Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

skål med paranötter

Selen kopplas till svårighetsgraden av covid-19 – men vad är selen?

Studier har visat ett samband mellan selen och svårighetsgraden av insjuknandet i covid-19. De med låga halter av selen i kroppen fick kraftigare symtom och de med högre nivåer blev inte lika sjuka och tillfrisknande snabbare. Paranötter innehåller rikligt med selen. En-två nötter per dag täcker in dagsbehovet.

Selen spelar en stor roll för vår hälsa för att flera av kroppens proteiner ska fungera bra. 25 av våra gener kodar för proteiner som innehåller selen och selen är band annat viktigt när vi drabbas av virussjukdomar.

 

Selen är ett viktigt spårämne och finns bland annat i mjölk, fisk, ost, paranötter och ägg. Selen får vi i också i oss när vi äter frukt och grönsaker. Men i Europa och då också i Sverige har vi har selenfattiga jordar i Sverige därför är det inte alldeles ovanligt att ha ett för lågt selenvärde.

LÄS OCKSÅ: Visste du det här om D-vitamin?

Sköldkörteln behöver selen

Paranötter är det livsmedel som innehåller mest selen per gram. Äter du två paranötter per dag får du i dig mer än den rekommenderade dagsdosen. Tycker du inte om dessa nötter eller är allergisk är förstås ett tillskott med selen en säker väg för att se till att selennivåerna är bra.

Det finns några områden som tillräckliga nivåer av selen är enormt viktiga för så att vi bibehåller hälsan, bland annat sköldkörteln. Det är sedan länge känt att jod har en viktig funktion för sköldkörteln och dess hormoner, men att selen är viktigt för sköldkörtelns normala funktion är en nyare upptäckt.

Mikael Björnstedt, överläkare och professor vid Karolinska Institutet säger:

– Det har gjorts flera studier och metaanalyser som visar att selen spelar en viktig roll för att sköldkörteln ska fungera normalt. Har man en långvarig selenbrist kan hormonproduktionen komma ur balans. Det finns studier som visar att patienter som tog medicin för sin sköldkörtelsjukdom kunde minska användningen av medicinen när deras dagsdos av selen uppnådde en beräknad rekommenderad nivå.

LÄS OCKSÅ: Patienter med högt selenintag tillfrisknade snabbare från covid-19

Selen dödar tumörceller

Mikael Björnstedt leder också en forskargrupp som undersöker hur selen kan förbättra cancerbehandlingar. Sedan några år tillbaka ger forskarna höga doser av selen intravenöst till cancerpatienter där cellgifterna inte längre verkar, det vill säga där kroppen har utvecklat en resistens mot medicinen.

 

– 2015 publicerade vi en så kallad fas I-studie och resultaten från den studien visade att patienterna tålde höga doser, men att halveringstiden av läkemedlet var väldigt kort.
Nu genomför vi ytterligare en fas-I-studie där patienterna får selen under en längre tid. Syftet med en sådan studie är att undersöka hur selen uppträder som läkemedel och även undersöka säkerheten och eventuella biverkningar. Först när denna fas I-studie är utvärderad kan vi gå vidare med en studie som främst syftar till att jämföra effektiviteten av selen jämfört med konventionella cellgifter. I våra studier har vi sett att selenföreningar kan omvandlas från en antioxidant till en pro-antioxidant och faktiskt få tumörcellerna att begå självmord. Det mest intressanta är att ju aggressivare tumörcellerna är desto effektivare verkar selenet, säger Mikael Björnstedt.

Selen krävs för kroppens ämnesomsättning och syreförsörjning. Dopamin och serotonin, stimuleras av selen och det har även visat sig att selen har en skyddande effekt vid kvicksilverförgiftning och avgiftar kroppen från kadmium, ett giftigt ämne som bland annat ger upphov till högt blodtryck. Selen stärker hjärtat och tillsammans med Q10 ger det ett skydd mot hjärt-kärlsjukdomar. Mineralet behövs också för att kroppen ska kunna producera prostglandiner som också är blodtrycksreglerande.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.