Foto: Maria Annas

Sara vill att vi ska bli vänner med sockret

Sara Ask

Yrke: Dietist, går även under namnet Barndietisten
Aktuell med:
Boken "Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna" på Mondial förlag, har tidigare givit ut boken "Barn och mat" (2018) på samma förlag.
Mer info: Läs mer om Sara på hennes hemsida.

Foto: Maria Annas

Socker är ihop med tillsatser bland det mest utskällda som finns när det kommer till vad vi äter. Dödsmedel kallas det till och med av vissa kritiker och det jämställs ibland med kokain när sockrets beroendeframkallande egenskaper debatteras. Dietisten Sara Ask vill i en ny bok nyansera bilden av skafferiets mest älskade hatobjekt.

Oavsett vad man anser om det så har få ett alltigenom okomplicerat förhållande till socker och de flesta är ense om att det är något man bör hålla nere. Exempelvis rekommenderar WHO att man håller sockerintaget till under fem gram om dagen, något som kan vara svårt då socker smugit sig in i många produkter på matbutikernas hyllor. Dietisten Sara Ask har skrivit boken ”Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna” där hon vill hjälpa oss få ett mer balanserat förhållande till sockret.

Hur ser du som dietist på vårt förhållande till socker?
– Det är ingen tvekan om att vissa äter mer socker än vad som är bra – men jag tror också att många som har ett helt rimligt intag tror att de äter onyttigt. Jag upplever att det fokuseras onödigt mycket på enskilda ingredienser, som socker, i stället för att se helheten, och det tycker jag är synd.

 

Många är väldigt kritiska till socker, är det motiverat eller råder det moralpanik?
– Lite moralpanik råder det tycker jag. Många tror nog att det finns mer vetenskapligt stöd för farorna med socker än det i själva verket gör. Socker kommer aldrig att bli någon hälsomat, det innehåller ju inget vi behöver. Men det är heller inget gift. Den forskning som finns idag tyder inte på att socker i rimliga mängder i sig är farligt för hälsan. Däremot tycker de flesta att socker är gott, och det kan leda till att man förleds att äta mer över lag, något som kan leda till övervikt – och det är där hälsofarorna ligger.

LÄS OCKSÅ: Osunda matvanor tidigt bäddar för hög alkoholkonsumtion

Du kallar dig för ”Barndietisten”, hur brukar du råda föräldrar som är oroliga att barnen få i sig för mycket socker?
– Att väja för de uppenbara sockerkällorna, som saft, godis och glass till vardags. Men jag är inte för några generella förbud, eftersom det finns risk att det ökar intresset ännu mer. Förbjuden frukt smakar bäst – det gäller även här. Och eftersom barn har en stark medfödd förkärlek för sött är det bra att hjälpa dem att hitta ett förhållningssätt sig till allt det goda. Lördagsgodis är ett bra exempel på det. 

Många menar att socker är beroendeframkallande och flera dieter förespråkar ett strikt uteslutande av socker, hur ser du på det?
– Jag är inte främmande för tanken att vissa kan ha en dragning till socker som är så stark att det är allt eller inget som gäller. Full respekt från min sida om de väljer att avstå helt. Däremot tycker jag att det är viktigt att de som förespråkar olika dieter inte demoniserar sockret utan prata sakligt om det, så att det inte blir onödigt laddat. Om vi känner skuld och skam när vi äter sötsaker verkar njutningen paradoxalt nog kunna bli ännu starkare och det riskerar att bli en onödig kamp.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Du skriver att det går att vara vän med sockret, hur går det till i praktiken?
– Genom att se socker för vad det är, en ingrediens bland många andra och inse att hälsa varken skapas eller förstörs av ett enskilt näringsämne – tvärtom är det många faktorer som bidrar. Det jag hoppas är att ökad kunskap om socker och ökad förståelse för varför vi gillar det och vilka skillnader som finns oss människor emellan ska göra att man hittar ett förhållningssätt som passar för just en själv. 

I boken står det att socker inte har några fettbildande egenskaper, det kan nog provocera många. Menar du att man inte går upp i vikt av att äta socker?
– Jag skriver att socker inte har några unika fettbildande egenskaper. Med det menar jag att man inte går upp mer i vikt av socker än av andra kolhydrater eller av fett. Man har till exempel gjort studier när människor fått lika mycket kalorier, men olika fördelat mellan fett, kolhydrater och protein. Där såg man att även när människor fick nära hälften av energin i form av socker så ökade de inte mer i vikt jämfört med de som fick en vettigare fördelning, så länge energiintaget var konstant. Men i verkliga livet, när man väljer fritt hur mycket man äter, kan produkter med socker i vara så goda att vi äter mer energi totalt än vi gör av med och då går upp i vikt.

I boken skriver du att det saknas konsensus inom forskarvärlden att socker är cancerframkallande men det finns studier som pekar på det. Skulle du i ljuset av det rekommendera att de som fått en cancerdiagnos avstår från socker?
– World Cancer Research Fund (WCRF) gör regelbundet sammanställningar av forskningen som görs om mat och cancer, vilket är bra eftersom det är omöjligt för enskilda individer att bedöma bevisvärdet av enskilda studier. Studier på möss kan exempelvis inte direktöversättas till människor.
WCFRs slutsats är att det inte finns några starka bevis för att socker i sig leder till cancer. Det går heller inte att svälta ut tumörer genom att sluta äta socker. Till en person med en cancerdiagnos skulle jag framförallt lyfta sånt man vet som är extra bra, till exempel mat med mycket grönsaker, frukt, bär, nötter, fullkorn, fisk, baljväxter och nyttiga fetter, som raps- och olivolja. Där ryms också socker, i begränsad mängd. Däremot skulle jag avråda från läsk och annan sockersötad dryck till vardags, men det gäller alla. Socker i flytande form verkar vara svårare för kroppen att registrera.

 

LÄS OCKSÅ: Ny studie bevisar: Socker får cancertumörer att växa

Många tror att sockerskatt eller skatt på sötade drycker – då främst läsk – skulle kunna bidra till en bättre folkhälsa, hur ser du på det?
– Jag är emot en generell sockerskatt, bland annat eftersom sockerinnehållet är ett så trubbigt mått på hur bra eller ohälsosamt ett livsmedel är. Skatt på sockersötade drycker skulle jag kunna överväga, men egentligen tror jag mer på att försöka förändra miljön och tillgängligheten, för att människor inte ska lockas att köpa sånt de egentligen inte hade tänkt sig. 

Har du några tips till den som vill dra ned på sin sockerkonsumtion men ändå njuta av att äta något sött då och då?
– Att fundera igenom vilka ens främsta sockerkällor är och lägga sockret där man tycker att det gör mest nytta. Äta medvetet och njuta av det i stället för att slentriandricka det i form av läsk, till exempel. 

Hur ser ditt eget förhållande till socker ut?
– Det är väldigt oladdat. Det finns alltid hemma och om jag bakar använder jag oftast vanligt strösocker, eller brunt socker om jag vill åt den smaken. Ibland blir det en nypa i tomatsåsen, ibland en kanelkaka till kaffet eller en bit choklad efter maten. Jag äter nog socker i någon form varje dag, men framförallt äter jag mig mätt på vanlig bra mat.

Av Nina Törmark


Sara Ask

Yrke: Dietist, går även under namnet Barndietisten
Aktuell med:
Boken "Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna" på Mondial förlag, har tidigare givit ut boken "Barn och mat" (2018) på samma förlag.
Mer info: Läs mer om Sara på hennes hemsida.

Foto: Maria Annas

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

 

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hälsa

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



 

Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

 

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.