Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”

Kapslar, tabletter, juicer, filmjölk – och namn som mjölksyrebakterier, acidophilus, goda tarmbakterier och probiotika. 
Hur vet vi vad som är bäst? Av något som tycks vara samma sak – men inte är det eftersom bakteriemängd och stammar skiljer sig åt…
Klurigt? Kurera bad två specialister reda ut begreppen. 

Att få i sig probiotiska bakterier är viktigt. Bland annat för att immunsystemet ska hållas i balans. Ja, faktiskt för hela kroppens skull. Genom historien har vi fått i oss mycket mer av dessa bakterier via kosten än vad vi får idag. I vissa länder är mjölksyrafermentering av livsmedel fortfarande vanligt. Men från cirka 1950-talet försvann det mer och mer i Sverige och många andra länder till förmån för kyllagring och användandet av olika konserveringsmedel.

► Läs också: Bättre mage med probiotika

 

Samma effekt av yoghurt som av tillskott?
Det är därför bra att det på marknaden idag kommer fler och fler livsmedel med probiotiska bakterier. Det finns också många tillskott med mjölksyrabakterier.
Men hur ska man veta vilka produkter som är bra? Kan man få samma effekt av yoghurt som av tillskott? Vi ska försöka reda ut detta.

Man kan dela in dessa produkter i tre kategorier:

1. Mat som är tillverkad med hjälp av fermentation såsom yoghurt och surkål.
Fermenterade produkter är en del i en hälsosam kosthållning. Nyttan av dessa kommer dels av ett visst innehåll av bakterier, men kanske mest av de ämnen som bakterierna bildat under fermentation. Många av de ursprungliga studierna på probiotika gjordes på yoghurt.
Viktigt att tänka på dock är att en del yoghurtsorter har tillsats mycket socker. Många människor är också känsliga för mjölk.
Vid stort behov av support för tarmfloran som efter en antibiotikakur räcker det ofta inte med bara yoghurt eller surkål. Tillskott av mjölksyrabakterier via tabletter eller kapslar är då oftast bästa alternativet.

► Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

2. Mat till vilken man tillsatt probiotiska bakterier – för att göra den bättre eller ibland kanske för att få ytterligare ett säljargument.
Här finns det en uppsjö av produkter. En del riktigt bra, där man tillsatt välstuderade bakteriestammar. Ska man dricka juice så är det ju bara bra att samtidigt få i sig nyttiga bakterier. Men var observant på hur produkten verkar vara i sin helhet. En produkt blir inte automatiskt hälsosam för att man tillsätter nyttiga bakterier. Till exempel sötade drycker med nyttiga bakterier är visserligen bättre än utan bakterier, men fortfarande onyttiga pga av onödigt högt innehåll av socker.

3. Tillskott med probiotiska bakterier – som finns i pulver, kapslar och tabletter
Här finner man probiotika i högre doser. Tillskotten innehåller ofta också flera olika bakteriestammar. En kombination av flera stammar är som regel det bästa eftersom varje stam har sina specifika egenskaper och ”specialiteter”. Intressant att veta är att vår tarmflora innehåller flera hundra olika arter av bakterier och att vår egen bakterieflora består av tio gånger fler celler än kroppen själv.

► Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Att tänka på!

Behöver man ordentlig support för tarmfloran är det oftast bland dessa produkter man väljer. Kvaliteten kan dock skifta även här.

  • Vad som är viktigt är att det på förpackningen anges antalet bakterier som garanteras vid utgångsdatum. Eftersom bakterier är levande organismer så dör en del av bakterierna i produkten från produktionstillfället och fram till bäst före datum. Det är därför inte seriöst att ange antalet bakterier som tillsätts vid produktionstillfället för det är inte detsamma som antalet bakterier som finns i produkten när den inhandlas i butiken.
  • En annan aspekt är att bakterierna måste överleva passagen förbi mag- och gallsyran. En del bakterier klarar i sig själva denna passage. Andra måste man skydda på något vis. I en del produkter har man ”bäddat in” bakterierna i en skyddande matrix inne i kapseln. När denna matrix kommer i kontakt med syran i magsäcken så sluter den sig ännu tightare kring bakterierna och skyddar dem tills de kommer längre ner i tunntarmen där pH stiger.
  • Det finns också tabletter på marknaden som inte löser upp sig ordentligt förrän de når tarmen. Har man oskyddade bakterier som i sig inte tål mag- och gallsyran kan mer än 90 procent av bakterierna dö innan de når tarmen. De producenter som arbetar seriöst med probiotika brukar ange på bruken hur stor procent av bakterierna som levande väntas nå tarmen.
  • Generellt kan sägas att bra kosttillskott med probiotika jämfört med olika livsmedel med probiotika har högre doser med bakterier, har flera olika bakteriestammar, är bättre skyddade för att klara passagen ner till tarmen, inte är sötade och är lätta att inta. Allt detta medför att de som regel har bättre effekt. De är också lätta att ta med sig. Detta är särskilt viktigt när man ska åka på semester då man bör ta probiotika ett par veckor före, under och någon vecka efter hemkomst för att säkerställa att man inte drabbas av magsjuka.

► Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

Vad innebär ”enzymkomplex” för magspjälkningskanalen?
Enzymkomplex avser en blandning av olika sorters enzymer. Ett vanligt enzymkomplex för matsmältningen innehåller enzymer för nedbrytning av både fett, kolhydrater och protein. Det finns också enzymkomplex som specifikt är sammansatt för exempelvis proteinnedbrytning och då innehåller det en blandning av olika proteasenzymer.
Enzymer är ämnen som påskyndar, katalyserar olika processer. När man pratar matsmältningsenzymer så är det enzymer som bryter ner maten i sina minsta beståndsdelar så att de kan tas upp i tarmen. Bukspottkörteln är den stora producenten av matsmältningsenzymer i kroppen. Men av olika anledningar såsom till exempel stress, födoämnesöverkänslighet, försurning, hög ålder fungerar inte alltid matsmältningen optimalt.

Bra med tillskott av enzymer
En del menar att tillskott av matsmältningsenzymer inte fungerar på grund av att de antas bli förstörda under passagen genom saltsyran i magsäcken. Men långvarig praktisk erfarenhet av enzymtillskott visar att det fungerar. Studier bekräftar det också.

► Läs också – Näringsfysiolog: ”Välj kapslar framför bakteriejuicer”

Av Anna Widell, kand. Biovetenskap och produktspecialist Holistic
Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av Holistic


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.