Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Fakta

Namn: Ewa Wigenheim.
Ålder: Evig.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Professionell livscoach, retreat-ledare, föreläsare och expert på mental återhämtning.
Aktuell med: Boken “Från ABBA till munkarna i Laos” om sin livsresa och kurser i "The power of en paus" (skrolla ner i listan).
Övrig kuriosa: Ewa Wigenheim är grundaren till ABBA the museum.
Ewa digitalt: Hemsida: Wigenheim.se, Facebook: Ewa Wigenheim.

Att få fem minuters mental återhämtning om dagen räcker för att motverka den negativa stressen och göra oss psykiskt hälsosamma länge.
Det menar återhämtningsexperten Ewa Wigenheim och tipsar om knepen som gör susen.

Hon var själv på väg mot utbrändhet, men släppte då allt, reste till Asien och lärde sig meditation av buddhistiska munkar. Idag lär hon ut The power of en paus – som är en meditationsform för mental återhämtning i arbetslivet.
Kurera bad henne dela med sig av några enkla råd för hur vi kan återhämta oss i vardagen.

► Läs artikeln här: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 

Dricker vårt kaffe i ensamhet och tar tio minuters luncher
En anledning till att så många idag går in i väggen är att vi prioriterat bort vila, avkoppling och återhämtning, resonerar Ewa Wigenheim. Vi har helt enkelt annat för oss som vi känner att vi måste sätta före.
– Förr samlades man för klockan tre-kaffe och tog långa lunchpauser. Idag dricker vi kaffet i vår ensamhet vid datorn och äter lunch på tio minuter, eller inte alls, berättar hon.

Att ligga på randen till utbrändhet är nästan normen
Det är ett beteende som blir allt vanligare och, konstigt nog, också mer socialt accepterat. Det anses nästan mer normalt att ha för mycket på agendan – än tvärtom.
– För att inte tala om den överfulla fritiden då allt ska hända. De där viktiga, naturliga andningspauserna hinns liksom inte med. Det värsta är att många som fastnat i stressfällan inte märker hur stressade de är. Ett symtom på negativ stress är att man tappar bort kroppskontakten och slutar lyssna på vad kropp, sinne och själ berättar att vi borde göra för att må bra. Men det skjuter vi undan och springer vidare, säger Eva Wigenheim. Hon fortsätter:
– Det högpresterande människor istället gör när man börjar tappa greppet, är att lägga i en växel till. Då går det ännu fortare in i väggen.

Läs också: Professorn: ”200 svenskar dör av jobbstress varje år”

Hög arbetsbörda helt okej – om det finns tid för återhämtning
Det är dock inget fel i att ha mycket att göra. Vi klarar av rätt mycket och de flesta som kör på har ett roligt jobb. Bara perioderna återföljs av mental återhämtning, menar Ewa Wigenheim.
– Precis på samma sätt som en muskel som tränats behöver vila, behöver vi ge hjärnan en chans att bearbeta intrycken under dagen och tid att sortera. Ger man inte sig själv tillräcklig mental vila kommer stress-symtom som till exempel sömnsvårigheter, svårt att fokusera, nedstämdhet och, i värsta fall, utbrändhet. Att komma tillbaka från att utmattningssyndrom kan ta flera år, och livet kanske aldrig blir riktigt detsamma.

Fem minuter om dagen räcker
Den goda nyheten är att det finns effektiva och enkla motgift. Ett bra knep för mental återhämtning i vardagen är meditation, berättar hon.
– Det räcker med fem, tio minuter om dagen. Det gör en stor skillnad.
Nedan ger hon fler tips.

Tre knep för mental återhämtning i vardagen:


1 . Lär dig meditera

– Meditation är den mentala självkontrollens konst och motvikten mot stress. I meditationen lugnar man ner hjärnvågorna. Du kan jämföra med ett stormigt hav som  stillar sig till en spegelblank yta. Du kommer ta klokare och mer sansade beslut, få ny kroppskontakt och tillgång till din intuition, kreativitet och dina egna tankar och känslor. Inom dig finns svar på alla frågor du har.
(Klicka in här och få en gratis meditation eller här för kursen The power of en paus)

 

2. Ta medvetna pauser
Förstå att du varken orkar eller behöver prestera till det yttersta. Ta pauser under dagen, varje dag. Titta ut genom fönstret och notera vad som pågår. Gå ut en sväng i naturen, det har en mycket helande kraft. Ge lika mycket omtänksamhet till dig själv som du ger till andra.

3. Utnyttja väntetiden
– Utnyttja väntetiden när du åker till jobbet eller hem, eller väntar på ett möte. Sätt i hörlurarna med lugn meditationsmusik som du kan hitta på Spotify.
Musik har dessutom en helande kraft och lugnar effektivt ner hjärnan. Men när du är ute och springer eller går i naturen. Ta ur hörlurarna och lyssna på naturen. Det är då du kommer att höra dina egna tankar. Du kommer att möta en mycket klok person som bara vill dig väl.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver!

