stetoskop och rött hjärta

Selen och Q10 – en riktigt bra hjärtmedicin

Fakta

Är du i en riskgrupp för att drabbas av Q10-brist?

Äldre människor
I riskgruppen för Q10-brist hittar vi framförallt äldre människor. Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder vilket gör att vårt behov av Q10 ökar med åldern.
Redan 40-årsåldern är bristen så pass stor att vi kan börja uppleva oss trötta och att vi inte tål stress lika bra. Med stigande ålder ökar därför behovet av ett extra tillskott.

Intag av statiner
En stor riskgrupp för brist är de som äter kolesterolsänkande statiner. Studier har visat att statiner hämmar både den egna produktionen samt upptaget av Q10. De vanligaste biverkningarna av statinbehandling är trötthet och muskelsvaghet vilket även är symtom på låg Q10-nivå. Intag av kolesterolsänkande statiner kan halvera mängden Q10 i blodet på bara en månads tid.

Hårt tränande samt rökare
Låga Q10-nivåer förekommer hos personer med hög energiåtgång. Där hittar vi bland annat elitidrottare och rökare.
Studier har bland annat påvisat att hårt fysiskt arbete påverkar kroppens Q10-nivåer. Vid till exempel intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning.

Selen och Q10 i KiSel-10-studien
KiSel-10 är en studie som genomfördes i Sverige och analyserade effekterna av tillskott med selen och Q10. Forskarna fann att en kombination av dessa två ämnen var särskilt fördelaktig för äldre människor. De två aktiva substanser som användes i detta forskningsprojekt (som publicerades i the International Journal of Cardiology) var Pharma Nords Bio-Qinon Q10 och SelenoPrecise. Dessa valdes på grund av de har en gedigen dokumentation. Bio-Qinon Q10 och SelenoPrecise finns kombinerat i produkten SelenoQ10.

Det är fem år sedan KiSel10-studien skapade stora rubriker. Det var forskare vid Linköpings universitet som kunde visa att Q10 och selen minskar risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar med över 50 procent.
Nu har samma forskare fortsatt att analyserat blodproverna på de 443 pensionärerna i studien.
De nya resultaten är lika sensationella.

Om någon hade sagt till kardiologen och överläkaren Urban Alehagen som ledde KiSel10-studien, att det finns en medicin som kan halvera risken att dö i förtid i hjärt-kärlsjukdom skulle han inte ha trott på det. Den konventionella medicin som man i dag ger inom sjukvården till hjärtsjuka patienter minskar dödligheten med cirka 20 procent.
– Det var ett häpnadsväckande bra resultat. Men samtidigt ska vi komma ihåg att det var en liten studie och om våra forskningsresultat ska leda till att läkare ändrar sina behandlingsrutiner behöver vi kanske tre, fyra större studier och ändå upp till 4 000 deltagare istället för 443. Men vår studie gjordes utan sponsring, därför var den liten, säger Urban Alehagen.

► Läs också: 11 tillfällen då Q10 hjälper

 

Kardiologen: ”Om man återställer selen och Q10-balansen lever man längre”
På grund av de överraskande resultaten ifrån huvudstudien bestämde sig Urban Alehagen och hans kollegor att gräva djupare i det redan befintliga resultaten. De plockade fram pensionärernas blodprov igen för att ta reda på varför dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar minskade så dramatiskt hos de som fick SelenQ10-tillskottet.
– Alla nya analyser pekar i en enda riktning. Det vill säga, att om vi har brist på selen och Q10 och återställer den balansen kommer vi att må bättre. Vi kommer att ha större motstånd mot sjukdomar och vi kommer att leva längre, säger Urban Alehagen.

Mätte graden av inflammation i blodet
Det första man tittade på var graden av inflammation i kroppen. De som är centralt hos en hjärtsjuk person är att de har en ständigt pågående inflammation i kroppen. Att man får det beror på livsstilen och den största orsaken är felaktig kost som till slut leder till åderförkalkning. Och där såg forskarna att de som fått SelenQ10-tillskottet hade klart mindre inflammation.

I Europa är jordarna selenfattiga
Q10 finns i alla våra celler och det behövs för cellernas energiproduktion. Eftersom hjärtat jobbar oavbrutet förbrukar vi mycket Q10. Har vi brist på Q10 känner vi oss trötta. Vår produktion av Q10 i hjärtmuskeln är högst när vi är i 20 års-åldern. Men när vi fyllt 80 år finns bara 50 procent av produktionen kvar trots att hjärtat slår lika mycket.
– Q10 och selen är ämnen som samverkar i kroppen. Selen behövs för att cellerna ska kunna tillgodogöra sig Q10 genom att bygga om ämnet till en kemiskt aktiv form. Och Q10 behövs för att cellen på ett optimalt sätt ska kunna bygga selenhaltiga enzymer, där vi idag känner till 23 olika typer. I Europa har vi selenfattiga jordar och eftersom den möjliga selenbristen hos försökspersonerna skulle göra Q10-tillskott mindre verksamt kombinerades därför de båda ämnena i studien, förklarar Urban Alehagen.

