sabina från biggest loser sitter i naturen

Sabina Dalfjäll: ”Jag har aldrig låtit motgångarna besegra mig”

Fakta

Namn: Sabina Dalfjäll.
Ålder: 40 år.
Bor: Stockholm.
Yrke: Personlig tränare och modell.
Aktuell: Som tränare i Biggest loser.
Familj: Maken Antonis.

Sabinas viktigaste kosttillskott:


Magnesium med gurkmejaextrakt

Magnesium är viktigt för muskler och nerver och ger bättre avslappning och sömn. Det är ett tillskott för den som tränar hårt eftersom det då förbrukas mer magnesium. Great Earths Super Magnesium innehåller sju olika former av magnesium för att ge bästa möjliga upptag och effekt då de olika magnesiumformerna verkar olika och tas upp i kroppen på olika sätt.

BCAA
Det tar Sabina eftersom hon tränar hårt. BCAA är grenade aminosyror som är viktiga vid muskeluppbyggnad. Great Earth’s BCAA är sötad med stevia och har en smak av citron.

Järn complex
Kvinnor som har rikliga menstruationer, för flickor i puberteten och för kvinnor som tränar hårt kan det vara viktigt att tillföra järn eftersom en brist lätt uppstår. Järn complex innehåller järn i fyra olika former plus synergiämnen, bland annat C-vitamin och nypon, för att ge ett optimalt upptag i kroppen.

Vitamin D-dry 2000
D-vitamin är bland annat viktigt för immunförsvaret. Denna produkt innehåller även vitamin E, selen som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och svartpepparextrakt som ger ett bättre upptag i kroppen.

Sabina Dalfjäll, som är ny tränare i årets säsong av Biggest loser, drabbades av en knäskada för åtta år sedan och hade en lång väg tillbaka. Men hon bevisade för sig själv och alla andra att det återigen gick att dansa på samma nivå. Och i dag är hon i bättre form än någonsin.
– Jag har vänt mina motgångar till framgångar. Skadan lärde mig träna på ett bättre sätt och jag upptäckte vikten av att välja rätt kosttillskott för att bygga upp mig igen och kunna fortsätta vara i bra form, säger Sabina.

Hon har dansat i hela sitt liv. Allt från jazz till house, från balroom till hiphop, klassisk balett till stepp. Sabina Dalfjäll är utbildad i Stockholm, London, New York, Los Angeles, Miami och Paris. Dansen har varit ett sätt för henne att låta kroppen ge uttryck för sina känslor. Idag jobbar Sabina mest som personlig tränare – och under våren kommer TV-tittarna att få följa henne när hon coachar 14 motiverade bantare i årets säsong av Biggest loser.

Läs också: 5 frågor till Biggest loser-PT:n Sabina Dufberg

 

Sabina vänder motgång till medgång

När hon stod på toppen av karriären gick hennes korsband av, men Sabina gjorde det nästan omöjliga – hon arbetade sig tillbaka till den kommersiella dansen igen. I dag, vid 40 års ålder, är hon i bättre form än någonsin.
– När korsbandet i knäet gick av hade jag just fått en drömroll i West Side Story och även en av de stora rollerna i Gökboet med Bounce, berättar Sabina och fortsätter:
– En stor styrka hos mig är att jag aldrig låtit motgångarna besegra mig. Jag har i hela mitt liv vänt svåra händelser till något positivt. Och just det sättet att tänka förmedlar jag till mina klienter och så har jag motiverat deltagarna i Biggest loser att bli av med sin övervikt.

För även om Sabina har drömkroppen, drömjobbet och att hon förra året gifte sig med sin drömprins så syns inte motgångarna på utsidan.
– Min barndom var ganska jobbig. Jag var ett skilsmässobarn och bodde mycket hos mormor. Men jag älskade att dansa och när det var rörigt med mina föräldrar så blev dansen ett utlopp för min energi och kreativitet. Jag ville bevisa att jag hela tiden kunde bli bättre och starkare och min envishet fick mig att lyckas med mina mål. Mina svårigheter blev till det bränsle jag behövde för att bygga upp mig till den person jag är i dag, säger Sabina.

