Skönare övergångsålder med örter

Fakta

Den kvinnliga menscykeln är ett sinnrikt system av samspelande hormoner. Under kvinnans fertila period mognar en äggblåsa (en follikel) varje månad.
Det är hormonet östrogen och FHS (follikelstimulerande hormon) som triggar igång äggmognaden.
Efter ägglossningen blir hormonet progesteron istället dominerande i kroppen, tills det är dags att stimulera en ny ägglossning.

Under något eller några år innan menopaus mognar äggen mer sällan. Det leder till att mängden östrogen i kroppen sjunker. Kroppen försöker då kompensera det med att öka nivåerna av FHS, för att försöka tvinga fram en ägglossning. De ovanligt höga nivåerna av FHS orsakar svettningar och värmevallningar.

Påtryckningarna från FHS gör att nivåerna av östrogen svänger kraftigt upp och ner, vilket inte sällan ger konsekvenser för humöret. Östrogennivåerna i kroppen påverkar nämligen ett annat hormon – serotonin, som reglerar vår känsla av välbefinnande.

När östrogenet sjunker kraftigt sjunker också serotoninet i hjärnan.
Låga serotoninnivåer kan göra dig irriterad och orolig, öka sötsuget, minska sexlusten och kan göra det svårt att somna.

Allt fler kvinnor väljer att söka alternativa metoder för att finna bot för olika besvär och åkommor. Så inte minst när det gäller hanteringen av klimakteriet.
Här är fyra örter som du kan hålla särskild utkik efter – eftersom de sägs ge naturlig lindring vid just övergångsbesvär.

Vanligen börjar kvinnans övergångsbesvär när hon är i 45- till 55-årsåldern. Det första man brukar lägga märke till är att ögonen blir torra. Sedan kommer andra mer typiska symtom som oregelbundna blödningar, värmevallningar, sömnlöshet, nattliga svettningar, nedstämdhet, humörsvängningar, torra slemhinnor, minskad sexlust, ledvärk – och så vidare.
► Läs också: Värt att veta om klimakteriet

Finns alltid alternativ till traditonell behandling
Att först prova att vända sig till naturen för hjälp är något många uppger att de helst skulle vilja – om de bara visste vad inom naturen de skulle använda sig av. Och det finns flera bra preparat för den som söker naturliga alternativ till traditionell östrogenbehandling (som är kopplad till vissa hälsorisker).
Här är fyra örter du kan ha nytta av under din klimakterieperiod.

 

► Läs också: Allt fler väljer egenvårdsprodukter framför läkemedel

4 örter som ger en skönare övergångsålder

 

1. Rödklöver

Rödklöver är en antiinflammatorisk läkeört som växer över hela Sverige och som är lätt att hitta.
Rödklövern är rik på vitaminer (främst B och C), mineraler (kalcium, krom, kalium, fosfor, magnesium), har ett lättupptagligt protein och ett växthormon (så kallat fytohormon) som är snarlikt människans hormon östrogen och som ofta blir ett bra tillskott under klimakteriet. Faktum är att örten är välkänd just för sin förmåga att kunna reglera hormoner och den anses vara ett särskilt bra vid klimakteriebesvär som vallningar, svettningar, torra slemhinnor.

Rödklövern, som ibland även kallas kogräs eller ängklöver, har en mild och söt smak och är god att använda i sallader, matlagning och nyttiga hälsodrinkar och gröna smoothies. Såväl blomma som stjälk och blad är ätbart.

► Läs också: 7 sorters ätbara blommor

2. Humle

Humle har hög östrogenhalt som påverkar kroppens hormoner positivt vid problem i övergångsåldern och andra hormonrelaterade problem. Det är humlekottarna och lupulinkörtlarna hos honplantan som är ger dessa effekter då de är rika på ämnen som harts, bitterämnen, östrogen och andra hormoner vilka lindrar klimakteriebesvär.
Örten har inom läkekonsten länge använts som ett milt sömnmedel på grund av dess innehåll av lugnande och rogivande växtämnen.
Humle växer vild eller förvildad i lövlundar och bäckdälder i södra och mellersta Sverige, oftast i närheten av bebyggelse. Den största delen av vår svenska population utgörs av honplantor, vilket talar för att den spritt sig från odling.
Humlen har späda skott som kan ätas som sparris.

