Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Långa perioder av stillasittande ökar risken för bland annat övervikt, hjärt-kärlsjukdomar och typ 2 diabetes. Det räcker inte att träna hårt tre-fyra gånger i veckan om du har ett stillasittande jobb och sedan sitter en hel del hemma framför datorn eller teven.

 

Men forskning har visat att den som reser sig upp ur kontorsstolen och rör på sig någon minut och aktiverar kroppen motverkar därmed de negativa effekterna av långvarigt sittande.

LÄS OCKSÅ: Bortglömd fettsyra höjer det goda kolesterolet

Motverkar hjärt-kärlsjukdomar
En studie som nyligen publicerades i tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences berättar om varför folket i Hazda-stammen i Tanzania har så god hälsa. Precis som många av oss kontorsarbetare spenderar Hazda-folket nio-tio timmar om dagen i vila, men de har inte samma sjukdomar som vad vi har. Det menar studiens huvudförfattare, David Raichlen, professor vid University of South California. Han säger:

– Vi tror att det beror på att de inte sitter som vi när de vilar. De sitter på huk eller på knä i stället. Och det verkar vara nyckeln till deras förbättrade hälsa.

När vi sitter i en stol vilar musklerna i benen och skinkorna. Men om man sitter på huk, kröker ryggen och har fötterna på golvet, då arbetar musklerna och för det krävs en del energi, och musklerna använder sig av triglycerider, fett som finns i blodet. Höga nivåer av triglycerider är kopplade till hjärtsjukdomar, så genom att musklerna använder detta fett minskar nivåer i blodet och därmed risken för att få till exempel hjärtkärlsjukdomar eller typ-2 diabetes.

LÄS OCKSÅ: ”Behåll” hjärnan med träning

Utöka till fem minuter
En studie från 2015, som presenterades vid American College of Sports Medicine konferens i San Diego, visade att om du har ett stillasittande arbete och ställer dig upp varje halvtimme och gör knäböjningar och tåhävningar blev blodsockret bättre hos personer med typ-2 diabetes.

 

En annan studie som publicerades i European Journal of Prevensive Cardiology 2014, visade att personer mellan 51 och 80 år som utan problem kom upp ur ett knäböjande läge utan att använda händerna hade bättre förutsättningar att leva längre än de som var tvungna att använda händerna.

De amerikanska forskarna tycker att knäböj och tåhävningar är enkla och bra övningar som gör oss starka, smidiga och rörliga lederna. De rekommenderar att börja med knäböj och stå i den positionen i tio till 20 sekunder varje dag under en vecka. Förläng sedan tiden för varje vecka som går tills du kan stå i tre-fem minuter.

Av Inger Palm

Källa: Daily Mail


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

 

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.