Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sociala medier ger sämre nattsömn

Fakta

Fler resultat från undersökningen:
• 36 procent sover mindre idag än för fem år sedan.
• 71 procent har ibland sömnsvårigheter.
• 61 procent använder smartphone eller surfplatta i sängen efter att man gått och lagt sig.
• 19 procent anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn.
• 56 procent anser att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket.
• 19 procent tycker att partnern ägnar för mycket tid åt sociala medier.
• 29 procent säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier.
• 17 procent skulle vilja ha teknik som stänger av all social media efter läggdags.

Vi sover mindre än någonsin och en av orsakerna är våra skärmar och ett växande användande av sociala medier.
Sex av tio tar med sig mobilen i sängen, visar en ny undersökning.
Brist på sömn är en hälsofara – och ökar risken för både olyckor och sjukdomar.

En färsk undersökning från försäkringsbolaget If med över 3 000 svarande visar att 70 procent av svenskarna ibland har sömnsvårigheter. 36 procent uppger att de sover mindre idag än för fem år sedan och nästan lika många anser att sömnbrist är ett hot mot deras hälsa. Inte sällan är det skärmar och användandet av sociala medier som är boven i sömndramat.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

 

Sängsurfande gör det svårare att sova
Surfplattor, smarta telefoner och sociala medier är sådant som gör att vi sover mindre, visar undersökningen.
61 procent av de svarande sängsurfar och omkring var femte anser att det är användningen av sociala medier som bidrar till att förstöra nattsömnen.

Sömnexperten: "Sömnhormonet melatonin utsöndras inte på samma sätt i vår kropp"
En majoritet brukar tänka att de använder sociala medier för mycket.
– Det blå ljuset från skärmarna på våra tablets, smartphones och datorer har en direkt negativ inverkan på vår sömn. Ljuset lurar kroppen att tro att det är dag. Rent fysiologiskt är det sömnhormonet melatonin som inte utsöndras på samma sätt i vår kropp, vilket gör att vi får svårare att somna, säger Helena Kubicek Boye, sömnexpert och psykolog.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Pushnotiser som avbryter sömnen
41 procent av smartphone-användarna har pushnotiser med ljud på aktiverade på mobilen – hälften brukar läsa notiserna även efter att de har gått och lagt sig.
– Att titta på vad som händer i flödena blir lätt en vana – man dras till plinget från olika pushnotiser eller säger att det är svårt att gå offline eftersom att man inte vill missa något. Det gör att man hela tiden riskerar att få sin sömn avbruten, säger Mariah Hohenthal, skadeexpert på If.

► Läs också: Vitamin B5 och sex andra annorlunda tips för bättre sömn

Sömnbrist påverkar hälsan negativt
En vuxen person behöver sju till åtta timmars sömn per natt. Om vi sover för lite blir vi lättare sjuka, då immunförsvaret försvagas om vi inte får sova tillräckligt. Dålig sömn är en viktig faktor bakom folksjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, depression och utbrändhet.
– Det är viktigare än man tror att få tillräckligt med sömn. Att sova för lite kan leda till både sämre hälsa och fler olyckor. Studier visar att det är lika farligt att vara trött bakom ratten som att köra rattfull, säger Mariah Hohenthal.

 

Hälften uppger koncentrationssvårigheter på grund av sömnbrist
Över hälften av de svarande som lider av sömnsvårigheter uppger att de har koncentrationssvårigheter på dagen på grund av sömnbrist.
– Sömnbrist gör att vi fattar sämre beslut och påverkar relationer negativt, då vi blir mer lättirriterade. Det kan ställa till det både på jobbet och privat, fortsätter Mariah Hohenthal.

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov.
Under perioden 5-10 februari 2016 genomfördes sammanlagt 3 028 intervjuer via internet med män och kvinnor i åldern 15-74 år i Sverige.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Fler resultat från undersökningen:
• 36 procent sover mindre idag än för fem år sedan.
• 71 procent har ibland sömnsvårigheter.
• 61 procent använder smartphone eller surfplatta i sängen efter att man gått och lagt sig.
• 19 procent anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn.
• 56 procent anser att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket.
• 19 procent tycker att partnern ägnar för mycket tid åt sociala medier.
• 29 procent säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier.
• 17 procent skulle vilja ha teknik som stänger av all social media efter läggdags.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.