Foto: Anders Gåhlin

Sabina Dufberg: ”Livet ska inte vara en fight”

Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 41 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir två år i sommar, maken Anders och hunden Milo.
Bor: I nyköpt villa utanför Stockholm
Gör: Coachar människor i allt från kost, till stresshantering och träning. PT i Biggest loser.

Hon gråter i varje avsnitt av Biggest loser, vill skala bort träningshetsen och tycker att all träning börjar på insidan.
PT:n och coachen Sabina Dufberg anser att träning ska vara en del av ditt liv – men den ska inte vara allt.

Sabina står bredbent med händerna i midjan.
– Ge allt! ropar hon högt och stirrar stint på mannen som gör burpees bredvid henne.
Svetten lackar där nere på golvet och Sabina rör inte en min.
Hon har precis demonstrerat rörelsen flera gånger om och förutom en liten svettpärla i ena tinningen ser hon oberörd ut – och stark – hennes muskulösa kropp är helt klart van vid burpees. Det syns.

Läs också: Så här gör du burpees - lite enklare

Blir lika tagen varje gång
Stentuff och hård. Det är så TV gärna vinklar den kvinnliga PT:n i Biggest loser. Men Sabina bara skrattar avväpnande när vi pratar om det.
– Det där var lite svårt att vänja sig vid i början. Men det är TV, man får inse det. De visar bara upp en bråkdel av allt som egentligen händer. Tittarna får inte se alla känslor och samtal som faktiskt utspelar sig mellan mig och deltagarna, förklarar hon.
För många känslor är det. När Sabina nu följer serien på TV blir hon lika tagen varje gång.
– Jag grinar i varje avsnitt, avslöjar hon.

Handlar om mer än muskler och kaloriräkning
Den Sabina som jag pratar med är förvisso stentuff, men snarare mjuk än hård. Hon pratar mycket, skrattar ännu mer, svär och visar känslor. Det är därför hon arbetar med något som berör henne. För coaching och PT-jobb handlar om så mycket mer än om svällande muskler och kaloriräkning. Kanske till och med om allt annat än just det.
– God hälsa är en helhet i livsstilen. Träning är bara en ingrediens, det är en del av det man bör göra för att må bra. Om man vill ha en hälsosam balans i livet så handlar det om rutiner.

 

► Läs också: Vi söker hälsobalans på fel sätt!

”Man måste kunna hantera livet”
Sabina förklarar att oavsett hur situationen ser ut så börjar arbetet på insidan – alltid.
– Det är där motivationen finns. Man måste kunna hantera sig själv och livet för att förändra något. Man måste träna på att satsa på sig själv och det man behöver. Det är ofta beteenden som gör att vi får dålig hälsa och övervikt.

Ett beteende betingat med känslor
Det är ingen slump att deltagarna i Biggest loser har stor övervikt och att majoriteten har trauman att bearbeta för att förstå varför de är överviktiga. Deltagarnas inre mentala resa är största anledningen till att Sabina tycker så mycket om uppdraget.
– Det är inte antalet bullpåsar som är det viktiga här, utan ett beteende som är betingat med känslor. De behöver få en förändring på insidan för att kunna ändra utsidan. Det är inte så enkelt som att bara dra ned på kalorierna, inte om det ska bli en långsiktig förändring.

► Läs också: Lite småfet? Här är 16 bästa knepen för att rivstarta formen

"Finns aldrig något facit på vad som fungerar"
Det är ett oerhört givande uppdrag men också mycket svårt och känslosamt. Med rollen som PT kommer ett ansvar. Deltagarna känner tillit till Sabina och öppnar upp om svåra saker.
– Det är jättehäftigt att få vara med om resan som de gör. Jag blir väldigt engagerad. Det finns liksom aldrig något facit på vad som fungerar, för det handlar om en mängd olika livsberättelser och personligheter. Det kan också vara oerhört svårt och orättvist när någon åker ut. Men det är konceptet, det är bara att acceptera.

Stress ett stort problem
Sabina har över 22 års erfarenhet av att leda andra i träning och arbetar som personlig tränare och träningskonsult på Sturebadet i Stockholm. Det absolut vanligaste hälsoproblemet som hon märker av i sitt arbete är stress.
– Många är medvetna om kost och träning, men man fokuserar på det så mycket att man bli fixerad och det skapar ännu mer stress. Då lägger man in massa energi och får inte själva belöningen. Man får helt enkelt inte resultaten man eftersträvar. Stress medför att kroppen inte är funktionell, de hormonella signalerna påverkas och kortisolpåslaget påverkar kroppens normala funktioner, som bland annat sömn, ämnesomsättning, minne, koncentration och metabolism. Det blir en ond cirkel och i längden kan stress leda till olika livsstilssjukdomar.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

"Dieter går bort"
Det viktigaste är att minnas att livet inte ska vara en fight, det ska vara något man njuter av, resonerar Sabina. Hon tycker att träning och bra kost är redskap för att nå dit, men det ska inte betyda allt.
– Dieter går bort. Det måste finnas ett långsiktigt tänk. Man vill ju leva om tio år också. I Sverige råder en viss hälsohets just nu, många går runt och känner sig missnöjda med sig själva istället för att fokusera på det positiva.

Tycker det mentala borde få ta större plats
Sabina har själv jobbat på sin insida i många år. Hon tycker att det är märkligt att det mentala inte får större plats, att det inte alltid kommer först.
– Jag upprätthåller min hälsobalans naturligt. Ja, jag kan äta bullar och jag dricker vin. Men jag tar inte tio bullar och jag dricker inte en hel flaska. Det är rutin för mig, en livsstil som kommer från att jag har jobbat på min insida. Jag gör de prioriteringar jag kan för att vara den bästa eliten av mig själv. Kvaliteten på ens träning är A och O för resultaten. För att få kvaliteten och fokus krävs närvaro i stunden, mindfulness.

