Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

Sabine Rosén driver skola och har bland annat en uppskattad yrkesutbildning där man kan läsa till kinesiolog. Hon driver också friskvårdscentret HälsoPorten i Stockholm. Sabine har utvecklat sambandsstrategin ”Spine-and Bodyflow Kinesiology”, där hon kombinerar förhållningssätt och strategier från 25 års klinisk erfarenhet med kunskaper från flera friskvårdande yrkestitlar: kinesiolog, massageterapeut, ört- och näringsterapeut samt akupunktör.

Läs också: Örter och deras användningsområden

 

Kombinerar näringstillskott med behandling som förbättrar upptag av näring
Sabine arbetar sedan 25 år tillbaka med människor som vill förbättra sin hälsa. För henne är näring ett väldigt viktigt inslag och något hon fokuserar mycket på, både i sitt yrke och privat.
– I mitt arbete kombinerar jag behandlingsstrategier som förbättrar upptag av näring i samband med att välja ut någon näring som optimerar den funktion vi fokuserar på.

Doseringen viktig för rätt effekt
Så här resonerar hon kring örter:
– Värt att känna till är att när man använder örter och örtextrakt är doseringen viktig för att man ska få rätt effekt. Det finurliga är att naturen paketerat de flesta aktiva substanser på så sätt att vi väljer att dosera bra, för att just den doseringen smakar bra. Örter i torkad form brukar generellt ha önskad effekt om man använder dryga två gram per dos av en kvalitetssäkrad ört, vilket motsvarar mängden vi gör för en kopp te av vald ört, till exempel en tepåse. Sedan dricker man sitt te två, tre gånger per dag.
– På kliniken skiftar jag te mot droppar av örtextrakt för enkelhetens skull.

Kan du ge exempel på örter eller näring som alltid finns i ditt egna ”husapotek”?

– Ja, här är fem exempel på näring jag dels äter själv och dels ofta använder mig av med mina patienter.

närbild blåbär1. Blåbär
– Blåa bär är min favorit när det gäller kosttillskott. Överhuvudtaget gillar jag bär och grönsaker med färg. Blått i naturen – som hav och himmel – ger stressreduktion för själen. Blått och mörklila i bär och grönsaker befriar kroppen från stress, genom att de innehåller aktiva ämnen som verkar mot de fria radikalernas oxidativa stress.
– Blåbär sätter jag in när jag jobbar med till exempel pollenallergi eller trötthet. Blåbär sänker histamin – som är involverat i många allergireaktioner när ögonen är röda och näsan rinner – och ökar fas 2 aktivitet, det vill säga leveravgiftningen.

Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

2. Zink
– Zink är bra för att förebygga virusinfektioner, gärna i kombination med C-vitamin. Nedsatt smaksinne och vita prickar på naglarna kan vara tecken på relativ zinkbrist, det vill säga att man har för mycket koppar i förhållande till zink.

Läs också: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

3. Andrographis
– Detta en absolut favorit både för mig och för mina klienter. Andrographis är en indisk ört som är riktigt bra när man får symtom som halsont. Den brukar fungera väldigt snabbt, men även om symtomen försvinner på någon dag eller två ska man fortsätta att ta örten i cirka tre dagar till.

4. Magnesium
– Och speciellt bundet i formen magnesiumglycinat. Jag använder den för den som vill ha avslappning både mentalt och fysiskt. Magnesium är effektivt vid muskelkramper och bra när en person varit i för hög mental stress en längre tid. Symptom kan då vara typ-2-sömnlöshet, vilket betyder att man somnar okej men sedan vaknar upp under natten.

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Sabine Rosén porträtt5. EPA- och DHA-fettsyror
– Att ha rätt nivå mellan omega-3 och omega-6-fettsyror är väldigt viktigt och jag tar själv kvalitativa tillskott med EPA och DHA varje dag. På kliniken sätter jag in en bra fettsyreprodukt framför allt när jag arbetar med kvinnor som vill bli gravida, när människor har hög smärta med inflammation och när någon behöver stärka sitt immunförsvar. Om en person har tydliga knottror på baksidan av överarmarna kan det vara ett tecken på för låg halt av de här omega-3-fettsyrorna.

Läs också: Omega-3 – All info du behöver om omega-3 fettsyror

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

dr michael greger

Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Intervju

Växtbaserat bara ökar i popularitet, företag som Oatly utmanar mjölkjättarna och skakar vår syn på mat i grundvalarna och på Hemköp har de vegetariska alternativen smugit sig ända ned i köttdisken. Men hur hälsosamt är det egentligen? Det beror förstås på vem man frågar. Kurera fick en pratstund med en av rörelsens främsta förespråkare – för det är nog korrekt att kalla det en rörelse – den amerikanska läkaren Michael Greger som med sin populära sajt Nutritional facts och boken ”Konsten att inte dö” når miljontals läsare världen över när han var på besök i Stockholm.

blodgrupp B

Blodgrupp B – Allätaren

Kost

Personer med blodgrupp B mår bra av att äta lite av varje och är den enda blodgruppen som faktiskt mår bra av mjölkprodukter. En blodgruppsanpassad diet anses främja kroppens naturliga genetik och bidra till god hälsa och naturlig viktminskning. Därför bör vi anpassa kosten efter sin blodgrupp menar kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.