Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Margaretha porträtt

Foto: Ateljé Photos 4 U

Sänkt kolestorol med rödris

Vad är kolestorol?

Kolesterol är blodfetter som utgör ett livsviktigt byggnadsmaterial för kroppen. Blodfetterna delas in i LDL-kolesterol, HDL-kolesterol och triglycerider. Vid en kolesterolmätning får man också ett totalkolesterolvärde. Kolesterol är inte skadligt förutsatt att det finns en bra balans mellan de olika fetterna. Men har man för lite skyddande HDL i förhållande till mängden skadligt LDL-kolesterol ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Vilka kolesterolvärden som är optimala skiljer sig från individ till individ. Rådgör därför med din läkare om du har funderingar kring ditt kolesterol.

En livsstilsjustering är den första åtgärden vid för högt kolesterol. Mer motion höjer det skyddande HDL-kolesterolet medan bra kost kan sänka LDL-kolesterolet. En kombination av bättre kost och ner motion är alltså optimalt.
Enligt läkemedelsverket ska en kolesterolsänkande kost innehålla mycket frukt och grönt, grovt bröd, fisk, magert kött samt raps- och olivolja. De rekommenderar också att minska på feta ostar, grädde, smör, fett kött, kaffebröd och godis. Förespråkare för dieter som LCHF menar dock att det främst är socker och snabba kolhydrater, och inte mättat fett, som orsakar ohälsosamma kolesterolnivåer.
Om man vill hålla sitt kolesterol på sunda nivåer är Redasin ett naturligt alternativ. Det innehåller rött ris, Q10, folsyra, vitamin B6 och B12.

Rött ris
Rött ris är naturligt rikt på ingredienser som hämmar kolesterolproduktionen i levern, vilket i sin tur sänker den totala kolesterolhalten i blodet och balanserar förhållandet mellan LDL och HDL på ett bra sätt.

Q10
Q10 är ett vitaminliknande ämne som finns i alla celler. Q10 har en viktig roll i cellernas energiproduktion och är en stark antioxidant. Hjärtat har särskilt stor nytta av Q10 eftersom det förbrukar mycket energi.
Q10 produceras i levern men halten minskar med åldern och av läkemedel med statiner.

B-vitaminer
Folsyra, B6 och B12 hjälper till att sänka skadliga homocysteinnivåer i blodet, vilket är bra för hjärt- och kärlhälsa. Förhöjda homocysteinnivåer kan man få av vitaminbrist eller ärftliga störningar av enzymatiska funktioner. Kliniska studier visar ett tydligt samband mellan ökade homocysteinnivåer och cirkulationsproblem samt hjärt-kärlsjukdomar.

Rödris sänker kolesterolet utan att orsaka muskelvärk, vilket konventionell statinbehandling kan göra. Margaretha Forsberg Widlund håller kolesterolet i schack med Redasin.

Högt kolesterol är ingen sjukdom i sig, men på sikt kan det leda till hjärt- och kärlsjukdom. Det är framförallt höga nivåer av LDL-kolesterol i kombination med låga nivåer av det skyddande HDL-kolesterol som ökar sjukdomsrisken. Man kan oftast sänka förhöjda kolesterolnivåer genom livsstilsförändringar som rökstopp, mer motion och bättre kost. Men ibland behövs medicin. Ett sådant fall är om man som Margaretha Forsberg Widlund har ärftligt höga kolesterolnivåer. På en läkarundersökning upptäcktes det att hon hade ett totalkolesterol på över nio.
– Eftersom både min mamma och min mormor hade förhöjda kolesterolvärden var det extra viktigt att få ner värdena, säger Margaretha.

Värk av statiner
Som ett första steg la Margaretha om sin kost och fick på några månader ner sitt totalkolesterol till 8,4. Det var fortfarande ett för högt värde. På grund av sina anlag för högt kolesterol tillhör hon en av de riskgrupper som bör ha ett totalkolesterol på fem, enligt läkemedelsverkets rekommendationer. Margaretha började därför äta kolesterolsänkande statiner.
– Då gick mitt kolesterol ner ordentligt. Men jag märkte att jag inte mådde bra av statinerna, minns Margaretha. Jag fick värk i muskler och leder.

