Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför behöver du selen

Selen är ett livsviktigt grundämne som måste tillföras via kosten eller genom tillskott. Sveriges jordar har bland de lägsta halterna i världen. Intensiv odling, tungmetallnedfall och markförsurning har bidragit till att försämra halterna ytterligare. Här får du veta mer.

Andra länder med mycket låga halter är bland annat Nya Zeeland som importerar selenrikt australiensiskt vete. Finland har blandat selen i konstgödseln och i delar av Kina ges selen som kosttillskott.

Varför behöver kroppen selen?
Selen finns i alla kroppens celler. Det ingår i antioxiderande enzymer som skyddar mot fria radikaler och därmed en mängd sjukdomar och åldrande. Selen stärker hjärtat och andra musklers funktioner, verkar uppbyggande för levern, förebygger hjärtsjukdomar och stress, stärker immunförsvaret och förstärker effekterna av vitamin E.

Avgiftar kroppen
Selen krävs för kroppens syreförsörjning och ämnesomsättning. Kroppens ”må bra”-hormoner, dopamin och serotonin, stimuleras av selen. Selen har visat sig ha en skyddande effekt vid kvicksilverförgiftning och avgiftar kroppen från kadmium, ett giftigt ämne som bland annat ger upphov till högt blodtryck. Det krävs även selen för att kroppen ska kunna producera prostglandiner som också är blodtrycksreglerande.

 

Upptag och källor
Kroppens förmåga att ta upp selen är god men i Norden har de selenfattiga jordarna gjort att nordbor har hälften så höga selenhalter i blodet jämfört med de som bor i USA.
Smör, fisk, kött, paranötter, fullkornsvete, lever, njure, ägg och råris är några av de livsmedel som innehåller högst halter av selen. För veganer är importerad pasta, hirs, råris, sesamfrön, baljväxter, nötter, mandlar och solrosfrön viktiga livsmedel med selen.
Selenmängden i ett livsmedel påverkas inte enbart av selenhalten i jorden utan även av raffinering och tillagning av maten.

Vad händer vid brist på selen?
Selenbrist ger en ökad risk för cancer, hjärt-kärlsjukdomar, tungmetallförgiftning och för tidigt åldrande. Studier ha visat att selenbrist hos äldre kan leda till försvagade muskler.
Högst koncentration av selen finns i könskörtlar och sädesceller. Brist på selen kan orsaka impotens och sterilitet.
Växtvärk är något som många barn drabbas av, men man vet inte säkert vad som är orsaken. Svenska barnläkare har gjort en studie som visade att värken förbättrades betydligt efter ett selentillskott.

Kan hjälpa vid depression och trötthet
Förutom alla de som bor i områden med selenfattiga jordar så finns en ökad risk för brist för rökare, vegetarianer, gravida, äldre och växande ungdomar.
Depression, trötthet och nedsatt mental skärpa kan avhjälpas med ett tillskott av selen.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.