Skillnaden mellan olika sorters salt | Kurera.se

Skillnaden mellan olika sorters salt

Fakta

Visste du att saltsug kan bero på mineralbrist? Vanligen upphör saltsuget efter några veckor om man byter ut bordssaltet mot ett naturligt mineralrikt salt.

Människor med högt blodtryck (hypertermi) bör använda himalayasalt med måtta, men vara mycket försiktiga med raffinerat bordssalt. Himalayasalt innehåller bland annat mycket kalium, som är känt för att dämpa effekten av för mycket natrium (alltså salt).

När det talas om att vi får i oss för mycket salt handlar det i huvudsak om natriumklorid. I det raffinerade saltet (som bordssalt och raffinerat havs- och bergssalt) har de återstående två procenten av mineraler och grundämnen bytts ut mot kemiska substanser anpassade till livsmedelsindustrin. Saltet har också i efterhand "berikats" med mineraler, som till exempel jod.
För hög saltkonsumtion beror alltså bland annat på att de balanserande mineralerna tagits bort. Vi får alltså inte bara i oss för mycket salt - utan för lite mineraler.

Raffinerat salt är lika skadligt för kroppen som raffinerat socker.
Källa: Boken Supermat - läkande mat från naturens hjärta av John Opsahl

Salt eller inte salt? Det har kommit att bli den stora frågan. Salt - såväl dess mängd som sort samt effekt på hälsan - är idag otroligt omdiskuterat. 
Kurera bidrar i debatten genom att utröna de mest väsentliga skillnaderna mellan olika sorters salt.

1. Himalayasalt
Ett kristallsalt från saltgruvor i bergen i Himalaya i Pakistan, där det bryts från bergsväggen för att sedan krossas och siktas. Himalayasalt är alltså utvunna mineraler från deponerade bergarter. Himalayasalt är ett naturligt mineralrikt och obearbetat salt som innehåller spårämnen och mineraler, och speciellt är rikt på magnesium. Saltet har en lätt rosa färg, är oraffinerat och är innan det utvinns fritt från mänsklig påverkan och föroreningar.
Himalayasaltet består av ungefär 98 procent natriumklorid och två procent andra mineraler. Både makromineraler, som till exempel kalcium och fosfor, vilka kroppen behöver stora mängder av - och spårämnen som selen och zink, som behövs i mindre mängder.
Himalayasaltet innehåller sammanlagt omkring 90 procent olika ämnen som vår kropp behöver och har en naturligt låg jodhalt.

► Läs också: ”Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet”

 

2. Havssalt
Allt naturligt salt kommer ursprungligen från havet. Raffinerat havssalt har också ofta ett reducerat mineralinnehåll, bland annat på grund av de höga temperaturer som används under produktionen. Havssalt är naturligt rikt på jod och har en salthalt på cirka 55-60 procent - resten är spårämnen, mineraler och fukt. Havssalt, i sin naturliga balans med mineraler och organiskt natrium, är bra för oss i lagom mängd och inte helt olikt vårt blod i mineralbalansen.
Celtic havssalt från Frankrike räknas som ett av världens finaste salt. Det är till färgen ljusgrått och inte vitt på grund av att det inte är bearbetat. Det är nämligen först när man raffinerar salt (alltså avlägsnar mineraler) som det blir vitt. Celtic havssalt har inte den skarpa sälta som vanligt bordssalt har utan en betydligt mjukare smak. Det innehåller stora mängder mineraler, enbart 34 procent natrium och är rikt på olika mineraler.

► Läs också: Sänkt blodtryck med hälsokost

3. Örtsalt
Herbamare och Trocomare är örtsalt, vilket innebär en kombination av oraffinerat havssalt och grönsaker och örter. Örtsaltet är naturligt rikt på viktiga mineraler och spårämnen och här har man tillsatt havsväxten kelp som är naturlig rikt på jod. Enligt bloggen Passion för hälsa blandas färska ekologiska grönsaker och örter med havssalt, sedan får mixen stå och dra i sex till åtta veckor. Därefter torkas blandningen skonsamt vid låg temperatur, vilket gör att havssaltet kan bevara örternas arom.

Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

4. Vanligt bordssalt
Vanligt vitt (raffinerat) bordssalt saknar, liksom andra raffinerade livsmedel, sina ursprungliga beståndsdelar. Saltet bryts ur underjordiska saltgruvor och bearbetas sedan industriellt i en process där det rensas från nära alla sina naturliga mineraler (förutom natrium och klorid). Saltlösningarna renas bland annat med speciella kemikalier innan vattnet kokas bort, vilket sker antingen under högt tryck eller genom vakuum (undertryck). Vad man då får fram är ett salt som innehåller 98 procent ren natriumklorid. Men medan de resterande två procenten i oraffinerat salt består av mineraler och andra grundämnen tillsätts i bordssalt istället kemikalier och tillsatsämnen som ska absorbera fukt och förebygga klumpbildning. Dessa kemikalier kan till exempel vara aluminiumföreningar, fluor och silikater.

 

Naturligt bergssalt och havssalt är en icke-aggressiv form som kroppen känner igen och därmed kan tillgodogöra sig. Bordssaltet däremot identifieras av kroppen som ett gift– en onaturlig substans som ska rensas bort så fort som möjligt. Kroppen kan (beroende på sådant som allmänhälsa, ålder och kön) endast rensa ut en viss mängd per dag, vilket gör att det resterande oorganiska saltet blir en belastning för kroppen.

Av Isabelle G Hedander

Källor:
Mikaela Bjerring - Den stora skillnaden mellan olika saltPassion för hälsa
Boken Supermat - läkande mat från naturens hjärta av John Opsahl
Näringsmedicinsk Tidskrift - Saltet, människans själ? naringsmedicinsktidskrift.se/saltet.html
New York Times - Salt, We Misjudged Younytimes.com/2012/06/03/opinion/sunday/we-only-think-we-know-the-truth-about-salt.html
Studien Fatal and Nonfatal Outcomes, Incidence of Hypertension, and Blood Pressure Changes in Relation to Urinary Sodium Excretionjama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=899663

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Visste du att saltsug kan bero på mineralbrist? Vanligen upphör saltsuget efter några veckor om man byter ut bordssaltet mot ett naturligt mineralrikt salt.

Människor med högt blodtryck (hypertermi) bör använda himalayasalt med måtta, men vara mycket försiktiga med raffinerat bordssalt. Himalayasalt innehåller bland annat mycket kalium, som är känt för att dämpa effekten av för mycket natrium (alltså salt).

När det talas om att vi får i oss för mycket salt handlar det i huvudsak om natriumklorid. I det raffinerade saltet (som bordssalt och raffinerat havs- och bergssalt) har de återstående två procenten av mineraler och grundämnen bytts ut mot kemiska substanser anpassade till livsmedelsindustrin. Saltet har också i efterhand "berikats" med mineraler, som till exempel jod.
För hög saltkonsumtion beror alltså bland annat på att de balanserande mineralerna tagits bort. Vi får alltså inte bara i oss för mycket salt - utan för lite mineraler.

Raffinerat salt är lika skadligt för kroppen som raffinerat socker.
Källa: Boken Supermat - läkande mat från naturens hjärta av John Opsahl

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny konsumentmärkning för närodlat

Kost

Nu lanseras en ny märkning för frukt och grönt som inte rest så långt. Den nya märkningen "Ju närmre desto bättre" ska informera konsumenterna om huruvida livsmedlet de håller i sin hand är närproducerat eller inte – en komponent allt fler bryr sig om i en tid då ordet "hållbart" trendar såväl på nätet som samhället i stort. 

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?