Sociala medier ger sämre nattsömn

Fakta

Fler resultat från undersökningen:
• 36 procent sover mindre idag än för fem år sedan.
• 71 procent har ibland sömnsvårigheter.
• 61 procent använder smartphone eller surfplatta i sängen efter att man gått och lagt sig.
• 19 procent anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn.
• 56 procent anser att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket.
• 19 procent tycker att partnern ägnar för mycket tid åt sociala medier.
• 29 procent säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier.
• 17 procent skulle vilja ha teknik som stänger av all social media efter läggdags.

Vi sover mindre än någonsin och en av orsakerna är våra skärmar och ett växande användande av sociala medier.
Sex av tio tar med sig mobilen i sängen, visar en ny undersökning.
Brist på sömn är en hälsofara – och ökar risken för både olyckor och sjukdomar.

En färsk undersökning från försäkringsbolaget If med över 3 000 svarande visar att 70 procent av svenskarna ibland har sömnsvårigheter. 36 procent uppger att de sover mindre idag än för fem år sedan och nästan lika många anser att sömnbrist är ett hot mot deras hälsa. Inte sällan är det skärmar och användandet av sociala medier som är boven i sömndramat.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

 

Sängsurfande gör det svårare att sova
Surfplattor, smarta telefoner och sociala medier är sådant som gör att vi sover mindre, visar undersökningen.
61 procent av de svarande sängsurfar och omkring var femte anser att det är användningen av sociala medier som bidrar till att förstöra nattsömnen.

Sömnexperten: “Sömnhormonet melatonin utsöndras inte på samma sätt i vår kropp”
En majoritet brukar tänka att de använder sociala medier för mycket.
– Det blå ljuset från skärmarna på våra tablets, smartphones och datorer har en direkt negativ inverkan på vår sömn. Ljuset lurar kroppen att tro att det är dag. Rent fysiologiskt är det sömnhormonet melatonin som inte utsöndras på samma sätt i vår kropp, vilket gör att vi får svårare att somna, säger Helena Kubicek Boye, sömnexpert och psykolog.

Läs också: 18 bra knep för bättre sömn!

Pushnotiser som avbryter sömnen
41 procent av smartphone-användarna har pushnotiser med ljud på aktiverade på mobilen – hälften brukar läsa notiserna även efter att de har gått och lagt sig.
– Att titta på vad som händer i flödena blir lätt en vana – man dras till plinget från olika pushnotiser eller säger att det är svårt att gå offline eftersom att man inte vill missa något. Det gör att man hela tiden riskerar att få sin sömn avbruten, säger Mariah Hohenthal, skadeexpert på If.

► Läs också: Vitamin B5 och sex andra annorlunda tips för bättre sömn

Sömnbrist påverkar hälsan negativt
En vuxen person behöver sju till åtta timmars sömn per natt. Om vi sover för lite blir vi lättare sjuka, då immunförsvaret försvagas om vi inte får sova tillräckligt. Dålig sömn är en viktig faktor bakom folksjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, depression och utbrändhet.
– Det är viktigare än man tror att få tillräckligt med sömn. Att sova för lite kan leda till både sämre hälsa och fler olyckor. Studier visar att det är lika farligt att vara trött bakom ratten som att köra rattfull, säger Mariah Hohenthal.

Hälften uppger koncentrationssvårigheter på grund av sömnbrist
Över hälften av de svarande som lider av sömnsvårigheter uppger att de har koncentrationssvårigheter på dagen på grund av sömnbrist.
– Sömnbrist gör att vi fattar sämre beslut och påverkar relationer negativt, då vi blir mer lättirriterade. Det kan ställa till det både på jobbet och privat, fortsätter Mariah Hohenthal.

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov.
Under perioden 5-10 februari 2016 genomfördes sammanlagt 3 028 intervjuer via internet med män och kvinnor i åldern 15-74 år i Sverige.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Fler resultat från undersökningen:
• 36 procent sover mindre idag än för fem år sedan.
• 71 procent har ibland sömnsvårigheter.
• 61 procent använder smartphone eller surfplatta i sängen efter att man gått och lagt sig.
• 19 procent anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn.
• 56 procent anser att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket.
• 19 procent tycker att partnern ägnar för mycket tid åt sociala medier.
• 29 procent säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier.
• 17 procent skulle vilja ha teknik som stänger av all social media efter läggdags.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Minskade dioxinhalter i ekologiska ägg

Eko/miljö

Hösten 2016 kom rapporter om ökande halter av dioxiner och PCB i ekologiska ägg. Foderföretagen har sedan dess minskat mängden fiskmjöl i hönornas värpfoder, vilket har gjort att halten av dioxin och dioxinlika PCB i äggen halverats.

Mer ork och bättre träningsresultat

Mer ork och bättre träningsresultat

Naturlig hälsa

Det är nog åldern. Det var den första tanken som slog Ann-Louise Gustafsson när kroppen inte riktigt ville hänga med på gymmet i höstas. Hon var ju ändå 54 år. Men hälsointresserad som hon är, började hon botanisera i hälsokostbutikernas utbud utifall det skulle finnas någon ört mot orkeslösheten. Det gjorde det.

Berit och hund, tassar, fästing och vatten

Så skyddar du hunden i sommar

Naturlig hälsa

Sommartid är det extra mycket att tänka på för den som har hund med orosmoln som fästingar och påfrestande värme. Kurera bad Berit Kristiansen om hennes bästa tips på hur vi tar hand om våra fyrbenta vänner i sommarvärmen.

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.