► Läs också: Örter som behandling av depression, PMS och sömnbesvär

3. Damiana

Många kvinnor i övergångsåldern rapporterar om minskning av såväl sexuell njutning som sexuell upphetsning.  Inte sällan i samband med torra slemhinnor.
Inom örtmedicinsk vetenskap används blad av busken damiana ofta som ett hjälpmedel för just detta, då örten är välkänd som afrodisiakum och som behandling för sexuella som hormonella störningar.
Bladen har till exempel länge använts för att göra te av ursprungsbefolkningen i Central- och Sydamerika, just för sin effekt som afrodisiakum.

Påverkar kroppens hormonnivåer
Den exakta verkningsmekanismen för damiana är okänd men man tror att dess effekter beror på att örten innehåller två föreningar som påverkar kroppens nivåer av testosteron respektive östrogen.
På grund av sin effekt på hormoner kan örten bidra till att lindra klimakteriebesvär som till exempel värmevallningar och minskad lust.
Damiana är en relativt liten buske som tillverkar små, aromatiska blommor som sedan följs av frukter som smakar och liknas vid fikon. Damiana växer främst i Centralamerika, Mexiko, Sydamerika och Karibien.

► Läs också: Problem med torra slemhinnor? Upptäck havtornsolja

4. Silverax

Läkesilveraxet har länge använts av både indianer och nybyggare mot framför allt värmevallningar, nattsvettningar och torra slemhinnor i underlivet. Roten har också använts för att lindra muskel- och ledvärk, oregelbunden mens och PMS.
Roten, eller jordstammen, av det över två meter höga silveraxet har i Tyskland ingått i olika läkemedel mot klimakteriebesvär i minst 40 år. Det är även där den mesta forskningen om silveraxet gjorts, varav de flesta på 1980- och 90-talet.

Bäst effekt på kvinnor som nyligen gått in i klimakteriet
I en tysk studie med 629 kvinnor uppgav åtta av tio att de fick lindring av besvär som svettningar, oro, vallningar, irritation, depression och sömnproblem. En av de senaste studierna, från 2005, är gjord med modernare metodik och även den visar på bättre effekt än placebo, framför allt på värmevallningar. Bäst effekt fick de kvinnor som nyligen gått in i klimakteriet.
Silverax innehåller växtöstrogener, som är ämnen med svag östrogen aktivitet. Nyare forskning visar dock att axets förmåga att lindra värmevallningar och svettningar främst beror på att dess förmåga att öka tillgängligheten av signalämnena serotonin och dopamin i hjärnan. Detta skulle också kunna förklara varför silverax i studier visat sig kunna lindra depression och ångest.
Silveraxet växer vilt i bland annat Nordamerika, Kina och Japan. Det finns även ett antal arter som förekommer som prydnadsväxter, bland annat i Sverige.

► Läs också: Naturlig hjälp mot svett och vallningar

Att hitta sitt naturmedel
Rödklöver, humle och damiana finner man till exempel i klimakterieprodukten Menojoy. Rödklöver förekommer också i preparatet Balans Plus och silverax finner man i Klimadynon.
Fråga om råd i din närmaste hälsokostbutik eller sök hjälp hos en näringsterapeut. Med lite hjälp kommer du lättare fram till vad som passar bäst för just dig.

► Läs också: ”Kosttillskott en väg till bättre hälsa”

Källor: Läkeörter.se, kevision.com samt tidningen Hälsa.

Av Redaktionen

Fakta

Den kvinnliga menscykeln är ett sinnrikt system av samspelande hormoner. Under kvinnans fertila period mognar en äggblåsa (en follikel) varje månad.
Det är hormonet östrogen och FHS (follikelstimulerande hormon) som triggar igång äggmognaden.
Efter ägglossningen blir hormonet progesteron istället dominerande i kroppen, tills det är dags att stimulera en ny ägglossning.

Under något eller några år innan menopaus mognar äggen mer sällan. Det leder till att mängden östrogen i kroppen sjunker. Kroppen försöker då kompensera det med att öka nivåerna av FHS, för att försöka tvinga fram en ägglossning. De ovanligt höga nivåerna av FHS orsakar svettningar och värmevallningar.

Påtryckningarna från FHS gör att nivåerna av östrogen svänger kraftigt upp och ner, vilket inte sällan ger konsekvenser för humöret. Östrogennivåerna i kroppen påverkar nämligen ett annat hormon – serotonin, som reglerar vår känsla av välbefinnande.

När östrogenet sjunker kraftigt sjunker också serotoninet i hjärnan.
Låga serotoninnivåer kan göra dig irriterad och orolig, öka sötsuget, minska sexlusten och kan göra det svårt att somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".