Skillnaden mellan förkylning och influensa – och hur du blir frisk

Fakta

Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för de båda sjukdomarna är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.

Fler tips för att slippa drabbas - och bli frisk snabbare
• Sov ordentligt. Sömnen påverkar vårt immunförsvar. Läs mer här.

• Stressa inte.

• Tvätta händerna.

• Ta en daglig immunförsvarssmoothie.

• Detoxa kroppen på gifter (så här gör du).

• Vitaminboosta. Särskilt med extra vitamin C, D och zink. Läs mer här.

• Träna lagom! För mycket träning påverkar ditt immunförsvar negativt. För lite träning också.

• Ät vitlök - helst lagrad vitlök som tillskott. Vitlök stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus.

• Honung anses kunna motverka bakterier och virus. Ät som den är för bäst effekt. Läs mer här.

• Ät probiotika. Ungefär 75 procent av immunförsvaret styrs från magen. Studier har visat att probiotika ger färre - och lindrigare - sjukdomsdagar. Läs mer här.

• Ät tillskott med röd solhatt så fort du känner av symtom. Echinacea är ett annat namn på samma växt. Läs mer här.

• Tillskott med humussyra. Humussyran kan binda virus och fungerar som utrensare i kroppen. Den lägger sig som en film på viruset vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet. Läs mer här.

Vi har lämnat "vabruari" bakom oss och går mot ljusare tider men fortfarande duggar förkylningar och influensor tätt. Fråga bara närmaste förskolepersonal.
Här reder vi ut vad som är vad – och ger tips på lindring.

Förkylning, influensa, feber. Vad är vad egentligen? Hur smittar det, hur skyddar man sig och vilken hjälp finns?
Här får du svar på några av dina frågor.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

 

Smittar lätt
Varje gång någon som är sjuk nyser flyger tusentals små vätskepartiklar ut och bildar ett stort, osynligt moln.
Dessa kan flyga upp till två meter i en vanlig nysning! En annan vanlig smittväg är via nedsmittade fingrar.
Fingrarna kan ha fått viruset via direktkontakt med förkylda personer eller genom kontakt med handtag, handdukar och liknande.

► Läs också: Läkare: Därför ska du genast sluta använda handsprit

Förkylning
Symtomen börjar i regel två dagar efter nedsmittningen.
Vanliga symtom är snuva, nästäppa, svullnad av slemhinnorna i bihålorna, nysning, halsont, hosta och huvudvärk.

Influensa
Förkylning och influensa orsakas av olika typer av virus. I början av en influensa kan symtomen likna dem vid förkylning.
Snart tillkommer dock symtom som stark sjukdomskänsla, svårare huvudvärk, muskelvärk och högre feber. Influensa bryter också ut snabbare än förkylning. Inkubationstiden för influensa är i regel ett dygn.

Feber
Feber bidrar också till att virus dör. Förkylningsvirus trivs bäst med temperaturen 33-35 grader och feber är ett sätt för kroppen att bekämpa virus.

 

► Läs också: Paracetamol stör hjärnans utveckling

Bli inte sjuk alls – eller snabba på tillfrisknandet
Men naturen har lösningen, enligt professor emeritus Ingemar Joelsson.
– Den heter echinacea, röd solhatt, och dess effekt är vetenskapligt bevisad. En väldokumenterad effekt hos Echinaca är även den antiinflammatoriska  – vilket gör att sjukdomssymtomen lindras även om behandlingen startar under en pågående infektion, har han sagt i en tidigare intervju med Kurera.
Läs Ingemar Joelssons argument för röd solhatt i artikeln nedan.

► Läs också: Echinacea: Knepet som besegrar förkylning och influensa

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Förkylning och influensa orsakar tillsammans mer sjukfrånvaro än någon annan sjukdom. Gemensamt för de båda sjukdomarna är att de orsakas av virus, vilket antibiotika inte biter på.

Fler tips för att slippa drabbas - och bli frisk snabbare
• Sov ordentligt. Sömnen påverkar vårt immunförsvar. Läs mer här.

• Stressa inte.

• Tvätta händerna.

• Ta en daglig immunförsvarssmoothie.

• Detoxa kroppen på gifter (så här gör du).

• Vitaminboosta. Särskilt med extra vitamin C, D och zink. Läs mer här.

• Träna lagom! För mycket träning påverkar ditt immunförsvar negativt. För lite träning också.

• Ät vitlök - helst lagrad vitlök som tillskott. Vitlök stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus.

• Honung anses kunna motverka bakterier och virus. Ät som den är för bäst effekt. Läs mer här.

• Ät probiotika. Ungefär 75 procent av immunförsvaret styrs från magen. Studier har visat att probiotika ger färre - och lindrigare - sjukdomsdagar. Läs mer här.

• Ät tillskott med röd solhatt så fort du känner av symtom. Echinacea är ett annat namn på samma växt. Läs mer här.

• Tillskott med humussyra. Humussyran kan binda virus och fungerar som utrensare i kroppen. Den lägger sig som en film på viruset vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet. Läs mer här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

 

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.