Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skönare övergångsålder med örter

Fakta

Den kvinnliga menscykeln är ett sinnrikt system av samspelande hormoner. Under kvinnans fertila period mognar en äggblåsa (en follikel) varje månad.
Det är hormonet östrogen och FHS (follikelstimulerande hormon) som triggar igång äggmognaden.
Efter ägglossningen blir hormonet progesteron istället dominerande i kroppen, tills det är dags att stimulera en ny ägglossning.

Under något eller några år innan menopaus mognar äggen mer sällan. Det leder till att mängden östrogen i kroppen sjunker. Kroppen försöker då kompensera det med att öka nivåerna av FHS, för att försöka tvinga fram en ägglossning. De ovanligt höga nivåerna av FHS orsakar svettningar och värmevallningar.

Påtryckningarna från FHS gör att nivåerna av östrogen svänger kraftigt upp och ner, vilket inte sällan ger konsekvenser för humöret. Östrogennivåerna i kroppen påverkar nämligen ett annat hormon – serotonin, som reglerar vår känsla av välbefinnande.

När östrogenet sjunker kraftigt sjunker också serotoninet i hjärnan.
Låga serotoninnivåer kan göra dig irriterad och orolig, öka sötsuget, minska sexlusten och kan göra det svårt att somna.

Allt fler kvinnor väljer att söka alternativa metoder för att finna bot för olika besvär och åkommor. Så inte minst när det gäller hanteringen av klimakteriet.
Här är fyra örter som du kan hålla särskild utkik efter - eftersom de sägs ge naturlig lindring vid just övergångsbesvär.

Vanligen börjar kvinnans övergångsbesvär när hon är i 45- till 55-årsåldern. Det första man brukar lägga märke till är att ögonen blir torra. Sedan kommer andra mer typiska symtom som oregelbundna blödningar, värmevallningar, sömnlöshet, nattliga svettningar, nedstämdhet, humörsvängningar, torra slemhinnor, minskad sexlust, ledvärk - och så vidare.
► Läs också: Värt att veta om klimakteriet

Finns alltid alternativ till traditonell behandling
Att först prova att vända sig till naturen för hjälp är något många uppger att de helst skulle vilja - om de bara visste vad inom naturen de skulle använda sig av. Och det finns flera bra preparat för den som söker naturliga alternativ till traditionell östrogenbehandling (som är kopplad till vissa hälsorisker).
Här är fyra örter du kan ha nytta av under din klimakterieperiod.

 

► Läs också: Allt fler väljer egenvårdsprodukter framför läkemedel

4 örter som ger en skönare övergångsålder

 

1. Rödklöver

Rödklöver är en antiinflammatorisk läkeört som växer över hela Sverige och som är lätt att hitta.
Rödklövern är rik på vitaminer (främst B och C), mineraler (kalcium, krom, kalium, fosfor, magnesium), har ett lättupptagligt protein och ett växthormon (så kallat fytohormon) som är snarlikt människans hormon östrogen och som ofta blir ett bra tillskott under klimakteriet. Faktum är att örten är välkänd just för sin förmåga att kunna reglera hormoner och den anses vara ett särskilt bra vid klimakteriebesvär som vallningar, svettningar, torra slemhinnor.

Rödklövern, som ibland även kallas kogräs eller ängklöver, har en mild och söt smak och är god att använda i sallader, matlagning och nyttiga hälsodrinkar och gröna smoothies. Såväl blomma som stjälk och blad är ätbart.

► Läs också: 7 sorters ätbara blommor

2. Humle

Humle har hög östrogenhalt som påverkar kroppens hormoner positivt vid problem i övergångsåldern och andra hormonrelaterade problem. Det är humlekottarna och lupulinkörtlarna hos honplantan som är ger dessa effekter då de är rika på ämnen som harts, bitterämnen, östrogen och andra hormoner vilka lindrar klimakteriebesvär.
Örten har inom läkekonsten länge använts som ett milt sömnmedel på grund av dess innehåll av lugnande och rogivande växtämnen.
Humle växer vild eller förvildad i lövlundar och bäckdälder i södra och mellersta Sverige, oftast i närheten av bebyggelse. Den största delen av vår svenska population utgörs av honplantor, vilket talar för att den spritt sig från odling.
Humlen har späda skott som kan ätas som sparris.

