kvinna som stryker på hudkräm

Skönhetsexperten tipsar – 7 steg till naturlig glow

En pigg och strålande hy står högt upp på mångas önskelista.
Här guidar Kureras skönhetsexpert hur du fixar perfekt glow - genom några enkla steg.

Under årets mörkaste period, vad passar då bättre än att ge din hud lite mer naturlig lyster?
Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tipsar om att att boosta hudens bakterier genom att välja ekologiska och naturliga produkter utan syntetiska ämnen i.
– Det ger dig ett finare glow och med tiden kommer huden att stråla av friskhet. Du kan även använda dig av saker du har hemma i skafferiet som bikarbonat som du kan använda till peeling eller avokadoolja, då den ger den där extra lystern.

LÄS OCKSÅ: Hannah Sjöström tipsar: Så får du glow med oljor

Undvik snabba kolhydrater
För att få extra glow i huden rekommenderar hon också att man äter näringsrik mat.
– Öka upp med andelen grönsaker på tallriken till minst 50 procent och undvik socker och snabba kolhydrater, och framförallt ta bort vete och mjölkprodukter. Gör gärna en grön juice gjord på selleri, grönkål, gurka och citron varje morgon.
Rörelse bidrar till en friskare och mer skimrande hy, då en ökad cirkulation ser till att huden får mer näringsämnen till sig.
– Drick minst tio glas med vatten under dagen och tränar du bör du dricka ännu mer, säger Johanna Bjurström.

Här är 7 enkla steg hur du fixar glow.

1. Börja med att tvätta ditt ansikte med en mild och återfuktande rengöring, du kan använda dig av kokosolja då fett löser fett.

LÄS OCKSÅ: Skönhetspanelen testar: Ansiktsolja

2. Peela huden varsamt med en mild och fin peeling, detta kan du göra en gång i veckan. Massera in, skölj bort och torka sedan ansiktet. Du kan använda dig av bikarbonat. Blöt ansiktet och massera sedan in bikarbonatet på huden och tvätta bort efteråt, detta ger en synbar lyster som håller i sig några dagar. Viss bikarbonat innehåller dock höga nivåer av arsenik så undvik den billiga sorten.

 

3. Efter peelingen är det dags för lite massage! Massera in ansiktet med en olja, exempelvis arganolja eller jojobaolja, under fem minuter. Det som är viktigt att tänka på här är att du masserar inifrån och ut mot sidorna och ner till halsen, för att följa lymfriktningen.
Börja i pannan och dra ut mot sidorna och fortsätt sedan nedåt och ut från näsan och ut mot öronen och vidare ner på hakan. Här drar du uppåt mot öronen för att sedan dra ner det till halsen.

LÄS OCKSÅ: Här är årets bästa ekologiska skönhetsprodukter

4. Efter massagen tar du en fuktsprej på en bomullstuss och drar bort den olja som ligger kvar på ytan.

5. Lägg nu på en mask. Välj gärna en ordentlig fuktmask, exempelvis en sheetmask. Låt den verka under 15 minuter och massera sedan in det som är över, tills det har gått in i huden.

LÄS OCKSÅ: Återfukta hår och hud – inifrån och ut

6. Avsluta med en nattkräm innan läggdags.

7. På morgonen kan du tvätta dig med en mild rengöring, använda ansiktsmisten och tillsätta olja om du känner dig torr, samt massera in dagkrämen. Är det sol ute bör du sätta på dig ett fysikaliskt solskydd utan kemikalier i. Ha med dig fuktsprejen och spreja i ansiktet under dagen för att fylla på med extra glow!

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.