sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: “C-vitamin är livsviktigt”

Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

Foto Sanna : Kate Gabor

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

Enligt forskare diagnosticeras miljontals människor världen över med C-vitaminbrist. Ett tillskott av C-vitamin skulle kunna förbättra allt från blodtryck och tandhälsa till leder. C-vitamin kan även kallas ett anti-stressvitamin och toppidrottsmän som tar tillskott är mer sällan förkylda än kolleger som inte äter vitamin C enligt studier

Höjer motståndskraften
Vitamin C eller askorbinsyra behövs för att höja motståndskraften mot infektioner och för att stärka binjurarna. Det är en viktig antioxidant som behövs bland annat för att få starka slemhinnor och blodkärlsväggar samt för bindväven. C-vitamin motverkar även för tidigt åldrande och främjar hälsan i ben, kollagen vävnad, tänder och gom. C-vitamin är viktigt för balansen i hjärnans kemi och minskar risken för depressiva syndrom.

 

Vi kan inte tillverka eget
De flesta växter och djur kan syntetisera askorbinsyra ur glukos. Men människan, vissa apor, marsvin och några få andra djurarter har en enzymdefekt som gör att vi inte kan tillverka vårt eget. Istället måste vi få det via kosten eller i form av kosttillskott. Utifrån djurens C-vitaminproduktion menar flera forskare att vårt dagsbehov ligger på mellan två till tretton gram beroende på ålder, stressnivå och sjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Hjärtläkaren: ”Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa”

Låga doser i rekommendationer
Livsmedelsverket rekommenderar 75 milligram per dag, vilket är satt för att hålla skörbjugg borta men det motsvarar inte kroppens behov. Redan lindrig brist kan ge blödningar i tandköttet vilket kan leda till tandlossning, försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet och ökad infektionsrisk. Allvarlig brist av vitamin C ger skörbjugg. Vitaminet går åt i höga doser vid långvarig stress.

Skörbjugg dödar
Historiskt sett har skörbjugg på grund av C-vitaminbrist varit en vanlig dödsorsak. Det dödade till exempel 30 000 soldater i det amerikanska inbördeskriget. Under medeltiden härjade digerdöden, vilket var en bakteriell infektion, samtidigt som många insjuknade i lunginflammation på grund av skörbjugg. Totalt kom 25 miljoner människor att avlida i dessa sjukdomar – en fjärdedel av Europas befolkning. År 1753 bevisade sir James Lind att citrusfrukter botar skörbjugg. Men det dröjde ända till 1795 – då hade 100 000 brittiska sjömän dött av skörbjugg – innan den brittiska flottan gav sina sjömän citrusfrukter.

LÄS OCKSÅ: Vad alla borde veta om C-vitamin

C-vitamin som terapi
1937 tilldelades Nobelpriset i medicin tre forskare som fastlagt askorbinsyrans struktur och biologiska funktioner. Man experimenterade då med att ge högre doser av kemiskt framställda vitaminer i medicinsk terapi. Den dubble nobelpristagaren Linus Pauling var bland de första att inse vitaminernas och mineralernas avgörande betydelse för en god hälsa. Pauling är mest känd för att ha rekommenderat stora dagsdoser av C-vitamin för att förebygga förkylningar och sjukdom. På senare tid har höga doser intravenös C-vitamin rönt stort intresse för behandling av cancer, som i filmen Vitamin C: the unsung molecule.

“If you take a reasonable amount of vitamin C regularly, the incidence of the common cold goes down. If you get a cold and start immediately, as soon as you start sneezing and sniffling, the cold just doesn’t get going.”
Linus Pauling

 

Viktigt för hjärt-kärlhälsan
Forskning har bevisat att C-vitamin neutraliserar fria radikaler som annars förhindrar produktionen av kväveoxid i blodkärlens väggar det så kallade endotelet. Därmed förbättras blodkärlens flexibilitet, vilket utjämnar högt eller lågt blodtryck mer effektivt.

