sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: “C-vitamin är livsviktigt”

Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

Foto Sanna : Kate Gabor

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

Enligt forskare diagnosticeras miljontals människor världen över med C-vitaminbrist. Ett tillskott av C-vitamin skulle kunna förbättra allt från blodtryck och tandhälsa till leder. C-vitamin kan även kallas ett anti-stressvitamin och toppidrottsmän som tar tillskott är mer sällan förkylda än kolleger som inte äter vitamin C enligt studier

Höjer motståndskraften
Vitamin C eller askorbinsyra behövs för att höja motståndskraften mot infektioner och för att stärka binjurarna. Det är en viktig antioxidant som behövs bland annat för att få starka slemhinnor och blodkärlsväggar samt för bindväven. C-vitamin motverkar även för tidigt åldrande och främjar hälsan i ben, kollagen vävnad, tänder och gom. C-vitamin är viktigt för balansen i hjärnans kemi och minskar risken för depressiva syndrom.

 

Vi kan inte tillverka eget
De flesta växter och djur kan syntetisera askorbinsyra ur glukos. Men människan, vissa apor, marsvin och några få andra djurarter har en enzymdefekt som gör att vi inte kan tillverka vårt eget. Istället måste vi få det via kosten eller i form av kosttillskott. Utifrån djurens C-vitaminproduktion menar flera forskare att vårt dagsbehov ligger på mellan två till tretton gram beroende på ålder, stressnivå och sjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Hjärtläkaren: ”Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa”

Låga doser i rekommendationer
Livsmedelsverket rekommenderar 75 milligram per dag, vilket är satt för att hålla skörbjugg borta men det motsvarar inte kroppens behov. Redan lindrig brist kan ge blödningar i tandköttet vilket kan leda till tandlossning, försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet och ökad infektionsrisk. Allvarlig brist av vitamin C ger skörbjugg. Vitaminet går åt i höga doser vid långvarig stress.

Skörbjugg dödar
Historiskt sett har skörbjugg på grund av C-vitaminbrist varit en vanlig dödsorsak. Det dödade till exempel 30 000 soldater i det amerikanska inbördeskriget. Under medeltiden härjade digerdöden, vilket var en bakteriell infektion, samtidigt som många insjuknade i lunginflammation på grund av skörbjugg. Totalt kom 25 miljoner människor att avlida i dessa sjukdomar – en fjärdedel av Europas befolkning. År 1753 bevisade sir James Lind att citrusfrukter botar skörbjugg. Men det dröjde ända till 1795 – då hade 100 000 brittiska sjömän dött av skörbjugg – innan den brittiska flottan gav sina sjömän citrusfrukter.

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om C-vitamin

C-vitamin som terapi
1937 tilldelades Nobelpriset i medicin tre forskare som fastlagt askorbinsyrans struktur och biologiska funktioner. Man experimenterade då med att ge högre doser av kemiskt framställda vitaminer i medicinsk terapi. Den dubble nobelpristagaren Linus Pauling var bland de första att inse vitaminernas och mineralernas avgörande betydelse för en god hälsa. Pauling är mest känd för att ha rekommenderat stora dagsdoser av C-vitamin för att förebygga förkylningar och sjukdom. På senare tid har höga doser intravenös C-vitamin rönt stort intresse för behandling av cancer, som i filmen Vitamin C: the unsung molecule.

“If you take a reasonable amount of vitamin C regularly, the incidence of the common cold goes down. If you get a cold and start immediately, as soon as you start sneezing and sniffling, the cold just doesn’t get going.”
Linus Pauling

 

Viktigt för hjärt-kärlhälsan
Forskning har bevisat att C-vitamin neutraliserar fria radikaler som annars förhindrar produktionen av kväveoxid i blodkärlens väggar det så kallade endotelet. Därmed förbättras blodkärlens flexibilitet, vilket utjämnar högt eller lågt blodtryck mer effektivt.

Naturliga källor
C-vitamin är värmekänsligt och förstörs vid långvarig varmhållning eller upprepad uppvärmning. Därför är det en bra idé att äta en del råkost varje dag. Vitkål är ett exempel på en bra C-vitaminkälla i Norden, den innehåller 36 milligram C-vitamin per 100 gram, tre gånger så mycket som potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 milligram per 100 gram, 25 gånger mer än morot som istället har högt innehåll av främjande A-vitamin och betakaroten.
Rikligt med C-vitamin finns även i nypon, färsk chilipeppar, torkad papaya, persilja, pepparrot, svart vinbär, havtorn, citronskal och grönkål.
Att dricka apelsinjuice tillför inget, såvida det inte är färskpressad från solmogna apelsiner då vitaminerna bildas i slutfasen av fruktens mognad. Men mycket frukt skördas omogen och fraktas över halva jorden och en kvart efter pressning är vitaminerna borta ur juicen vilket gör den till ett dyrt sockervatten.

LÄS OCKSÅ: ”Besvären beror inte på C-vitaminet utan på tillsatserna i just brustabletten”

Tillskott är säkrast
Säkrast är att inta tillskott. Det hjälper till med cellföryngringen. Själv tar jag två till fem gram dagligen, mer vid påfrestning och när andra i min omgivning är förkylda. Och jag tar alltid tillskott för punktinsatser som vid ökad stressnivå, fysiska påfrestning, förkylning eller sjukdom. Jag använder gärna ett syraneutralt C-vitamin då det inte är försurande. Undvik helst brustabletter – det är bland annat utfyllnad i dem – utan välj en så ren form som möjligt.
I omgångar tar jag riktigt höga doser, upp till 15–20 gram per dag under någon vecka. Det kan ha en laxerande effekt, då går jag ner i nivå igen. Detta gör jag endast under kort tid och enstaka gånger, när jag känner att jag behöver det.

Samverkar med andra antioxidanter
Mest effektivt är att tillföra högre doser C-vitamin ihop med andra näringsämnen. Kroppen försvarar sig mot de fria radikalers angrepp med ett koppel av antioxidanter utöver C-vitamin som bioflavonoider, betakaroten, E-vitamin och glutation. Dessa arbetar tillsammans som ett team, därför hjälper det inte att bara få i sig en eller två av dem utan man måste ha alla för att antioxidationen ska fungera. Så ett fullgott spektrum av näring är alltid det bästa, och naturlig mat en förutsättning.

 

sanna ehdin

 

 

 

Av Dr Sanna Ehdin, immunolog och författare till flera böcker inom hälsa.

 

Detta är en kortad och bearbetad version av Sanna Ehdins text "C-vitamin är livsviktigt". Du kan läsa den i sin helhet här.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

Foto Sanna : Kate Gabor

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.