Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna utomhus

Fotograf: Charlotte

Sänkte sina kolesterolvärden – helt naturligt

Lisbeth Martinsson

Ålder: 69 år.
Bor: Gislaved.
Gör: Pensionär. Har jobbat med barn och inom äldreomsorgen.
Familj: Gift, tre barn och sju barnbarn.
Så mår jag bra:  Vi har husvagn och tycker om att åka runt i landet och campa. Umgänget med barn och barnbarn ger glädje, och det gör också aktiviteterna i PRO. Jag går på stickkafé med ett gäng damer en gång i veckan.

Lisbeth Martinssons årliga hälsokontroll, visade på lite för högt kolesterolvärde. Doktorn ville ge statiner, men det vill inte Lisbeth ha. Istället tog hon ett tillskott med rödris – och vid nästa undersökning var värdena normala igen.

Inom forskningen har man länge ansett att för mycket kolesterol i blodet har betytt en ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns två sorters kolesterol, LDL, som kallas för det onda kolesterolet, och HDL, som benämns som det goda. Båda är nödvändiga.

Dessa två varianter fraktar kolesterol till och från levern och ut till cellerna. När det så kallade onda kolesterolets nivåer blir för höga har man sett det som en riskfaktor för åderförfettning i kärlen, som så småningom kan leda till hjärt-kärlsjukdomar.

Men under senare tid har röster höjts som pekat på att det är först när LDL-kolesterolet oxiderar som det bildar farliga plack längs våra kärlväggar. När placken mineraliseras så hårdnar de, och det i sin tur leder till hjärt-kärlproblematik.

 

Bästa sättet att förebygga plackbildning är att äta mycket grönsaker, dra ner på socker och processade livsmedel, motionera regelbundet och undvika rökning. Men höga kolesterolvärden kan också vara ärftligt betingat.

LÄS OCKSÅ: Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Naturligt alternativ

Lisbet Martinsson i Gislaved har alltid varit intresserad av naturlig hälsa och försöker leva så sunt som möjligt genom att äta mycket frukt och grönt och se till att träningen blir av. Hon har sett det nödvändiga i att gå på hälsokontroller och har, sedan hon blivit äldre, gjort en undersökning varje år.

När hon för snart tre år sedan fick reda på att hennes kolesterolvärden låg på gränsen till för höga var hon säker på vad hon skulle göra.

– Jag ville inte ha mer läkemedel eftersom jag redan äter blodtrycksmedicin och har gjort det i 20 år.

– Mina värden var ju bara på gränsen till för höga, så när läkaren föreslog statiner så vill jag helst inte ha dem. Fanns det ett naturligt alternativ så ville jag hellre ta det, säger Lisbeth Martinsson.

LÄS OCKSÅ: Naturlig kolesterolsänkning med rödris

Rödris sänkte kolesterolet

När Lisbeth sökte efter alternativ till statiner fann hon en produkt med rödris som kan sänka kolesterolet i kroppen. Hon bestämde sig för att prova – och nästa gång hon gick på en hälsokontroll var hennes kolesterolvärden normala igen.

 

– Högt kolesterol ger ju inga symtom, så jag kände ju ingen förändring, men jag blev glad över att värdena blivit bra igen, så att jag slapp statinerna. Jag har hört att de kan ge otrevliga biverkningar, säger Lisbeth Martinsson, som då inte tyckte att det var nödvändigt att berätta för doktorn vad som gjort värdena normala igen.

Rödris tillverkas genom att man fermenterar vitt ris med Monascus purpureus svampmycel. Vid tillverkningen alstras ett starkt rött färgämne och de färgade risgrynen torkas och mals. Det är ämnet monakolin-K som finns i rödris som kan sänka kolesterolvärdet.

– Nu har jag tagit rödriset i nästan tre år och kolesterolvärdena är bra. Det tycker jag känns skönt eftersom jag haft problem med biverkningar av mina blodtrycksmediciner. Men nu tar jag en tablett som fungerar bra.

LÄS OCKSÅ: Sänkt kolesterol utan medicin

Mycket frukt och grönt

Lisbeth Martinsson är sedan några år tillbaka pensionär, men jobbade tidigare som undersköterska inom äldreomsorgen. Innan dess hade hon dagbarn hemma i villan.

– Jag trivdes bra som dagmamma, men i början av 90-talet fanns det för få barn i vårt område så jag blev uppsagd. Inom hemtjänsten och på äldreboende har det alltid funnits jobb att få. Jag fick fast tjänst direkt och stannade kvar tills pensionen. Numera tillhör jag en frivilliggrupp inom kyrkans hemtjänst och hjälper till på olika boenden en gång i veckan med allt från ledsagning till högläsning och sällskap.

 

Precis som så många andra som arbetat inom de tunga vårdyrkena så känner Lisbeth att hennes kropp tagit stryk. Hon har ont i axlar och knän, men har provat gurkmeja för värken och stelheten och är nöjd med resultatet.

– Jag har alltid motionerat. Förutom vardagsmotionen med allt från promenader till städning så gick jag på gympa när jag jobbade på hemtjänsten. När jag slutade där skaffade jag en motionscykel. Två gånger i veckan spelar jag boule med PRO. Det är bra vardagsmotion och den sociala biten är viktig, säger Lisbeth.

Trädgårdsarbetet överlåter hon till maken, men matlagning har Lisbeth alltid haft ett stort intresse för och måltiderna innehåller alltid mycket grönsaker och frukt.

– Att leva så naturligt som möjligt är viktigt för mig. Jag läser gärna om hälsa och hur man kan må bra genom att äta rätt och komplettera med tillskott om man behöver. Det finns mycket kunskap att ta in och jag är alltid noga med att ta vitaminer och mineraler.

Av Inger Palm


Lisbeth Martinsson

Ålder: 69 år.
Bor: Gislaved.
Gör: Pensionär. Har jobbat med barn och inom äldreomsorgen.
Familj: Gift, tre barn och sju barnbarn.
Så mår jag bra:  Vi har husvagn och tycker om att åka runt i landet och campa. Umgänget med barn och barnbarn ger glädje, och det gör också aktiviteterna i PRO. Jag går på stickkafé med ett gäng damer en gång i veckan.

Rödris

… är fermenterat vitt ris som kan sänka kolesterolvärdet. Rödris tillverkas genom att vitt ris fermenteras med Monascus purpureus svampmycel. Vid tillverkningen alstras ett starkt rött färgämne och de färgade risgrynen torkas och mals. I rödris finns ämnet monakolin-K, och det är det som anses sänka kolesterolvärdet.
Redasin är ett exempel på rödrisprodukt. Den innehåller förutom monakolin K även Q10, B12, B6 och folsyra.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

läkare håller i spruta

Debatt: Det bortglömda folket – vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

 

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.