Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sätt stopp för din pollenallergi – utan mediciner

Fakta

Pollenbesvären uppstår när pollenkorn fastnar i näsans och ögonens slemhinnor. Hur svåra besvären är beror på hur mycket samt vilken typ av pollen som finns i luften.
Pollensäsongen pågår i regel från tidig vår till sen höst beroende på var i landet man bor och på hur mild hösten och vintern är.

Tydliga symtom är att det rinner från ögon och näsa. Slemhinnorna svullnar och man kan börja hosta. Vissa drabbas även astma.
Många känner inte till att pollenallergi faktiskt påverkar hela kroppen. Man får en sjukdomskänsla och blir ofta trött och hängig. Symtomen kan i mångt och mycket likna influensa, menar forskare.
Även humöret påverkas ofta negativt och man kan få svårt att koncentrera sig och svårt att sova.

Mycket tyder på att allergiska besvär inte existerade före industrialismens genombrott. I synnerhet har det skett en ökning under efterkrigstiden, alltså efter 1945.
Det finns många hypoteser bland forskare om varför allergierna ökat explosionsartat i västvärlden. Många tror att det kan bero på att vi har för rent omkring oss.
Källor: Aftonbladet/Vårdguiden och pollenexperten Åslög Dahl, forskare vid Göteborgs universitet.

Ungefär två miljoner svenskar som lider av luftburna allergier orsakade av sådant som björkpollen, blommande gräs, gråbo…
Under några intensiva månader sitter man som allergidrabbad fast i ett gissel med rinnande näsa och ögon, nysningar. Dygnet runt, dag ut och dag in.
Men det finns hjälp av få. Här är ett av de smartaste knepen. 

Det vanligaste sättet att försöka komma till rätta med besvären är att använda medicin, så kallade antihistaminer. Men det finns alternativ som visat sig lika effektiva – men som inte kräver medicinering. Ett av dem är till exempel något som kallas Nasaleze, som är ett medicintekniskt hjälpmedel med en stor fördel gentemot annan allergibehandling. Det blockerar upptaget av pollen och du slipper biverkningar.

 

Läs också: Dags att rusta sig för pollensäsongen – 6 tips!

Som ett filter i näsan
Istället för att enbart dämpa allergireaktionen, fungerar den nämligen som ett extra filter i näsan, vilket hindrar allergireaktionen från att uppstå. Man tar helt enkelt bort problemet, inte enbart symtomen.
Rent praktiskt fungerar det så att näsans slemhinna får hjälp att filtrera bort oönskade partiklar, så att dessa inte längre kommer i kontakt med slemhinnorna i samma utsträckning.

Bra alternativ för gravida, ammande och barn
Det speciella med just denna behandlingsmetod är att den verkar utan någon egentlig aktiv substans, utan istället tar bort allergenerna innan de kan göra någon skada. Och eftersom den inte tas upp av kroppen finns heller ingen risk för biverkningar, vilket gör metoden lämplig även för gravida, ammande och barn.

Läs också: Gravida bör undvika pollen

Så fungerar det
En allergi utlöses huvudsakligen av att luftburna allergener (pollen, dam, kvalster etcetera) når mastcellerna på näsans slemhinna. Detta frisätter histamin som i sin tur ger en allergisk reaktion. Även reaktioner i ögon och hals startar huvudsakligen genom en allergisk reaktion i näsan.
Nasaleze skyddar kroppen genom att bilda en skyddande barriär som hindrar allergenerna att nå mastcellerna. Allergireaktionen mildras eller uteblir helt.

 

95 procent besvärsfria
Effekten av Nasaleze är visad i fler oberoende, publicerade vetenskapliga studier. Bland annat visar en av studierna* att 95 procent av försökspersonerna klarade hela pollensäsongen med enbart den som hjälp. Även en studie vid Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus i Göteborg visade på mycket goda resultat.

Läs också: Naturliga behandlingsmetoder för pollenallergi – lista A-Ö

Av Redaktionen

* Referens: Användningen av Nasaleze vid allergi och hösnuva Advances In Therapy: Vol 20 nr 4, Aug 2003.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Pollenbesvären uppstår när pollenkorn fastnar i näsans och ögonens slemhinnor. Hur svåra besvären är beror på hur mycket samt vilken typ av pollen som finns i luften.
Pollensäsongen pågår i regel från tidig vår till sen höst beroende på var i landet man bor och på hur mild hösten och vintern är.

Tydliga symtom är att det rinner från ögon och näsa. Slemhinnorna svullnar och man kan börja hosta. Vissa drabbas även astma.
Många känner inte till att pollenallergi faktiskt påverkar hela kroppen. Man får en sjukdomskänsla och blir ofta trött och hängig. Symtomen kan i mångt och mycket likna influensa, menar forskare.
Även humöret påverkas ofta negativt och man kan få svårt att koncentrera sig och svårt att sova.

Mycket tyder på att allergiska besvär inte existerade före industrialismens genombrott. I synnerhet har det skett en ökning under efterkrigstiden, alltså efter 1945.
Det finns många hypoteser bland forskare om varför allergierna ökat explosionsartat i västvärlden. Många tror att det kan bero på att vi har för rent omkring oss.
Källor: Aftonbladet/Vårdguiden och pollenexperten Åslög Dahl, forskare vid Göteborgs universitet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.