhet här,

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.