sabina från biggest loser sitter i naturen

Sabina Dalfjäll: ”Jag har aldrig låtit motgångarna besegra mig”

Fakta

Namn: Sabina Dalfjäll.
Ålder: 40 år.
Bor: Stockholm.
Yrke: Personlig tränare och modell.
Aktuell: Som tränare i Biggest loser.
Familj: Maken Antonis.

Sabinas viktigaste kosttillskott:


Magnesium med gurkmejaextrakt

Magnesium är viktigt för muskler och nerver och ger bättre avslappning och sömn. Det är ett tillskott för den som tränar hårt eftersom det då förbrukas mer magnesium. Great Earths Super Magnesium innehåller sju olika former av magnesium för att ge bästa möjliga upptag och effekt då de olika magnesiumformerna verkar olika och tas upp i kroppen på olika sätt.

BCAA
Det tar Sabina eftersom hon tränar hårt. BCAA är grenade aminosyror som är viktiga vid muskeluppbyggnad. Great Earth’s BCAA är sötad med stevia och har en smak av citron.

Järn complex
Kvinnor som har rikliga menstruationer, för flickor i puberteten och för kvinnor som tränar hårt kan det vara viktigt att tillföra järn eftersom en brist lätt uppstår. Järn complex innehåller järn i fyra olika former plus synergiämnen, bland annat C-vitamin och nypon, för att ge ett optimalt upptag i kroppen.

Vitamin D-dry 2000
D-vitamin är bland annat viktigt för immunförsvaret. Denna produkt innehåller även vitamin E, selen som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och svartpepparextrakt som ger ett bättre upptag i kroppen.

Sabina Dalfjäll, som är ny tränare i årets säsong av Biggest loser, drabbades av en knäskada för åtta år sedan och hade en lång väg tillbaka. Men hon bevisade för sig själv och alla andra att det återigen gick att dansa på samma nivå. Och i dag är hon i bättre form än någonsin.
– Jag har vänt mina motgångar till framgångar. Skadan lärde mig träna på ett bättre sätt och jag upptäckte vikten av att välja rätt kosttillskott för att bygga upp mig igen och kunna fortsätta vara i bra form, säger Sabina.

Hon har dansat i hela sitt liv. Allt från jazz till house, från balroom till hiphop, klassisk balett till stepp. Sabina Dalfjäll är utbildad i Stockholm, London, New York, Los Angeles, Miami och Paris. Dansen har varit ett sätt för henne att låta kroppen ge uttryck för sina känslor. Idag jobbar Sabina mest som personlig tränare – och under våren kommer TV-tittarna att få följa henne när hon coachar 14 motiverade bantare i årets säsong av Biggest loser.

Läs också: 5 frågor till Biggest loser-PT:n Sabina Dufberg

 

Sabina vänder motgång till medgång

När hon stod på toppen av karriären gick hennes korsband av, men Sabina gjorde det nästan omöjliga – hon arbetade sig tillbaka till den kommersiella dansen igen. I dag, vid 40 års ålder, är hon i bättre form än någonsin.
– När korsbandet i knäet gick av hade jag just fått en drömroll i West Side Story och även en av de stora rollerna i Gökboet med Bounce, berättar Sabina och fortsätter:
– En stor styrka hos mig är att jag aldrig låtit motgångarna besegra mig. Jag har i hela mitt liv vänt svåra händelser till något positivt. Och just det sättet att tänka förmedlar jag till mina klienter och så har jag motiverat deltagarna i Biggest loser att bli av med sin övervikt.

För även om Sabina har drömkroppen, drömjobbet och att hon förra året gifte sig med sin drömprins så syns inte motgångarna på utsidan.
– Min barndom var ganska jobbig. Jag var ett skilsmässobarn och bodde mycket hos mormor. Men jag älskade att dansa och när det var rörigt med mina föräldrar så blev dansen ett utlopp för min energi och kreativitet. Jag ville bevisa att jag hela tiden kunde bli bättre och starkare och min envishet fick mig att lyckas med mina mål. Mina svårigheter blev till det bränsle jag behövde för att bygga upp mig till den person jag är i dag, säger Sabina.

