Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Maria Annas

Sara vill att vi ska bli vänner med sockret

Sara Ask

Yrke: Dietist, går även under namnet Barndietisten
Aktuell med:
Boken "Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna" på Mondial förlag, har tidigare givit ut boken "Barn och mat" (2018) på samma förlag.
Mer info: Läs mer om Sara på hennes hemsida.

Foto: Maria Annas

Socker är ihop med tillsatser bland det mest utskällda som finns när det kommer till vad vi äter. Dödsmedel kallas det till och med av vissa kritiker och det jämställs ibland med kokain när sockrets beroendeframkallande egenskaper debatteras. Dietisten Sara Ask vill i en ny bok nyansera bilden av skafferiets mest älskade hatobjekt.

Oavsett vad man anser om det så har få ett alltigenom okomplicerat förhållande till socker och de flesta är ense om att det är något man bör hålla nere. Exempelvis rekommenderar WHO att man håller sockerintaget till under fem gram om dagen, något som kan vara svårt då socker smugit sig in i många produkter på matbutikernas hyllor. Dietisten Sara Ask har skrivit boken ”Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna” där hon vill hjälpa oss få ett mer balanserat förhållande till sockret.

Hur ser du som dietist på vårt förhållande till socker?
– Det är ingen tvekan om att vissa äter mer socker än vad som är bra – men jag tror också att många som har ett helt rimligt intag tror att de äter onyttigt. Jag upplever att det fokuseras onödigt mycket på enskilda ingredienser, som socker, i stället för att se helheten, och det tycker jag är synd.

 

Många är väldigt kritiska till socker, är det motiverat eller råder det moralpanik?
– Lite moralpanik råder det tycker jag. Många tror nog att det finns mer vetenskapligt stöd för farorna med socker än det i själva verket gör. Socker kommer aldrig att bli någon hälsomat, det innehåller ju inget vi behöver. Men det är heller inget gift. Den forskning som finns idag tyder inte på att socker i rimliga mängder i sig är farligt för hälsan. Däremot tycker de flesta att socker är gott, och det kan leda till att man förleds att äta mer över lag, något som kan leda till övervikt – och det är där hälsofarorna ligger.

LÄS OCKSÅ: Osunda matvanor tidigt bäddar för hög alkoholkonsumtion

Du kallar dig för ”Barndietisten”, hur brukar du råda föräldrar som är oroliga att barnen få i sig för mycket socker?
– Att väja för de uppenbara sockerkällorna, som saft, godis och glass till vardags. Men jag är inte för några generella förbud, eftersom det finns risk att det ökar intresset ännu mer. Förbjuden frukt smakar bäst – det gäller även här. Och eftersom barn har en stark medfödd förkärlek för sött är det bra att hjälpa dem att hitta ett förhållningssätt sig till allt det goda. Lördagsgodis är ett bra exempel på det. 

Många menar att socker är beroendeframkallande och flera dieter förespråkar ett strikt uteslutande av socker, hur ser du på det?
– Jag är inte främmande för tanken att vissa kan ha en dragning till socker som är så stark att det är allt eller inget som gäller. Full respekt från min sida om de väljer att avstå helt. Däremot tycker jag att det är viktigt att de som förespråkar olika dieter inte demoniserar sockret utan prata sakligt om det, så att det inte blir onödigt laddat. Om vi känner skuld och skam när vi äter sötsaker verkar njutningen paradoxalt nog kunna bli ännu starkare och det riskerar att bli en onödig kamp.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Du skriver att det går att vara vän med sockret, hur går det till i praktiken?
– Genom att se socker för vad det är, en ingrediens bland många andra och inse att hälsa varken skapas eller förstörs av ett enskilt näringsämne – tvärtom är det många faktorer som bidrar. Det jag hoppas är att ökad kunskap om socker och ökad förståelse för varför vi gillar det och vilka skillnader som finns oss människor emellan ska göra att man hittar ett förhållningssätt som passar för just en själv. 

