Leende vacker blond kvinna i vinterkläder rosa mössa och vantar håller i kaffekopp

Skönhetsbloggarens 5 bästa budgettips – för en snygg(are) vår

Skönhetsbloggaren Victoria Bloch förespråkar ekologiska produkter.
Men att bli fin kan vara dyrt. Den som vill vara naturlig men samtidigt vill spara pengarna kan lätt tillverka många av sina produkter själv, säger hon och tipsar om fem recept på huskurer och skönhetsknep man enkelt kan fixa hemma.

Victoria Bloch närbild

Skönhetsbloggaren Victoria Bloch

Hälsokostentusiasten och skönhetsbloggaren Victoria Bloch har ett skönt motto hon lever efter: ”Om du tror att du är för liten för att påverka något, försök somna med en mygga i sovrummet…” Och huskurer och budgettips är kung, resonerar hon.
– Man kan till exempel lätt behandla skorv och torr hårbotten hemma, berättar hon och tipsar om en inpackning man enkelt kan göra själv.

 
Hårbotten

Foto: Nadia Jasmine

1. Huskur mot torr hårbotten och skorv

Ingredienser
Naturell yoghurt
Valfri vegetabilisk olja, eller allra helst ett bra kokosfet, till exempel Holistics kallpressade.
Cirka en matsked honung (inte nödvändigt)
En halv mosad avokado (inte nödvändigt, men bra).

– Kladda i håret, släng en plastpåse om och gärna en handduk över plasten så det håller sig varmt. Gå sedan med det under minst en timme, säger Victoria Bloch och tillägger:
– Detta appliceras när håret är torrt, och för att enklast tvätta ur ska man gnuggai shampot innan man blöter håret, vilket är något som alltid gäller när man har sådant som fetter och olja i håret.

Oskakad flaska till vänster. Skakad flaska till höger.

Oskakad flaska till vänster. Skakad flaska till höger. Foto: Victoria Bloch

2. Huskur för vintertorr hy
Så fort kylan kommer till Sverige börjar det Victoria Bloch kallar ”smörja-in-mig-med-olja-tiden” på året.
– Olja för torr hy är jättebra. Däremot är det aningens meckigt eftersom det torkar in långsamt och helst ska slaskas på när man fortfarande är blöt efter duschen. Men hon har ett knep som gör det hela betydligt enklare:

Gör så här

  • Ta en tom flaska och fyll på med lite olja på botten. (Vilken kallpressad olja som helst fungerar, men jojoba är Victorias egna personliga favorit, tillsammans med sesamolja, tistelolja, mandelolja).
  • Fyll resten av flaskan med vatten.
  • Skaka och smörj.

– Ännu en fördel med detta är ju att man kan fylla på med sin favoritdoft i flaskan. Jag brukar använda mig av cirka fem droppar eterisk olja av rosmarin, det är fräscht och cirkulationshöjande.

Brunt öga med långa ögonfransar

Foto: Mihai Tamasila

3. Huskur för längre ögonfransar
– Ricinolja kostar typ 70 spänn i hälsokosten, och funkar hur bra som helst, lovar Victoria.
Hon höjer ett varningens finger för det tips skönhetsbloggaren Kissie skrev om i slutet av förra året: vaselin på ögonfransarna.
– På förpackningen skryter man, konstigt nog, med att produkten innehåller 100 procent petroleum. Det är detsamma som 100 procent mineralolja, och mineralolja ska man undvika, säger Victoria och ger fem anledningar till varför man bör undvika mineralolja:

Mineralolja:
…innehåller inte någon näring alls.
…täpper enbart till huden, hårstråna och hårsäckarna och därmed är det mer troligt att det får dig att tappa fransarna snarare än att förlänga dem.
…torkar ut huden där det appliceras.
… är extremt svårnedbrytbart för naturen eftersom de framställs från fossila råoljor (samma som motorolja och bensin utvinns från).
…och användande därav har visat sig kunna ha ett samband med ledsjukdomar.

Fötter i raggsockar i soffa

Smörj in smart. Foto: Victoria Bloch

4. Huskur för fina fötter
– Ett problem så här vintertid måste ju vara när man smörjt in fötterna och sedan blir strandsatt på platsen där man satt när man smorde in dem.
Lösningen? Jo, smörj in fötterna med fet salva, släng en plastpåse om dem och sedan en raggsocka på det. Sedan kan man traska runt som vanligt och elda i spisen, hämta kaffe eller göra något konstruktivt.
– Man kan också fixa lite spakänsla med nedan följande tips, berättar hon.

5. Hemmagjorda body scrubs
Även body scrubs kan man enkelt kan blanda till hemma.
– Blanda bara iihop ingredienserna och lägg i en burk så håller de sig i en dryg månad. Sedan –  skrubba och njut!
– Jag menar, varför ska man lida bara för att det är typ tisdag..?

Traditionell body scrub
100gr Havssalt
30gr Honung
20-30 droppar valfri ekologisk eterisk olja efter smak och behag.

Celluitscrub (som blivit en favorit för alla hon berättat om det för, säger Victoria.)
100 g råsocker
30 ml olja – helst Tistelolja, annars funkar till exempel jojoba, sesam eller raps.
15 droppar eterisk olja av rosmarin.
10 droppar eterisk olja av citron.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.