Sabine Rosén

Sabine Rosén: “Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

Sabine Rosén driver skola och har bland annat en uppskattad yrkesutbildning där man kan läsa till kinesiolog. Hon driver också friskvårdscentret HälsoPorten i Stockholm. Sabine har utvecklat sambandsstrategin ”Spine-and Bodyflow Kinesiology”, där hon kombinerar förhållningssätt och strategier från 25 års klinisk erfarenhet med kunskaper från flera friskvårdande yrkestitlar: kinesiolog, massageterapeut, ört- och näringsterapeut samt akupunktör.

Läs också: Örter och deras användningsområden

Kombinerar näringstillskott med behandling som förbättrar upptag av näring
Sabine arbetar sedan 25 år tillbaka med människor som vill förbättra sin hälsa. För henne är näring ett väldigt viktigt inslag och något hon fokuserar mycket på, både i sitt yrke och privat.
– I mitt arbete kombinerar jag behandlingsstrategier som förbättrar upptag av näring i samband med att välja ut någon näring som optimerar den funktion vi fokuserar på.

 

Doseringen viktig för rätt effekt
Så här resonerar hon kring örter:
– Värt att känna till är att när man använder örter och örtextrakt är doseringen viktig för att man ska få rätt effekt. Det finurliga är att naturen paketerat de flesta aktiva substanser på så sätt att vi väljer att dosera bra, för att just den doseringen smakar bra. Örter i torkad form brukar generellt ha önskad effekt om man använder dryga två gram per dos av en kvalitetssäkrad ört, vilket motsvarar mängden vi gör för en kopp te av vald ört, till exempel en tepåse. Sedan dricker man sitt te två, tre gånger per dag.
– På kliniken skiftar jag te mot droppar av örtextrakt för enkelhetens skull.

Kan du ge exempel på örter eller näring som alltid finns i ditt egna ”husapotek”?

– Ja, här är fem exempel på näring jag dels äter själv och dels ofta använder mig av med mina patienter.

närbild blåbär1. Blåbär
– Blåa bär är min favorit när det gäller kosttillskott. Överhuvudtaget gillar jag bär och grönsaker med färg. Blått i naturen – som hav och himmel – ger stressreduktion för själen. Blått och mörklila i bär och grönsaker befriar kroppen från stress, genom att de innehåller aktiva ämnen som verkar mot de fria radikalernas oxidativa stress.
– Blåbär sätter jag in när jag jobbar med till exempel pollenallergi eller trötthet. Blåbär sänker histamin - som är involverat i många allergireaktioner när ögonen är röda och näsan rinner - och ökar fas 2 aktivitet, det vill säga leveravgiftningen.

Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

2. Zink
– Zink är bra för att förebygga virusinfektioner, gärna i kombination med C-vitamin. Nedsatt smaksinne och vita prickar på naglarna kan vara tecken på relativ zinkbrist, det vill säga att man har för mycket koppar i förhållande till zink.

Läs också: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

3. Andrographis
– Detta en absolut favorit både för mig och för mina klienter. Andrographis är en indisk ört som är riktigt bra när man får symtom som halsont. Den brukar fungera väldigt snabbt, men även om symtomen försvinner på någon dag eller två ska man fortsätta att ta örten i cirka tre dagar till.

4. Magnesium
– Och speciellt bundet i formen magnesiumglycinat. Jag använder den för den som vill ha avslappning både mentalt och fysiskt. Magnesium är effektivt vid muskelkramper och bra när en person varit i för hög mental stress en längre tid. Symptom kan då vara typ-2-sömnlöshet, vilket betyder att man somnar okej men sedan vaknar upp under natten.

 

Läs också: Så uppstår stress – och så kan du sänka den

Sabine Rosén porträtt5. EPA- och DHA-fettsyror
– Att ha rätt nivå mellan omega-3 och omega-6-fettsyror är väldigt viktigt och jag tar själv kvalitativa tillskott med EPA och DHA varje dag. På kliniken sätter jag in en bra fettsyreprodukt framför allt när jag arbetar med kvinnor som vill bli gravida, när människor har hög smärta med inflammation och när någon behöver stärka sitt immunförsvar. Om en person har tydliga knottror på baksidan av överarmarna kan det vara ett tecken på för låg halt av de här omega-3-fettsyrorna.

Läs också: Omega-3 - All info du behöver om omega-3 fettsyror

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.