Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna med ont i nacken

Skadar ditt jobb hälsan?

Frisör, förskollärare eller kontorsråtta?
Hur vår arbetsplats ser ut påverkar vår hälsa på flera sätt.
Här är expertens tips hur du kommer tillrätta med de vanligaste arbetsrelaterade besvären.

Oavsett om du jobbar mycket framför datorn, arbetar med småbarn, står och går hela dagarna eller snickrar hus så har varje yrkesgrupp alldeles egna utmaningar och skaderisker.

Att ha ont i ryggen och nacken är vanliga arbetsrelaterade skador och besvär - och här är vårdbranschen och dagligvaruhandeln utsatta branscher, enligt Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.
–  Ta exempelvis en person som sitter i kassan på en matbutik och behöver kunna packa upp potatissäckar på flera kilo,

Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.

eller packa hyllor med tunga mjölpåsar, flera gånger om dagen. Är personen inte tillräckligt stark blir det till slut en överbelastning och hen riskerar att skada sig.

 

LÄS OCKSÅ: Ont i ryggen? Så blir du bättre

Kontorsarbetare utsatta
Ryggproblemen drabbar ofta kvinnor, inte sällan kvinnor vid exempelvis repetitiva arbeten med medelhög belastning, som kassörskor, lagerpersonal, restaurangpersonal eller sjusköterskor, då deras fysiska status inte är tillräcklig jämfört med arbetsuppgifterna.

Om man ska börja på ett ansträngande arbete bör man se över sin situation och sin fysiska status och fundera på om man är fysiskt redo för just det arbetet, tycker Anna Hafsteinsson Östenberg.

Kontorsarbetare där man är stillasittande större delen av dagen är också en utsatt grupp, då den dagliga fysiska aktiviteten inte finns naturligt i deras arbetsdag, menar Anna Hafsteinsson Östenberg.

– Även efter barnafödande är det viktigt att träna upp mage och rygg för att undvika problem från ryggen och bäckenet. Under graviditeten bör man också försöka vara så aktiv man kan, under så lång tid som möjligt.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

30 minuters fysisk aktivitet om dagen
Men oavsett om man har ett stillasittande jobb på kontor eller står upp i en frisörsalong hela dagarna är 30 minuters fysisk aktivitet dagligen en bra måttstock för att slippa alltifrån nackont till spänningshuvudvärk, enligt Anna Hafsteinsson Östenberg.

– Det räcker med en lunchpromenad eller att cykla till jobbet. Tänk också på att variera din arbetsställning under dagen och ta korta pauser för att återfå fokus och minska stressen. Det är också viktigt att man försöker ta ut alla leders rörelser varje dag. En led som inte används blir stel och en muskel som inte används blir svag.

 

6 vanliga arbetsrelaterade besvär – och hur du kommer till rätta med dem

 

  • Musarm

Musarm orsakas ofta av att du arbetar framför datorn och av att du gör många upprepade små rörelser med musen. Smärtan beror på att muskler, ledband, senor eller nerver blir överbelastade. Tecken på musarm kan vara besvär i axeln, armen, armbågen, underarmen, handleden eller handen.

 

Så lindrar du besvären: Håll handleden rak, inte vriden mot lillfingret, när du använder musen. Låt handen vila på skrivbordet i stället för på musen när du inte behöver använda den. Arbeta med armar och händer nära kroppen. Töj på musklerna som är involverade, genom att sträcka ut dem neråt och utåt. Det finns speciella så kallade epikondylitbandage och behandling i form av akupunktur, som hjälper till att lindra smärtan. Dessutom finns olika sorters tejpningar som kan bidra med att avlasta och öka genomblödningen i muskulaturen.

LÄS OCKSÅ: Yoga mot ryggont

  • Ryggont

Tre av fyra drabbas av ryggproblem någon gång i livet. Rygg- och nackbesvär är ofta relaterade till överbelastning i någon Kvinna med ont i ryggenform och kan dyka upp även vid ett relativt lätt arbete om personen inte är fysiskt förberedd på belastningen, exempelvis när man lyfter något utan att tänka på att böja knäna. Vid tunga arbetsuppgifter är det vanligare att få problem med ländryggen och vid stillasittande jobb är det vanligare att få ont i nacken och skuldrorna. Om du går och står mycket på jobbet utan stötdämpande sulor kan det också leda till ryggont eller stelhet.

Så lindrar du besvären: Många ryggproblem sitter i sätet och i höftböjarmuskulaturen, därför kan det vara bra att tänja ut musklerna i sätet och höften. Växla mellan att stå och sitta, och när du sitter - tänk på din hållning. Träna din rygg och nacke genom exempelvis yogaövningen hunden och med att du står på alla fyra och växelvis lyften höger arm och vänster ben och sedan växlar till vänster arm och höger ben. Tänk också på att träna buk- och benmuskler för att bli rörligare i övriga kroppen. Är det svårt att komma igång på egen hand, ta kontakt med en fysioterapeut som kan vara till stor hjälp i början.

