Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

saltkar och kvinna med frågetecken ovanför huvudet

Saltrik mat kan försämra blodcirkulationen i hjärnan

Saltets vara eller inte vara i vår diet är en källa till debatt och motstridiga rön och uppfattningar. För inte så länge sedan kom uppgifter som hävdade att salt visst var bra för oss, trots att det bespottats i hälsokretsar sedan Are Waerlands dagar. Den här gången har det visat sig att mat med hög salthalt påverkar hjärnan och hjärnfunktionen negativt.

Det var inte länge saltet fick vara inne i stugvärmen, den vetenskapliga tidskriften The Lancet fick kraftig kritik när de i maj 2016 publicerade en studie som påstod att mat med låg salthalt till och med kan vara skadligt och nu är det alltså dags igen. En studie på möss har visat att mat med hög salthalt hämmar blodflödet till hjärnan och hade negativ inverkan på hjärnans blodkärl.

Påverkade lokalsinnet
Efter fem veckor på en väl saltad kost visade mössen tecken på försämrat korttidsminne och de gjorde sämre ifrån sig i olika typer av test, bland annat påverkades lokalsinnet. Aktiviteten i områden i hjärnan som har med inlärning och minne att göra – cortex och hippocampus – minskade markant.

 

LÄS OCKSÅ: Vad är endotelet och varför ska du vara rädd om det?

En immunrespons
Tidigare trodde man att det var högt blodtryck – orsakat av saltet – som påverkade hjärnan. Istället har man nu förstått att det rör sig om en immunrespons utlöst av en signal från magen till hjärnan. Även om det höga blodtrycket också kan bidra till att skada blodkärlen är alltså även det som kallas gut-brain-axis  inblandat och det tycks också vara där som reaktionen inledningsvis uppstår.

LÄS OCKSÅ: Rätt bakterieflora ger försprång i livet

Signal från tarmen triggar
Forskarna såg att den saltrika kosten triggade en immunreaktion i tunntarmen som stimulerade cirkulationen av ett inflammationsframkallande ämne som i sin tur triggade en kaskad av kemiska reaktioner inuti hjärnans blodkärl. Studien visar ytterligare koppling mellan vad vi äter och vår mentala och kognitiva förmåga och vilken roll vårt immunsystem har i den processen.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Återställda utan salt
Mössens kognitiva förmåga och närminne återställdes när de slutade med den saltrika kosten

Av Nian Törmark

Källor:
MedicalXpress
SVT
The Independent

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.