Foto: Maria Annas

Sara vill att vi ska bli vänner med sockret

Sara Ask

Yrke: Dietist, går även under namnet Barndietisten
Aktuell med:
Boken "Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna" på Mondial förlag, har tidigare givit ut boken "Barn och mat" (2018) på samma förlag.
Mer info: Läs mer om Sara på hennes hemsida.

Foto: Maria Annas

Socker är ihop med tillsatser bland det mest utskällda som finns när det kommer till vad vi äter. Dödsmedel kallas det till och med av vissa kritiker och det jämställs ibland med kokain när sockrets beroendeframkallande egenskaper debatteras. Dietisten Sara Ask vill i en ny bok nyansera bilden av skafferiets mest älskade hatobjekt.

Oavsett vad man anser om det så har få ett alltigenom okomplicerat förhållande till socker och de flesta är ense om att det är något man bör hålla nere. Exempelvis rekommenderar WHO att man håller sockerintaget till under fem gram om dagen, något som kan vara svårt då socker smugit sig in i många produkter på matbutikernas hyllor. Dietisten Sara Ask har skrivit boken ”Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna” där hon vill hjälpa oss få ett mer balanserat förhållande till sockret.

Hur ser du som dietist på vårt förhållande till socker?
– Det är ingen tvekan om att vissa äter mer socker än vad som är bra – men jag tror också att många som har ett helt rimligt intag tror att de äter onyttigt. Jag upplever att det fokuseras onödigt mycket på enskilda ingredienser, som socker, i stället för att se helheten, och det tycker jag är synd.

 

Många är väldigt kritiska till socker, är det motiverat eller råder det moralpanik?
– Lite moralpanik råder det tycker jag. Många tror nog att det finns mer vetenskapligt stöd för farorna med socker än det i själva verket gör. Socker kommer aldrig att bli någon hälsomat, det innehåller ju inget vi behöver. Men det är heller inget gift. Den forskning som finns idag tyder inte på att socker i rimliga mängder i sig är farligt för hälsan. Däremot tycker de flesta att socker är gott, och det kan leda till att man förleds att äta mer över lag, något som kan leda till övervikt – och det är där hälsofarorna ligger.

LÄS OCKSÅ: Osunda matvanor tidigt bäddar för hög alkoholkonsumtion

Du kallar dig för ”Barndietisten”, hur brukar du råda föräldrar som är oroliga att barnen få i sig för mycket socker?
– Att väja för de uppenbara sockerkällorna, som saft, godis och glass till vardags. Men jag är inte för några generella förbud, eftersom det finns risk att det ökar intresset ännu mer. Förbjuden frukt smakar bäst – det gäller även här. Och eftersom barn har en stark medfödd förkärlek för sött är det bra att hjälpa dem att hitta ett förhållningssätt sig till allt det goda. Lördagsgodis är ett bra exempel på det. 

Många menar att socker är beroendeframkallande och flera dieter förespråkar ett strikt uteslutande av socker, hur ser du på det?
– Jag är inte främmande för tanken att vissa kan ha en dragning till socker som är så stark att det är allt eller inget som gäller. Full respekt från min sida om de väljer att avstå helt. Däremot tycker jag att det är viktigt att de som förespråkar olika dieter inte demoniserar sockret utan prata sakligt om det, så att det inte blir onödigt laddat. Om vi känner skuld och skam när vi äter sötsaker verkar njutningen paradoxalt nog kunna bli ännu starkare och det riskerar att bli en onödig kamp.

LÄS OCKSÅ: Socker kan ligga bakom många psykiska besvär

Du skriver att det går att vara vän med sockret, hur går det till i praktiken?
– Genom att se socker för vad det är, en ingrediens bland många andra och inse att hälsa varken skapas eller förstörs av ett enskilt näringsämne – tvärtom är det många faktorer som bidrar. Det jag hoppas är att ökad kunskap om socker och ökad förståelse för varför vi gillar det och vilka skillnader som finns oss människor emellan ska göra att man hittar ett förhållningssätt som passar för just en själv. 

