Skiljas: “Vaccinera dig mot bitterhet”

De flesta av oss har träffat bittra människor och tänkt ”Jag hoppas att jag aldrig blir så där”. Ändå är det inte ovanligt att helt vanliga, trevliga, omtänksamma och glada människor utvecklar bitterhet efter en skilsmässa.

Det är omöjligt att undvika sårade känslor i samband med en skilsmässa, men det är inte detsamma som att man behöver börja utvecklingen mot att bli bitter. Bitterhet är nämligen inget som uppstår över en natt förklarar stresscoachen Karin Isberg.
– Det är en lång väg dit som börjar med att du känner dig sårad.

Bitterhet uppnås stegvis
För att hamna i bitterhet behövs att man tar nästa steg, vilket är att se sig själv som orättvist behandlad och ex-partnern som ondskefull.
– Att han eller hon medvetet försöker såra dig och behandla dig illa.
Den inställningen övergår sedan i att man ser sig som ett hjälplöst offer och som försvar mot den känslan väcks ilska förklarar Karin.
– Då befinner man sig i en fas där man klagar och är arg om vartannat. Tankarna upptas allt mer av den elaka ex-partnern, äktenskapet och skilsmässan.

 

LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind

Helgonförklarar sig själv
I den här fasen vrider och vänder man på saker och frågar sig vad som hände, varför det hände, och tänker dagligen på varför det är så orättvist och varför ex-partnern är så okänslig och självisk.
– Därifrån är steget inte långt till att du helgonförklarar dig själv. Du har inte gjort något fel. Du har bara haft goda avsikter. Du är en bra människa, och du är definitivt mycket bättre än din rakt igenom dåliga expartner.
Vid det här laget är du inte bara ett helgon, förklarar Karin, du har dessutom placerat dig själv på en piedestal, från vilken du blickar ner på din moraliskt underlägsna ex-partner.
– Du har börjat förakta honom eller henne som ett sätt att rättfärdiga dig.

LÄS OCKSÅ: Därför mår vi bra av att vara snälla

“Ingen mår bra av att vara hatisk”
Föraktet ihop med föreställningen att ex-partnern medvetet vill en illa, leder till att man utvecklar en hatisk attityd. “Anfall är bästa försvar tänker du och intar en ständigt aggressiv hållning, för du tänker minsann inte låta dig bli sårad eller överkörd igen” säger Karin och fortsätter:
– I det här läget är du nära gränsen till att bli bitter på riktigt.
Karin uppmanar till att stanna upp och fundera över hur du mår i det här läget. Du känner dig aggressiv, föraktfull och hjälplöst drabbad om vartannat. Tror du att du mår bra av det?
– Det kan jag garantera dig att du inte gör. Ingen mår bra av att se sig själv som ett hatiskt och cyniskt offer säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

Leder till ensamhet och isolering
Den mentaliteten leder till att man går miste om vardagens glädjeämnen, slutar uppskatta det goda som sker i tillvaron och upplevs som gnällig, hård och otrevlig av sin omgivning.
– Det gör att andra tycker allt sämre om ditt sällskap, så du blir dessutom mer ensam och isolerad när du närmar dig bitterhet.

Se din egen del i det hela
Även om du är på väg mot bitterhet går det att vända den utvecklingen enligt Karin som menar att det är angeläget att göra vad man kan för att undvika att hamna där.
– Att bli bitter skadar både dig själv och dina relationer.
Ett första steg är att sluta se sig som ett offer och i stället se sin egen roll i det som hände.

Vaccinera dig mot bitterhet
Det handlar inte om att du ska skuldbelägga dig själv eller ta på dig ansvaret för att äktenskapet inte höll förklarar Karin. Det handlar om insikten att det inte är en persons ansvar att skapa en bra relation, det är bådas.
– Om du och din partner inte gjorde varandra tillräckligt lyckliga för att fortsätta leva tillsammans var det något som ni båda bidrog till. Det är skönt att skylla ett brustet äktenskap på sitt ex, men om du kan acceptera att du själv bidrog till skilsmässan vaccinerar du själv mot bitterhet.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.