Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna med ont i nacken

Skadar ditt jobb hälsan?

Frisör, förskollärare eller kontorsråtta?
Hur vår arbetsplats ser ut påverkar vår hälsa på flera sätt.
Här är expertens tips hur du kommer tillrätta med de vanligaste arbetsrelaterade besvären.

Oavsett om du jobbar mycket framför datorn, arbetar med småbarn, står och går hela dagarna eller snickrar hus så har varje yrkesgrupp alldeles egna utmaningar och skaderisker.

Att ha ont i ryggen och nacken är vanliga arbetsrelaterade skador och besvär - och här är vårdbranschen och dagligvaruhandeln utsatta branscher, enligt Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.
–  Ta exempelvis en person som sitter i kassan på en matbutik och behöver kunna packa upp potatissäckar på flera kilo,

Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.

eller packa hyllor med tunga mjölpåsar, flera gånger om dagen. Är personen inte tillräckligt stark blir det till slut en överbelastning och hen riskerar att skada sig.

 

LÄS OCKSÅ: Ont i ryggen? Så blir du bättre

Kontorsarbetare utsatta
Ryggproblemen drabbar ofta kvinnor, inte sällan kvinnor vid exempelvis repetitiva arbeten med medelhög belastning, som kassörskor, lagerpersonal, restaurangpersonal eller sjusköterskor, då deras fysiska status inte är tillräcklig jämfört med arbetsuppgifterna.

Om man ska börja på ett ansträngande arbete bör man se över sin situation och sin fysiska status och fundera på om man är fysiskt redo för just det arbetet, tycker Anna Hafsteinsson Östenberg.

Kontorsarbetare där man är stillasittande större delen av dagen är också en utsatt grupp, då den dagliga fysiska aktiviteten inte finns naturligt i deras arbetsdag, menar Anna Hafsteinsson Östenberg.

– Även efter barnafödande är det viktigt att träna upp mage och rygg för att undvika problem från ryggen och bäckenet. Under graviditeten bör man också försöka vara så aktiv man kan, under så lång tid som möjligt.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

30 minuters fysisk aktivitet om dagen
Men oavsett om man har ett stillasittande jobb på kontor eller står upp i en frisörsalong hela dagarna är 30 minuters fysisk aktivitet dagligen en bra måttstock för att slippa alltifrån nackont till spänningshuvudvärk, enligt Anna Hafsteinsson Östenberg.

– Det räcker med en lunchpromenad eller att cykla till jobbet. Tänk också på att variera din arbetsställning under dagen och ta korta pauser för att återfå fokus och minska stressen. Det är också viktigt att man försöker ta ut alla leders rörelser varje dag. En led som inte används blir stel och en muskel som inte används blir svag.

 

6 vanliga arbetsrelaterade besvär – och hur du kommer till rätta med dem

 

  • Musarm

Musarm orsakas ofta av att du arbetar framför datorn och av att du gör många upprepade små rörelser med musen. Smärtan beror på att muskler, ledband, senor eller nerver blir överbelastade. Tecken på musarm kan vara besvär i axeln, armen, armbågen, underarmen, handleden eller handen.

 

Så lindrar du besvären: Håll handleden rak, inte vriden mot lillfingret, när du använder musen. Låt handen vila på skrivbordet i stället för på musen när du inte behöver använda den. Arbeta med armar och händer nära kroppen. Töj på musklerna som är involverade, genom att sträcka ut dem neråt och utåt. Det finns speciella så kallade epikondylitbandage och behandling i form av akupunktur, som hjälper till att lindra smärtan. Dessutom finns olika sorters tejpningar som kan bidra med att avlasta och öka genomblödningen i muskulaturen.

