Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sällskapsdjur – lyckopiller på fyra ben

Husdjur fyller en viktig funktion i våra liv, de håller oss sällskap och sprider glädje, de är kärleksfulla lekkamrater till barnen och ett tryggt sällskap till våra gamla. Men de kan även hjälpa till vid olika former av funktionsnedsättning och vara ett stort stöd för de som lider av psykisk ohälsa.

Djur kan ha stor positiv inverkan vårt välmående. I en undersökning vittnade 74 procent av deltagarna om förbättrad mental hälsa relaterat till att ha husdjur och 75 procent uppgav att de sett förbättring hos en vän eller familjemedlems mentala hälsa.

 

Husdjur gör att vi känner oss behövda
Vi behöver alla känna oss älskade och djur älskar oss villkorslöst. Att ta hand om ett djur ger oss också en uppgift då våra husdjur är beroende av oss och litar på oss, vilket gör att vi känner oss behövda. Djur kan därför hjälpa personer med psykiska besvär, för många kan det ge terapeutiska fördelar att vara nära ett djur och forskning tyder på att bandet till ett husdjur kan bidra till ökade nivåerna av må-bra-hormonet oxytocin.

LÄS OCKSÅ: Så blir du en klimatsmart hundägare

Kan hjälpa till vid depression
Att ha sällskapsdjur har visat sig ha positiv inverkan vid psykiska besvär som exempelvis depression. Husdjur kan hjälpa de med depression och ångest genom att motverka känslor av ensamhet och social isolering. För den som är deprimerad eller orolig kan det ta emot att gå ut och träffa folk och det kan vara svårt att bryta isoleringen. En hund eller katt kan hjälpa till att ändra på det. Särskilt äldre kan må bra av att ha husdjur, då många är ensamma och saknar sociala kontakter. Har de dessutom hund betyder det att de kommer ut och rör på sig, vilket hjälper till att hålla igång kroppen. Motionen bidrar till att öka nivån av endorfiner – en annan typ av må-bra-hormon som kan bidra till att minska symtomen på depression.

LÄS OCKSÅ: Kontorshundar minskar stressen

Ger rutiner åt barn med ADHD
Att ha husdjur kan lära barn med ADHD att ta ansvar. Att ta hand om ett djur kräver planering, struktur och ibland schemaläggning när det kommer till att mata dem vid vissa tider varje dag, gå ut på regelbundna promenader och vårda dem. Något som kan ge struktur  som kan spilla över på andra delar av livet. Det kan också påverka förmågan att känna empati, ge ett lugn och lägre stressnivåer samt bidra till att få utlopp för överskottsenergi.

Hästterapi gynnsamt vid autism
Forskning visar att barn med autism kan utveckla starka band med djur och mår bra den villkorslösa kärlek och kamratskap som husdjur ger. Det kan även hjälpa till att främja sociala färdigheter samt förbättra sensoriska problem, dock gäller det att välja exempelvis hund med omsorg så att djurets personlighet passar barnets läggning. Även hästterapi har visat sig kunna ha gynnsam effekt på personer på autismspektrumet.

 

LÄS OCKSÅ: Husdjur ökar vårt välbefinnande

Lindrar besvär hos demenssjuka
För personer med demens eller Alzheimers sjukdom kan djur bidra till att minska besvär som ångest, irritabilitet, depression och ensamhet. Men många kan ha svårt att ta hand om ett djur därför rekommenderar experter främst att exempelvis terapihundar kommer på besök på stödboenden och liknande och i de fall  demenssjuka har egna djur kan det krävas att en vårdgivare tar ansvar för att mata djuret och allmän skötsel.

Tänk igenom noga
Dock ska ett beslut att skaffa sällskapsdjur tänkas igenom ordentligt, då det är ett stort ansvar och kan upplevas som krävande för många, något som istället kan stressa och belasta särskilt för dem som inte är vana vid djur sedan tidigare. Men rätt hund eller katt kan göra stor nytta både för friska och sjuka.

Av redaktionen

Källa: Sharecare.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!