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ewa Wigenheim.
Ålder: Evig.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Professionell livscoach, retreat-ledare, föreläsare och expert på mental återhämtning.
Aktuell med: Boken “Från ABBA till munkarna i Laos” om sin livsresa och kurser i "The power of en paus" (skrolla ner i listan).
Övrig kuriosa: Ewa Wigenheim är grundaren till ABBA the museum.
Ewa digitalt: Hemsida: Wigenheim.se, Facebook: Ewa Wigenheim.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Mental hälsa

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Detta händer i hjärnan när vi slutar vara kära

Mental hälsa

När vi blir kära sätter det igång en rad reaktioner i kroppen men också i hjärnan. Ett flertal hormoner och signalsubstanser är inblandade och bildar tillsammans en veritabel cocktail i hjärnan som gör att förälskelsen slår de flesta känslor. Men vet du vad det är som händer när vi slutar vara kära?

morötter

Så ställer du om till sköldkörtelvänlig kost

Forskning

Sköldkörtelrubbningar är den vanligaste formen av autoimmun sjukdom och kan leda till alltifrån viktuppgång till nedstämdhet och förlamande trötthet. Men det går att lindra symptomen genom att ställa om till en autoimmun kost. Här får du tips om hur du gör omställningen så smidig som möjligt.

kvinna i mössa

Därför gör hampa under för din hud

Hälsa

Trendingrediensen hampa är på allas läppar och används i alltifrån kläder till livsmedel. Men även hud, hår och naglar får en rejäl boost av hampa. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du använder oljan på bästa sätt.

Finalisterna i Årets matbluff utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Soyagrädde med 2 procent soya och glutenfritt  teff- och bovetemjöl med 3 procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

 

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

 

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.

 

Hund under småbarnsåren kan skydda mot schizofreni

Husdjur

Att växa upp i ett hem med hund kan fungera som ett skydd mot att senare i livet utveckla den svåra psykiska sjukdomen schizofreni, det visar en ny studie. Man undersökte även kopplingen till bipolär sjukdom, dock utan resultat. Även kopplingen mellan tidig exponering för katter och senare risk för psykisk störning undersöktes.

Så gör du din egen hostmedicin

Förkylning

Har du haft influensa eller kanske bara en vanlig förkylning under senhösten och nu under vintern? Då kanske du fortfarande dras med rethosta och halsont. Vanlig hostmedicin säljs för flera hundra miljoner varje år men det finns ingen vetenskaplig grund för att dessa fungerar. Honungsvatten med citron eller timjan är en gammal beprövad huskur som kan lindra hosta och halsont.

Helen Alfredsson: ”Jag tycker om att vara tråkig”

Hälsa

Golfproffset Helen Alfredsson har levt sitt liv i resväska. Men nu har hon landat – efter än 30 år år utomlands och en lång rad segrar i golftävlingar världen över har hon hittat lugnet i vardagen i Onsala utanför Göteborg, tillsammans med Kent. Och i hemmet i Florida, för hon är hemma även där.

 

Alpdoktorns idéer är idag vetenskapligt bevisade

Hälsa

Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel ägnade hela sitt liv åt att örter, naturmediciner och patienter. För ”alpdoktorn” var hälsa en harmonisk kombination och en välbalanserad livsstil –  god sömn, sunda matvanor, motion och livsglädje.  I dag är flera av Alfred Vogels upptäckter vetenskapligt bevisade.

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

TRÄNING

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

Mental hälsa

Närhet och beröring är inte bara en fråga om kramar och sex, vi behöver beröring för att fungera som människor och det är ofta de små gesterna som betyder mest. Kurera ställde några frågor till hjärnforskaren Helena Backlund Wasling som i sin bok ”Närmare” ger en förståelse för varför det är så vikitigt att vi faktiskt tar i varandra.

Tips på vanor som ger en god hjärnhälsa

Mental hälsa

För att ta hand om vår kropp på bästa sätt behöver vi äta en näringsrik och varierad kost och ägna oss åt någon form av motion men även hjärnan behöver sitt för att må bra. Här kommer några tips på hur du blir bättre på att ta hand det du har i knoppen.

Björn Klinge: “Vår hälsa sitter i munnen”

Hälsa

Övertandläkare Björn Klinge blev uppmärksammad för ett experiment där han låtsades vara tandlös för att undersöka hur han blev bemött. Björn förespråkar att tandvård ska ingå i den vanliga sjukvården. I en ny bok vill han bidra till att öka kunskapen om munhälsans koppling till resten av kroppen.

 

Kan hundar äta bananer och annan frukt?

Husdjur

Det kan vara knepigt att ha koll på vad man kan ge hundar att äta, när det kommer till frukt och grönsaker. I motsats till vad många tror kan även jyckar må bra av en dos frukt och grönt då och då. Så hur ligger det till? Kan man ge vovven en banan?