Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna med ont i nacken

Skadar ditt jobb hälsan?

Frisör, förskollärare eller kontorsråtta?
Hur vår arbetsplats ser ut påverkar vår hälsa på flera sätt.
Här är expertens tips hur du kommer tillrätta med de vanligaste arbetsrelaterade besvären.

Oavsett om du jobbar mycket framför datorn, arbetar med småbarn, står och går hela dagarna eller snickrar hus så har varje yrkesgrupp alldeles egna utmaningar och skaderisker.

Att ha ont i ryggen och nacken är vanliga arbetsrelaterade skador och besvär - och här är vårdbranschen och dagligvaruhandeln utsatta branscher, enligt Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.
–  Ta exempelvis en person som sitter i kassan på en matbutik och behöver kunna packa upp potatissäckar på flera kilo,

Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.


eller packa hyllor med tunga mjölpåsar, flera gånger om dagen. Är personen inte tillräckligt stark blir det till slut en överbelastning och hen riskerar att skada sig.

 

LÄS OCKSÅ: Ont i ryggen? Så blir du bättre

Kontorsarbetare utsatta
Ryggproblemen drabbar ofta kvinnor, inte sällan kvinnor vid exempelvis repetitiva arbeten med medelhög belastning, som kassörskor, lagerpersonal, restaurangpersonal eller sjusköterskor, då deras fysiska status inte är tillräcklig jämfört med arbetsuppgifterna.

Om man ska börja på ett ansträngande arbete bör man se över sin situation och sin fysiska status och fundera på om man är fysiskt redo för just det arbetet, tycker Anna Hafsteinsson Östenberg.

Kontorsarbetare där man är stillasittande större delen av dagen är också en utsatt grupp, då den dagliga fysiska aktiviteten inte finns naturligt i deras arbetsdag, menar Anna Hafsteinsson Östenberg.

– Även efter barnafödande är det viktigt att träna upp mage och rygg för att undvika problem från ryggen och bäckenet. Under graviditeten bör man också försöka vara så aktiv man kan, under så lång tid som möjligt.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

30 minuters fysisk aktivitet om dagen
Men oavsett om man har ett stillasittande jobb på kontor eller står upp i en frisörsalong hela dagarna är 30 minuters fysisk aktivitet dagligen en bra måttstock för att slippa alltifrån nackont till spänningshuvudvärk, enligt Anna Hafsteinsson Östenberg.

– Det räcker med en lunchpromenad eller att cykla till jobbet. Tänk också på att variera din arbetsställning under dagen och ta korta pauser för att återfå fokus och minska stressen. Det är också viktigt att man försöker ta ut alla leders rörelser varje dag. En led som inte används blir stel och en muskel som inte används blir svag.

 

6 vanliga arbetsrelaterade besvär – och hur du kommer till rätta med dem

 

  • Musarm

Musarm orsakas ofta av att du arbetar framför datorn och av att du gör många upprepade små rörelser med musen. Smärtan beror på att muskler, ledband, senor eller nerver blir överbelastade. Tecken på musarm kan vara besvär i axeln, armen, armbågen, underarmen, handleden eller handen.

 

Så lindrar du besvären: Håll handleden rak, inte vriden mot lillfingret, när du använder musen. Låt handen vila på skrivbordet i stället för på musen när du inte behöver använda den. Arbeta med armar och händer nära kroppen. Töj på musklerna som är involverade, genom att sträcka ut dem neråt och utåt. Det finns speciella så kallade epikondylitbandage och behandling i form av akupunktur, som hjälper till att lindra smärtan. Dessutom finns olika sorters tejpningar som kan bidra med att avlasta och öka genomblödningen i muskulaturen.

LÄS OCKSÅ: Yoga mot ryggont

  • Ryggont

Tre av fyra drabbas av ryggproblem någon gång i livet. Rygg- och nackbesvär är ofta relaterade till överbelastning i någon Kvinna med ont i ryggenform och kan dyka upp även vid ett relativt lätt arbete om personen inte är fysiskt förberedd på belastningen, exempelvis när man lyfter något utan att tänka på att böja knäna. Vid tunga arbetsuppgifter är det vanligare att få problem med ländryggen och vid stillasittande jobb är det vanligare att få ont i nacken och skuldrorna. Om du går och står mycket på jobbet utan stötdämpande sulor kan det också leda till ryggont eller stelhet.

