Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skönare övergångsålder med örter

Fakta

Den kvinnliga menscykeln är ett sinnrikt system av samspelande hormoner. Under kvinnans fertila period mognar en äggblåsa (en follikel) varje månad.
Det är hormonet östrogen och FHS (follikelstimulerande hormon) som triggar igång äggmognaden.
Efter ägglossningen blir hormonet progesteron istället dominerande i kroppen, tills det är dags att stimulera en ny ägglossning.

Under något eller några år innan menopaus mognar äggen mer sällan. Det leder till att mängden östrogen i kroppen sjunker. Kroppen försöker då kompensera det med att öka nivåerna av FHS, för att försöka tvinga fram en ägglossning. De ovanligt höga nivåerna av FHS orsakar svettningar och värmevallningar.

Påtryckningarna från FHS gör att nivåerna av östrogen svänger kraftigt upp och ner, vilket inte sällan ger konsekvenser för humöret. Östrogennivåerna i kroppen påverkar nämligen ett annat hormon – serotonin, som reglerar vår känsla av välbefinnande.

När östrogenet sjunker kraftigt sjunker också serotoninet i hjärnan.
Låga serotoninnivåer kan göra dig irriterad och orolig, öka sötsuget, minska sexlusten och kan göra det svårt att somna.

Allt fler kvinnor väljer att söka alternativa metoder för att finna bot för olika besvär och åkommor. Så inte minst när det gäller hanteringen av klimakteriet.
Här är fyra örter som du kan hålla särskild utkik efter - eftersom de sägs ge naturlig lindring vid just övergångsbesvär.

Vanligen börjar kvinnans övergångsbesvär när hon är i 45- till 55-årsåldern. Det första man brukar lägga märke till är att ögonen blir torra. Sedan kommer andra mer typiska symtom som oregelbundna blödningar, värmevallningar, sömnlöshet, nattliga svettningar, nedstämdhet, humörsvängningar, torra slemhinnor, minskad sexlust, ledvärk - och så vidare.
► Läs också: Värt att veta om klimakteriet

Finns alltid alternativ till traditonell behandling
Att först prova att vända sig till naturen för hjälp är något många uppger att de helst skulle vilja - om de bara visste vad inom naturen de skulle använda sig av. Och det finns flera bra preparat för den som söker naturliga alternativ till traditionell östrogenbehandling (som är kopplad till vissa hälsorisker).
Här är fyra örter du kan ha nytta av under din klimakterieperiod.

 

► Läs också: Allt fler väljer egenvårdsprodukter framför läkemedel

4 örter som ger en skönare övergångsålder

 

1. Rödklöver

Rödklöver är en antiinflammatorisk läkeört som växer över hela Sverige och som är lätt att hitta.
Rödklövern är rik på vitaminer (främst B och C), mineraler (kalcium, krom, kalium, fosfor, magnesium), har ett lättupptagligt protein och ett växthormon (så kallat fytohormon) som är snarlikt människans hormon östrogen och som ofta blir ett bra tillskott under klimakteriet. Faktum är att örten är välkänd just för sin förmåga att kunna reglera hormoner och den anses vara ett särskilt bra vid klimakteriebesvär som vallningar, svettningar, torra slemhinnor.

Rödklövern, som ibland även kallas kogräs eller ängklöver, har en mild och söt smak och är god att använda i sallader, matlagning och nyttiga hälsodrinkar och gröna smoothies. Såväl blomma som stjälk och blad är ätbart.

► Läs också: 7 sorters ätbara blommor

2. Humle

Humle har hög östrogenhalt som påverkar kroppens hormoner positivt vid problem i övergångsåldern och andra hormonrelaterade problem. Det är humlekottarna och lupulinkörtlarna hos honplantan som är ger dessa effekter då de är rika på ämnen som harts, bitterämnen, östrogen och andra hormoner vilka lindrar klimakteriebesvär.
Örten har inom läkekonsten länge använts som ett milt sömnmedel på grund av dess innehåll av lugnande och rogivande växtämnen.
Humle växer vild eller förvildad i lövlundar och bäckdälder i södra och mellersta Sverige, oftast i närheten av bebyggelse. Den största delen av vår svenska population utgörs av honplantor, vilket talar för att den spritt sig från odling.
Humlen har späda skott som kan ätas som sparris.