Läs också: 12 livsstilsförändringar för viktminskning

Valde noga de kosttillskott hon behövde
Innan korsbandet gick av 2009 gjorde Sabina mycket man inte ska. Hon tränade ensidigt, var ganska våldsam i slalombacken och hon gav inte kroppen tillräckligt med näring och tid för återhämtning.
– Jag började läsa på vad jag behövde i min rehabilitering. Då förstod jag att jag måste bygga upp kroppen på ett bättre sätt än vad jag gjort förut. Jag behövde mer muskler och jag behövde träna allsidigare. Yoga och pilatesträning är nu ett stående inslag i min träning. Förut hade jag perioder då jag struntade i vad jag åt och naturligtvis fick jag inte i mig tillräcklig med näring för att kunna träna hårt och det slet på kroppen i åratal. Hade jag vetat tidigare det jag förstått i dag så hade jag kanske kunnat undvika att korsbandet gick av, säger hon.

Sabina insåg ganska snart att det skulle bli omöjligt att få i sig tillräckligt med näring via kosten för att bygga upp sig igen. Hon läste på om olika kosttillskott och bestämde sig sedan för att testa några av Great Earths produkter.
– Järnkomplexet var viktigt. Som hårdtränande kvinna med rikliga menstruationer så förbrukar jag mycket järn. Jag behövde gurkmeja för mina leder och magnesium för musklerna. Men jag tar också BCAA som innehåller aminosyror som är viktiga för att bygga muskler. Sen är förstås D-vitamin jätteviktigt för att stärka immunförsvaret. Dessa produkter är basen för mig och de har jag tagit under tre år och de lyfter mig. Jag har blivit medveten vad kroppen behöver och lärt mig att äta regelbundet och ha en balanserad kost. Jag har faktiskt inte varit förkyld på flera år, säger Sabina.

 

Läs också: Svårt att gå ner i vikt? Det kan vara din hjärnas fel! 

”Jag vill hjälpa andra att hitta sin drivkraft”
2015 började Sabina jobba som personlig tränare på Fightbox vid Slussen. Och när frågan kom om hon ville bli tränare i årets säsong av Biggest loser, tillsammans med Mikael Hollsten, så tvekade hon aldrig att tacka ja.
– Biggest loser har länge varit en dröm för mig. Jag har så mycket erfarenhet att dela med mig av. Den psykologiska delen är enormt viktig när man ska gå ner i vikt och den är lika betydelsefull när man sen ska bibehålla sin viktnedgång. Jag berättar alltid om mina misslyckanden men också hur jag tog mig igenom allt och blev en starkare person, säger Sabina.

Hon menar att när man lärt sig äta rätt och vet hur man ska träna då återstår ”bara” att hitta sin egen drivkraft och motivation.
– Mina motgångar blev mitt bränsle. Och en av mina drivkrafter är att jobba med människor som är positiva. I den miljön mår jag bra. Jag uppmanar alla att vara där energin lyfter dig och om den inte gör det så ska du gå därifrån. Min kropp är ju mitt arbetsredskap och jag har tänkt att den ska hålla resten av livet och då gäller det att veta hur man ska göra, säger Sabina.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sabina Dalfjäll.
Ålder: 40 år.
Bor: Stockholm.
Yrke: Personlig tränare och modell.
Aktuell: Som tränare i Biggest loser.
Familj: Maken Antonis.

Sabinas viktigaste kosttillskott:


Magnesium med gurkmejaextrakt

Magnesium är viktigt för muskler och nerver och ger bättre avslappning och sömn. Det är ett tillskott för den som tränar hårt eftersom det då förbrukas mer magnesium. Great Earths Super Magnesium innehåller sju olika former av magnesium för att ge bästa möjliga upptag och effekt då de olika magnesiumformerna verkar olika och tas upp i kroppen på olika sätt.

BCAA
Det tar Sabina eftersom hon tränar hårt. BCAA är grenade aminosyror som är viktiga vid muskeluppbyggnad. Great Earth’s BCAA är sötad med stevia och har en smak av citron.

Järn complex
Kvinnor som har rikliga menstruationer, för flickor i puberteten och för kvinnor som tränar hårt kan det vara viktigt att tillföra järn eftersom en brist lätt uppstår. Järn complex innehåller järn i fyra olika former plus synergiämnen, bland annat C-vitamin och nypon, för att ge ett optimalt upptag i kroppen.

Vitamin D-dry 2000
D-vitamin är bland annat viktigt för immunförsvaret. Denna produkt innehåller även vitamin E, selen som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress och svartpepparextrakt som ger ett bättre upptag i kroppen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.