 

► Läs också: Biggest loser-PT:ns 5 bästa tips för viktminskning!

Börjar varje träningspass med att djupandas
Hon bär med sig tanken om mindfulness överallt. Sabina börjar därför alltid sina träningspass med att andas. Hon ställer sig stadigt på golvet eller marken. Hon tar ett, två, tre djupa andetag, koncentrerar sitt fokus samtidigt som luften fyller hennes lungor. Ser till att hon är här och nu. Och så börjar hon.
Men man måste öva för att hitta de där rutinerna, lite i taget. Det gäller både träning, mindfulness och kost. Om man dricker kaffe med tre sockerbitar kan man börja med att minska till två. Så småningom till en och sedan dricka kaffe helt utan socker.
– Då kommer du till slut att tycka att tre sockerbitar smakar äckligt.

► Läs också: Experten: ”Med rätt andning renar du kroppen från gifter”

Sabina DufbergVille bli skådespelare eller arbeta med sport
Rörelse har länge varit en essentiell del av Sabinas liv. Hon har alltid varit lite av en pojkflicka beskriver hon. När hon var liten älskade hon bollsport.
– Jag har alltid varit fysisk, jag sprang, hoppade och klättrade som barn. Mina drömjobb var antingen skådespelerska eller att arbeta med hälsa och sport.
Hon gick sin första träningsutbildning som 16-åring. Det var på dåvarande Friskis och Svettis i hemstaden Flen. Sabina blev den yngsta ledaren i Sverige. Sedan dess har hon varit med och byggt upp friskvårdsanläggningar, har coachat allt från elitidrottare till rehabiliteringspatienter och vanliga motionärer. Hennes mamma är ergonom och sjukgymnast och tillsammans driver de i dag företaget Laine Lifestyle Consulting.
– Att driva företag med min mamma går fantastiskt bra. Hon är otroligt kunnig. I företaget kompletterar vi varandra, jag är gasen och hon är bromsen, konstaterar Sabina med ett skratt.

► Läs också: Sabina Dufberg: ”Ingen slump att man blir så kraftigt överviktig”

Lever sin drömvardag
Idag lever hon sin drömvardag, det finns inga tvivel.
– Jag föreläser mycket om att välja sin egen situation, sitt eget liv. Alla har den makten och skyldigheten gentemot sig själv. Jag har också gått på törnar och varit anställd där jag inte trivts, men jag har ändå alltid gjort mina egna val. Den dag jag startade eget sa jag upp mig från ett toppjobb bara för att följa min dröm. Det har lett mig till dagens situation och jag stormtrivs! Detta är 100 procent mitt val. Det är en förmån att få arbeta med det man tycker om och det ligger mycket jobb bakom det.

Träningen som blir av
Sabina har nyligen gett ut sin andra bok, ”Snygg & Stark, den ultimata träningsguiden”. Boken sammanfattar hennes träningsfilosofi på ett enkelt sätt: Den bästa träningen är den som blir av.
– Jag vill visa att det kan vara enkelt, att man inte behöver krångla till det i onödan. Alla har inte viljan eller möjligheten att gå på gym eller ha en egen PT. Jag vill möta den gruppen människor och inspirera dem. Det är möjligt att träna ändå.

Läs också: Så fixar du effektivaste hemmaträningen

 

Blev mamma till tvillingar
Sabina är själv relativt nybliven mamma till tvillingar, hon vet att tiden inte alltid räcker till. I boken delar hon med sig av träningspass som kan utföras hemma, i naturen, på resan eller vart du än befinner dig. Du behöver inga redskap annat än din egen kropp. Boken är upplagd med övningar för både kondition, styrka och stabilitet som en helhetsträning för hela kroppen.

"Glad om jag hinner få in ett träningspass i veckan"
Sabinas tvillingar är snart två år. Att bli mamma medförde stora förändringar, men det var hon mer än förberedd på. Barnen är födda genom surrogat eftersom Sabina inte kan få barn själv.
– Vi kämpade länge och att bli mamma var ingen chock. Det var ett väldigt genomtänkt beslut och jag förstod att vardagen skulle förändras extremt mycket. Det positiva med att bli förälder så sent är nog att jag har en annan mognad och inställning idag. Jag är lugn i att jag inte hinner leva livet som jag brukade och är glad om jag hinner få in ett träningspass i veckan nu. Svängningar i vikt och träning är naturligt och oftast ingen stor grej, så länge det håller sig inom rimliga gränser.

► Läs också: Experten: ”10 bästa tipsen för att tappa i vikt och bygga muskler”

"Lev livet fullt ut"
Vardagen är varierande för Sabina. Nästa vecka ska hon på en träningsresa till Grekland och där blir det två träningspass om dagen. Hemma smyger hon in några minuters rörelse här och var. Kanske tjugo minuter på motionscykeln eller träning med vikter.
– Man kan inte gå runt och ha ångest för det där. Man måste hitta en balans för att kunna leva här och nu. Mitt livsmotto är att leva livet fullt ut. För mig är mina barn viktigast i livet. Men om inte jag mår bra så kommer jag inte vara bra för mina barn. Att ge sig själv omtanke är därför jätteviktigt.

► Läs också: Sabina Dufbergs tips för att kickstarta formen

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sabina Dufberg
Ålder: 41 år
Familj: Tvillingarna Selina och Nicholas som blir två år i sommar, maken Anders och hunden Milo.
Bor: I nyköpt villa utanför Stockholm
Gör: Coachar människor i allt från kost, till stresshantering och träning. PT i Biggest loser.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.