Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

Sabine Rosén driver skola och har bland annat en uppskattad yrkesutbildning där man kan läsa till kinesiolog. Hon driver också friskvårdscentret HälsoPorten i Stockholm. Sabine har utvecklat sambandsstrategin ”Spine-and Bodyflow Kinesiology”, där hon kombinerar förhållningssätt och strategier från 25 års klinisk erfarenhet med kunskaper från flera friskvårdande yrkestitlar: kinesiolog, massageterapeut, ört- och näringsterapeut samt akupunktör.

Läs också: Örter och deras användningsområden

 

Kombinerar näringstillskott med behandling som förbättrar upptag av näring
Sabine arbetar sedan 25 år tillbaka med människor som vill förbättra sin hälsa. För henne är näring ett väldigt viktigt inslag och något hon fokuserar mycket på, både i sitt yrke och privat.
– I mitt arbete kombinerar jag behandlingsstrategier som förbättrar upptag av näring i samband med att välja ut någon näring som optimerar den funktion vi fokuserar på.

Doseringen viktig för rätt effekt
Så här resonerar hon kring örter:
– Värt att känna till är att när man använder örter och örtextrakt är doseringen viktig för att man ska få rätt effekt. Det finurliga är att naturen paketerat de flesta aktiva substanser på så sätt att vi väljer att dosera bra, för att just den doseringen smakar bra. Örter i torkad form brukar generellt ha önskad effekt om man använder dryga två gram per dos av en kvalitetssäkrad ört, vilket motsvarar mängden vi gör för en kopp te av vald ört, till exempel en tepåse. Sedan dricker man sitt te två, tre gånger per dag.
– På kliniken skiftar jag te mot droppar av örtextrakt för enkelhetens skull.

Kan du ge exempel på örter eller näring som alltid finns i ditt egna ”husapotek”?

– Ja, här är fem exempel på näring jag dels äter själv och dels ofta använder mig av med mina patienter.

närbild blåbär1. Blåbär
– Blåa bär är min favorit när det gäller kosttillskott. Överhuvudtaget gillar jag bär och grönsaker med färg. Blått i naturen – som hav och himmel – ger stressreduktion för själen. Blått och mörklila i bär och grönsaker befriar kroppen från stress, genom att de innehåller aktiva ämnen som verkar mot de fria radikalernas oxidativa stress.
– Blåbär sätter jag in när jag jobbar med till exempel pollenallergi eller trötthet. Blåbär sänker histamin – som är involverat i många allergireaktioner när ögonen är röda och näsan rinner – och ökar fas 2 aktivitet, det vill säga leveravgiftningen.

Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

2. Zink
– Zink är bra för att förebygga virusinfektioner, gärna i kombination med C-vitamin. Nedsatt smaksinne och vita prickar på naglarna kan vara tecken på relativ zinkbrist, det vill säga att man har för mycket koppar i förhållande till zink.

Läs också: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

3. Andrographis
– Detta en absolut favorit både för mig och för mina klienter. Andrographis är en indisk ört som är riktigt bra när man får symtom som halsont. Den brukar fungera väldigt snabbt, men även om symtomen försvinner på någon dag eller två ska man fortsätta att ta örten i cirka tre dagar till.

4. Magnesium
– Och speciellt bundet i formen magnesiumglycinat. Jag använder den för den som vill ha avslappning både mentalt och fysiskt. Magnesium är effektivt vid muskelkramper och bra när en person varit i för hög mental stress en längre tid. Symptom kan då vara typ-2-sömnlöshet, vilket betyder att man somnar okej men sedan vaknar upp under natten.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Sabine Rosén porträtt5. EPA- och DHA-fettsyror
– Att ha rätt nivå mellan omega-3 och omega-6-fettsyror är väldigt viktigt och jag tar själv kvalitativa tillskott med EPA och DHA varje dag. På kliniken sätter jag in en bra fettsyreprodukt framför allt när jag arbetar med kvinnor som vill bli gravida, när människor har hög smärta med inflammation och när någon behöver stärka sitt immunförsvar. Om en person har tydliga knottror på baksidan av överarmarna kan det vara ett tecken på för låg halt av de här omega-3-fettsyrorna.

Läs också: Omega-3 – All info du behöver om omega-3 fettsyror

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.

Allt fler skolor skippar sockret

Kost

Frågan om barn äter för mycket socker upphör aldrig att engagera. Med hjälp av bland annat program som "Skolmatslyftet" och "En sockermart skola" väljer nu allt fler skolor runt om i landet att begränsa barnens tillgång till socker.

Växtbaserad mjölk och ett havreax

Växtbaserad mjölk ökar i popularitet

Kost

Försäljningen av havre- och annan växtbaserad mjölk fortsätter att öka och ta marknadsandelar från den traditionella komjölken, skriver SVT. Orsakerna till att man byter är många - allt från etiska och miljömässiga till reda hälsoskäl.

Mun

Fixa frisk andedräkt på naturlig väg

Allmänt

Idag är det internationella dagen för god andedräkt. God andedräkt är inte bara ett resultat av god munhygien även om det givetvis är viktigt – andedräkten påverkas även av vår matsmältning och vad vi äter. Vem har inte hamnat bredvid någon på bussen som ätit färsk vitlök till lunch?

Choklad

Ny märkning kan klassa godis som hälsosamt

Politik

Grönt ljus för choklad – skulle inte tro det.  Sedan december 2016 är det obligatoriskt med enhetlig märkning för livsmedel inom EU. Samtidigt tillåts producenterna att ha med egen märkning på förpackningarna och har nu tagit fram vad de kallar för en trafikljusmärkning. Färgerna rött, gult och grönt ska hjälpa konsumenten att äta hälsosammare är det tänkt.

Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Krönikan

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Besprutad odlimg

FN riktar skarp kritik mot användandet av kemiska bekämpningmedel

Eko/miljö

FN slår hål på myten att vi skulle behöva kemiska bekämpningsmedel för att klara av att föda en växande befolkning skriver Aktuell hållbarhet. Nyligen presenterades en rapport som anklagar tillverkare av bekämpningsmedel för att motarbeta försök att minska användandet giftiga bekämpningsmedel som man anser utgöra ett hot mot både miljön och människors hälsa.

Brandsläckare

Giftiga ämnen kan lämna kroppen snabbare än man trott

Forskning

Den som sett dokumentärfilmaren Stefan Jarls film ”Underkastelsen” där den då gravida skådespelerskan Eva Röse fick halterna av bland andra bromerade flamskyddsmedel i blodet uppmätta drog sig troligen för att så mycket som ta i ett bisfenol A -bestruket kvitto eller för den delen köpa nagellack igen. Men nu visar en studie från Arbets- och miljömedicin vid Göteborgs universitet att halten högfluorerande ämnen, även kallade PFAS, i en människokropp kan halveras på bara några år.

Gazpacho

Gazpacho av vattenmelon och gurka

Recept

I dag är det vattenmelonens dag, vilket passar väldigt bra för nu är en tid när vattenmelonen dessutom är väldigt billig. Så varför inte testa ett nytt recept? En väl kyld vitlöksdoftande gazpacho hör sommaren till. Detta recept är gjort på vattenmelon istället för tomat.