Skillnaden mellan olika sorters salt

Fakta

Visste du att saltsug kan bero på mineralbrist? Vanligen upphör saltsuget efter några veckor om man byter ut bordssaltet mot ett naturligt mineralrikt salt.

Människor med högt blodtryck (hypertermi) bör använda himalayasalt med måtta, men vara mycket försiktiga med raffinerat bordssalt. Himalayasalt innehåller bland annat mycket kalium, som är känt för att dämpa effekten av för mycket natrium (alltså salt).

När det talas om att vi får i oss för mycket salt handlar det i huvudsak om natriumklorid. I det raffinerade saltet (som bordssalt och raffinerat havs- och bergssalt) har de återstående två procenten av mineraler och grundämnen bytts ut mot kemiska substanser anpassade till livsmedelsindustrin. Saltet har också i efterhand "berikats" med mineraler, som till exempel jod.
För hög saltkonsumtion beror alltså bland annat på att de balanserande mineralerna tagits bort. Vi får alltså inte bara i oss för mycket salt - utan för lite mineraler.

Raffinerat salt är lika skadligt för kroppen som raffinerat socker.
Källa: Boken Supermat - läkande mat från naturens hjärta av John Opsahl

Salt eller inte salt? Det har kommit att bli den stora frågan. Salt – såväl dess mängd som sort samt effekt på hälsan – är idag otroligt omdiskuterat. 
Kurera bidrar i debatten genom att utröna de mest väsentliga skillnaderna mellan olika sorters salt.

 

1. Himalayasalt
Ett kristallsalt från saltgruvor i bergen i Himalaya i Pakistan, där det bryts från bergsväggen för att sedan krossas och siktas. Himalayasalt är alltså utvunna mineraler från deponerade bergarter. Himalayasalt är ett naturligt mineralrikt och obearbetat salt som innehåller spårämnen och mineraler, och speciellt är rikt på magnesium. Saltet har en lätt rosa färg, är oraffinerat och är innan det utvinns fritt från mänsklig påverkan och föroreningar.
Himalayasaltet består av ungefär 98 procent natriumklorid och två procent andra mineraler. Både makromineraler, som till exempel kalcium och fosfor, vilka kroppen behöver stora mängder av – och spårämnen som selen och zink, som behövs i mindre mängder.
Himalayasaltet innehåller sammanlagt omkring 90 procent olika ämnen som vår kropp behöver och har en naturligt låg jodhalt.

 

► Läs också: ”Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

2. Havssalt
Allt naturligt salt kommer ursprungligen från havet. Raffinerat havssalt har också ofta ett reducerat mineralinnehåll, bland annat på grund av de höga temperaturer som används under produktionen. Havssalt är naturligt rikt på jod och har en salthalt på cirka 55-60 procent – resten är spårämnen, mineraler och fukt. Havssalt, i sin naturliga balans med mineraler och organiskt natrium, är bra för oss i lagom mängd och inte helt olikt vårt blod i mineralbalansen.
Celtic havssalt från Frankrike räknas som ett av världens finaste salt. Det är till färgen ljusgrått och inte vitt på grund av att det inte är bearbetat. Det är nämligen först när man raffinerar salt (alltså avlägsnar mineraler) som det blir vitt. Celtic havssalt har inte den skarpa sälta som vanligt bordssalt har utan en betydligt mjukare smak. Det innehåller stora mängder mineraler, enbart 34 procent natrium och är rikt på olika mineraler.

► Läs också: Sänkt blodtryck med hälsokost

3. Örtsalt
Herbamare och Trocomare är örtsalt, vilket innebär en kombination av oraffinerat havssalt och grönsaker och örter. Örtsaltet är naturligt rikt på viktiga mineraler och spårämnen och här har man tillsatt havsväxten kelp som är naturlig rikt på jod. Enligt bloggen Passion för hälsa blandas färska ekologiska grönsaker och örter med havssalt, sedan får mixen stå och dra i sex till åtta veckor. Därefter torkas blandningen skonsamt vid låg temperatur, vilket gör att havssaltet kan bevara örternas arom.

Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

4. Vanligt bordssalt
Vanligt vitt (raffinerat) bordssalt saknar, liksom andra raffinerade livsmedel, sina ursprungliga beståndsdelar. Saltet bryts ur underjordiska saltgruvor och bearbetas sedan industriellt i en process där det rensas från nära alla sina naturliga mineraler (förutom natrium och klorid). Saltlösningarna renas bland annat med speciella kemikalier innan vattnet kokas bort, vilket sker antingen under högt tryck eller genom vakuum (undertryck). Vad man då får fram är ett salt som innehåller 98 procent ren natriumklorid. Men medan de resterande två procenten i oraffinerat salt består av mineraler och andra grundämnen tillsätts i bordssalt istället kemikalier och tillsatsämnen som ska absorbera fukt och förebygga klumpbildning. Dessa kemikalier kan till exempel vara aluminiumföreningar, fluor och silikater.

Naturligt bergssalt och havssalt är,  biokemiskt sett, en organisk och icke-aggressiv form som kroppen känner igen och därmed kan tillgodogöra sig. Bordssaltet däremot identifieras av kroppen som ett gift– en onaturlig substans som ska rensas bort så fort som möjligt. Kroppen kan (beroende på sådant som allmänhälsa, ålder och kön) endast rensa ut en viss mängd per dag, vilket gör att det resterande oorganiska saltet blir en belastning för kroppen.

Av Isabelle G Hedander

Källor:
Mikaela Bjerring – Den stora skillnaden mellan olika saltPassion för hälsa
Boken Supermat – läkande mat från naturens hjärta av John Opsahl
Näringsmedicinsk Tidskrift – Saltet, människans själ? naringsmedicinsktidskrift.se/saltet.html
New York Times – Salt, We Misjudged Younytimes.com/2012/06/03/opinion/sunday/we-only-think-we-know-the-truth-about-salt.html
Studien Fatal and Nonfatal Outcomes, Incidence of Hypertension, and Blood Pressure Changes in Relation to Urinary Sodium Excretionjama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=899663

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Visste du att saltsug kan bero på mineralbrist? Vanligen upphör saltsuget efter några veckor om man byter ut bordssaltet mot ett naturligt mineralrikt salt.

Människor med högt blodtryck (hypertermi) bör använda himalayasalt med måtta, men vara mycket försiktiga med raffinerat bordssalt. Himalayasalt innehåller bland annat mycket kalium, som är känt för att dämpa effekten av för mycket natrium (alltså salt).

När det talas om att vi får i oss för mycket salt handlar det i huvudsak om natriumklorid. I det raffinerade saltet (som bordssalt och raffinerat havs- och bergssalt) har de återstående två procenten av mineraler och grundämnen bytts ut mot kemiska substanser anpassade till livsmedelsindustrin. Saltet har också i efterhand "berikats" med mineraler, som till exempel jod.
För hög saltkonsumtion beror alltså bland annat på att de balanserande mineralerna tagits bort. Vi får alltså inte bara i oss för mycket salt - utan för lite mineraler.

Raffinerat salt är lika skadligt för kroppen som raffinerat socker.
Källa: Boken Supermat - läkande mat från naturens hjärta av John Opsahl

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.