Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Catarina Henriksson hjular med längdskidor

Sista-minutentips inför Vasaloppet

Fakta

Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Catarinas meriter:
Vasaloppet 3 gånger ("En tid på 6,01 som bäst som fortfarande kan bli bättre, så nästa gång...")
Öppet spår en gång
Tjejvasan 10 gånger med bästa tid 1,33.

Nu är det inte långt kvar till Vasaloppet går av stapeln. Kurera har pratat med Catarina Henriksson som driver företaget Träningsinspiratören som jobbar med längdskidåkning, för att få de sista tipsen för att kunna genomföra tävlingen på ett bra sätt och få en riktigt trevlig dag i spåren.

Vasaloppet är en prestation. För många åkare tar loppet lika lång tid, eller längre, än en normal arbetsdag. Den sista veckan är det mestadels vila som gäller men det gäller att ha anpassat sin kropp för detta långa lopp under hösten och vintern.
– Mitt tips är att du genomför ett sista långpass, förslagsvis två till tre timmar, i lugnt tempo under den sista helgen före loppet. Det blir en sista anpassning för kroppen att åka långt och länge. Har du haft en bra träningsperiod bakom dig kan du även köra ett intervallpass i högre tempo, exempelvis åtta backintervaller à två minuter, i början av veckan. Sedan gäller det mest att vila denna vecka. Har du möjlighet kan det vara skönt att köra en halvtimmes skidpass dagen innan loppet, där du bara glider lugnt och provar känslan i vasaspåren och öka ditt fokus på morgondagens utmaning, berättar Catarina Henriksson som själv har genomfört Vasaloppet tre gånger, Öppet Spår en gång och Tjejvasan så många som tio gånger.

 

Ät, drick, sov
Under Vasaloppet gör man av med en stor mängd energi och det är viktigt att fylla på energidepåerna i musklerna under sista veckan. Fokus bör ligga på att äta, dricka vatten och sova.
– Minst tre dagar innan loppet ska du släppa på träningen helt och bara ägna dig åt att äta stora mängder kolhydrater. Ät en extra stor portion vid varje måltid och att ät ofta, gärna mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen bestående av långsamma kolhydrater. Exempelvis en tallrik fil och müsli samt grovt bröd istället för en kopp kaffe. Dessa dagar är syftet att bunkra kolhydrater i muskeldepåerna som då lagras som glykogen som kommer att användas under loppet. Denna lagringsmöjlighet kan nämligen utökas markant lokalt i muskeln genom att du äter extra mycket och vilar muskeln. Det är därför viktigt att du under denna period vilar så du inte använder upp den lagrade energin. Tänk på att dricka extra mycket vatten då kolhydrater binder vätska i kroppen – du förbrukar alltså extra mycket vätska. På tävlingsdagens morgon är det bra om du kan äta en kraftig frukost, gärna bestående av havregrynsgröt och fullkornsbröd, tipsar Catarina.

Catarina Henriksson

Catarina Henriksson.

Ha gärna med extra energi och vätskebälte
Under loppet finns ett antal matkontroller som serverar buljong, saltgurkor, vasaloppsbullar, energidryck och vatten.
– Stanna vid varje kontroll och ät eller drick lite så att du håller energibalansen i kroppen. Avsluta gärna med någon mun vatten så du slipper få en ”klibbig” känsla i munnen av allt socker. Stanna inte för länge vid kontrollerna eftersom det gör att du kommer ur fokus, tappar flyt i åkningen och känner dig trött. Fyll på med vätska och energi i farten. Ha gärna energi i form av Dextrosol eller energi-gel i fickan och ett vätskebälte fyllt med sportdryck så att din energi inte når botten emellan matkontrollerna. Det händer garanterat någon gång under loppet och då kan jag lova att du är glad att du har egen energi att trolla fram, säger Catarina.

Små tips veckan innan loppet:
• Klipp dina tånaglar noga så du slipper få onödigt nageltrång och obehag under loppet.
• Försök att hålla dig frisk genom att ”sprita” händerna ofta, undvik stora folksamlingar, sov mycket, ät regelbundet och var alltid rätt och varmt klädd.
• Tycker du vallning är en svår ekvation så är tipset att lämna in dina skidor till proffsen som vallar dem med dagens fäst och glidvalla så du har bra skidor under loppet. Går bra bokas i förväg.
• Planera din åk klädsel genom att kolla upp innan vilken ungefärlig temperatur det ska vara under dagen. Det är jobbigt och tungt att vara för varmt klädd men obehagligt att frysa om det skulle bli en jättekall morgon. Ha en tunn innervante som går lätt kan ta av sig under loppet och gärna en extra tröja för att slippa bli kall och nedkyld under starten.

 

Små tips under loppet:
• Fokusera på kilomenter-skylten som säger hur långt det är till nästa matkontroll, lite mer positivt än att läsa hur långt det är kvar av hela sträckan.
• Håll till höger om du åker lite långsammare så du inte blir stressad av dem bakom som gärna vill åka fortare.
• Planera din åkning så att du hinner byta spår om någon ramlar framför dig – som vid bilkörning.
• Tänk på tekniken när du börjar bli trött så känns åkningen lättare.
• Njut av omgivningen och din skidåkning!

Ha något att se fram emot!
Att gå i mål i Mora efter nio avverkade mil på skidor är en fantastisk skön känsla. Du lämnar ifrån dig ditt chip som registrerar tiden och lämnar skidorna i skidinlämningen.
– Efter lite dricka och något ätbart tar du bussen till den efterlängtade varma duschen och middagen som ingår i din startavgift på Vasaloppet. Mitt tips är att ha något extra gott att se fram emot nedpackat i din väska så som en god choklad, kall öl eller vad du tror att du kan längta efter en rejäl kraftansträngning, avslutar Catarina och önskar alla Vasaloppsåkare ett stort lycka till!
Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag i sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Av Malin Duvstedt


Fakta

Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Catarinas meriter:
Vasaloppet 3 gånger ("En tid på 6,01 som bäst som fortfarande kan bli bättre, så nästa gång...")
Öppet spår en gång
Tjejvasan 10 gånger med bästa tid 1,33.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.