Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tjej med huvudet i händerna

Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Vissa gör det mer än andra men alla gör vi det då och då. Stressar.
Men hur uppstår stress, varför – och hur kan man sänka den?
Lite av det får du svar på här.

Ohälsosamma stressnivåer uppstår när man inte kan handskas med den stress man upplever. Men stress skapas också i kroppen av saker som dålig kost och för hög alkohol- och kaffekonsumtion.
Långvarig stress kan ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress stänger till exempel ute noradrenalin från hjärnans känslocentrum vilket kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.

► Läs också: 7 frågor om stress - stressprofessorn svarar

Stress försämrar minnet
Skadligast av allt är överproduktion av kortisol. Det hindrar hjärnan från att fungera optimalt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan uppleva en händelse men man kan inte minnas den.

 

Hjärncellernas ämnesomsättning störs av för höga doser kortisol
Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. När signalsubstanserna inte fungerar som de ska kan man likna det som trasiga telefonledningar. När linjerna är döda kan hjärncellerna inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller och det inträffar när hjärncellernas normala ämnesomsättning störs av för höga doser av kortisol.

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Rost på insidan
Då har också stora mängder kalcium kommit in i hjärnan och det i sin tur leder till en överproduktion av fria radikaler. En fri radikal är en ostabil och elak molekyl som kan orsaka stor skada i kroppen. När en frukt ruttnar beror det på att den oxiderar. Samma typ av nedbrytande process äger ständigt rum i den mänskliga kroppen. Man kan beskriva det som att kroppen rostar på insidan.

Långvarig stress skadligt
Kortisol frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Det behövs för att kroppen ska vara i en aktiv och positiv fas. Men – när stressen börjar kännas olustig och minnesstörningar övergått till obehagliga minnesluckor ska man dra i nödbromsen. Långvarig stress och ständigt höga kortisolnivåerna kan nämligen ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress kan framkalla ångest, livströtthet och depression.

► Läs också: 1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

Så kan du sänka stressen

Har stressen varat länge är det allra viktigaste att sova – länge, mycket och bra. Det finns flera naturliga sätt att bidra till såväl bättre sömn som minskad stress. Här är några.

• Bra kost och näringstillskott

eftersom det går åt en mängd olika vitaminer och mineraler när vi stressar. Se till att fyll på förråden med till exempel B- och C-vitaminer, magnesium, kalium och zink. När kroppen får ordentligt med näring har den lättare att hantera stress.

 

• Magnesium

är ett mineral som ska tas på kvällen just för att det är muskelavslappnande, rogivande och hjälper dig att sova gott. Du kan även köpa epsomsalt och bada i Ta gärna hjälp av det avslappnande mineralet magnesium för att sova gott. En vanlig brist och här kan man både äta tillskott eller bada i epsomsalt (magnesiumsulfat) för upptag genom huden.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

• Träning

är det i särklass mest effektiva sättet att göra sig av med stresshormonet kortisol. Fysisk stress gör att du behöver vila och vid emotionell stress kan motion vara en stor hjälp till att sänka kortisolnivåerna i kroppen. Flera studier har visat att fysisk aktivitet fungerar både förebyggande och som behandling mot stress. I dag kan man till exempel få fysisk aktivitet utskrivet på recept. Men kom ihåg, motion är bara avstressande i lagom mängd. Tränar du väldigt hårt kan kroppen tvärtom stressas ytterligare.

► Läs också: Vältränade muskler skyddar mot stress och depression

Rätt andningsteknik

gör att vi andas in hälsa och andas ut stress. Vid utandning andas vi då ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största bovarna. Lär dig andas!

► Läs också: Andas bort stresshormonet kortisol och andra gifter

Zonterapi

massage, akupunktur, yoga och avslappningsövningar är alla saker som anses effektiva när det gäller hjälp att hantera stress.

► Läs också: Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

 

Grönt te

kan minska symtom av såväl psykisk som fysisk stress, visar forskning. Hemligheten heter L-theanin och är en aminosyra som finns i tebladen. Finns att köpa som extrakt.

► Läs också: Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

• Adaptogena örter/rogivande örter

Normaliserar kroppsfunktioner och återskapar balans. Till skillnad mot centralstimulerande ämnen som koffein och nikotin, som stressar igång kroppen, tränar adaptogener kroppen till att på ett sunt sätt kunna hantera stressen.
Exempel på adoptogena örter som alla - och särskilt i kombination med varandra - är effektiva mot stress är: ashwagandha, rysk rot, schisandra, rosenrot, lakritsrot.
- Just den kombinationen finns bland annat i preparatet StressBalans, ett flytande örtpreparat från Holistic.
- En annan effektiv ört är johannesört kan bidra till bättre sömn. Läkeörten tas framförallt mot lätt nedstämdhet, oro och lindrig depression men fungerar också utmärkt om man är stressad och inte kan sova. Andra exempel på rogivande örter är kamomill, lavendel, citronmeliss, vänderot, humle, rosenrot med flera.
- Här finns bland annat Hypermin, ett växtbaserat läkemedel som är ekologiskt och innehåller det verksamma ämnet hypericin. Johannesört minskar stresshormonerna och reglerar kemin i hjärnan samtidigt som de ökar tillgängligheten av signalämnen som bland annat hjälper dig att sova bättre. Hypermin minskar också sötsuget, något man ofta får när man är trött och stressad.
- Dormeasan är ett annat växtläkemedel som hjälper vid lindrig oro och tillfälliga insomningsbesvär. Det innehåller de rogivande läkeörterna valeriana och humle. Valeriana har använts i hundratals år vid insomningsbesvär. Fördelarna med att ta ett växtläkemedel är fler. Du somnar snabbare och kan på så sätt tillgodogöra dig nattens viktiga sömntimmar. Du slipper en känsla av baksmälla dagen efter vilket traditionella sömntabletter kan ge och du behöver inte oro dig för att bli beroende då örterna inte är vanebildande. Örterna stör inte den så kallade REM-sömnen, en sömnfas som är viktig eftersom man under den perioden bygger upp energinivåerna för nästa dag.
De flesta andra läkemedel för sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. En studie gjord i Schweiz visade att sömnen blev effektivare om man tog preparatet Dormeasan. Man blev också utvilad på kortare tid, vilket tyder på att kvaliteten på sömnen blev bättre.

► Läs också: Stressad och slutkörd? Här är 5 örter som verkligen hjälper

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra hundar på rad i skogen

Hur smart är din hund?

Husdjur

Har du funderat över hur intelligent din hund egentligen är, eller hur den står sig jämfört med andra hundraser? Då behöver du inte fundera länge till, för nu finns en rankinglista!

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – behandlingen som ger piggare hud

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.