Bytte mot rödris
Margaretha slutade på eget bevåg att äta statinerna efter ett år. Hon mådde för dåligt. Därefter började kolesterolvärdena stiga igen. Det bekymrade henne. Därför blev hon mycket nyfiken på Redasin, efter att ha läst om det i tidningen.
Redasin är ett naturmedel med kolesterolsänkande effekt. Det innehåller folsyra, vitamin B6 och B12 och rödris. Det röda riset får man fram genom fermentering, där en speciell svamp får växa på fuktigt, vitt ris. Redasin innehåller också co-enzym Q10 som behövs för cellernas energiutvinning. Q10 motverkar alltså den typ av muskelsvaghet som kan orsakas av statinbehandling.

 

En lyckad testperiod
Vid nästa läkarbesök föreslog Margaretha att hon skulle prova att ta Redasin under en försöksperiod.
– Min läkare tittade på innehållsförteckningen och sa att det inte innehöll någonting farligt, säger Margaretha.

Hon slutade med statinerna och åt istället Redasin i tre månaders tid. Därefter kom hon som avtalat tillbaka till vårdcentralen för nya blodprov.
– Mina värden hade förändrats mycket på bara tre månader, säger Margaretha. LDL-kolesterolet hade minskat från 5,8 till 3,6. Och det skyddande HDL-kolesterolet hade stigit.

Stabila värden
Margaretha bestämde sig i samråd med läkaren för att fortsätta äta Redasin. Idag har hon ätit Redasin i tre år och har så bra värden att hon bara behöver komma på rutinkontroll en gång om året. Hon har rekommenderat flera vänner och bekanta.
– Jag tycker verkligen att Redasin är kanon! säger Margaretha. Det känns fantastiskt att jag nu har stabila värden och att jag inte har ett dugg ont i kroppen.

Av Maja Sönnerbo


Vad är kolestorol?

Kolesterol är blodfetter som utgör ett livsviktigt byggnadsmaterial för kroppen. Blodfetterna delas in i LDL-kolesterol, HDL-kolesterol och triglycerider. Vid en kolesterolmätning får man också ett totalkolesterolvärde. Kolesterol är inte skadligt förutsatt att det finns en bra balans mellan de olika fetterna. Men har man för lite skyddande HDL i förhållande till mängden skadligt LDL-kolesterol ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Vilka kolesterolvärden som är optimala skiljer sig från individ till individ. Rådgör därför med din läkare om du har funderingar kring ditt kolesterol.

En livsstilsjustering är den första åtgärden vid för högt kolesterol. Mer motion höjer det skyddande HDL-kolesterolet medan bra kost kan sänka LDL-kolesterolet. En kombination av bättre kost och ner motion är alltså optimalt.
Enligt läkemedelsverket ska en kolesterolsänkande kost innehålla mycket frukt och grönt, grovt bröd, fisk, magert kött samt raps- och olivolja. De rekommenderar också att minska på feta ostar, grädde, smör, fett kött, kaffebröd och godis. Förespråkare för dieter som LCHF menar dock att det främst är socker och snabba kolhydrater, och inte mättat fett, som orsakar ohälsosamma kolesterolnivåer.
Om man vill hålla sitt kolesterol på sunda nivåer är Redasin ett naturligt alternativ. Det innehåller rött ris, Q10, folsyra, vitamin B6 och B12.

Rött ris
Rött ris är naturligt rikt på ingredienser som hämmar kolesterolproduktionen i levern, vilket i sin tur sänker den totala kolesterolhalten i blodet och balanserar förhållandet mellan LDL och HDL på ett bra sätt.

Q10
Q10 är ett vitaminliknande ämne som finns i alla celler. Q10 har en viktig roll i cellernas energiproduktion och är en stark antioxidant. Hjärtat har särskilt stor nytta av Q10 eftersom det förbrukar mycket energi.
Q10 produceras i levern men halten minskar med åldern och av läkemedel med statiner.

B-vitaminer
Folsyra, B6 och B12 hjälper till att sänka skadliga homocysteinnivåer i blodet, vilket är bra för hjärt- och kärlhälsa. Förhöjda homocysteinnivåer kan man få av vitaminbrist eller ärftliga störningar av enzymatiska funktioner. Kliniska studier visar ett tydligt samband mellan ökade homocysteinnivåer och cirkulationsproblem samt hjärt-kärlsjukdomar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

läkare håller i spruta

Debatt: Det bortglömda folket – vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

 

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.