► Läs också: Örter som behandling av depression, PMS och sömnbesvär

 

3. Damiana

Många kvinnor i övergångsåldern rapporterar om minskning av såväl sexuell njutning som sexuell upphetsning.  Inte sällan i samband med torra slemhinnor.
Inom örtmedicinsk vetenskap används blad av busken damiana ofta som ett hjälpmedel för just detta, då örten är välkänd som afrodisiakum och som behandling för sexuella som hormonella störningar.
Bladen har till exempel länge använts för att göra te av ursprungsbefolkningen i Central- och Sydamerika, just för sin effekt som afrodisiakum.

Påverkar kroppens hormonnivåer
Den exakta verkningsmekanismen för damiana är okänd men man tror att dess effekter beror på att örten innehåller två föreningar som påverkar kroppens nivåer av testosteron respektive östrogen.
På grund av sin effekt på hormoner kan örten bidra till att lindra klimakteriebesvär som till exempel värmevallningar och minskad lust.
Damiana är en relativt liten buske som tillverkar små, aromatiska blommor som sedan följs av frukter som smakar och liknas vid fikon. Damiana växer främst i Centralamerika, Mexiko, Sydamerika och Karibien.

► Läs också: Problem med torra slemhinnor? Upptäck havtornsolja

4. Silverax

Läkesilveraxet har länge använts av både indianer och nybyggare mot framför allt värmevallningar, nattsvettningar och torra slemhinnor i underlivet. Roten har också använts för att lindra muskel- och ledvärk, oregelbunden mens och PMS.
Roten, eller jordstammen, av det över två meter höga silveraxet har i Tyskland ingått i olika läkemedel mot klimakteriebesvär i minst 40 år. Det är även där den mesta forskningen om silveraxet gjorts, varav de flesta på 1980- och 90-talet.

Bäst effekt på kvinnor som nyligen gått in i klimakteriet
I en tysk studie med 629 kvinnor uppgav åtta av tio att de fick lindring av besvär som svettningar, oro, vallningar, irritation, depression och sömnproblem. En av de senaste studierna, från 2005, är gjord med modernare metodik och även den visar på bättre effekt än placebo, framför allt på värmevallningar. Bäst effekt fick de kvinnor som nyligen gått in i klimakteriet.
Silverax innehåller växtöstrogener, som är ämnen med svag östrogen aktivitet. Nyare forskning visar dock att axets förmåga att lindra värmevallningar och svettningar främst beror på att dess förmåga att öka tillgängligheten av signalämnena serotonin och dopamin i hjärnan. Detta skulle också kunna förklara varför silverax i studier visat sig kunna lindra depression och ångest.
Silveraxet växer vilt i bland annat Nordamerika, Kina och Japan. Det finns även ett antal arter som förekommer som prydnadsväxter, bland annat i Sverige.

 

► Läs också: Naturlig hjälp mot svett och vallningar

Att hitta sitt naturmedel
Rödklöver, humle och damiana finner man till exempel i klimakterieprodukten Menojoy. Rödklöver förekommer också i preparatet Balans Plus och silverax finner man i Klimadynon.
Fråga om råd i din närmaste hälsokostbutik eller sök hjälp hos en näringsterapeut. Med lite hjälp kommer du lättare fram till vad som passar bäst för just dig.

► Läs också: ”Kosttillskott en väg till bättre hälsa”

Källor: Läkeörter.se, kevision.com samt tidningen Hälsa.

Av Redaktionen


Fakta

Den kvinnliga menscykeln är ett sinnrikt system av samspelande hormoner. Under kvinnans fertila period mognar en äggblåsa (en follikel) varje månad.
Det är hormonet östrogen och FHS (follikelstimulerande hormon) som triggar igång äggmognaden.
Efter ägglossningen blir hormonet progesteron istället dominerande i kroppen, tills det är dags att stimulera en ny ägglossning.

Under något eller några år innan menopaus mognar äggen mer sällan. Det leder till att mängden östrogen i kroppen sjunker. Kroppen försöker då kompensera det med att öka nivåerna av FHS, för att försöka tvinga fram en ägglossning. De ovanligt höga nivåerna av FHS orsakar svettningar och värmevallningar.

Påtryckningarna från FHS gör att nivåerna av östrogen svänger kraftigt upp och ner, vilket inte sällan ger konsekvenser för humöret. Östrogennivåerna i kroppen påverkar nämligen ett annat hormon – serotonin, som reglerar vår känsla av välbefinnande.

När östrogenet sjunker kraftigt sjunker också serotoninet i hjärnan.
Låga serotoninnivåer kan göra dig irriterad och orolig, öka sötsuget, minska sexlusten och kan göra det svårt att somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.