Så lindrar du besvären: Många ryggproblem sitter i sätet och i höftböjarmuskulaturen, därför kan det vara bra att tänja ut musklerna i sätet och höften. Växla mellan att stå och sitta, och när du sitter - tänk på din hållning. Träna din rygg och nacke genom exempelvis yogaövningen hunden och med att du står på alla fyra och växelvis lyften höger arm och vänster ben och sedan växlar till vänster arm och höger ben. Tänk också på att träna buk- och benmuskler för att bli rörligare i övriga kroppen. Är det svårt att komma igång på egen hand, ta kontakt med en fysioterapeut som kan vara till stor hjälp i början.

LÄS OCKSÅ: Lindra sprängande huvudvärk och migrän – 9 sätt!

  • Huvudvärk

Du kan få ont i huvudet vid olika påfrestningar, som när du anstränger dig kraftigt och lyfter tungt, vid vätskebrist, om du har nedsatt syn, om det är hög ljudnivå, på grund av att du suttit för länge vid datorn, och vid stress och oro. Spänningshuvudvärk och migrän kan utlösas av stress.

Så lindrar du besvären:  Drick vatten. Andas djupt och långsamt. Se till att röra på dig, träning minskar muskelspänningar. Återkommande och ihållande huvudvärk bör dock diagnostiseras.

  • “Datorögon”, Computer Vision Syndrom, CVS

Många upplever problem med irriterade, svidande, torra röda ögon när de sitter länge framför datorn, vilket i sin tur också kan leda till bland annat nackont. Problemet orsakas av det intensiva stirrandet i skärmen som gör att man glömmer att blinka.

Så lindrar du besvären: Du kanske inte kan påverka tiden du arbetar framför skärmen på jobbet, men du kan exempelvis justera teckenstorleken så det känns behagligt att läsa, och även justera ljusstyrkan på skärmen. Ta också korta men regelbundna pauser och titta på något på längre avstånd. En bra måttstock är att var tjugonde minut titta på ett objekt fem meter bort, i tjugo sekunder. Har man torra ögon kan det också kännas bra att använda återfuktande ögondroppar.

 

  • Hörselnedsättning

Den som utsätts för starkare buller än 85 decibel kan få tillfällig hörselnedsättning. Därför bör man vara försiktig och inte utsätta sig för genomsnittliga ljudnivåer över 80 decibel under sin arbetsdag. Impulsljud, till exempel slagljud, är speciellt riskabla. Förskollärare, frisörer och byggarbetare är några yrken som är utsatta för bullriga miljöer, där bland annat ljudet av en hårtork avger 90 decibel.

Så lindrar du besvären: Använd hörselskydd när det är möjligt, välj maskiner som avger så lite buller som möjligt och använd exempelvis ljuddämpande skärmar i kontorslokaler.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

  • Hudproblem

Hudskador och hudsjukdomar är den tredje vanligaste orsaken bland anmälda arbetssjukdomar, och där är handeksem den vanligaste arbetsrelaterade hudsjukdomen. Kvinnor drabbas betydligt oftare än män, och särskilt unga kvinnor. Här är Smörjer torr handbland annat frisörer och sjuksköterskor utsatta yrken då de har mycket kontakt med irriterande ämnen och tvättar händerna ofta.

Så lindrar du besvären: Minimera din hudexponering för skadliga ämnen, se till att tvätta händerna och smörj huden om den är torr. Om du är allergiker bör du redan när du gör ditt yrkesval försöka undvika att hamna i ett arbete där du riskerar att bli sjuk.

 

Av Tina Harr

Källor: Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet, Arbetsmiljöverket och Ögonkliniken

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

 

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

 

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

 

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

Kvinna med långt hår bakifrån på sommaräng

Så skyddar du sommarhåret naturligt

Naturlig hälsa

Under sommaren utsätter vi håret för både sol, salta och klorfyllda bad och friska vindar på havet. Allt detta sliter på håret. Här delar den gröna frisörmästaren Maria Hellström  med sig av sina bästa tips för ett naturligt friskt, starkt och vackert hår – utan skadliga gifter och kemikalier.