Sociala medier ger sämre nattsömn

Fakta

Fler resultat från undersökningen:
• 36 procent sover mindre idag än för fem år sedan.
• 71 procent har ibland sömnsvårigheter.
• 61 procent använder smartphone eller surfplatta i sängen efter att man gått och lagt sig.
• 19 procent anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn.
• 56 procent anser att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket.
• 19 procent tycker att partnern ägnar för mycket tid åt sociala medier.
• 29 procent säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier.
• 17 procent skulle vilja ha teknik som stänger av all social media efter läggdags.

Vi sover mindre än någonsin och en av orsakerna är våra skärmar och ett växande användande av sociala medier.
Sex av tio tar med sig mobilen i sängen, visar en ny undersökning.
Brist på sömn är en hälsofara – och ökar risken för både olyckor och sjukdomar.

En färsk undersökning från försäkringsbolaget If med över 3 000 svarande visar att 70 procent av svenskarna ibland har sömnsvårigheter. 36 procent uppger att de sover mindre idag än för fem år sedan och nästan lika många anser att sömnbrist är ett hot mot deras hälsa. Inte sällan är det skärmar och användandet av sociala medier som är boven i sömndramat.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

 

Sängsurfande gör det svårare att sova
Surfplattor, smarta telefoner och sociala medier är sådant som gör att vi sover mindre, visar undersökningen.
61 procent av de svarande sängsurfar och omkring var femte anser att det är användningen av sociala medier som bidrar till att förstöra nattsömnen.

Sömnexperten: "Sömnhormonet melatonin utsöndras inte på samma sätt i vår kropp"
En majoritet brukar tänka att de använder sociala medier för mycket.
– Det blå ljuset från skärmarna på våra tablets, smartphones och datorer har en direkt negativ inverkan på vår sömn. Ljuset lurar kroppen att tro att det är dag. Rent fysiologiskt är det sömnhormonet melatonin som inte utsöndras på samma sätt i vår kropp, vilket gör att vi får svårare att somna, säger Helena Kubicek Boye, sömnexpert och psykolog.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Pushnotiser som avbryter sömnen
41 procent av smartphone-användarna har pushnotiser med ljud på aktiverade på mobilen – hälften brukar läsa notiserna även efter att de har gått och lagt sig.
– Att titta på vad som händer i flödena blir lätt en vana – man dras till plinget från olika pushnotiser eller säger att det är svårt att gå offline eftersom att man inte vill missa något. Det gör att man hela tiden riskerar att få sin sömn avbruten, säger Mariah Hohenthal, skadeexpert på If.

► Läs också: Vitamin B5 och sex andra annorlunda tips för bättre sömn

Sömnbrist påverkar hälsan negativt
En vuxen person behöver sju till åtta timmars sömn per natt. Om vi sover för lite blir vi lättare sjuka, då immunförsvaret försvagas om vi inte får sova tillräckligt. Dålig sömn är en viktig faktor bakom folksjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, depression och utbrändhet.
– Det är viktigare än man tror att få tillräckligt med sömn. Att sova för lite kan leda till både sämre hälsa och fler olyckor. Studier visar att det är lika farligt att vara trött bakom ratten som att köra rattfull, säger Mariah Hohenthal.

 

Hälften uppger koncentrationssvårigheter på grund av sömnbrist
Över hälften av de svarande som lider av sömnsvårigheter uppger att de har koncentrationssvårigheter på dagen på grund av sömnbrist.
– Sömnbrist gör att vi fattar sämre beslut och påverkar relationer negativt, då vi blir mer lättirriterade. Det kan ställa till det både på jobbet och privat, fortsätter Mariah Hohenthal.

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov.
Under perioden 5-10 februari 2016 genomfördes sammanlagt 3 028 intervjuer via internet med män och kvinnor i åldern 15-74 år i Sverige.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Fler resultat från undersökningen:
• 36 procent sover mindre idag än för fem år sedan.
• 71 procent har ibland sömnsvårigheter.
• 61 procent använder smartphone eller surfplatta i sängen efter att man gått och lagt sig.
• 19 procent anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn.
• 56 procent anser att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket.
• 19 procent tycker att partnern ägnar för mycket tid åt sociala medier.
• 29 procent säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier.
• 17 procent skulle vilja ha teknik som stänger av all social media efter läggdags.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpckningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

 

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanan Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.

Smärtsignaler färdas snabbare än man tidigare trott

Forskning

Hittills har bilden varit att smärta färdas långsammare än beröring. Men då förmågan att uppfatta smärta är avgörande för vår överlevnad, frågade sig ett antal forskare om det verkligen stämmer. Resultatet som kullkastar den gamla sanningen tros få stor betydelse för forskning om smärta och i vården av smärtpatienter.

Magnus Fridh bjuder in till stillhet när livet skyndar

Mental hälsa

Att vara i stillhet och i tystnad är helt naturliga tillstånd precis som att vara aktiv. När man blir alltför uppslukad av att vara i ständigt görande och i synnerhet sådant som är förknippat med prestation tippar vågskålen över och många upplever negativ stress. Det är då lätt att uppleva att man förlorar kontakten med sig själv. Det menar Magnus Fridh yogalärare och entreprenör som är aktuell med boken "Att vara stilla när allt skyndar".

En av tre svenskar äter inte fisk och skaldjur

Kost

Fisk och skaldjur kan vara både hälsosamma och hållbara livsmedel samtidigt som det kopplas samman med klimatpåverkan och gifter. Just den osäkerheten kan vara en bidragande orsak till att endast en av tre svenskar får i sig rekommenderad mängd och att var tredje svensk undviker det helt.