Två joggare i snön

Sköna, underbara vinterlöpning

Tips

  • De flesta klär sig för varmt. Du ska vara sval, nästan kall i början. Sedan ska du se att du får upp värmen. Använd reflexer när det är mörkt.

  • På grund av besvärligt underlag går det förmodligen inte lika snabbt som annars. Öka distansen istället och bygg upp din uthållighet inför våren.

  • Använd reflexer.

  • Det finns ingen anledning till att lägga löpningen eller utomhusträningen på hyllan bara för att det är vinter. Se det istället som en skön utmaning att träna ute året om. Vinterlöpning kan emellertid vara en kylig mardröm om du inte har rätt utrustning. Men om du förbereder dig kan du rent av njuta när du kryssar fram mellan is och snö på marken.

    Kläder
    Undvik bomullskläder. Välj syntetmaterial och gärna tighta kläder som inte skaver. Använd dig av lager-principen, med funktionsmaterial underst som transporterar fukt, mellanlager som värmer och ytterlager som skyddar mot vind och nederbörd. Välj gärna en ytterjacka som täcker rumpan och håller den varm. Understället ska vara riktigt bra. Ull är ett material som värmer i kyla och blir svalt när det är varmt ute. En damask skyddar vristerna från snö och väta.

    Skor
    Ett par bra skor är essentiellt. Utan det riskerar du att utsätta din kropp för otrevliga skador. En kunnig säljare kan granska dig när du springer på ett löpband och hjälper dig därefter att hitta rätt sko. Om du ska springa på vintern måste du vara särskilt noggrann. Använd med fördel en terrängsko, dubbar eller halkskydd. Då kan du ta dig fram även över hala partier. Välj en varm strumpa som är anpassad för löpning, då kan du undvika skavsår.

     

    Mössa och vantar
    Håll kvar kroppsvärmen genom att använda en mössa. Den måste inte vara tjock, välj hellre en tunn i funktionsmaterial. Tumvantar värmer bättre än fingervantar.

     

    Av Emma V Larsson

     

    Tips

  • De flesta klär sig för varmt. Du ska vara sval, nästan kall i början. Sedan ska du se att du får upp värmen. Använd reflexer när det är mörkt.

  • På grund av besvärligt underlag går det förmodligen inte lika snabbt som annars. Öka distansen istället och bygg upp din uthållighet inför våren.

  • Använd reflexer.


  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    Karl Dyall i danspose

    Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

    Hälsoprofilerna berättar

    Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

    Mango i skål

    Ericas mangobowl med kokos

    Desserter/sötsaker

    I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

    Övning: Boosta din energi

    Träning

    Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

    Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

    Ericas 10 hälsofavoriter

    Hälsa

    Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

    Lyckad semester med adaptogener

    Hälsa

    När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

    Pinus maritima tallskog i norra portugal

    Därför bör du upptäcka pyknogenol

    Naturlig hälsa

    Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

    Karin Isberg

    Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

    Mental hälsa

    Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

    Jerry Brännmyr

    ”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

    Hälsoprofilerna berättar

    På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

    johanna bjurström

    Hur kan jag minska på stressen?

    Krönikan

    Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

    brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

    Effektivt solskydd – från insidan

    Hud

    När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

    Zarah Öberg

    Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

    Hälsoprofilerna berättar

    På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

    Erica Palmcrantz Aziz

    Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

    Hälsa

    Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

    Maya Nestorov

    Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

    Hälsoprofilerna berättar

    På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

    Mia Hagenmalm i köket

    Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

    Hälsoprofilerna berättar

    På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

    Fredrik Paulún

    Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

    Hälsoprofilerna berättar

    På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

    gonorrébakterie

    Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

    Hälsa

    Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.