 Läs också: Därför behöver du selen

Selen och Q10 – några av kroppens viktigaste antioxidanter
Det andra man tittade på var den oxidativa stress som cellerna utsätts för. Oxidativ stress uppstår när vi utsätts för angrepp eller belastning. Det kan vara bakterier, virus och svamp men också stress, kyla, värme och andra tuffa omständigheter. När cellerna utsätts för någon eller några av dessa attacker får de jobba i motvind. Det är då cellerna behöver antioxidanter för att minska på de ämnen som gör att vi inte mår bra.
– Selen och Q10 är några av de viktigaste antioxidanterna som finns i kroppen. Om vi inte hade Q10 och selen i kroppen då skulle vi dö eftersom de är involverade i många livsuppehållande processer. När vi analyserade halten av oxidativ stress visade det sig att de som fått kosttillskottet hade mycket mindre oxidativ stress än de som inte fick selen och Q10. I Australien ger man exempelvis Q10-tillskott till alla som gör en planerad hjärtoperation, eftersom det minskar vårdtiderna påtagligt, berättar Urban Alehagen.

► Läs också: Piggare med Q10 och selen!

kardiologen och överläkaren Urban Alehagen

Urban Alehagen, kardiolog och överläkare

”Effekten höll i sig tio år senare”
Forskarna tittade också på allt från motivation till bättre ork samt på livskvalitén och hur länge man kunde hålla patienter utanför sjukhuset.
– Vi såg signifikanta skillnader mellan de som fick kosttillskottet och de som fick placebo. En annan viktigt upptäckt var att effekten av SelenQ10-tillskottet höll i sig tio år senare. Vår studie pågick i fyra år och de som fick tillskottet och hade påverkat sjukdomseffekter som åderförkalkning så påtagligt att effekterna kunde avläsas också efter tio år – även om de inte fått någon behandling de senaste sex åren, säger Urban Alehagen.

Q10 – ett kritiskt ämne för hjärtat
Q10, som är ett kroppseget ämne, deltar vid energiproduktionen i kroppens celler. Det fungerar lite som ett tändstift i kroppens egen energifabrik. Så fort nivån av Q10 sänks får vi en sämre energiproduktion. Därför är det ett väldigt kritiskt ämne för hjärtat, som behöver massor av energi. Särskilt hjärtat innehåller mycket Q10 eftersom det går åt mycket energi att ständigt pumpa blod. Q10 finns också i maten vi äter, särskilt i kött och fisk.

► Läs också: Q10 tar hand om ditt hjärta

Viss hjärtmedicin sänker Q10-halten
Nästan alla hjärtsjuka personer får i dag kolesterolsänkande mediciner, så kallade statiner. Men statiner minskar produktionen av Q10 och brist på Q10 försämrar prognosen vid hjärtsvikt.
– När cellerna ska bygga kolesterol, som är viktigt att ha i normala mängder, så blockeras produktionen av Q10 om man får statiner. Men tar man då tillskott av Q10 så kan man normalisera värdet och det tycker vi är viktigt att berätta. Lika viktigt är det att berätta att av de tio olika fabrikat vi tittade på inför vår studie så var Pharma Nords selen och Q10 därför att de har kvalitetskontroll och dokumentation, avslutar Urban Alehagen.

► Läs också: Q10 och lagrad vitlök mot statinernas biverkningar

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Är du i en riskgrupp för att drabbas av Q10-brist?

Äldre människor
I riskgruppen för Q10-brist hittar vi framförallt äldre människor. Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 20-30 års ålder vilket gör att vårt behov av Q10 ökar med åldern.
Redan 40-årsåldern är bristen så pass stor att vi kan börja uppleva oss trötta och att vi inte tål stress lika bra. Med stigande ålder ökar därför behovet av ett extra tillskott.

Intag av statiner
En stor riskgrupp för brist är de som äter kolesterolsänkande statiner. Studier har visat att statiner hämmar både den egna produktionen samt upptaget av Q10. De vanligaste biverkningarna av statinbehandling är trötthet och muskelsvaghet vilket även är symtom på låg Q10-nivå. Intag av kolesterolsänkande statiner kan halvera mängden Q10 i blodet på bara en månads tid.

Hårt tränande samt rökare
Låga Q10-nivåer förekommer hos personer med hög energiåtgång. Där hittar vi bland annat elitidrottare och rökare.
Studier har bland annat påvisat att hårt fysiskt arbete påverkar kroppens Q10-nivåer. Vid till exempel intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och såväl fysisk som psykisk utmattning.

Selen och Q10 i KiSel-10-studien
KiSel-10 är en studie som genomfördes i Sverige och analyserade effekterna av tillskott med selen och Q10. Forskarna fann att en kombination av dessa två ämnen var särskilt fördelaktig för äldre människor. De två aktiva substanser som användes i detta forskningsprojekt (som publicerades i the International Journal of Cardiology) var Pharma Nords Bio-Qinon Q10 och SelenoPrecise. Dessa valdes på grund av de har en gedigen dokumentation. Bio-Qinon Q10 och SelenoPrecise finns kombinerat i produkten SelenoQ10.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.