LÄS OCKSÅ: Yoga mot ryggont

  • Ryggont

Tre av fyra drabbas av ryggproblem någon gång i livet. Rygg- och nackbesvär är ofta relaterade till överbelastning i någon Kvinna med ont i ryggenform och kan dyka upp även vid ett relativt lätt arbete om personen inte är fysiskt förberedd på belastningen, exempelvis när man lyfter något utan att tänka på att böja knäna. Vid tunga arbetsuppgifter är det vanligare att få problem med ländryggen och vid stillasittande jobb är det vanligare att få ont i nacken och skuldrorna. Om du går och står mycket på jobbet utan stötdämpande sulor kan det också leda till ryggont eller stelhet.

Så lindrar du besvären: Många ryggproblem sitter i sätet och i höftböjarmuskulaturen, därför kan det vara bra att tänja ut musklerna i sätet och höften. Växla mellan att stå och sitta, och när du sitter - tänk på din hållning. Träna din rygg och nacke genom exempelvis yogaövningen hunden och med att du står på alla fyra och växelvis lyften höger arm och vänster ben och sedan växlar till vänster arm och höger ben. Tänk också på att träna buk- och benmuskler för att bli rörligare i övriga kroppen. Är det svårt att komma igång på egen hand, ta kontakt med en fysioterapeut som kan vara till stor hjälp i början.

LÄS OCKSÅ: Lindra sprängande huvudvärk och migrän – 9 sätt!

  • Huvudvärk

Du kan få ont i huvudet vid olika påfrestningar, som när du anstränger dig kraftigt och lyfter tungt, vid vätskebrist, om du har nedsatt syn, om det är hög ljudnivå, på grund av att du suttit för länge vid datorn, och vid stress och oro. Spänningshuvudvärk och migrän kan utlösas av stress.

Så lindrar du besvären:  Drick vatten. Andas djupt och långsamt. Se till att röra på dig, träning minskar muskelspänningar. Återkommande och ihållande huvudvärk bör dock diagnostiseras.

  • “Datorögon”, Computer Vision Syndrom, CVS

Många upplever problem med irriterade, svidande, torra röda ögon när de sitter länge framför datorn, vilket i sin tur också kan leda till bland annat nackont. Problemet orsakas av det intensiva stirrandet i skärmen som gör att man glömmer att blinka.

Så lindrar du besvären: Du kanske inte kan påverka tiden du arbetar framför skärmen på jobbet, men du kan exempelvis justera teckenstorleken så det känns behagligt att läsa, och även justera ljusstyrkan på skärmen. Ta också korta men regelbundna pauser och titta på något på längre avstånd. En bra måttstock är att var tjugonde minut titta på ett objekt fem meter bort, i tjugo sekunder. Har man torra ögon kan det också kännas bra att använda återfuktande ögondroppar.

 

  • Hörselnedsättning

Den som utsätts för starkare buller än 85 decibel kan få tillfällig hörselnedsättning. Därför bör man vara försiktig och inte utsätta sig för genomsnittliga ljudnivåer över 80 decibel under sin arbetsdag. Impulsljud, till exempel slagljud, är speciellt riskabla. Förskollärare, frisörer och byggarbetare är några yrken som är utsatta för bullriga miljöer, där bland annat ljudet av en hårtork avger 90 decibel.

Så lindrar du besvären: Använd hörselskydd när det är möjligt, välj maskiner som avger så lite buller som möjligt och använd exempelvis ljuddämpande skärmar i kontorslokaler.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

  • Hudproblem

Hudskador och hudsjukdomar är den tredje vanligaste orsaken bland anmälda arbetssjukdomar, och där är handeksem den vanligaste arbetsrelaterade hudsjukdomen. Kvinnor drabbas betydligt oftare än män, och särskilt unga kvinnor. Här är Smörjer torr handbland annat frisörer och sjuksköterskor utsatta yrken då de har mycket kontakt med irriterande ämnen och tvättar händerna ofta.

Så lindrar du besvären: Minimera din hudexponering för skadliga ämnen, se till att tvätta händerna och smörj huden om den är torr. Om du är allergiker bör du redan när du gör ditt yrkesval försöka undvika att hamna i ett arbete där du riskerar att bli sjuk.

 

Av Tina Harr

Källor: Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet, Arbetsmiljöverket och Ögonkliniken

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.