► Läs också: Örter som behandling av depression, PMS och sömnbesvär

 

3. Damiana

Många kvinnor i övergångsåldern rapporterar om minskning av såväl sexuell njutning som sexuell upphetsning.  Inte sällan i samband med torra slemhinnor.
Inom örtmedicinsk vetenskap används blad av busken damiana ofta som ett hjälpmedel för just detta, då örten är välkänd som afrodisiakum och som behandling för sexuella som hormonella störningar.
Bladen har till exempel länge använts för att göra te av ursprungsbefolkningen i Central- och Sydamerika, just för sin effekt som afrodisiakum.

Påverkar kroppens hormonnivåer
Den exakta verkningsmekanismen för damiana är okänd men man tror att dess effekter beror på att örten innehåller två föreningar som påverkar kroppens nivåer av testosteron respektive östrogen.
På grund av sin effekt på hormoner kan örten bidra till att lindra klimakteriebesvär som till exempel värmevallningar och minskad lust.
Damiana är en relativt liten buske som tillverkar små, aromatiska blommor som sedan följs av frukter som smakar och liknas vid fikon. Damiana växer främst i Centralamerika, Mexiko, Sydamerika och Karibien.

► Läs också: Problem med torra slemhinnor? Upptäck havtornsolja

4. Silverax

Läkesilveraxet har länge använts av både indianer och nybyggare mot framför allt värmevallningar, nattsvettningar och torra slemhinnor i underlivet. Roten har också använts för att lindra muskel- och ledvärk, oregelbunden mens och PMS.
Roten, eller jordstammen, av det över två meter höga silveraxet har i Tyskland ingått i olika läkemedel mot klimakteriebesvär i minst 40 år. Det är även där den mesta forskningen om silveraxet gjorts, varav de flesta på 1980- och 90-talet.

Bäst effekt på kvinnor som nyligen gått in i klimakteriet
I en tysk studie med 629 kvinnor uppgav åtta av tio att de fick lindring av besvär som svettningar, oro, vallningar, irritation, depression och sömnproblem. En av de senaste studierna, från 2005, är gjord med modernare metodik och även den visar på bättre effekt än placebo, framför allt på värmevallningar. Bäst effekt fick de kvinnor som nyligen gått in i klimakteriet.
Silverax innehåller växtöstrogener, som är ämnen med svag östrogen aktivitet. Nyare forskning visar dock att axets förmåga att lindra värmevallningar och svettningar främst beror på att dess förmåga att öka tillgängligheten av signalämnena serotonin och dopamin i hjärnan. Detta skulle också kunna förklara varför silverax i studier visat sig kunna lindra depression och ångest.
Silveraxet växer vilt i bland annat Nordamerika, Kina och Japan. Det finns även ett antal arter som förekommer som prydnadsväxter, bland annat i Sverige.

 

► Läs också: Naturlig hjälp mot svett och vallningar

Att hitta sitt naturmedel
Rödklöver, humle och damiana finner man till exempel i klimakterieprodukten Menojoy. Rödklöver förekommer också i preparatet Balans Plus och silverax finner man i Klimadynon.
Fråga om råd i din närmaste hälsokostbutik eller sök hjälp hos en näringsterapeut. Med lite hjälp kommer du lättare fram till vad som passar bäst för just dig.

► Läs också: ”Kosttillskott en väg till bättre hälsa”

Källor: Läkeörter.se, kevision.com samt tidningen Hälsa.

Av Redaktionen


Fakta

Den kvinnliga menscykeln är ett sinnrikt system av samspelande hormoner. Under kvinnans fertila period mognar en äggblåsa (en follikel) varje månad.
Det är hormonet östrogen och FHS (follikelstimulerande hormon) som triggar igång äggmognaden.
Efter ägglossningen blir hormonet progesteron istället dominerande i kroppen, tills det är dags att stimulera en ny ägglossning.

Under något eller några år innan menopaus mognar äggen mer sällan. Det leder till att mängden östrogen i kroppen sjunker. Kroppen försöker då kompensera det med att öka nivåerna av FHS, för att försöka tvinga fram en ägglossning. De ovanligt höga nivåerna av FHS orsakar svettningar och värmevallningar.

Påtryckningarna från FHS gör att nivåerna av östrogen svänger kraftigt upp och ner, vilket inte sällan ger konsekvenser för humöret. Östrogennivåerna i kroppen påverkar nämligen ett annat hormon – serotonin, som reglerar vår känsla av välbefinnande.

När östrogenet sjunker kraftigt sjunker också serotoninet i hjärnan.
Låga serotoninnivåer kan göra dig irriterad och orolig, öka sötsuget, minska sexlusten och kan göra det svårt att somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?