Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna fotad mot en turkos bakgrund som ser glad och frisk ut och ytterligare bild med olika sorters oljor i glasflaskor

Senaste trenden: Sköt hela din skönhetsrutin – med hjälp av oljor

Har du ett badrumsskåp fyllt till bredden med krämer, serum och balms? Det är ofta överkurs. Med hjälp av några väl utvalda oljor har du i princip allt du behöver till hela din skönhetsrutin.
Här är guiden till oljorna som passar för just dig.

Att sköta hela sin skönhetsrutin med enbart oljor är både ett effektivt och skonsamt sätt att få en välmående hy med rejält med glow. Oljor passar både som rengöring och är ofta ett renare alternativ till ansiktskräm. Huden bildar naturligt fett i våra talgkörtlar vars uppgift är att smörja huden, hålla den elastisk och motståndskraftig.

LÄS OCKSÅ: Skönhetspanelen testar: Ansiktsolja

Hudens skyddsmekanism
Fettet är alltså en del av hudens skyddsmekanism och genom att addera oljor i vår hudvård hjälper du till att boosta huden, oavsett om du har torr eller fet hy, enligt Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.
– En fet hy överproducerar talg vilket kan vara hormonellt eller bero på att huden är yttorr, alltså att överhuden är uttorkad. Oljor förser

Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg

Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg Foto: Michael Tomescu

 

huden med nödvändiga fettsyror och gör den smidig igen.
Så länge du använder rätt olja för din hudtyp behöver du alltså inte oroa dig för att bli flottig i ansiktet även om du har fet hy.
– Kokosolja är en olja med mycket mättat fett som kan verka tilltäppande på huden, vilket gör att man inte rekommenderar det som ansiktsolja för en fet hy. För en torr hud kan det dock fungera utmärkt. Olivolja är också en fet olja som absorberas relativt långsamt av huden.

LÄS OCKSÅ: Naturens apotek: För hud & hår

Rätt olja för din hy
För att uppnå önskad effekt behöver du därför hitta rätt olja för just din hy. Ju fetare olja desto långsammare absorption, vilket passar bra för torr hud och sämre för fet hy.
– Hur fet eller torr en olja är beror på dess fettsyrasammansättning. Har du en fet hy är du i behov av torra oljor som nyponfröolja eller tistelolja, medan om du är torr kan du välja en lite fetare olja som mandel- eller olivolja som effektivt kapslar in fukten.
Det är också viktigt att välja rätt olja som passar din hudtyp - just nu. På vintern är ofta huden torrare och i behov av lite extra fukt, och klarar av fetare oljor.
– Tänk även på att köpa oljor av bra kvalitet och att välja ekologiskt certifierade oljor för att skona både miljön och din hälsa.

Andra saker du behöver ha i åtanke när du ska uppdatera din skönhetsrutin är att lägga till ett ansiktsvatten som ger huden fukt innan ansiktsoljan. Olja innehåller 100 procent fett och huden behöver både fukt och fett för att vara i balans.
– Jag vill också slå ett slag för synergieffekten du får om du blandar flera oljor, eftersom du då kan dra nytta av oljornas olika egenskaper. Vill du byta ut din ansiktskräm, som är en komplex sammansatt optimerad produkt, mot en olja är det därför bättre att välja en sammansatt ansiktsolja som på motsvarande sätt kan optimera effekten.

Vilken olja passar dig?

  • Arganolja
    Absorption: Halvtorr
    Beskrivning: Rik på fytosteroler och antioxidanter. Bra för att bygga upp huden och går rätt snabbt in i huden.
    Passar: Torr, skadad och mogen hud. Uppskattas även av fet hy i mindre mängder.
  • Sesamolja
    Absorption: Halvfet
    Beskrivning: Rik på essentiella omega-6-fettsyror, antioxidanter och lecithin. Upplevs lite fetare på huden. Värms upp inom ayurvedan för enklare absorbering. En bra basolja som ofta blandas med andra oljor.
    Passar: Torr hud.
    LÄS OCKSÅ: Guide: 7 vegetabiliska superoljor för huden
  • Mandelolja
    Absorption: Halvfet
    Beskrivning: Klassisk och mild hudvårdsolja som många gillar att ha för att lösa upp mascara och annat smink.
    Passar: Torr, känslig. Även bra till bebisar.
  • Gurkörtsolja
    Absorption: Torr
    Beskrivning: Rik på GLA, gamma-linolensyra, som har en antiinflammatorisk effekt. Innehåller dubbelt så mycket GLA som nattljusolja. Lätt känsla på huden.
    Passar: Yttorr hud. Passar också för inflammatorisk, känslig och fet hy.
    LÄS OCKSÅ: Mandelolja – perfekt för den känsliga hyn
  • Broccolifröolja
    Absorption: Halvtorr
    Beskrivning: Rik på erukasyra som har en mjukgörande och utslätande effekt på huden. Lätt känsla på huden. Påminner lite om silikoner och kan till exempel användas som hårolja och primer under makeup.
    Passar: Mogen, blandad och fet hy.
  • Nyponfröolja
    Absorption: Torr
    Beskrivning: Populär anti-age-olja på grund av sitt rika innehåll av vitamin A, omega-3 och 6 samt karotenoider som både ger färg och lyster.
    Passar: Mogen, blandad och fet hy. Fin till torr hud om den blandas med en fetare olja.
    LÄS OCKSÅ: Nyponfröolja – gör underverk för den mogna hyn
  • Avokadoolja
    Absorption: Halvfet
    Beskrivning: Halvfet olja som upplevs torrare på grund av dess innehåll av bland annat steroler och squalane, vilket gör att den snabbt går in i huden. Mjukgör, verkar fuktighetsbevarande och vårdar huden.
    Passar: Torr, känslig och inflammatorisk hud.
  • Hampfröolja
    Absorption: Torr
    Beskrivning: Har en optimal balans mellan omega-3 och 6, vilket gör den effektiv till eksemhud. Innehåller flera antioxidanter och sjunker snabbt in i huden.
    Passar: Fet hud, blandhy och inflammatorisk hud.
  • Jojobaolja
    Absorption: Torr
    Beskrivning: Består till största delen av gadoljesyra som egentligen är ett vax och inte en olja, detta ger jojobaolja ett mycket bra skydd och balanserar huden. Oljan liknar hudens egna fett som också innehåller vax vilket gör att oljan snabbt sjunker in i huden. En olja som både funkar för rengöring och för insmörjning.
    Passar: Alla hudtyper.

Blandningar som passar till olika hudtyper

  • Fet hy: Jojoba, gurkört, hampa
  • Torr hy: Mandel, avokado, sesam
  • Blandad hy: Argan, jojoba, gurkört
  • Moge hy: Argan, nyponros, broccoli
  • Känslig hy: Gurkört, jojoba, avokado

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.