LÄS OCKSÅ: Lindra sprängande huvudvärk och migrän – 9 sätt!

  • Huvudvärk

Du kan få ont i huvudet vid olika påfrestningar, som när du anstränger dig kraftigt och lyfter tungt, vid vätskebrist, om du har nedsatt syn, om det är hög ljudnivå, på grund av att du suttit för länge vid datorn, och vid stress och oro. Spänningshuvudvärk och migrän kan utlösas av stress.

Så lindrar du besvären:  Drick vatten. Andas djupt och långsamt. Se till att röra på dig, träning minskar muskelspänningar. Återkommande och ihållande huvudvärk bör dock diagnostiseras.

  • “Datorögon”, Computer Vision Syndrom, CVS

Många upplever problem med irriterade, svidande, torra röda ögon när de sitter länge framför datorn, vilket i sin tur också kan leda till bland annat nackont. Problemet orsakas av det intensiva stirrandet i skärmen som gör att man glömmer att blinka.

Så lindrar du besvären: Du kanske inte kan påverka tiden du arbetar framför skärmen på jobbet, men du kan exempelvis justera teckenstorleken så det känns behagligt att läsa, och även justera ljusstyrkan på skärmen. Ta också korta men regelbundna pauser och titta på något på längre avstånd. En bra måttstock är att var tjugonde minut titta på ett objekt fem meter bort, i tjugo sekunder. Har man torra ögon kan det också kännas bra att använda återfuktande ögondroppar.

 

  • Hörselnedsättning

Den som utsätts för starkare buller än 85 decibel kan få tillfällig hörselnedsättning. Därför bör man vara försiktig och inte utsätta sig för genomsnittliga ljudnivåer över 80 decibel under sin arbetsdag. Impulsljud, till exempel slagljud, är speciellt riskabla. Förskollärare, frisörer och byggarbetare är några yrken som är utsatta för bullriga miljöer, där bland annat ljudet av en hårtork avger 90 decibel.

Så lindrar du besvären: Använd hörselskydd när det är möjligt, välj maskiner som avger så lite buller som möjligt och använd exempelvis ljuddämpande skärmar i kontorslokaler.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

  • Hudproblem

Hudskador och hudsjukdomar är den tredje vanligaste orsaken bland anmälda arbetssjukdomar, och där är handeksem den vanligaste arbetsrelaterade hudsjukdomen. Kvinnor drabbas betydligt oftare än män, och särskilt unga kvinnor. Här är Smörjer torr handbland annat frisörer och sjuksköterskor utsatta yrken då de har mycket kontakt med irriterande ämnen och tvättar händerna ofta.

Så lindrar du besvären: Minimera din hudexponering för skadliga ämnen, se till att tvätta händerna och smörj huden om den är torr. Om du är allergiker bör du redan när du gör ditt yrkesval försöka undvika att hamna i ett arbete där du riskerar att bli sjuk.

 

Av Tina Harr

Källor: Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet, Arbetsmiljöverket och Ögonkliniken

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Glasstrutar mot turkos bakgrund

Tillsatser mer regel än undantag i glass

Eko/miljö

Vad finns egentligen i glassen som du unnar dig på helgen? Inte bara rena råvaror visar det sig. De flesta sorter är fulla av tillsatser, även de som utger sig för att vara handgjorda. Här listar vi 5 tillsatser att välja bort – och 6 äkta och riktigt goda glassar att välja istället!

par fikar vid vattnet

En kvart om dagen räcker för att sänka stressen

Mental hälsa

Psykisk ohälsa som är stressrelaterad har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som ett stort hot mot folkhälsan. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Så kan du slippa klåda och eksem under armarna

Hud

Aluminiumklorid skyddar från svett under armarna, men kan ge klåda, eksem och andra hudirritationer. Och det har antytts att aluminiumklorid kunna öka risken för vissa sjukdomar. I väntan på svar kan ett miljövänligt alternativ vara ett klokare val.

Vitaminet som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Hälsa

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för att stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det kan vara svårt att få i sig vitaminet i kosten. Det kan behövas stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

vitlök

Lagrad vitlök kan sänka blodtrycket

Naturlig hälsa

Tre av tio vuxna har högt blodtryck – och 40 procent av dessa riskerar att dö på grund av hjärtproblem. Ännu fler går omkring med en låggradig inflammation i kärlen utan att veta om det. En kost rik på antioxidanter och ett tillskott med vitlök kan både förebygga och sänka högt blodtryck, och dessutom stärka immunförsvaret.

 

Kvinna i sängen med mobil i handen

Så skyddar du huden mot skärmarnas blå ljus

Hud

De flesta av oss tillbringar numera många av dygnets timmar framför en skärm. Det tär på huden i ansiktet som åldras snabbare av det blå ljuset som datorn eller mobilen avger. Men det finns saker du kan göra själv för att skydda huden från ljuset!

