tjej med huvudet i händerna

Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Vissa gör det mer än andra men alla gör vi det då och då. Stressar.
Men hur uppstår stress, varför – och hur kan man sänka den?
Lite av det får du svar på här.

 

Ohälsosamma stressnivåer uppstår när man inte kan handskas med den stress man upplever. Men stress skapas också i kroppen av saker som dålig kost och för hög alkohol- och kaffekonsumtion.
Långvarig stress kan ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress stänger till exempel ute noradrenalin från hjärnans känslocentrum vilket kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.

► Läs också: 7 frågor om stress – stressprofessorn svarar

 

Stress försämrar minnet
Skadligast av allt är överproduktion av kortisol. Det hindrar hjärnan från att fungera optimalt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan uppleva en händelse men man kan inte minnas den.

Hjärncellernas ämnesomsättning störs av för höga doser kortisol
Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. När signalsubstanserna inte fungerar som de ska kan man likna det som trasiga telefonledningar. När linjerna är döda kan hjärncellerna inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller och det inträffar när hjärncellernas normala ämnesomsättning störs av för höga doser av kortisol.

 

► Läs också: 7 tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Rost på insidan
Då har också stora mängder kalcium kommit in i hjärnan och det i sin tur leder till en överproduktion av fria radikaler. En fri radikal är en ostabil och elak molekyl som kan orsaka stor skada i kroppen. När en frukt ruttnar beror det på att den oxiderar. Samma typ av nedbrytande process äger ständigt rum i den mänskliga kroppen. Man kan beskriva det som att kroppen rostar på insidan.

Långvarig stress skadligt
Kortisol frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Det behövs för att kroppen ska vara i en aktiv och positiv fas. Men – när stressen börjar kännas olustig och minnesstörningar övergått till obehagliga minnesluckor ska man dra i nödbromsen. Långvarig stress och ständigt höga kortisolnivåerna kan nämligen ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress kan framkalla ångest, livströtthet och depression.

 

 

► Läs också: 1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

Så kan du sänka stressen

Har stressen varat länge är det allra viktigaste att sova – länge, mycket och bra. Det finns flera naturliga sätt att bidra till såväl bättre sömn som minskad stress. Här är några.

• Bra kost och näringstillskott

eftersom det går åt en mängd olika vitaminer och mineraler när vi stressar. Se till att fyll på förråden med till exempel B- och C-vitaminer, magnesium, kalium och zink. När kroppen får ordentligt med näring har den lättare att hantera stress.

• Magnesium

är ett mineral som ska tas på kvällen just för att det är muskelavslappnande, rogivande och hjälper dig att sova gott. Du kan även köpa epsomsalt och bada i Ta gärna hjälp av det avslappnande mineralet magnesium för att sova gott. En vanlig brist och här kan man både äta tillskott eller bada i epsomsalt (magnesiumsulfat) för upptag genom huden.

► Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

• Träning

är det i särklass mest effektiva sättet att göra sig av med stresshormonet kortisol. Fysisk stress gör att du behöver vila och vid emotionell stress kan motion vara en stor hjälp till att sänka kortisolnivåerna i kroppen. Flera studier har visat att fysisk aktivitet fungerar både förebyggande och som behandling mot stress. I dag kan man till exempel få fysisk aktivitet utskrivet på recept. Men kom ihåg, motion är bara avstressande i lagom mängd. Tränar du väldigt hårt kan kroppen tvärtom stressas ytterligare.

► Läs också: Vältränade muskler skyddar mot stress och depression

Rätt andningsteknik

gör att vi andas in hälsa och andas ut stress. Vid utandning andas vi då ut 80 procent av kroppens toxiner, där stresshormonet kortisol är en av de största bovarna. Lär dig andas!

► Läs också: Andas bort stresshormonet kortisol och andra gifter

Zonterapi

massage, akupunktur, yoga och avslappningsövningar är alla saker som anses effektiva när det gäller hjälp att hantera stress.

► Läs också: Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Grönt te

kan minska symtom av såväl psykisk som fysisk stress, visar forskning. Hemligheten heter L-theanin och är en aminosyra som finns i tebladen. Finns att köpa som extrakt.

► Läs också: Forskning: Grönt te minskar stresshormonet kortisol

• Adaptogena örter/rogivande örter

Normaliserar kroppsfunktioner och återskapar balans. Till skillnad mot centralstimulerande ämnen som koffein och nikotin, som stressar igång kroppen, tränar adaptogener kroppen till att på ett sunt sätt kunna hantera stressen.
Exempel på adoptogena örter som alla – och särskilt i kombination med varandra – är effektiva mot stress är: ashwagandha, rysk rot, schisandra, rosenrot, lakritsrot.
– Just den kombinationen finns bland annat i preparatet StressBalans, ett flytande örtpreparat från Holistic.
– En annan effektiv ört är johannesört kan bidra till bättre sömn. Läkeörten tas framförallt mot lätt nedstämdhet, oro och lindrig depression men fungerar också utmärkt om man är stressad och inte kan sova. Andra exempel på rogivande örter är kamomill, lavendel, citronmeliss, vänderot, humle, rosenrot med flera.
– Här finns bland annat Hypermin, ett växtbaserat läkemedel som är ekologiskt och innehåller det verksamma ämnet hypericin. Johannesört minskar stresshormonerna och reglerar kemin i hjärnan samtidigt som de ökar tillgängligheten av signalämnen som bland annat hjälper dig att sova bättre. Hypermin minskar också sötsuget, något man ofta får när man är trött och stressad.
– Dormeasan är ett annat växtläkemedel som hjälper vid lindrig oro och tillfälliga insomningsbesvär. Det innehåller de rogivande läkeörterna valeriana och humle. Valeriana har använts i hundratals år vid insomningsbesvär. Fördelarna med att ta ett växtläkemedel är fler. Du somnar snabbare och kan på så sätt tillgodogöra dig nattens viktiga sömntimmar. Du slipper en känsla av baksmälla dagen efter vilket traditionella sömntabletter kan ge och du behöver inte oro dig för att bli beroende då örterna inte är vanebildande. Örterna stör inte den så kallade REM-sömnen, en sömnfas som är viktig eftersom man under den perioden bygger upp energinivåerna för nästa dag.
De flesta andra läkemedel för sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. En studie gjord i Schweiz visade att sömnen blev effektivare om man tog preparatet Dormeasan. Man blev också utvilad på kortare tid, vilket tyder på att kvaliteten på sömnen blev bättre.

► Läs också: Stressad och slutkörd? Här är 5 örter som verkligen hjälper

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

 

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.

Kryddiga vegobollar med pigga ärtor

Mat

Ett recept du måhända kommer sucka över eftersom det innehåller en hel del kryddor, men det är inte några konstiga kryddor utan kryddor du hittar i din vanliga matbutik, lovar Mattias Kristiansson på tidningen VEGO – som verkligen lovordar denna maträtt. "De här bollarna är världsbäst eftersom de smakar så enormt mycket, doftar av Mellanöstern och är klara på nolltid".