Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Catarina Henriksson hjular med längdskidor

Sista-minutentips inför Vasaloppet

Fakta

Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Catarinas meriter:
Vasaloppet 3 gånger ("En tid på 6,01 som bäst som fortfarande kan bli bättre, så nästa gång...")
Öppet spår en gång
Tjejvasan 10 gånger med bästa tid 1,33.

Nu är det inte långt kvar till Vasaloppet går av stapeln. Kurera har pratat med Catarina Henriksson som driver företaget Träningsinspiratören som jobbar med längdskidåkning, för att få de sista tipsen för att kunna genomföra tävlingen på ett bra sätt och få en riktigt trevlig dag i spåren.

Vasaloppet är en prestation. För många åkare tar loppet lika lång tid, eller längre, än en normal arbetsdag. Den sista veckan är det mestadels vila som gäller men det gäller att ha anpassat sin kropp för detta långa lopp under hösten och vintern.
– Mitt tips är att du genomför ett sista långpass, förslagsvis två till tre timmar, i lugnt tempo under den sista helgen före loppet. Det blir en sista anpassning för kroppen att åka långt och länge. Har du haft en bra träningsperiod bakom dig kan du även köra ett intervallpass i högre tempo, exempelvis åtta backintervaller à två minuter, i början av veckan. Sedan gäller det mest att vila denna vecka. Har du möjlighet kan det vara skönt att köra en halvtimmes skidpass dagen innan loppet, där du bara glider lugnt och provar känslan i vasaspåren och öka ditt fokus på morgondagens utmaning, berättar Catarina Henriksson som själv har genomfört Vasaloppet tre gånger, Öppet Spår en gång och Tjejvasan så många som tio gånger.

 

Ät, drick, sov
Under Vasaloppet gör man av med en stor mängd energi och det är viktigt att fylla på energidepåerna i musklerna under sista veckan. Fokus bör ligga på att äta, dricka vatten och sova.
– Minst tre dagar innan loppet ska du släppa på träningen helt och bara ägna dig åt att äta stora mängder kolhydrater. Ät en extra stor portion vid varje måltid och att ät ofta, gärna mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen bestående av långsamma kolhydrater. Exempelvis en tallrik fil och müsli samt grovt bröd istället för en kopp kaffe. Dessa dagar är syftet att bunkra kolhydrater i muskeldepåerna som då lagras som glykogen som kommer att användas under loppet. Denna lagringsmöjlighet kan nämligen utökas markant lokalt i muskeln genom att du äter extra mycket och vilar muskeln. Det är därför viktigt att du under denna period vilar så du inte använder upp den lagrade energin. Tänk på att dricka extra mycket vatten då kolhydrater binder vätska i kroppen – du förbrukar alltså extra mycket vätska. På tävlingsdagens morgon är det bra om du kan äta en kraftig frukost, gärna bestående av havregrynsgröt och fullkornsbröd, tipsar Catarina.

Catarina Henriksson

Catarina Henriksson.

Ha gärna med extra energi och vätskebälte
Under loppet finns ett antal matkontroller som serverar buljong, saltgurkor, vasaloppsbullar, energidryck och vatten.
– Stanna vid varje kontroll och ät eller drick lite så att du håller energibalansen i kroppen. Avsluta gärna med någon mun vatten så du slipper få en ”klibbig” känsla i munnen av allt socker. Stanna inte för länge vid kontrollerna eftersom det gör att du kommer ur fokus, tappar flyt i åkningen och känner dig trött. Fyll på med vätska och energi i farten. Ha gärna energi i form av Dextrosol eller energi-gel i fickan och ett vätskebälte fyllt med sportdryck så att din energi inte når botten emellan matkontrollerna. Det händer garanterat någon gång under loppet och då kan jag lova att du är glad att du har egen energi att trolla fram, säger Catarina.

Små tips veckan innan loppet:
• Klipp dina tånaglar noga så du slipper få onödigt nageltrång och obehag under loppet.
• Försök att hålla dig frisk genom att ”sprita” händerna ofta, undvik stora folksamlingar, sov mycket, ät regelbundet och var alltid rätt och varmt klädd.
• Tycker du vallning är en svår ekvation så är tipset att lämna in dina skidor till proffsen som vallar dem med dagens fäst och glidvalla så du har bra skidor under loppet. Går bra bokas i förväg.
• Planera din åk klädsel genom att kolla upp innan vilken ungefärlig temperatur det ska vara under dagen. Det är jobbigt och tungt att vara för varmt klädd men obehagligt att frysa om det skulle bli en jättekall morgon. Ha en tunn innervante som går lätt kan ta av sig under loppet och gärna en extra tröja för att slippa bli kall och nedkyld under starten.

 

Små tips under loppet:
• Fokusera på kilomenter-skylten som säger hur långt det är till nästa matkontroll, lite mer positivt än att läsa hur långt det är kvar av hela sträckan.
• Håll till höger om du åker lite långsammare så du inte blir stressad av dem bakom som gärna vill åka fortare.
• Planera din åkning så att du hinner byta spår om någon ramlar framför dig – som vid bilkörning.
• Tänk på tekniken när du börjar bli trött så känns åkningen lättare.
• Njut av omgivningen och din skidåkning!

Ha något att se fram emot!
Att gå i mål i Mora efter nio avverkade mil på skidor är en fantastisk skön känsla. Du lämnar ifrån dig ditt chip som registrerar tiden och lämnar skidorna i skidinlämningen.
– Efter lite dricka och något ätbart tar du bussen till den efterlängtade varma duschen och middagen som ingår i din startavgift på Vasaloppet. Mitt tips är att ha något extra gott att se fram emot nedpackat i din väska så som en god choklad, kall öl eller vad du tror att du kan längta efter en rejäl kraftansträngning, avslutar Catarina och önskar alla Vasaloppsåkare ett stort lycka till!
Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag i sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Av Malin Duvstedt


Fakta

Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Catarinas meriter:
Vasaloppet 3 gånger ("En tid på 6,01 som bäst som fortfarande kan bli bättre, så nästa gång...")
Öppet spår en gång
Tjejvasan 10 gånger med bästa tid 1,33.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

 

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.