Collage: kvinna som tvättar ansiktet och 6 rengöringsprodukter

Skönhetspanelen testar: Rengöring

Hud

Efter en lång dag då hyn har utsatts för såväl smuts som avgaser och make-up behöver ansiktet rengöras inför nattens vila. Önskemålet är en rengöringsprodukt som tvättar rent, är så naturlig som möjligt samt är skonsam och inte torkar ut huden. Vilken produkt gör ”rent hus” i vårt test?

Gröna pannkakor med hallon

Skönt gröna kikärtspannkakor

Recept

Pannkakor till middag även för vuxna – varför inte? Med  kikärtor och grön spenat i smeten och toppat med hallon blir det näringsrikt, mättande, färgglatt och riktigt gott! Dessutom gör du ett bra val för miljön. 

 

sågpalmetto blad

Så kan mannen slippa nattliga toabesök

Hälsa

Med ökad ålder är det vanligt att män får en förstorad prostata. Det kan bland annat leda till en akut känsla av att vilja kissa, och dessutom oftare. Händer det flera gånger per natt då stör det självklart nattsömnen. Men det går att lindra besvären. – Vid lättare urineringsbesvär kan extrakt av ekologisk sågpalmetto hjälpa, säger näringsexperten och medicine doktorn, Magnus Nylander.

kvinna hos tandläkare

En av fem undviker att gå till tandläkaren på grund av priset

Hälsa

Att gå till tandläkaren är dyrt. En undersökning visar att en av fem undviker tandläkarbesök på grund av kostnaderna. I stockholmsförorten Botkyrka är akuta tandvårdsbesök tre gånger vanligare än i Danderyd. Intresset för estetisk tandvård har ökat, när Tandhälsorapporten ställde frågor till svenskarna svarade en majoritet att de vill bleka tänderna.

några personer lyfter vikter

Därför får du inte ut lika mycket av träningen när du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Ung kvinna omfamnar sin hund

Vad tänker och känner din hund?

Husdjur

Har du funderat över vad din hund egentligen menar med ett visst beteende, eller vad den tänker och känner i vissa situationer? Med en ny bok förklarar hundpsykolog Fredrik Karlsson hur du lär dig att förstå din hund bättre.

 

Råkostsallad

Råkostsallad med prebiotika

Recept

Sväng ihop den här färgsprakande vitaminbomben till sallad och förvara i en burk i kylen och ät lite av den i flera veckor. Full av prebiotika som gynnar de goda tarmbakterierna och perfekt som immunförsvarsboost!

rot av ashwagandha

”Vi kan garantera ren och säker ashwagandha” 

Hälsa

Nyligen återkallade Livsmedelsverket ett parti ashwagandha från Great Earth på grund av att rester av bekämpningsmedlet etylenoxid upptäckts vid en kontroll. Vågar vi lita på ashwagandha nu? Ja, det säger svenska leverantörer och förklarar hur deras ashwagandha odlas, kontrolleras och testas.

teckning mage-tarm

Kiselgel lindrar IBS-symtom

Mage

En av tio svenskar beräknas ha IBS, och tre procent behöver behandling för sina magproblem. Näringsterapeuten Anette Berglind möter dagligen patienter med magbesvär. Ändrad livsstil och kostomläggning krävs för att magen ska må bra, men hon rekommenderar även kiselgel och probiotika för bra tillfrisknande.

 

kvinna med migrän

Ny forskning visar på samband mellan mens och migrän

Forskning

Rapporter visar att det är runt en miljard människor i världen som drabbas av migrän. Kvinnor som är i fertil ålder påverkas tre gånger mer än män. Ett internationellt forskarteam presenterar en ny teori om sambandet mellan migrän och menscykeln. En upptäckt som forskarna hoppas kan hjälpa kvinnor med migrän.

Man lutar sig mot en lyktstolpe

Sonnys huvudvärk försvann med akupunktur

Naturlig hälsa

En dag fick Sonny Johnsson huvudvärk – en värk som höll i sig varje dag under ett helt år innan han sökte hjälp hos en akupunktör. Värken blev först värre, men sedan successivt bättre. Nu går Sonny till akupunktören en gång varje månad. Och huvudvärken är borta.

kvinna på yogamatta

Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

TRÄNING

Förut var det oftast män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att bära på alldeles för många överviktskilon runt magen. Men små förändringar i vardagen kan göra att det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.

 

Man och kvinna på äng med en drake

Potens – en fråga om friskt blodflöde

Hjärt- kärlhälsa

I den manliga självbilden ingår förmågan att få erektion. Men för att kunna ha sex behöver sinnena stimuleras och det har inte med ålder att göra. Stefan Arver är docent och överläkare på ANOVA vid Karolinska universitetssjukhuset. Han menar att ofta är erektionsproblem lätta att lösa. Det handlar i grunden om att få fart på blodflödet.