Naturliga källor
C-vitamin är värmekänsligt och förstörs vid långvarig varmhållning eller upprepad uppvärmning. Därför är det en bra idé att äta en del råkost varje dag. Vitkål är ett exempel på en bra C-vitaminkälla i Norden, den innehåller 36 milligram C-vitamin per 100 gram, tre gånger så mycket som potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 milligram per 100 gram, 25 gånger mer än morot som istället har högt innehåll av främjande A-vitamin och betakaroten.
Rikligt med C-vitamin finns även i nypon, färsk chilipeppar, torkad papaya, persilja, pepparrot, svart vinbär, havtorn, citronskal och grönkål.
Att dricka apelsinjuice tillför inget, såvida det inte är färskpressad från solmogna apelsiner då vitaminerna bildas i slutfasen av fruktens mognad. Men mycket frukt skördas omogen och fraktas över halva jorden och en kvart efter pressning är vitaminerna borta ur juicen vilket gör den till ett dyrt sockervatten.

LÄS OCKSÅ: ”Besvären beror inte på C-vitaminet utan på tillsatserna i just brustabletten”

Tillskott är säkrast
Säkrast är att inta tillskott. Det hjälper till med cellföryngringen. Själv tar jag två till fem gram dagligen, mer vid påfrestning och när andra i min omgivning är förkylda. Och jag tar alltid tillskott för punktinsatser som vid ökad stressnivå, fysiska påfrestning, förkylning eller sjukdom. Jag använder gärna ett syraneutralt C-vitamin då det inte är försurande. Undvik helst brustabletter – det är bland annat utfyllnad i dem – utan välj en så ren form som möjligt.
I omgångar tar jag riktigt höga doser, upp till 15–20 gram per dag under någon vecka. Det kan ha en laxerande effekt, då går jag ner i nivå igen. Detta gör jag endast under kort tid och enstaka gånger, när jag känner att jag behöver det.

Samverkar med andra antioxidanter
Mest effektivt är att tillföra högre doser C-vitamin ihop med andra näringsämnen. Kroppen försvarar sig mot de fria radikalers angrepp med ett koppel av antioxidanter utöver C-vitamin som bioflavonoider, betakaroten, E-vitamin och glutation. Dessa arbetar tillsammans som ett team, därför hjälper det inte att bara få i sig en eller två av dem utan man måste ha alla för att antioxidationen ska fungera. Så ett fullgott spektrum av näring är alltid det bästa, och naturlig mat en förutsättning.

 

sanna ehdin

 

 

 

Av Dr Sanna Ehdin, immunolog och författare till flera böcker inom hälsa.

 

Detta är en kortad och bearbetad version av Sanna Ehdins text "C-vitamin är livsviktigt". Du kan läsa den i sin helhet här.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

Foto Sanna : Kate Gabor

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byt ut kaffet – gör en nyttig kvällsdryck som ger mättnad

Hälsa

För 20 år sedan blev smoothies en hälsosam innedryck. Då gjordes den krämiga drycken mest på frukt och bär. I dag slänger vi ner alla möjliga grönsaker i mixern för att få i oss näringstät mat. En smoothie eller snarare en varm dryck att ersätta kaffe eller te med på kvällen är den populära guld- eller soldrycken. Den ger mättnad samtidigt som den innehåller bland annat kryddor med inflammationshämmande egenskaper. Här får du två olika recept.

Dans ger mer muskler än styrketräning

TRÄNING

Att dansa stärker dina muskler betydligt mer än om du lyfter vikter på gymmet. Det är glada nyheter för dig som inte gillar traditionell styrketräning. Dansträning ger dig också bättre koordination, balans och samverkan med din danspartner skapar inte bara glädje utan din hjärna får arbeta mycket mer än om du upprepar monotona styrkeövningar – och det är bra för minnet.

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

 

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

 

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning