Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sabine Rosén

Sabine Rosén: “Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

Sabine Rosén driver skola och har bland annat en uppskattad yrkesutbildning där man kan läsa till kinesiolog. Hon driver också friskvårdscentret HälsoPorten i Stockholm. Sabine har utvecklat sambandsstrategin ”Spine-and Bodyflow Kinesiology”, där hon kombinerar förhållningssätt och strategier från 25 års klinisk erfarenhet med kunskaper från flera friskvårdande yrkestitlar: kinesiolog, massageterapeut, ört- och näringsterapeut samt akupunktör.

Läs också: Örter och deras användningsområden

Kombinerar näringstillskott med behandling som förbättrar upptag av näring
Sabine arbetar sedan 25 år tillbaka med människor som vill förbättra sin hälsa. För henne är näring ett väldigt viktigt inslag och något hon fokuserar mycket på, både i sitt yrke och privat.
– I mitt arbete kombinerar jag behandlingsstrategier som förbättrar upptag av näring i samband med att välja ut någon näring som optimerar den funktion vi fokuserar på.

 

Doseringen viktig för rätt effekt
Så här resonerar hon kring örter:
– Värt att känna till är att när man använder örter och örtextrakt är doseringen viktig för att man ska få rätt effekt. Det finurliga är att naturen paketerat de flesta aktiva substanser på så sätt att vi väljer att dosera bra, för att just den doseringen smakar bra. Örter i torkad form brukar generellt ha önskad effekt om man använder dryga två gram per dos av en kvalitetssäkrad ört, vilket motsvarar mängden vi gör för en kopp te av vald ört, till exempel en tepåse. Sedan dricker man sitt te två, tre gånger per dag.
– På kliniken skiftar jag te mot droppar av örtextrakt för enkelhetens skull.

Kan du ge exempel på örter eller näring som alltid finns i ditt egna ”husapotek”?

– Ja, här är fem exempel på näring jag dels äter själv och dels ofta använder mig av med mina patienter.

närbild blåbär1. Blåbär
– Blåa bär är min favorit när det gäller kosttillskott. Överhuvudtaget gillar jag bär och grönsaker med färg. Blått i naturen – som hav och himmel – ger stressreduktion för själen. Blått och mörklila i bär och grönsaker befriar kroppen från stress, genom att de innehåller aktiva ämnen som verkar mot de fria radikalernas oxidativa stress.
– Blåbär sätter jag in när jag jobbar med till exempel pollenallergi eller trötthet. Blåbär sänker histamin - som är involverat i många allergireaktioner när ögonen är röda och näsan rinner - och ökar fas 2 aktivitet, det vill säga leveravgiftningen.

Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

2. Zink
– Zink är bra för att förebygga virusinfektioner, gärna i kombination med C-vitamin. Nedsatt smaksinne och vita prickar på naglarna kan vara tecken på relativ zinkbrist, det vill säga att man har för mycket koppar i förhållande till zink.

Läs också: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

3. Andrographis
– Detta en absolut favorit både för mig och för mina klienter. Andrographis är en indisk ört som är riktigt bra när man får symtom som halsont. Den brukar fungera väldigt snabbt, men även om symtomen försvinner på någon dag eller två ska man fortsätta att ta örten i cirka tre dagar till.

4. Magnesium
– Och speciellt bundet i formen magnesiumglycinat. Jag använder den för den som vill ha avslappning både mentalt och fysiskt. Magnesium är effektivt vid muskelkramper och bra när en person varit i för hög mental stress en längre tid. Symptom kan då vara typ-2-sömnlöshet, vilket betyder att man somnar okej men sedan vaknar upp under natten.

 

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Sabine Rosén porträtt5. EPA- och DHA-fettsyror
– Att ha rätt nivå mellan omega-3 och omega-6-fettsyror är väldigt viktigt och jag tar själv kvalitativa tillskott med EPA och DHA varje dag. På kliniken sätter jag in en bra fettsyreprodukt framför allt när jag arbetar med kvinnor som vill bli gravida, när människor har hög smärta med inflammation och när någon behöver stärka sitt immunförsvar. Om en person har tydliga knottror på baksidan av överarmarna kan det vara ett tecken på för låg halt av de här omega-3-fettsyrorna.

Läs också: Omega-3 - All info du behöver om omega-3 fettsyror

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.