Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Fakta

Namn: Ewa Wigenheim.
Ålder: Evig.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Professionell livscoach, retreat-ledare, föreläsare och expert på mental återhämtning.
Aktuell med: Boken “Från ABBA till munkarna i Laos” om sin livsresa och kurser i "The power of en paus" (skrolla ner i listan).
Övrig kuriosa: Ewa Wigenheim är grundaren till ABBA the museum.
Ewa digitalt: Hemsida: Wigenheim.se, Facebook: Ewa Wigenheim.

Att få fem minuters mental återhämtning om dagen räcker för att motverka den negativa stressen och göra oss psykiskt hälsosamma länge.
Det menar återhämtningsexperten Ewa Wigenheim och tipsar om knepen som gör susen.

Hon var själv på väg mot utbrändhet, men släppte då allt, reste till Asien och lärde sig meditation av buddhistiska munkar. Idag lär hon ut The power of en paus – som är en meditationsform för mental återhämtning i arbetslivet.
Kurera bad henne dela med sig av några enkla råd för hur vi kan återhämta oss i vardagen.

► Läs artikeln här: Experten: ”Det här borde alla veta om utmattning”

 

Dricker vårt kaffe i ensamhet och tar tio minuters luncher
En anledning till att så många idag går in i väggen är att vi prioriterat bort vila, avkoppling och återhämtning, resonerar Ewa Wigenheim. Vi har helt enkelt annat för oss som vi känner att vi måste sätta före.
– Förr samlades man för klockan tre-kaffe och tog långa lunchpauser. Idag dricker vi kaffet i vår ensamhet vid datorn och äter lunch på tio minuter, eller inte alls, berättar hon.

Att ligga på randen till utbrändhet är nästan normen
Det är ett beteende som blir allt vanligare och, konstigt nog, också mer socialt accepterat. Det anses nästan mer normalt att ha för mycket på agendan – än tvärtom.
– För att inte tala om den överfulla fritiden då allt ska hända. De där viktiga, naturliga andningspauserna hinns liksom inte med. Det värsta är att många som fastnat i stressfällan inte märker hur stressade de är. Ett symtom på negativ stress är att man tappar bort kroppskontakten och slutar lyssna på vad kropp, sinne och själ berättar att vi borde göra för att må bra. Men det skjuter vi undan och springer vidare, säger Eva Wigenheim. Hon fortsätter:
– Det högpresterande människor istället gör när man börjar tappa greppet, är att lägga i en växel till. Då går det ännu fortare in i väggen.

Läs också: Professorn: ”200 svenskar dör av jobbstress varje år”

Hög arbetsbörda helt okej – om det finns tid för återhämtning
Det är dock inget fel i att ha mycket att göra. Vi klarar av rätt mycket och de flesta som kör på har ett roligt jobb. Bara perioderna återföljs av mental återhämtning, menar Ewa Wigenheim.
– Precis på samma sätt som en muskel som tränats behöver vila, behöver vi ge hjärnan en chans att bearbeta intrycken under dagen och tid att sortera. Ger man inte sig själv tillräcklig mental vila kommer stress-symtom som till exempel sömnsvårigheter, svårt att fokusera, nedstämdhet och, i värsta fall, utbrändhet. Att komma tillbaka från att utmattningssyndrom kan ta flera år, och livet kanske aldrig blir riktigt detsamma.

Fem minuter om dagen räcker
Den goda nyheten är att det finns effektiva och enkla motgift. Ett bra knep för mental återhämtning i vardagen är meditation, berättar hon.
– Det räcker med fem, tio minuter om dagen. Det gör en stor skillnad.
Nedan ger hon fler tips.

Tre knep för mental återhämtning i vardagen:


1 . Lär dig meditera

– Meditation är den mentala självkontrollens konst och motvikten mot stress. I meditationen lugnar man ner hjärnvågorna. Du kan jämföra med ett stormigt hav som  stillar sig till en spegelblank yta. Du kommer ta klokare och mer sansade beslut, få ny kroppskontakt och tillgång till din intuition, kreativitet och dina egna tankar och känslor. Inom dig finns svar på alla frågor du har.
(Klicka in här och få en gratis meditation eller här för kursen The power of en paus)

 

2. Ta medvetna pauser
Förstå att du varken orkar eller behöver prestera till det yttersta. Ta pauser under dagen, varje dag. Titta ut genom fönstret och notera vad som pågår. Gå ut en sväng i naturen, det har en mycket helande kraft. Ge lika mycket omtänksamhet till dig själv som du ger till andra.

3. Utnyttja väntetiden
– Utnyttja väntetiden när du åker till jobbet eller hem, eller väntar på ett möte. Sätt i hörlurarna med lugn meditationsmusik som du kan hitta på Spotify.
Musik har dessutom en helande kraft och lugnar effektivt ner hjärnan. Men när du är ute och springer eller går i naturen. Ta ur hörlurarna och lyssna på naturen. Det är då du kommer att höra dina egna tankar. Du kommer att möta en mycket klok person som bara vill dig väl.

Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver!

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ewa Wigenheim.
Ålder: Evig.
Bor: Stockholm.
Sysselsättning: Professionell livscoach, retreat-ledare, föreläsare och expert på mental återhämtning.
Aktuell med: Boken “Från ABBA till munkarna i Laos” om sin livsresa och kurser i "The power of en paus" (skrolla ner i listan).
Övrig kuriosa: Ewa Wigenheim är grundaren till ABBA the museum.
Ewa digitalt: Hemsida: Wigenheim.se, Facebook: Ewa Wigenheim.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.