I boken står det att socker inte har några fettbildande egenskaper, det kan nog provocera många. Menar du att man inte går upp i vikt av att äta socker?
– Jag skriver att socker inte har några unika fettbildande egenskaper. Med det menar jag att man inte går upp mer i vikt av socker än av andra kolhydrater eller av fett. Man har till exempel gjort studier när människor fått lika mycket kalorier, men olika fördelat mellan fett, kolhydrater och protein. Där såg man att även när människor fick nära hälften av energin i form av socker så ökade de inte mer i vikt jämfört med de som fick en vettigare fördelning, så länge energiintaget var konstant. Men i verkliga livet, när man väljer fritt hur mycket man äter, kan produkter med socker i vara så goda att vi äter mer energi totalt än vi gör av med och då går upp i vikt.

I boken skriver du att det saknas konsensus inom forskarvärlden att socker är cancerframkallande men det finns studier som pekar på det. Skulle du i ljuset av det rekommendera att de som fått en cancerdiagnos avstår från socker?
– World Cancer Research Fund (WCRF) gör regelbundet sammanställningar av forskningen som görs om mat och cancer, vilket är bra eftersom det är omöjligt för enskilda individer att bedöma bevisvärdet av enskilda studier. Studier på möss kan exempelvis inte direktöversättas till människor.
WCFRs slutsats är att det inte finns några starka bevis för att socker i sig leder till cancer. Det går heller inte att svälta ut tumörer genom att sluta äta socker. Till en person med en cancerdiagnos skulle jag framförallt lyfta sånt man vet som är extra bra, till exempel mat med mycket grönsaker, frukt, bär, nötter, fullkorn, fisk, baljväxter och nyttiga fetter, som raps- och olivolja. Där ryms också socker, i begränsad mängd. Däremot skulle jag avråda från läsk och annan sockersötad dryck till vardags, men det gäller alla. Socker i flytande form verkar vara svårare för kroppen att registrera.

 

LÄS OCKSÅ: Ny studie bevisar: Socker får cancertumörer att växa

Många tror att sockerskatt eller skatt på sötade drycker – då främst läsk – skulle kunna bidra till en bättre folkhälsa, hur ser du på det?
– Jag är emot en generell sockerskatt, bland annat eftersom sockerinnehållet är ett så trubbigt mått på hur bra eller ohälsosamt ett livsmedel är. Skatt på sockersötade drycker skulle jag kunna överväga, men egentligen tror jag mer på att försöka förändra miljön och tillgängligheten, för att människor inte ska lockas att köpa sånt de egentligen inte hade tänkt sig. 

Har du några tips till den som vill dra ned på sin sockerkonsumtion men ändå njuta av att äta något sött då och då?
– Att fundera igenom vilka ens främsta sockerkällor är och lägga sockret där man tycker att det gör mest nytta. Äta medvetet och njuta av det i stället för att slentriandricka det i form av läsk, till exempel. 

Hur ser ditt eget förhållande till socker ut?
– Det är väldigt oladdat. Det finns alltid hemma och om jag bakar använder jag oftast vanligt strösocker, eller brunt socker om jag vill åt den smaken. Ibland blir det en nypa i tomatsåsen, ibland en kanelkaka till kaffet eller en bit choklad efter maten. Jag äter nog socker i någon form varje dag, men framförallt äter jag mig mätt på vanlig bra mat.

Av Nina Törmark


Sara Ask

Yrke: Dietist, går även under namnet Barndietisten
Aktuell med:
Boken "Bli vän med sockret – Att överleva i sötsaksdungeln med en stenåldershjärna" på Mondial förlag, har tidigare givit ut boken "Barn och mat" (2018) på samma förlag.
Mer info: Läs mer om Sara på hennes hemsida.

Foto: Maria Annas

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.