I boken står det att socker inte har några fettbildande egenskaper, det kan nog provocera många. Menar du att man inte går upp i vikt av att äta socker?
– Jag skriver att socker inte har några unika fettbildande egenskaper. Med det menar jag att man inte går upp mer i vikt av socker än av andra kolhydrater eller av fett. Man har till exempel gjort studier när människor fått lika mycket kalorier, men olika fördelat mellan fett, kolhydrater och protein. Där såg man att även när människor fick nära hälften av energin i form av socker så ökade de inte mer i vikt jämfört med de som fick en vettigare fördelning, så länge energiintaget var konstant. Men i verkliga livet, när man väljer fritt hur mycket man äter, kan produkter med socker i vara så goda att vi äter mer energi totalt än vi gör av med och då går upp i vikt.

I boken skriver du att det saknas konsensus inom forskarvärlden att socker är cancerframkallande men det finns studier som pekar på det. Skulle du i ljuset av det rekommendera att de som fått en cancerdiagnos avstår från socker?
– World Cancer Research Fund (WCRF) gör regelbundet sammanställningar av forskningen som görs om mat och cancer, vilket är bra eftersom det är omöjligt för enskilda individer att bedöma bevisvärdet av enskilda studier. Studier på möss kan exempelvis inte direktöversättas till människor.
WCFRs slutsats är att det inte finns några starka bevis för att socker i sig leder till cancer. Det går heller inte att svälta ut tumörer genom att sluta äta socker. Till en person med en cancerdiagnos skulle jag framförallt lyfta sånt man vet som är extra bra, till exempel mat med mycket grönsaker, frukt, bär, nötter, fullkorn, fisk, baljväxter och nyttiga fetter, som raps- och olivolja. Där ryms också socker, i begränsad mängd. Däremot skulle jag avråda från läsk och annan sockersötad dryck till vardags, men det gäller alla. Socker i flytande form verkar vara svårare för kroppen att registrera.

 

LÄS OCKSÅ: Ny studie bevisar: Socker får cancertumörer att växa

Många tror att sockerskatt eller skatt på sötade drycker – då främst läsk – skulle kunna bidra till en bättre folkhälsa, hur ser du på det?
– Jag är emot en generell sockerskatt, bland annat eftersom sockerinnehållet är ett så trubbigt mått på hur bra eller ohälsosamt ett livsmedel är. Skatt på sockersötade drycker skulle jag kunna överväga, men egentligen tror jag mer på att försöka förändra miljön och tillgängligheten, för att människor inte ska lockas att köpa sånt de egentligen inte hade tänkt sig. 

Har du några tips till den som vill dra ned på sin sockerkonsumtion men ändå njuta av att äta något sött då och då?
– Att fundera igenom vilka ens främsta sockerkällor är och lägga sockret där man tycker att det gör mest nytta. Äta medvetet och njuta av det i stället för att slentriandricka det i form av läsk, till exempel. 

Hur ser ditt eget förhållande till socker ut?
– Det är väldigt oladdat. Det finns alltid hemma och om jag bakar använder jag oftast vanligt strösocker, eller brunt socker om jag vill åt den smaken. Ibland blir det en nypa i tomatsåsen, ibland en kanelkaka till kaffet eller en bit choklad efter maten. Jag äter nog socker i någon form varje dag, men framförallt äter jag mig mätt på vanlig bra mat.

Av Nina Törmark



Sara Ask

Yrke: Dietist, går även under namnet Barndietisten
Aktuell med:
Boken "Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna" på Mondial förlag, har tidigare givit ut boken "Barn och mat" (2018) på samma förlag.
Mer info: Läs mer om Sara på hennes hemsida.

Foto: Maria Annas

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lemonadglas på rad

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Drycker och smoothies

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab" där hon hjälper cancerdrabbade tillbaka till livet, med hjälp av god och hälsosam mat. Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker, fulla av näringsämnen, vitaminer och skyddande ämnen för ditt immunförsvar.

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

 

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

 

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

 

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

 

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

 

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet.