Kvinna med ont i nacken

Skadar ditt jobb hälsan?

Frisör, förskollärare eller kontorsråtta?
Hur vår arbetsplats ser ut påverkar vår hälsa på flera sätt.
Här är expertens tips hur du kommer tillrätta med de vanligaste arbetsrelaterade besvären.

Oavsett om du jobbar mycket framför datorn, arbetar med småbarn, står och går hela dagarna eller snickrar hus så har varje yrkesgrupp alldeles egna utmaningar och skaderisker.

Att ha ont i ryggen och nacken är vanliga arbetsrelaterade skador och besvär - och här är vårdbranschen och dagligvaruhandeln utsatta branscher, enligt Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.
–  Ta exempelvis en person som sitter i kassan på en matbutik och behöver kunna packa upp potatissäckar på flera kilo,

Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet.

eller packa hyllor med tunga mjölpåsar, flera gånger om dagen. Är personen inte tillräckligt stark blir det till slut en överbelastning och hen riskerar att skada sig.

 

LÄS OCKSÅ: Ont i ryggen? Så blir du bättre

Kontorsarbetare utsatta
Ryggproblemen drabbar ofta kvinnor, inte sällan kvinnor vid exempelvis repetitiva arbeten med medelhög belastning, som kassörskor, lagerpersonal, restaurangpersonal eller sjusköterskor, då deras fysiska status inte är tillräcklig jämfört med arbetsuppgifterna.

Om man ska börja på ett ansträngande arbete bör man se över sin situation och sin fysiska status och fundera på om man är fysiskt redo för just det arbetet, tycker Anna Hafsteinsson Östenberg.

Kontorsarbetare där man är stillasittande större delen av dagen är också en utsatt grupp, då den dagliga fysiska aktiviteten inte finns naturligt i deras arbetsdag, menar Anna Hafsteinsson Östenberg.

– Även efter barnafödande är det viktigt att träna upp mage och rygg för att undvika problem från ryggen och bäckenet. Under graviditeten bör man också försöka vara så aktiv man kan, under så lång tid som möjligt.

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

30 minuters fysisk aktivitet om dagen
Men oavsett om man har ett stillasittande jobb på kontor eller står upp i en frisörsalong hela dagarna är 30 minuters fysisk aktivitet dagligen en bra måttstock för att slippa alltifrån nackont till spänningshuvudvärk, enligt Anna Hafsteinsson Östenberg.

– Det räcker med en lunchpromenad eller att cykla till jobbet. Tänk också på att variera din arbetsställning under dagen och ta korta pauser för att återfå fokus och minska stressen. Det är också viktigt att man försöker ta ut alla leders rörelser varje dag. En led som inte används blir stel och en muskel som inte används blir svag.

 

6 vanliga arbetsrelaterade besvär – och hur du kommer till rätta med dem

 

  • Musarm

Musarm orsakas ofta av att du arbetar framför datorn och av att du gör många upprepade små rörelser med musen. Smärtan beror på att muskler, ledband, senor eller nerver blir överbelastade. Tecken på musarm kan vara besvär i axeln, armen, armbågen, underarmen, handleden eller handen.

 

Så lindrar du besvären: Håll handleden rak, inte vriden mot lillfingret, när du använder musen. Låt handen vila på skrivbordet i stället för på musen när du inte behöver använda den. Arbeta med armar och händer nära kroppen. Töj på musklerna som är involverade, genom att sträcka ut dem neråt och utåt. Det finns speciella så kallade epikondylitbandage och behandling i form av akupunktur, som hjälper till att lindra smärtan. Dessutom finns olika sorters tejpningar som kan bidra med att avlasta och öka genomblödningen i muskulaturen.

LÄS OCKSÅ: Yoga mot ryggont

  • Ryggont

Tre av fyra drabbas av ryggproblem någon gång i livet. Rygg- och nackbesvär är ofta relaterade till överbelastning i någon Kvinna med ont i ryggenform och kan dyka upp även vid ett relativt lätt arbete om personen inte är fysiskt förberedd på belastningen, exempelvis när man lyfter något utan att tänka på att böja knäna. Vid tunga arbetsuppgifter är det vanligare att få problem med ländryggen och vid stillasittande jobb är det vanligare att få ont i nacken och skuldrorna. Om du går och står mycket på jobbet utan stötdämpande sulor kan det också leda till ryggont eller stelhet.

Så lindrar du besvären: Många ryggproblem sitter i sätet och i höftböjarmuskulaturen, därför kan det vara bra att tänja ut musklerna i sätet och höften. Växla mellan att stå och sitta, och när du sitter - tänk på din hållning. Träna din rygg och nacke genom exempelvis yogaövningen hunden och med att du står på alla fyra och växelvis lyften höger arm och vänster ben och sedan växlar till vänster arm och höger ben. Tänk också på att träna buk- och benmuskler för att bli rörligare i övriga kroppen. Är det svårt att komma igång på egen hand, ta kontakt med en fysioterapeut som kan vara till stor hjälp i början.

LÄS OCKSÅ: Lindra sprängande huvudvärk och migrän – 9 sätt!

  • Huvudvärk

Du kan få ont i huvudet vid olika påfrestningar, som när du anstränger dig kraftigt och lyfter tungt, vid vätskebrist, om du har nedsatt syn, om det är hög ljudnivå, på grund av att du suttit för länge vid datorn, och vid stress och oro. Spänningshuvudvärk och migrän kan utlösas av stress.

Så lindrar du besvären:  Drick vatten. Andas djupt och långsamt. Se till att röra på dig, träning minskar muskelspänningar. Återkommande och ihållande huvudvärk bör dock diagnostiseras.

  • “Datorögon”, Computer Vision Syndrom, CVS

Många upplever problem med irriterade, svidande, torra röda ögon när de sitter länge framför datorn, vilket i sin tur också kan leda till bland annat nackont. Problemet orsakas av det intensiva stirrandet i skärmen som gör att man glömmer att blinka.

Så lindrar du besvären: Du kanske inte kan påverka tiden du arbetar framför skärmen på jobbet, men du kan exempelvis justera teckenstorleken så det känns behagligt att läsa, och även justera ljusstyrkan på skärmen. Ta också korta men regelbundna pauser och titta på något på längre avstånd. En bra måttstock är att var tjugonde minut titta på ett objekt fem meter bort, i tjugo sekunder. Har man torra ögon kan det också kännas bra att använda återfuktande ögondroppar.

 

  • Hörselnedsättning

Den som utsätts för starkare buller än 85 decibel kan få tillfällig hörselnedsättning. Därför bör man vara försiktig och inte utsätta sig för genomsnittliga ljudnivåer över 80 decibel under sin arbetsdag. Impulsljud, till exempel slagljud, är speciellt riskabla. Förskollärare, frisörer och byggarbetare är några yrken som är utsatta för bullriga miljöer, där bland annat ljudet av en hårtork avger 90 decibel.

Så lindrar du besvären: Använd hörselskydd när det är möjligt, välj maskiner som avger så lite buller som möjligt och använd exempelvis ljuddämpande skärmar i kontorslokaler.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

  • Hudproblem

Hudskador och hudsjukdomar är den tredje vanligaste orsaken bland anmälda arbetssjukdomar, och där är handeksem den vanligaste arbetsrelaterade hudsjukdomen. Kvinnor drabbas betydligt oftare än män, och särskilt unga kvinnor. Här är Smörjer torr handbland annat frisörer och sjuksköterskor utsatta yrken då de har mycket kontakt med irriterande ämnen och tvättar händerna ofta.

Så lindrar du besvären: Minimera din hudexponering för skadliga ämnen, se till att tvätta händerna och smörj huden om den är torr. Om du är allergiker bör du redan när du gör ditt yrkesval försöka undvika att hamna i ett arbete där du riskerar att bli sjuk.

 

Av Tina Harr

Källor: Anna Hafsteinsson Östenberg, legitimerad sjukgymnast och lektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet, Arbetsmiljöverket och Ögonkliniken

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

 

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.