Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna promenerar i skogen

Sänk stressen och behåll fotfästet – så gör du

Över en natt umgås vi på ett nytt sätt, jobbar hemifrån, eller jobbar inte alls – utan arbetskompisar och kanske omgiven av familjen.
Nya påtvingade rutiner kan leda till ökad oro och stress.
Därför gäller det att skapa struktur, enligt experten.

Allt fler jobbar hemifrån i och med coronakrisen. Hemarbete innebär dock inte minskad stress, snarare tvärtom.
För även om du kanske inte behöver lägga tid på att pendla eller bli störd av att jobba i en bullrig kontorslandskapsmiljö, kan stressen öka av att snabbt behöva hantera stora förändringar som att lära sig flera nya digitala verktyg ensam på din kammare, att vara nervös att inte uppfylla chefens förväntningar, oroa sig för att bli uppsagd, eller vara ny på jobbet och inte få samma uppbackning – samtidigt som du är hemma med lite snuva och omgiven av familjen.

 

LÄS OCKSÅ: Så får du relationen att hålla i coronatider

Ta en promenad i skogen
Enligt samtalsterapeuten och socionomen Sofia Allberg som har erfarenhet av att arbeta som chef både inom privat och offentlig

Samtalsterapeuten Sofia Allberg Foto: Emma Ivarsson

verksamhet och grundare av Moodhero, är det viktigt att inte börja slarva med sömnen och maten under en sådan här påfrestande tid.
– Istället för lunchpasset på gymmet - ta en promenad i skogen. Det kanske känns bakvänt att prioritera tid för träning när man har mycket att göra, men forskning visar att träning lär våra kroppar att hantera stress, bli mindre känslostyrda och bättre på att hantera negativa händelser. Och ta mikropauser under dagen, genom att andas lugnt i ett par minuter eller gå en promenad runt kvarteret på lunchen.

Det kan vara frestande att hoppa över att äta om du har mycket att göra eller om rutinerna är satta ur spel. Men ett lågt blodsocker är något av det sämsta du kan ha just nu, poängterar Sofia Allberg.
–  Fokusera på att hitta enkla lösningar för att få till en bra kost och hitta genvägar som spar tid. Ett exempel är att använda dig av frysta grönsaker istället för färska grönsaker. Frysta grönsaker är både nyttiga och närande men du slipper lägga tid på att rensa och hacka grönsakerna.

 

LÄS OCKSÅ: Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Tankarna får spinna fritt
I en tid då vi är tvungna att ända våra vanor och rutiner för att få vardagen att fungera på jobbet och hemma så är det vanligt att känna kontrollförlust och att tankarna spinner fritt.
– Det är lätt att ha större fokus på vad man inte har, eller vad som kanske sker, än på vad man faktiskt har. För att inte frustration, oro och ilska ska ta överhand kan det vara viktigt att försöka välja att se och stå ut med den verklighet du befinner dig i utan att värdera, undvika eller fly från den. Då har du större möjlighet att hitta lösningar där du står.

LÄS OCKSÅ: Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Ta tag i sina mentala utmaningar
Sofia Allberg tror också att coronakrisen kan leda till att fler söker hjälp på nätet, nu när det finns mer tid att ta tag i sitt mående.
– Det kan kännas mindre utmanande att få hjälpen i lugn och ro hemma och jag tror att allt fler kommer kommer upptäcka nätterapi som ett sätt att ta tag i sina mentala utmaningar. Oavsett om det handlar om att bryta en destruktiv vana eller bättre hantera stress och oro.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.