Man med hörlurar sjunger animerade noter kommer ut

Att sjunga gör dig lugn och stark

Är du en sådan där som aldrig minns några låttexter?
Strunt i det – och sjung ändå!
Att sjunga medför nämligen omedelbara positiva effekter för både vårt psykiska och fysiska välmående.

Oavsett om du hör till typen som alltid går och trallar eller om skolans musiklektioner avskräckte dig så att du aldrig mer vill ta en ton, så finns det hälsofördelar med att göra just det. Ta ton alltså. Enligt Sarah Wilson, professor vid University of Melbourne, som studerat sångens effekt på oss människor är det en komplex process som sätter igång när vi sjunger.
– När vi sätter människor i en scanner för att titta på deras hjärnor ser vi att stora delar av deras hjärnor tänds och aktiveras, både när de sjunger och när de tänker på att sjunga, berättar hon för Youtube-kanalen ABC Classics,  Australiens största skivbolag för klassisk musik.

En genomgripande process
Hon beskriver sång som en naturlig terapiform som ger många komplexa neuroskyddande fördelar för vår mentala hälsa.
– Vad som är anmärkningsvärt med sång är att medan man gör det aktiverar vi vårt belöningssystem, vilket leder till att det frigörs dopamin, vilket är hjärnans må bra-hormon, säger hon.
Hon beskriver vidare hur sång innebär en process som är genomgripande och påverkar allt ifrån vår förmåga att planera och organisera till vårt minne och vår förmåga att socialt knyta an till andra människor.

LÄS OCKSÅ: Körsång ger samma effekter som andningsövningar i yoga

Många körsångare vittnar om hur pigga de är efter en övning med sin kör. Det är endorfiner som utlöses av att sjunga och sjunga gemensamt. Det utsöndras också oxytocin som höjer humöret. Kombinationen av endorfiner och oxytocin anses vara en lugnande ”medicin”, och det är särskilt att sjunga i grupp som ger de här effekterna.

 

Aerobisk träning
Tekniskt sett är sång aerobisk träning. Du tar djupa andetag och släpper ut luften långsamt. De djupa andetagen syresätter blodet väl och cirkulationen förbättras. De djupa andetagen är lugnande i sig och kan avhjälpa stress. Den där långsamma andningen är också bra för hjärtat. Hjärtfrekvensen påverkas så att hjärtat slår mer regelbundet.

LÄS OCKSÅ: Musik och teater minskar risken för depression

Bättre immunförsvar
I en studie från 2004 kunde forskare genom salivprov visa att sångare i en vanlig amatörkör hade bättre immunförsvar och lägre kortisolnivåer när de sjungit med sin kör.
I en annan studie från samma år kunde man se att regelbundet deltagande i en grupp som sjunger, om det är en kör eller en annan sammanslutning spelar ingen roll, kan hjälpa människor som lider av kronisk smärta. Smärtan avtog och de mådde överlag bättre.

Dessutom blir du smartare av att sjunga! Den högra temporalloben aktiveras när man sjunger och hjärnans neurotransmitter kopplas samman på ett annat sett än det brukar.

Av Maria Torshall

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

 

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.

Vilken träningsform är bäst för hälsan?

Hälsa

På SVT och SVT Play kan vi just nu följa fyra inaktiva par som under åtta veckor ska testa varsin träningsform under ledning av en personlig tränare. Deras hälsostatus mäts av idrottsforskare i början och slutet av perioden. Frågan är: finns det en träningsform som är bäst för oss alla?