Så undviker du smitta – nio goda råd

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Coronaviruset som av WHO fått namnet SARS-CoV-2, hotar sprida sig som en löpeld i landet. Smittan sprids genom luften och ytor som kommit i kontakt med viruset som dörrhandtag och liknande. Flera faktorer gör att virusinfektioner får större spridning än tidigare. Vi bor tätt och kan snabbt förflytta oss till vilket annat land som helst.

Alla virus är inte fiender
Virus är en naturlig del av livet och har funnits på jorden långt innan människan. Vi har både bakterier och virus i kroppen och vetenskapliga uppskattningar gör att vi har cirka 100 gånger fler virus i kroppen än vi har celler. De är inte våra fiender utan behövs för vår utveckling. Men precis som med bakterier finns det vissa virus som är sjukdomsframkallande.

LÄS OCKSÅ: C-vitamin ska testas mot coronavirus

Stress kan orsaka nedsatt immunförsvar
Människan har ett fantastiskt immunförsvar som klarar av att hantera virusinfektioner. Hos den som blir allvarligt sjuk av ett virus, beror det på att ett nedsatt immunförsvar inte klarar av att hålla viruset på plats. Utöver andra sjukdomar kan nedsatt immunförsvar bland annat bero på stress, brist på sömn och motion, näringsbrister och ett överskott av gifter.

 

LÄS OCKSÅ: 3 örter när det är förkylt!

Vidta försiktighetsåtgärder 
All influensa kan spridas genom direktkontakt, som dörrar och dörrhandtag och andra ytor som har fått virus överförda till sig från en människa. Det finns i dagsläget inga mediciner som skyddar eller botar och inte heller något vaccin. Men genom att vidta försiktighetsåtgärder går det att minska risken att drabbas rejält.

LÄS OCKSÅ: Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Råd för att förebygga att bli smittad
Det viktigaste är en god hygien.
▪ Tvätta händerna ofta och noggrant med tvål och vatten, helst i 20–30 sekunder. Särskilt om du har berört ytor som kan vara kontaminerade eller om du hostar och nyser. Ingenting är bättre än tvål och vatten för att döda virus.
▪ Hosta och nys i armvecket.
▪ Undvik att röra ögon, näsa och mun. Tvätta händerna noggrant först.
▪ Undvik att vara i folksamlingar när det går smitta.
▪ Undvik nära kontakt med personer som är sjuka.
▪ Gör nässköljningar varje dag. Det rengör näsan och dess slemhinna så att virus får svårare att fästa där. Använd 1 tsk koksalt till ½ liter ljummet vatten.
▪ Honung har antiviral effekt även mot virus. Efter sköljningen med saltvatten kan du skölja med honung upplöst i ljummet vatten.
▪ Eftersom saltet torkar ut slemhinnan är det bra att efteråt smörja näsan invändigt med lite olja, särskilt mandel- eller sesamolja. Oljan gör det också svårare för virus att fästa i näsans slemhinna.
▪ Öka syremängden i rummen där du bor genom att öppna fönster.

Om du eller någon i familjen blivit sjuk
▪ Isolera sjuka personer. Stanna hemma när du är sjuk och håll lite avstånd till andra personer, för att undvika att de smittas.
▪ Om någon i familjen är sjuk är det bäst om den personen sover i eget rum och om möjligt har tillgång till egen toalett. Ett minimikrav är att alla i familjen har sin egen handduk.

Av redaktionen

Källa: Detta är ett kortat utdrag ur näringsmedicinaren Bertil Wosks inlägg på Holistic blogg, läs det i sin helhet här,

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.