Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna som stryker på hudkräm

Skönhetsexperten tipsar – 7 steg till naturlig glow

En pigg och strålande hy står högt upp på mångas önskelista.
Här guidar Kureras skönhetsexpert hur du fixar perfekt glow - genom några enkla steg.

Under årets mörkaste period, vad passar då bättre än att ge din hud lite mer naturlig lyster?
Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tipsar om att att boosta hudens bakterier genom att välja ekologiska och naturliga produkter utan syntetiska ämnen i.
– Det ger dig ett finare glow och med tiden kommer huden att stråla av friskhet. Du kan även använda dig av saker du har hemma i skafferiet som bikarbonat som du kan använda till peeling eller avokadoolja, då den ger den där extra lystern.

LÄS OCKSÅ: Hannah Sjöström tipsar: Så får du glow med oljor

Undvik snabba kolhydrater
För att få extra glow i huden rekommenderar hon också att man äter näringsrik mat.
– Öka upp med andelen grönsaker på tallriken till minst 50 procent och undvik socker och snabba kolhydrater, och framförallt ta bort vete och mjölkprodukter. Gör gärna en grön juice gjord på selleri, grönkål, gurka och citron varje morgon.
Rörelse bidrar till en friskare och mer skimrande hy, då en ökad cirkulation ser till att huden får mer näringsämnen till sig.
– Drick minst tio glas med vatten under dagen och tränar du bör du dricka ännu mer, säger Johanna Bjurström.

Här är 7 enkla steg hur du fixar glow.

1. Börja med att tvätta ditt ansikte med en mild och återfuktande rengöring, du kan använda dig av kokosolja då fett löser fett.

LÄS OCKSÅ: Här är årets bästa ekologiska skönhetsprodukter

2. Peela huden varsamt med en mild och fin peeling, detta kan du göra en gång i veckan. Massera in, skölj bort och torka sedan ansiktet. Du kan använda dig av bikarbonat. Blöt ansiktet och massera sedan in bikarbonatet på huden och tvätta bort efteråt, detta ger en synbar lyster som håller i sig några dagar. Viss bikarbonat innehåller dock höga nivåer av arsenik så undvik den billiga sorten.

 

3. Efter peelingen är det dags för lite massage! Massera in ansiktet med en olja, exempelvis arganolja eller jojobaolja, under fem minuter. Det som är viktigt att tänka på här är att du masserar inifrån och ut mot sidorna och ner till halsen, för att följa lymfriktningen.
Börja i pannan och dra ut mot sidorna och fortsätt sedan nedåt och ut från näsan och ut mot öronen och vidare ner på hakan. Här drar du uppåt mot öronen för att sedan dra ner det till halsen.

4. Efter massagen tar du en fuktsprej på en bomullstuss och drar bort den olja som ligger kvar på ytan.

5. Lägg nu på en mask. Välj gärna en ordentlig fuktmask, exempelvis en sheetmask. Låt den verka under 15 minuter och massera sedan in det som är över, tills det har gått in i huden.

LÄS OCKSÅ: Återfukta hår och hud – inifrån och ut

6. Avsluta med en nattkräm innan läggdags.

7. På morgonen kan du tvätta dig med en mild rengöring, använda ansiktsmisten och tillsätta olja om du känner dig torr, samt massera in dagkrämen. Är det sol ute bör du sätta på dig ett fysikaliskt solskydd utan kemikalier i. Ha med dig fuktsprejen och spreja i ansiktet under dagen för att fylla på med extra glow!

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.