Läs också: 12 livsstilsförändringar för viktminskning

Valde noga de kosttillskott hon behövde
Innan korsbandet gick av 2009 gjorde Sabina mycket man inte ska. Hon tränade ensidigt, var ganska våldsam i slalombacken och hon gav inte kroppen tillräckligt med näring och tid för återhämtning.
– Jag började läsa på vad jag behövde i min rehabilitering. Då förstod jag att jag måste bygga upp kroppen på ett bättre sätt än vad jag gjort förut. Jag behövde mer muskler och jag behövde träna allsidigare. Yoga och pilatesträning är nu ett stående inslag i min träning. Förut hade jag perioder då jag struntade i vad jag åt och naturligtvis fick jag inte i mig tillräcklig med näring för att kunna träna hårt och det slet på kroppen i åratal. Hade jag vetat tidigare det jag förstått i dag så hade jag kanske kunnat undvika att korsbandet gick av, säger hon.

Sabina insåg ganska snart att det skulle bli omöjligt att få i sig tillräckligt med näring via kosten för att bygga upp sig igen. Hon läste på om olika kosttillskott och bestämde sig sedan för att testa några av Great Earths produkter.
– Järnkomplexet var viktigt. Som hårdtränande kvinna med rikliga menstruationer så förbrukar jag mycket järn. Jag behövde gurkmeja för mina leder och magnesium för musklerna. Men jag tar också BCAA som innehåller aminosyror som är viktiga för att bygga muskler. Sen är förstås D-vitamin jätteviktigt för att stärka immunförsvaret. Dessa produkter är basen för mig och de har jag tagit under tre år och de lyfter mig. Jag har blivit medveten vad kroppen behöver och lärt mig att äta regelbundet och ha en balanserad kost. Jag har faktiskt inte varit förkyld på flera år, säger Sabina.

Läs också: Svårt att gå ner i vikt? Det kan vara din hjärnas fel! 

”Jag vill hjälpa andra att hitta sin drivkraft”
2015 började Sabina jobba som personlig tränare på Fightbox vid Slussen. Och när frågan kom om hon ville bli tränare i årets säsong av Biggest loser, tillsammans med Mikael Hollsten, så tvekade hon aldrig att tacka ja.
– Biggest loser har länge varit en dröm för mig. Jag har så mycket erfarenhet att dela med mig av. Den psykologiska delen är enormt viktig när man ska gå ner i vikt och den är lika betydelsefull när man sen ska bibehålla sin viktnedgång. Jag berättar alltid om mina misslyckanden men också hur jag tog mig igenom allt och blev en starkare person, säger Sabina.

Hon menar att när man lärt sig äta rätt och vet hur man ska träna då återstår ”bara” att hitta sin egen drivkraft och motivation.
– Mina motgångar blev mitt bränsle. Och en av mina drivkrafter är att jobba med människor som är positiva. I den miljön mår jag bra. Jag uppmanar alla att vara där energin lyfter dig och om den inte gör det så ska du gå därifrån. Min kropp är ju mitt arbetsredskap och jag har tänkt att den ska hålla resten av livet och då gäller det att veta hur man ska göra, säger Sabina.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Sabina Dalfjäll.
Ålder: 40 år.
Bor: Stockholm.
Yrke: Personlig tränare och modell.
Aktuell: Som tränare i Biggest loser.
Familj: Maken Antonis.

Sabinas viktigaste kosttillskott:


Magnesium med gurkmejaextrakt

Magnesium är viktigt för muskler och nerver och ger bättre avslappning och sömn. Det är ett tillskott för den som tränar hårt eftersom det då förbrukas mer magnesium. Great Earths Super Magnesium innehåller sju olika former av magnesium för att ge bästa möjliga upptag och effekt då de olika magnesiumformerna verkar olika och tas upp i kroppen på olika sätt.

BCAA
Det tar Sabina eftersom hon tränar hårt. BCAA är grenade aminosyror som är viktiga vid muskeluppbyggnad. Great Earth’s BCAA är sötad med stevia och har en smak av citron.

Järn complex
Kvinnor som har rikliga menstruationer, för flickor i puberteten och för kvinnor som tränar hårt kan det vara viktigt att tillföra järn eftersom en brist lätt uppstår. Järn complex innehåller järn i fyra olika former plus synergiämnen, bland annat C-vitamin och nypon, för att ge ett optimalt upptag i kroppen.

Vitamin D-dry 2000
D-vitamin är bland annat viktigt för immunförsvaret. Denna produkt innehåller även vitamin E, selen som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och svartpepparextrakt som ger ett bättre upptag i kroppen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.