Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep | Kurera.se

Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Fakta

Namn: Ewa Wigenheim.
Ålder: Evig.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Professionell livscoach, retreat-ledare, föreläsare och expert på mental återhämtning.
Aktuell med: Boken “Från ABBA till munkarna i Laos” om sin livsresa och kurser i "The power of en paus" (skrolla ner i listan).
Övrig kuriosa: Ewa Wigenheim är grundaren till ABBA the museum.
Ewa digitalt: Hemsida: Wigenheim.se, Facebook: Ewa Wigenheim.

Att få fem minuters mental återhämtning om dagen räcker för att motverka den negativa stressen och göra oss psykiskt hälsosamma länge.
Det menar återhämtningsexperten Ewa Wigenheim och tipsar om knepen som gör susen.

Hon var själv på väg mot utbrändhet, men släppte då allt, reste till Asien och lärde sig meditation av buddhistiska munkar. Idag lär hon ut The power of en paus – som är en meditationsform för mental återhämtning i arbetslivet.
Kurera bad henne dela med sig av några enkla råd för hur vi kan återhämta oss i vardagen.

► Läs artikeln här: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 

Dricker vårt kaffe i ensamhet och tar tio minuters luncher
En anledning till att så många idag går in i väggen är att vi prioriterat bort vila, avkoppling och återhämtning, resonerar Ewa Wigenheim. Vi har helt enkelt annat för oss som vi känner att vi måste sätta före.
– Förr samlades man för klockan tre-kaffe och tog långa lunchpauser. Idag dricker vi kaffet i vår ensamhet vid datorn och äter lunch på tio minuter, eller inte alls, berättar hon.

Att ligga på randen till utbrändhet är nästan normen
Det är ett beteende som blir allt vanligare och, konstigt nog, också mer socialt accepterat. Det anses nästan mer normalt att ha för mycket på agendan – än tvärtom.
– För att inte tala om den överfulla fritiden då allt ska hända. De där viktiga, naturliga andningspauserna hinns liksom inte med. Det värsta är att många som fastnat i stressfällan inte märker hur stressade de är. Ett symtom på negativ stress är att man tappar bort kroppskontakten och slutar lyssna på vad kropp, sinne och själ berättar att vi borde göra för att må bra. Men det skjuter vi undan och springer vidare, säger Eva Wigenheim. Hon fortsätter:
– Det högpresterande människor istället gör när man börjar tappa greppet, är att lägga i en växel till. Då går det ännu fortare in i väggen.

Läs också: Professorn: ”200 svenskar dör av jobbstress varje år”

Hög arbetsbörda helt okej – om det finns tid för återhämtning
Det är dock inget fel i att ha mycket att göra. Vi klarar av rätt mycket och de flesta som kör på har ett roligt jobb. Bara perioderna återföljs av mental återhämtning, menar Ewa Wigenheim.
– Precis på samma sätt som en muskel som tränats behöver vila, behöver vi ge hjärnan en chans att bearbeta intrycken under dagen och tid att sortera. Ger man inte sig själv tillräcklig mental vila kommer stress-symtom som till exempel sömnsvårigheter, svårt att fokusera, nedstämdhet och, i värsta fall, utbrändhet. Att komma tillbaka från att utmattningssyndrom kan ta flera år, och livet kanske aldrig blir riktigt detsamma.

Fem minuter om dagen räcker
Den goda nyheten är att det finns effektiva och enkla motgift. Ett bra knep för mental återhämtning i vardagen är meditation, berättar hon.
– Det räcker med fem, tio minuter om dagen. Det gör en stor skillnad.
Nedan ger hon fler tips.

Tre knep för mental återhämtning i vardagen:


1 . Lär dig meditera

– Meditation är den mentala självkontrollens konst och motvikten mot stress. I meditationen lugnar man ner hjärnvågorna. Du kan jämföra med ett stormigt hav som  stillar sig till en spegelblank yta. Du kommer ta klokare och mer sansade beslut, få ny kroppskontakt och tillgång till din intuition, kreativitet och dina egna tankar och känslor. Inom dig finns svar på alla frågor du har.
(Klicka in här och få en gratis meditation eller här för kursen The power of en paus)

 

2. Ta medvetna pauser
Förstå att du varken orkar eller behöver prestera till det yttersta. Ta pauser under dagen, varje dag. Titta ut genom fönstret och notera vad som pågår. Gå ut en sväng i naturen, det har en mycket helande kraft. Ge lika mycket omtänksamhet till dig själv som du ger till andra.

3. Utnyttja väntetiden
– Utnyttja väntetiden när du åker till jobbet eller hem, eller väntar på ett möte. Sätt i hörlurarna med lugn meditationsmusik som du kan hitta på Spotify.
Musik har dessutom en helande kraft och lugnar effektivt ner hjärnan. Men när du är ute och springer eller går i naturen. Ta ur hörlurarna och lyssna på naturen. Det är då du kommer att höra dina egna tankar. Du kommer att möta en mycket klok person som bara vill dig väl.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver!

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ewa Wigenheim.
Ålder: Evig.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Professionell livscoach, retreat-ledare, föreläsare och expert på mental återhämtning.
Aktuell med: Boken “Från ABBA till munkarna i Laos” om sin livsresa och kurser i "The power of en paus" (skrolla ner i listan).
Övrig kuriosa: Ewa Wigenheim är grundaren till ABBA the museum.
Ewa digitalt: Hemsida: Wigenheim.se, Facebook: Ewa Wigenheim.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.